زندگی نامه افراد موفقمقالهوبلاگ

ده فرد ثروتمند جهان: مارک زاکربرگ، خالق ثروتمند فیسبوک

اشتراک گذاری این مطالب در:

مارک زاکربرگ ، مدیر عامل و مؤسس فیسبوک، در سال 2004 زمانی که تنها 19 سال داشت تحول عظیمی در دنیای ارتباطات ایجاد کرد. تا قبل از او شبکه های اجتماعی به شکل امروزی وجود نداشتند. مارک زاکربرگ در واقع پایه گذار شکل نوینی از ارتباط انسان ها شد. طبق آمار فوربس، رسوایی های اخیر در رابطه با افشای اطلاعات کاربران فیسبوک، باعث افت 711 میلیارد دلاری ارزش خالص او شد. بر اساس لیست میلیاردرهای فوربس در سال 2018، مارک زاکربرگ، با ثروتی در حدود 66.3 میلیارد دلار، هفتمین فرد ثروتمند دنیا است. اما زاکربرگ چگونه توانست به این ثروت دست پیدا کند.

با مارک زاکربرگ، خالق ثروتمند فیسبوک آشنا شوید

کودکی

مارک الیوت زاکربرگ در 14 می سال 1984 در نیویورک آمریکا متولد شد. او برنامه نویسی را برای اولین بار در دوران مدرسه یاد گرفت. پدر مارک به او برنامه نویسی پایه ی آتاری را یاد داد و بعدها توسط دیوید نیومن، برنامه نویس نرم افزار، برنامه نویسی را به طور کامل آموخت.

مارک زاکربرگ در کالج مرسی (mercy) در رشته ی برنامه نویسی نرم افزار شروع به تحصیل کرد و در همان دوران نرم افزاری را به نام «زاکنت» ساخت که توسط آن کامپیوترهای دفتر کار پدرش با کامپیوتر خانگی او مرتبط می شدند. در واقع او شبکه ی ارتباطی ای بین اطلاعات خانگی و محیط کار پدرش ساخت.

در همان دوران زاکربرگ برای شرکت «اینتلیجنت مدیا گروپ» موزیک پلیری طراحی کرد که انتخاب آهنگ های کاربر را به خاطر می سپرد و در حافظه ی برنامه ذخیره می کرد. نام این موزیک پلیر «اسلش دات» گذاشته شد.

فیلم انگیزشی هیچ چیزی غیر ممکن نیست از مارک زاکربرگ

دوران حرفه ای

مارک زاکربرگ که تا قبل از دوران تحصیل در دانشگاه تجربه ی خوبی در زمینه ی برنامه نویسی پیدا کرده بود توانست وارد دانشگاه هاروارد بشود. ایده ی اولیه ی ساخت فیسبوک از همان دوران شکل گرفت. زاکربرگ برنامه نویسی دو برنامه با نام های کورس مچ (CourseMatch) و فیس مش (Facemash) را انجام داد. برنامه ی کورس مچ به دانشجویان کمک می کرد تا درس ها و گروه های تحصیلی شان را انتخاب کنند و برنامه ی فیس مش بیشتر برنامه ای تفریحی بود که در آن دانشجویان می توانستند بهترین چهره را از بین عکس های موجود از هم دانشگاهی هایشان انتخاب کنند.

در ادامه ی این ایده، زاکربرگ در سال 2004 زمانی که همچنان مشغول تحصیل در هاروارد بود، سایتی را با عنوان Thefacebook.com طراحی کرد. زاکربرگ به کمک 4 دوست و هم دانشگاهی دیگرش این سایت را به عنوان یک شبکه ی اجتماعی طراحی کرد.

او به خاظر ساخت این وبسایت به ایده دزدی محکوم شد. سه دانشجوی دیگر که برنامه ای برای ساخت یک شبکه ی اجتماعی با عنوان «هاروارد کانکشن» داشتند، مارک زاکربرگ را به دزدیدن این ایده محکوم کردند. با ادامه ی روند قانونی، زاکربرگ مجبور شد تا این سه دانشجو را نیز جزو شرکای فیسبوک اعلام کند و ارزش این شراکت چیزی در حدود 300 میلیون دلار بود.

برای رسیدن به موفقیت کافی است «شروع» کنید مارک زاکربرگ

خروج از هاروارد

زمانی از محکومیت مارک به ایده دزدی نگذشته بود که زاکربرگ تحصیل در هاروارد را رها کرد و شروع به کار بر روی وبسایتش در دفتر جدیدش در کالیفرنیا کرد. در سال 2005 کمپانی «اکسل پارتنرز» ارزش شرکت فیسبوک را چیزی در حدود 12.7 میلیون دلار اعلام کرد. دو سال بعد از آن، زاکربرگ «فیسبوک پلتفرم» را راه اندازی کرد که به توسعه دهندگان نرم افزار این امکان را می داد تا از فیسبوک برای ساخت اپلیکیشن های دیگر استفاده کنند.

فیسبوک که برای دانشجویان دانشگاه هاروارد ساخته شده بود، شروع به گسترش کرد و در دیگر دانشگاه ها نیز مورد استفاده قرار گرفت. در سال 2009، «بن مزریچ» کتابی بر اساس زندگی مشهور ترین کارآفرینان نوشت و در آن به شرح روند شکل گیری فیسبوک توسط مارک زاکربرگ نیز پرداخت. بر اساس همین کتاب، فیلمSocial Network  یا شبکه ی اجتماعی، در رابطه با شکل گیری فیسبوک و زندگی زاکربرگ ساخته شد. در سال 2010 زاکربرگ توسط مجله ی تایم عنوان «فرد سال» را از آن خودش کرد.

در سال 2013 مارک زاکربرگ پروژه ی جدید را به نام Internet.org معرفی کرد که هدف آن ایجاد امکان دسترسی بیشتر به اینترنت در کشورهای در حال توسعه بود. در همان سال زاکربرگ، رئیس و مدیرعامل فیسبوک، حقوق اش را یک دلار اعلام کرد!

سایت فیسبوک در حال حاضر بیش از 1.44 میلیارد کاربر ماهانه دارد.

فعالیت های خیرخواهانه

مارک زاکربرگ در سال 2010 استارتاپ «بنیاد تحصیل» را راه اندازی کرد که هدف آن بهبود کیفیت آموزشی در مدارس عمومی بود. او کمک های بسیاری به شبکه ی مدارس عمومی و بیمارستان عمومی سان فرانسیسکو کرد. زاکربرگ به همراه همسرش پریسیلا، 25 میلیون دلار برای کمک به درمان قربانیان ایبولا در آفریقای غربی اختصاص داد. در سال 2015 مارک زاکربرگ اعلام کرد که خود و همسرش قصد دارند تا 99 درصد درآمدشان از سهام فیسبوک را برای اهداف خیریه صرف کنند.

 

برچسب‌ها: , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست