مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

درمان وابستگی و ورود به دنیای مستقل و آزاد

اشتراک گذاری این مطالب در:

این‌قدر درگیر حرف دیگران نباشید. نظرات آنها را مدام بررسی نکنید. البته که افراد دیگر در زندگی‌تان اثرگذار هستند اما نه آن‌قدر که خود را به آنها وابسته کنید و زندگی‌تان را به نظرات و خواسته‌های اطرافیان گره بزنید. اگر فرد وابسته‌ای هستید باید این ویژگی را در خود درمان کنید. درمان وابستگی به شما اجازه می‌دهد که فردی آزاد باشید و زندگی شیرین‌تری را تجربه کنید.
زندگی آزاد و رهایی بهتر است که در آن خودتان مسئول همه تصمیمات و کارهای‌تان هستید یا زندگی وابسته و محدودی که در آن دیگران برای‌تان تعیین تکلیف می‌کنند؟ وابستگی اصلا چیز خوبی نیست. این وابستگی می‌تواند به اشیا، محیط‌ها، خاطره‌ها و هر چیز دیگری باشد. گام نخست برای متعالی کردن روح‌تان، دل کندن از تعلقات و وابستگی‌های مختلف است. پس با ما همراه باشید تا برای‌تان از درمان وابستگی بیشتر بگوییم.

بیشتر بخوانید: شاید وقت آن رسیده که وابستگی عاطفی را کنار بگذارید!

درمان وابستگی در چه صورت ضروری است؟

وابستگی بیش از حد صفت خوبی نیست. همه ما تا حدی به دیگران وابسته هستیم و وابسته بودن در حدی متعادل و معقول می‌تواند باعث استحکام پیوندهای عاطفی میان افراد و به وجود آمدن تعهد و تلاش شود. اما اگر بیش از اندازه درگیر این صفت شوید، اوضاع به هم می‌ریزد.
همه دوست دارند که مورد توجه قرار بگیرند، حمایت شوند و دیگران آنها را دوست بدارند. همه اینها تا حدی وابسته به وابسته بودن است اما زمانی که مرزهای وابستگی بسیار فراتر از نیازهای اولیه نام‌برده شود، ضعف روی زندگی‌تان سایه خواهد انداخت و دیگر نمی‌توانید مانند یک انسان آزاد و مستقل زندگی کنید.
درمان وابستگی زمانی ضرورت پیدا می‌کند که نمی‌توانید از یک فرد، شئ، محیط یا هر چیز دیگری دل بکنید و ابعاد مختلف زندگی‌تان تحت تاثیر حضور آن قرار می‌گیرد. مثلا وابسته بودن به نظرات والدین در تصمیم‌گیری‌های مختلف برای فردی بالغ اصلا پذیرفتنی نیست.
منظورمان اصلا و ابدا این نیست که به حرف والدین‌تان گوش ندهید یا از مشورت و نصیحت دیگران بهره نبرید. بلکه منظور این است که هسته مرکزی تصمیم‌گیری درباره زندگی‌تان فقط و فقط خودتان باشید و در مسیر رسیدن به یک نتیجه‌گیری درست و مشخص از دیگران و نظرات‌شان هم بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: 1+1=3: سه نوع رابطه ای که در زندگی تان وجود دارد

راه‌های درمان وابستگی چیست؟

برای درمان وابستگی باید خودتان را قوی کنید و روی پاهای‌ خودتان بایستید. یعنی تصمیم بگیرید که خود را تغییر بدهید و برای این تغییر هم نهایت سعی و تلاش‌تان را به کار بگیرید. یادتان باشد که شما تنها کسی هستید که کلید خوشبختی‌ خود را در دست دارید.
هیچ‌کس دیگر نمی‌تواند بدون تلاش و خواست‌تان در زندگی شما تغییر به وجود بیاورد. در ادامه به راه‌کارهایی برای درمان وابستگی اشاره شده است.

به ندای درونی خود گوش کنید

یکی از بهترین روش‌ها برای درمان وابستگی در خود، گوش دادن به ندایی درونی در قلب‌تان است. پس با گوش دادن به این ندا ببینید که واقعا دلتان چه می‌خواهد، دوست دارید چه کاری انجام بدهید و مسیر آرزوهای‌تان به چه سمت و سویی است. وقتی به این صدا گوش می‌کنید، متوجه می‌شوید که بعضی از وابستگی‌ها چطور دست و پای‌تان را بسته‌اند و مانع از سفر کردن و حرکت‌تان در مسیر زندگی شده‌اند.
ندای درونی خود را پیدا کنید و آن را جدی بگیرید. باور کنید که ما فقط یک بار فرصت زندگی روی این کره خاکی را داریم. پس چرا باید با وابستگی‌هایی که دست‌ و پای‌مان را می‌بندند و ما را محدود می‌کنند مدام درگیر باشیم.ب

بیشتر بخوانید: کدام تیپ های شخصیتی نسبت به دارایی هایشان بیشتر وابسته هستند؟

اوقاتی را به تنهایی بگذرانید

یکی دیگر از روش‌های درمان وابستگی هم گذراندن اوقات با خود است. به تنهایی به گردش بروید، سفر کنید و تجربه‌هایی به وجود بیاورید که بازیگر نقش نخست آن، فقط و فقط خودتان هستید. زمانی که با خودتان تنها می‌شوید باید متکی به خود عمل کنید.
تصمیم‌گیری‌ها تمام و کمال بر عهده خودتان خواهد بود و امکان اینکه مدام از دیگران نظر بخواهید وجود نخواهد داشت. ضمن اینکه از صحنه‌های آشنا و عادت‌ها هم دل می‌کَنید و دیگر وابستگی‌های‌تان به چیزهایی مانند اشیا و محیط‌ها و عادت‌ها هم کم می‌شود. تنهایی و خلوت شخصی می‌تواند گامی بزرگ در جهت رشد و اعتماد به خود باشد.

به خودتان عشق بورزید

شاید این جملات به نظرتان کلیشه‌ای بیاید و بگویید که این توصیه‌ها در حرف زیبا به نظر می‌رسد. اما اگر به آنها نگاهی دقیق داشته باشید مطمئنا متوجه می‌شوید که در عمل هم بسیار زیبا و کاربردی هستند. برای اینکه به فردی آزاد و مستقل بدل شوید و درمان وابستگی را به خوبی پیش ببرید، باید خودتان را دوست داشته باشید. کسی که خودش را دوست دارد و برای خود ارزش قائل است به راحتی نظرات و خواسته‌هایش را به نظرات و خواسته‌های دیگر گره نمی‌زند. اما راه‌کار دوست داشتن خود چیست؟
برای اینکه به ارزش‌های وجودی‌تان بیشتر واقف شوید باید ویژگی‌های مثبتی را که دارید روی یک کاغذ بنویسید و به آنها فکر کنید. هر شخصی دارای ویژگی‌هایی مثبت است. پس فکر کنید و ببینید که نقاط قوت‌تان در زندگی چیست و به خاطر این ویژگی‌ها و رفتارهای‌تان خود را تحسین کنید. به تدریج متوجه خواهید شد که چقدر خودتان را دوست دارید و چه ارزش‌های والایی دارید. در این صورت به خودتان متکی می‌شوید و درمان وابستگی را به انتها می‌رسانید.

بیشتر بخوانید: راههای موفقیت در زندگی را در در ۱۰ گام ساده دنبال کنید

به دیگران عشق بورزید و از آنها حمایت کنید

کسانی که مستقل و قوی هستند به دیگران محبت می‌کنند و سعی دارند در زمینه‌های مختلف به آنها کمک کنند. پشتیبانی از دیگران و مهرورزی به آنها باعث می‌شود تا قوی‌تر به نظر برسید و از درون هم احساس قوی بودن به شما دست بدهد.
کسی که قوی است و می‌تواند تکیه‌گاهی امن و مهربان برای دیگران باشد از وابستگی‌های ریز و درشت هم دور خواهد شد. درمان وابستگی بسیار ساده است و فقط به کمی تلاش و خواستن از سوی شما نیاز دارد. عشق‌ورزی به دیگران از نوعی قدرت و درک می‌آید. کسی که قدرت درک دیگران را در خود پرورش می‌دهد به خوبی با درونیات خود هم ارتباط دارد. یعنی شناخت دقیقی از روحیات فردی پیدا می‌کند. به واسطه این شناخت است که دیگران را در موقعیت‌های مختلف می‌فهمد و با پیچ و خم‌های ذهنی‌شان آشناست.
این درک و شناخت باعث به وجود آمدن نوعی استقلال و قدرت می‌شود که تمام وابستگی‌ها را مانند کاغذی باطله مچاله و به گوشه‌ای در دوردست‌ها پرتاب می‌کند. مهربانی و حمایت از دیگران را هم به عنوان یکی از بهترین راه‌کارهای درمان وابستگی در زندگی‌تان به کار بگیرید. مطمئن باشید که پشیمان نخواهید شد.

بیشتر بخوانید: رازهای جذابیت را بیاموزید و نبض همه را زیر دستان‌تان بگیرید

در آخر

وابستگی‌ها و تعلقات در سطوح نخست باعث می‌شوند که امکان کشف و به دست آوردن تجربه‌های شیرین زندگی را از دست بدهید. کسی که به فردی یا چیزی در زندگی وابستگی دارد، امکان تجربه کردن و چشیدن طعم زندگی را از خود می‌گیرد. به نظر شما زندگی کردن در قفس وابستگی به عادت‌ها و افراد، جایی برای غرور، شادی و افتخار کردن به خود باقی می‌گذارد؟ البته که خیر.
در سطوح بالاتر یعنی از نظر عرفانی و روحی هم وابستگی‌ها باعث می‌شوند تا اسیر و گرفتار خواسته‌هایی شوید که مانع از پرواز روح در آسمان آرام آزادی می‌شوند. درمان وابستگی را جدی بگیرید و تلاش کنید تا وابستگی‌های‌تان به چیزهای مختلف را کنار بگذارید.
باور کنید که شما قوی هستید و برای تکیه کردن به خودتان به هیچ چیز جز شانه‌های‌تان نیاز ندارید. شانه‌های شما، امن‌ترین تکیه‌گاه و قوی‌ترین پشتیبان‌تان در زندگی هستند. کافی است که به ندای درون گوش کنید و قدر خود را بیشتر بدانید.

برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست