مقالهوبلاگ

دلایل حواس پرتی شما چیست؟ بازیگوشی را کنار بگذارید

اشتراک گذاری این مطالب در:

حواس پرتی از عمده دلایلی است که باعث می‌شود تمرکز خود را برای رسیدن به اهداف مختلف از دست بدهید. زمانی که تمرکزتان را از دست می‌دهید، حواس‌تان پرت می‌شود و بازیگوشی می‌کنید، بازگشت به مسیر دقیق برای حرکت در سمت هدف‌مندی کمی دشوار می‌شود. اگر خواهان موفقیت و رشد در ابعاد مختلف زندگی هستید باید تمام تلاش‌تان را به کار بگیرید و طوری رفتار کنید که حواس‌تان همیشه جمع باشد و تمرکز زیادی در ذهن‌تان حکم‌فرما شود.
اما برای رسیدن به چنین نقطه‌ای باید در ابتدا با عوامل و دلایل حواس پرتی آشنا باشید. در ادامه از دلایل حواس پرتی برای‌تان می‌گوییم. برای رفع هر مساله‌ای نیاز به طرح دقیق صورت مساله آن است. پس ابتدا باید بدانید که دلایلی که در پرت شدن حواس‌تان نقش دارند، دقیقا چه هستند؟

رویاها و آرزوها؛ از دلایل حواس پرتی

یکی از دلایل عمده حواس پرتی ما انسان‌ها، رویاپردازی و غرق شدن در دنیای آرزوهاست. تا به حال دقت کرده‌اید که در محل کار یا هنگام درس خواندن، چطور اسیر رویا می‌شویم و به سادگی از زمین خاکی جدا شده و پا روی ابرها می‌گذاریم؟
هر چند، درصدی از رویا و پرواندن آرزو در ذهن می‌تواند بدل به نیروی محرکه‌ای دقیق و جالب برای رشد و پیشرفت شود اما اگر بیش از حد در دنیای آرزوها غرق شویم دیگر پاهای‌مان از زمین فاصله خواهند گرفت و نمی‌توانیم ا واقع‌گرایی به مسیرمان ادامه دهیم.
دور شدن از واقع‌گرایی یکی از سمی‌ترین مشکلاتی است که در اجرا و طراحی برنامه‌های زندگی پیش می‌آید و موجبات فاصله گرفتن از هدف و موفقیت را فراهم می‌کند. پس اگر دوست دارید یکی از مهم‌ترین دلایل حواس پرتی را از خود دور کنید حتما برای وارد شدن به دنیای رویاها و آرزوها، قوانینی تصویب کنید و حد و مرزهایی داشته باشید.

ترس از مهم‌ترین عوامل و دلایل حواس پرتی ما انسان‌ها روی این کره خاکی است

توجه کردن به فرداها و فقدان تمرکز در حال

یکی دیگر از عمده‌ترین مشکلاتی که هر فرد می‌تواند در مسیر تلاش برای تمرکز کردن تجربه کند، توجه مداوم به آینده و فرداهاست. کسی که فقط به فرداها می‌اندیشد و مدام می‌خواهد درباره برنامه‌های آینده به نتیجه‌گیری دست پیدا کند عملا از زمان حال غافل می‌شود و نمی‌تواند به درستی در لحظات اکنون تمرکز کند و حواسش را جمع نماید.
از دست رفتن لحظه‌های جاری و پرت شدن حواس از آنها به معنای فقدان تمرکز در زمان حال و ایجاد موقعیت و فضایی است که در آن خبری از دقت و تلاش برای زیستن در لحظات جاری نیست. پس به جای برنامه‌ریزی‌های مداوم درباره آینده، نگاه‌تان را تغییر بدهید و شروع برای تلاش در گام برداشتن در لحظات کنونی کنید.
دلایل حواس پرتی را حذف کنید و با رفتارها و کرداری سنجیده در زمان حال به سمت فرداهایی بروید که آرزویش را دارید.

اسیر شدن در گذشته‌ها و ناتوانی از خروج از آن

همان‌طور که تخیل کردن مدام درباره آینده، دل‌نگرانی بابت آن و توجه به لحظات آتی می‌تواند از دلایل حواس پرتی باشد، اسیر شدن و ماندن در گذشته‌ها هم دلیلی برای پرت شدن حواس و از دست دادن تمرکز است. نه ماندن در گذشته‌ها موجب بهبود اوضاع زندگی‌تان می‌شود و نه پروراندن رویاهای آینده.
برای خلاص شدن از خاطرات گذشته و رویاهایی که در آینده نفس می‌کشند باید زمان حال را دریابید. زیستن در لحظه اکنون است که می‌تواند به موفقیت‌تان در ابعاد مختلف زندگی کمک کند. اگر نتوانید از فرصت‌های کنونی خود به بهترین شکل ممکن بهره ببرید، از داشتن یک زندگی شاد و بهره‌ور محروم می‌شوید.
پس زندگی‌تان را دریابید و حواس‌تان باشد که گذشته‌ها جز اینکه از مهم‌ترین دلایل حواس پرتی و دور شدن از شرایطی ایده‌آل برای زیستن در لحظات فعلی هستند، هیچ دستاورد مثبت دیگری برای‌تان به همراه نخواهند داشت. باید قبول کنید که گذشته‌ها، گذشته است و با اندیشیدن و فکر کردن به آنها تقریبا هیچ‌چیزی نصیب‌تان نخواهد شد.
پس تا جایی که می‌توانید زندگی کردن در لحظه را یاد بگیرید. باور کنید که با اندیشیدن به گذشته‌ها، هیچ تغییری در زندگی‌تان به وجود نمی‌آید. پس نگذارید که سایه سنگین و سیاه گذشته مانند یک بختک روی زندگی‌تان قرار بگیرد و حواس‌تان را از ثانیه‌ها و دقایق جاری در اکنون پرت کند. تلاش برای زندگی در زمان حال را در اولویت‌های خودتان قرار بدهید و باور کنید که ضرر نخواهید کرد.

ترسیدن از موضوعات مختلف

ترس از مهم‌ترین عوامل و دلایل حواس پرتی ما انسان‌ها روی این کره خاکی است. ما می‌ترسیم و همین موضوع باعث می‌شود تا تمرکزمان را کاملا از دست بدهیم. ترس‌ها در زمینه‌های مختلفی از زندگی‌مان نمودار می‌شوند. ترس از تجربه‌های جدید، ترس از مواجهه با ناشناخته‌ها و… .
به طور کلی، زمانی که از خروج از منطقه امن خود می‌ترسیم، در واقع تمرکز و تلاش‌مان برای رسیدن به اهداف و برنامه‌ریزی‌های‌مان هم مخدوش می‌شود. پس یکی از عمده‌ترین دلایل حواس پرتی در زندگی، ترس است. گاهی‌اوقات، این ترس‌ها به گونه‌ای هستند که مانع از حرکت می‌شوند.
زیرا حواس را به خود معطوف می‌کنند و تمرکز را از وجود آدمی می‌گیرند. در این مواقع نیاز است که برای کنار زدن آنها و خروج از منطقه امن خود، تلاشی جدی به خرج دهید.
ترس را کنار بگذارید و از منطقه امن خود خارج شوید. منظور از منطقه امن چیست؟ منظور از منطقه امن، منطقه‌ای است که در آن احساس راحتی می‌کنید و دلیل این احساس راحتی هم چیزی نیست جز آشنا بودن تمام عناصر و کارهایی که در آنجا انجام می‌دهید و پیش روی خود دارید.
در منطقه امن، همه چیز برای‌تان آشناست و نیازی ندارید تا خودتان را به چالش بکشید. در نتیجه میلی هم به خروج از آن پیدا نمی‌کنید. همه دوست دارند وارد این منطقه شوند تا ترس‌ها و چالش‌ها را از زندگی خود حذف کنند. مواجهه با ترس‌ها و چالش‌هایی که حواس‌مان را پرت می‌کنند و نمی‌گذارند تغییر کنیم بسیار ساده‌تر از تلاش و خروج از منطقه امن است. پس باید با ترس‌ها رو به رو شوید و آنها را کنار بزنید.

دلایل حواس پرتی را شناسایی کنید

شرایط محیطی نامناسب

از دلایل دیگر حواس پرتی باید به شرایط نامناسب اشاره کرد. منظور از شرایط نامناسب چیست؟ منظور شرایطی است که طی آن شما حواس و تمرکز خود را از دست می‌دهید. یعنی سر و صدای زیاد در زمانی که می‌خواهید درس بخوانید یا کار کنید و… .
حضور افراد مزاحمی که مانع از پیش‌برد یک برنامه خاص می‌شوند هم از جمله شرایط محیطی نامناسبی به شمار می‌رود که می‌تواند در مجموعه دلایل حواس پرتی گنجانده شود. برای اینکه بتوانید متمرکز و دقیق در زندگی، عمل کنید حتما باید به ایجاد محیطی مناسب که فاقد ابزارها و شرایط پرت‌کننده حواس هستند به دقت توجه داشته باشید. برای مثال، تلفن‌های همراه می‌توانند یکی از اصلی‌ترین وسایلی باشند که موجبات پرتی حواس را شکل می‌دهند.

در آخر

دلایل حواس پرتی را شناسایی کنید و اقدام به حذف‌شان از زندگی نمایید. شاید در ظاهر به نظر نرسد که حذف این عوامل تا چه اندازه در روند رشد و پیشرفت‌تان موثر هستند اما به مرور زمان متوجه خواهید شد که تاثیر حذف دلایل حواس پرتی چطور می‌تواند زندگی‌تان را از این رو به آن رو کند.
با اقدامات تدریجی و آگاهانه تلاش کنید تا این دلایل را شناسایی و سپس حذف نمایید. مطمئن باشید که با دقیق شدن روی مواردی که موجب به هم خوردن تمرکزتان می‌شوند و اضافه کردن کمی اراده به راحتی بر تمام عوامل مزاحم فائق می‌آیید. با افزایش تمرکز در همه ابعاد زندگی‌تان به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا خواهید کرد. تمرکز و نظم، از کلیدهای اصلی رشد و موفقیت هستند.

برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست