انگیزشیمقالهوبلاگ

چگونه با تبدیل چشم اندازها به اهداف، سال متفاوتی داشته باشیم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

اکثر افراد (احتمالا خود شما)، در روزهای پایانی سال و شروع سال جدید، چشم اندازها یی برای خودشان در نظر می گیرند. این چشم انداز ها می توانند زودتر بیدار شدن از خواب و ورزش کردن باشند، می توانند شروع روابط جدید و موثر باشند و یا هرچیز دیگری. اما احتمالا تجربه به شما هم ثابت کرده است که بین 1 تا 10 درصد از برنامه هایی که در نظر داشتید عملا به مرحله ی اجرا رسیدند. اما چرا همه ما چنین تجربه ای داریم؟ چرا نمی توانیم به اهدافی که برای سال جدید در نظر گرفته ایم برسیم؟ در این مقاله راهکارهایی را به شما معرفی خواهیم کرد که در صورت عمل کردن به آن ها، امسال سال متفاوتی را در پیش رو خواهید داشت.

1- چشم انداز ها را به اهداف تبدیل کنید

چشم اندازها همان خواسته هایی هستند که به طور کلی در ذهنتان وجود دارند. مثلا ممکن است با خودتان بگویید: «امسال حتما به باشگاه می روم و ورزش کردن را شروع می کنم». چشم انداز ها معمولا به واقعیت تبدیل نمی شوند، خصوصا اگر نیازمند تغییر بزرگی در روند زندگی روتین شما باشند. اما با تبدیل این چشم انداز ها به اهداف، می توانید آن ها را قابل دسترسی کنید. چرا که اهداف می توانند به قدم های کوچک و تاثیر گذار تقسیم بشوند و این موضوع سختی تغییر را برای شما بسیار کمتر خواهد کرد. مثلا می توانید هدف گذاری کنید که روزی 10 دقیقه نرمش کنید. به جای رفتن به باشگاه، یک اپلیکیشن ورزشی را نصب کنید و به کمک آن روزانه تنها 10 دقیقه ورزش کنید. همین کار، کم کم شما را برای بیشتر کردن ساعات ورزش و رفتن به باشگاه تشویق خواهد کرد.

2- آینده را در نظر بگیرید

در تنظیم اهداف، بهتر است آینده ی دلخواهتان را در نظر بگیرید. به این فکر کنید که دوست دارید در یک، پنج و یا ده سال آینده چه شخصیت و سبک زندگی ای داشته باشید. بررسی کنید که آیا اهدافی که امروز تعیین کرده اید، شما را به این آینده ی دلخواه نزدیک تر می کنند یا نه؟ اگر جوابتان مثبت است، پس اهدافتان را درست انتخاب کرده اید. با در نظر داشتن آینده ی دلخواهتان، انگیزه ی بیشتری برای پیشبرد اهداف و برنامه ها پیدا خواهید کرد. داشتن اهداف کوچکی که قابل دسترسی باشند، انگیزه ی شما را برای ادامه ی مسیر بسیار بیشتر خواهند کرد.

3- به جای کارهای کوچک، روی تغییرات اصلی تمرکز کنید

به طور مثال در نظر گرفتن هدف «انجام تمرین هایی برای کنترل استرس»، به شما امکان انتخاب راه حل های بیشتری را می دهد. اما اگر به جای این تغییر، برای خودتان برنامه ای مثل «انجام روزانه ی یوگا» را در نظر بگیرید، نه تنها انتخاب هایتان را برای کنترل استرس محدود کرده اید، بلکه اگر این روش برای شما جواب ندهد، ممکن است خیلی زود از ادامه ی مسیر منصرف بشوید، بدون اینکه راه های جایگزین را امتحان کنید. در نظر گرفتن تغییرات اصلی به شما این امکان را می دهد که راه حل های متفاوتی را برای رسیدن به آن امتحان کنید و اگر راهی برای شما کارساز نبود آن را تغییر بدهید.

4- به جای از بین بردن عادت های قدیمی، به ساختن عادات جدید فکر کنید

به جای فکر کردن به اینکه چه چیزهایی را باید از زندگی تان حذف کنید، به این فکر کنید که چه چیزهایی باید به زندگی شما اضافه بشوند. مثلا به جای اینکه روی «کنار گذاشتن غذاهای ناسالم» تمرکز کنید، به «خوردن غذاهای سالم» فکر کنید. مغز شما به طور ناخودآگاه واکنش بهتری نسبت به جملات مثبت خواهد داشت و شاید برایتان جالب باشد که بدانید، معمولا شروع یک عادت تازه از کنار گذاشتن یک عادت قدیمی راحت تر است. به این ترتیب مغزتان را برای شروع یک عادت تازه و مثبت آماده می کنید.

5- ایجاد عادت کنید

زمانی که اهدافتان را تنظیم کردید، همیشه آن ها را در گوشه ای از ذهنتان داشه باشید. آن ها را به برنامه های روزانه و روتین زندگی تان تبدیل کنید. اهدافتان را بنویسید و هر جایی که فکر می کنید بیشتر چشمتان به آن می افتد، لیست تان را بچسبانید تا در طول روز این اهداف جلوی چشمتان باشند. این اهداف را به خرده هدف های قابل دسترسی تبدیل کنید و به این فکر کنید که برای رسیدن به این خرده هدف ها، چه قدم هایی باید بردارید. مرحله ی مهم و اصلی دقیقا بعد از انتخاب قدم ها صورت می گیرید. باید عادت هایی برای خودتان ایجاد کنید که به رسیدن به اهداف تان منتهی می شوند. به این فکر کنید که چه عادت های کوچک و ساده ای وجود دارند که می توانند باعث تغییرات بزرگی در زندگی شما بشوند و شما را به اهداف تان برسانند. نکته ی مهم این است که این عادت ها برای شروع باید بسیار ساده و قابل اجرا باشند تا بتوانید به انجام آن ها متعهد بشوید.

در نهایت، به خودتان بایت برداشتن قدم های کوچک و موثری که به موفقیت های هر چند کوچک اما تاثیر گذار منتهی می شوند، پاداش بدهید. برای خودتان چیزی که دوست دارید را بخرید، خودتان را به یک شام خوشمزه و یا یک فنجان قهوه در کافه ی مورد علاقه تان مهمان کنید. آنقدر این کار را ادامه بدهید که خود این فرآیند رسیدن به اهداف، به بزرگترین پاداش زندگی تان تبدیل بشود. به یاد داشته باشید که تغییرات، یک شبه اتفاق نخواهند افتاد. اما اگر به انجام کارهایی که برایتان اهمیت دارند متعهد باشید، تغییرات برایتان اتفاق می افتند. این را به یاد داشته باشید و از فرآیندِ ساختن زندگی ای که لیاقت آن را دارید، لذت ببرید.

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

4 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست