درمان استرسمقالهوبلاگ

استرس دارید؟ با این روش‌ها همه چیز حل میشه

اشتراک گذاری این مطالب در:

استرس دارید؟ با این روش‌ها همه چیز رو به راه خواهد شد

زندگی بالا و پایین‌های بسیاری دارد. فرقی نمی‌کند که در چه زمان و مقطعی از زندگی باشید. در هر حال، هر دوره‌ای از زندگی، استرس‌ها و اضطراب‌های مختص به خود را دارد و فشارهایی را به شما تحمیل می‌کند که در آن دوره زمانی گاهی تحمل‌شان بسیار دشوار است. اگر استرس دارید؟ باید بدانید که این معضل می‌تواند زندگی شما را تلخ و پر از فشار کند. اما خوشبختانه روش‌هایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا مدیریت استرس را به دست بگیرید و راحت‌تر با چالش‌های گوناگون زندگی‌تان رو به رو شوید. با ما همراه باشید تا برای‌تان از این روش‌ها بگوییم:

روی تنفس خود کار کنید

استرس دارید؟ با این روش‌ها همه چیز حل میشه

اگر استرس دارید؟ دقایقی صبر کنید  به خود زمان بدهید و اقدامات زیر را انجام بدهید:

  • ۵ نفس عمیق بکشید ( دم و بازدم). طوری نفس عمیق بکشید که شکم‌تان کامل به سمت داخل برود و بیرون بیاید.
  • سعی کنید استرس‌ها و فشارها را همان نفس‌هایی بدانید که به صورت بازدم خارج می‌شوند. با این تفکر به شما این احساس دست می‌دهد که همه اضطراب‌های‌تان در حال تخلیه هستند.
  • لبخند بزنید. باور کنید این حرکت جادو خواهد کرد. لبخند بزنید و اگر می‌توانید، بخندید. دلیل این است که برای مغزتان فرقی نمی‌کند که ریشه و علت واقعی خنده‌تان چیست. در هر حال، خنده را عاملی برای ترشح مواد شیمیایی شادی‌آور می‌داند.

عضلات خود را از حالت منقبض خارج کنید

استرس دارید

وقتی استرس دارید؟ عضلات بدن‌تان به صورت ناخودآگاه در حالت انقباض قرار می‌گیرد. مثلا شاید دقت کرده باشید که وقتی دچار اضطراب هستید، انگشتان پاهای‌تان را جمع می‌کنید یا سرتان را در حالتی معذب و پرفشار نگه می‌دارید و… . بعد از اینکه روی تنفس‌تان کار کردید باید به سراغ عضلات بروید و ببینید که کدام یک از عضلات خود را سفت نگه داشته‌اید. سعی کنید هر یک از عضلات منقبض را از این حالت خارج سازید و به بدن‌تان آرامش بدهید. سعی کنید خود را در محیطی آرام تصور کنید و عضلات‌تان را راحت و آرام نگه دارید.

وقتی استرس دارید غذای خود را آرام بجوید

وجود آرامش و جاری کردن آن در همه کارها از جمله غذا خوردن مؤثر واقع می‌شود. مثلا غذای خود را به آرامی بجوید. این حرکات آرام و آهسته علاوه بر اینکه مزایای زیادی برای هضم و دستگاه گوارش‌تان دارد به ایجاد آرامش در بدن‌تان هم کمک خواهد کرد. غذای خود را به آرامی بجوید و سعی کنید که این آرامش را در همه وعده‌های غذایی خود تمرین کنید. به تدریج می‌بینید که آرامش نه تنها در غذا خوردن‌تان نقشی مهم ایفا می‌کند بلکه در روند انجام کارهای دیگرتان هم اثرات بسیار مثبتی می‌گذارد.

افکار منفی را به باد فراموشی بسپارید

استرس دارید

به افکار منفی خود بها ندهید. فراموش کردن وقایع بد، نعمت بزرگی است. از اشتباهات‌تان درس بگیرید اما به انه امدام فکر نکنید و خود را سرزنش نکنید. مثلا اگر به اصطلاح خودمانی در یک جمع، سوتی داده‌اید و حسابی در مقابل دیگران خجالت کشیده‌اید مدام خود را سرزنش نکنید. بگذرید و فراموش کنید. باور کنید که هیچ‌کس به اندازه خودتان روی اشتباهات و سوتی‌های‌تان متمرکز نیست و لزومی ندارد که حس شرم، خجالت، سرافکندگی و… را مدام روی دوش بگیرید و با خود حمل کنید. در یک کلام؛‌ در گذشته نمانید.

کمال‌گرایی را کنار بگذارید

این قدر به دنبال رسیدن به ایده‌آل‌های ذهنی‌تان نباشید. منظور این نیست که در رسیدن به اهداف خود کوتاهی کنید یا به تمام و کمال انجام دادن کارهای‌تان اهمیت ندهید. منظور این است که ایده‌آل‌گرایی و کمال‌گرایی را کنار بگذارید. یعنی چه؟ کمال‌گرایان به دنبال رسیدن به نهایت هر چیز هستند. بدیهی است که هر انسانی دارای ضعف‌های گوناگون است و نمی‌تواند بدون هیچ عیب و نقصی در مسیرهای مختلف قدم بردارد. بنابراین اگر کمال‌گرایی پیشه کنید از هیچ یک از دستاوردهای خود راضی و خوشحال نخواهید شد و نهایتا به فردی مغموم بدل می‌شوید که مدام احساس شکست می‌کند.

صبوری را تمرین کنید

صبر و تحمل از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های بشری در راه رسیدن به موفقیت هستند. برای افزایش میزان صبر در زندگی، روش‌هایی وجود دارد که به آنها اشاره می‌شود:

  • مثلا وقتی به صف خرید نان یا سبزی ملحق می‌شوید در دورترین نقطه بایستید تا مجبور شوید برای رسیدن به خرید خود، مدتی را تحمل کنید. این کار باعث می‌شود که مجبور به صبر کردن شده و آستانه تحمل‌تان بالاتر رود.
  • برای پیاده‌روی کردن، مقاصد بلند و طولانی را در نظر بگیرید و خود را مقید به طی کردن مسیر کنید.

چشم‌اندازی بلندمدت داشته باشید

البته اهداف شما در زندگی دارای ابعاد مختلفی هستند و لازم است تا برای برنامه‌ریزی دقیق برای رسیدن به اهداف‌تان از برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت استفاده کنید اما برای رها شدن از استرس‌ها و فشارها باید با دیدی بلندمدت به آنها نگاه کنید و از خود بپرسید که هفته دیگر، ماه دیگر، سال دیگر، ۱۰ سال دیگر هم این استرس شما را همراهی خواهد کرد یا نه. علت لزوم این پرسش در این است که بسیاری از استرس‌هایی که در زندگی به وجود می‌آیند و ما را نگران می‌کنند، دلایلی عمقی و ریشه‌ای ندارند و بعد از مدتی سریعا از بین خواهند رفت. تنها چیزی که باید به آن دقت کرد، این است که اجازه ندهید اضطراب‌ها، طعم لحظات شیرین زندگی‌تان را از بین ببرند. تنها کسی که مسئولیت این موضوع را بر عهده دارد خود شما هستید و نباید از هیچ‌کس و هیچ‌چیز دیگر انتظار داشته باشید که در این مسیر به کمک‌تان بیایند. چه بخواهید و چه نخواهید، لحظه‌ها می‌گذرند اما اینکه تصمیم بگیرید لحظه‌ها و ثانیه‌ها را چطور بگذرانید کاملا به خودتان بستگی دارد.

در آخر:

اگر استرس دارید؟ روش‌های کنترل و مدیریت استرس بسیار متنوع هستند و اگر کاملا به اثربخشی‌شان اعتقاد پیدا کنید به شما کمک می‌کنند که زندگی شادتر و بی‌دغدغه‌تری را پشت سر بگذارید. شاید عمل کردن به توصیه‌هایی که در این زمینه می‌شود تا حدی کلیشه‌ای به نظر برسد اما کلیشه‌ها همیشه بد نیستند و اتفاقا حتما سابقه و دلیلی برای اثر گذاری‌شان وجود داشته که ملکه ذهن همه و ورد زبان‌شان شده‌اند. پس توصیه‌ها را جدی بگیرید و آنها را در زندگی خود پیاده‌سازی کرده یا دست‌کم امتحان کنید. قطعا پشیمان نخواهید شد.

اگر ترس و استرس بیش از حد زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است، با دوره خداحافظ استرس، برای همیشه با استرس خداحافظی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

انرژی درمانی چیست

 

برچسب‌ها: , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست