مقالهوبلاگ

راه های درمان غرور می تواند یک زندگی شکست خورده را نجات دهد

اشتراک گذاری این مطالب در:

حتما شنیده‌اید که برخی از افراد می‌گویند که انسان‌هایی مغرور هستند و بسیار هم به این ویژگی ناخوشایندشان می‌بالند. شاید شما هم در دسته همین افراد قرار می‌گیرید. درست است؟ اگر این طور است باید به شما بگوییم که اشتباه می‌کنید و نباید به مغروربودن‌تان افتخار کنید.

واقعیت این است که ویژگی‌های مختلف انسانی دارای ابعاد مختلف و پیچیدگی‌های بسیاری هستند و به‌سادگی نمی‌توان گفت که مثلا غرور ویژگی بدی است. نه کاملا چنین رویکردی درست نخواهد بود. اما ماجرا از این قرار است که غرور بی‌جا و غیرمنطقی در زندگی هر انسانی باعث می‌شود تا مشکلات بسیار زیادی برایش به وجود بیاید.

غرور بی‌جا می‌تواند مسائل ناخوشایند متعددی را برای هر کس به همراه داشته باشد. در ادامه از عوارض غرور می‌خوانید و به شما می‌گوییم که چطور می‌توان با یافتن راه های درمان غرور به زندگی بهره‌ورتری رسید.

غرور و مشکلات ناشی از آن

غرور دستاوردهای خوشایندی برای افراد به همراه ندارند. البته حدی از غرور باعث می‌شود تا انسان عزت‌نفس و اعتماد به نفس داشته باشد. مثلا درصد معقولی از آن باعث می‌شود تا فرد به‌راحتی سر جلوی دیگران خم نکند و با تلاش و عقلانیت زندگی خود را در مسیری درست پیش ببرد.

اما امان از روزی که غرور بیش از حد وارد زندگی کسی شود. در این صورت، از رشد و پیشرفت جا خواهد ماند. فرد مغرور فکر می‌کند که باید همیشه در صدر اخبار قرار داشته باشد، همیشه خودش همه کارهایش را انجام بدهد و کمتر پیش می‌آید که از دیگران طلب کمک کند.

همین نقطه از رفتارهایش است که او را از رشد و پیشرفت بازمی‌دارد. کسی که مغرور است و روی عقایدش تعصب دارد و حاضر نیست که دست یاری دیگران را برای حل مشکلاتش بگیرد به تکامل و قوام روحی ارزشمند دست پیدا نمی‌کند.

راه های درمان غرور

برای اینکه در زندگی غرور را کنار بگذارید و بدون غرور زندگی کنید، راه‌ها و روش‌هایی وجود دارد. یکی از مهم‌ترین راهکارهای درمان غرور کمک کردن به دیگران است. کمک‌کردن به دیگران و ارزش قائل‌شدن برای یاری‌رسانی به آنها باعث می‌شود تا تعاملات انسانی‌تان بالاتر برود.

در این صورت درک می‌کنید که هر کس نقاط ضعف و قوتی دارد. انسان‌ها هیچ‌یک کامل نیستند و اگر کسی در موردی ضعف دارد و نیاز به کمک‌ گرفتن از دیگران برایش به وجود می‌آید، به معنای بی‌ارزش‌بودن او نیست.

زمانی که شما از این زاویه به دریافت کمک از دیگران به ماجرا نگاه می‌کنید و خودتان در نقش کمک‌کننده ظاهر می‌شوید، غرور و تعصب را برای دفعاتی که خودتان نیاز به کمک دارید هم کنار می‌گذارید و رفتاری عادی و سالم پیدا خواهید کرد.

روش درمان غرور/ راه های درمان غرور/ راهکارهای درمان غرور

راهکاری مهم برای دوری از غرور و تعصب

همه ما باید قبول کنیم که دنیا و عمر کوتاه‌تر از آن است که با رفتارهای اشتباه، زندگی را بر خودمان تباه و سیاه کنیم. ما باید یاد بگیریم که مشکلات‌مان را حل کنیم. غوطه‌ورشدن در ویژگی‌های نادرستی مانند غرور نابجا باعث می‌شود تا زندگی‌مان تلخ گردد.

پس توجه به گذرابودن دنیا می‌تواند راهکاری مناسب برای دورکردن خود از تعصب‌های بی‌جا و غرور باشد. زمانی که به خودمان گوشزد می‌کنیم که زندگی کوتاه است و باید آگاهانه در پی زیستن رها و زیبا باشیم، دیگر ویژگی‌های بد را هم کنار خواهیم گذاشت.

مثلا بدون غیرت به ماجراهای مختلف نگاه می‌کنیم و قضاوت‌های سرسختانه‌ ناشی از تعصب را درباره موضوعات مختلف کنار می‌گذاریم. کسی که تصمیم می‌گیرد تعصب نداشته باشد، با ذهنی آگاه‌تر درباره موضوعات مختلف قضاوت به خرج می‌دهد و اظهار نظر می‌کند.

حفظ تعادل در زندگی از راه های درمان غرور

یکی دیگر از راه های درمان غرور این است که به فکر ایجاد تعادل در زندگی خود باشید. چطور؟ باید بتوانید با خودتان خلوت کنید و به دیدگاه دقیق و درستی درباره روزگار و روند گذر دنیا برسید. باید قبول کنید که دنیا همیشه خوشی و خوبی برایتان به همراه نمی‌آورد.

همان‌طور که زیبایی و روشنی روز می‌تواند همه جا را پرنور و درخشان کند، سیاهی شب هم تاریکی‌ها را روی سرمان سایه می‌اندازد. شب و روز هم مدام از پی هم می‌آیند. پس نیکی و بدی، خوشی و ناخوشی، موفقیت و شکست و تمام اضداد دیگر در کنار هم معنا پیدا می‌کنند.

ما هم باید به عنوان یک موجود زنده و بخشی از این نظام بپذیریم که امکان موفقیت و پیروزی همیشه برای‌مان وجود ندارد. پس نباید تعصب خاصی در زندگی داشته باشیم. باید بپذیریم که اضداد زندگی‌مان هستند که باعث می‌شوند نوعی تعادل در این دنیا به وجود بیاید.

پس هیچ‌گونه پافشاری روی ثابت‌نگه‌داشتن عقیده و نظرات یا هر شرایط دیگری نداشته باشیم. یعنی باید از پافشاری و تعصب دور باشیم و برای کشف تعادل نهایت تلاشمان را به کار بگیریم. همین!

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست