مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

افراد مغرور در زندگی شما حضور دارند؟ چطور باید با آنها رفتار کنید؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

افراد مغرور در زندگی شما هم حضور دارند؟ تقریبا در هر خانواده و محیطی، افرادی حضور دارند که مغرور به حساب می‌آیند. این دسته از افراد چندان خوشایند نیستند. حتما قبول دارید، کسی که انتقادات دیگران را نمی‌پذیرد و باور ندارد که او هم مانند هر انسان دیگری، ضعف‌هایی دارد، چندان معاشرت لذت‌بخشی برای‌تان فراهم نمی‌کند.
در مقابل این افراد باید چه رفتاری پیش گرفت؟ چطور باید با افراد مغرور رو به رو شد و رفتار کرد؟ اگر در اطرافیان‌تان، افراد مغرور وجود دارد، بهتر است که این مقاله را بخوانید و ببینید که چطور باید با آنها مواجه شوید. مراقبت از خود در برابر افراد سمی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که باید یاد بگیرید. شاید برای‌تان سوال باشد که منظور از افراد سمی دقیقا چیست. افراد سمی، در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند.
این افراد با رفتارها و کردارهای ناپسندی که دارند باعث می‌شوند تا زندگی کردن در کنارشان سخت باشد و لحظات شیرین و دوست‌داشتنی به کام دیگران و بیشتر اوقات خودشان تلخ و ناخوشایند شود. افراد مغرور هم در دسته‌بندی افراد سمی قرار می‌گیرند. باید حواس‌تان به آنها جمع باشد و اجازه ندهید که روز و روزگارتان را زشت و سیاه کنند. تا انتهای این مطلب با سایت موفقیت سلف مید همراه شوید.

مرزهای مشخصی برای افراد مغرور تعیین کنید

یادتان باشد که افراد مغرور کمی ناخوشایند هستند. این کمی بسته به اینکه دوز مغرور بودن آنها چقدر است، می‌تواند به سطح آزاردهنده هم برسد. پس برای معاشرت با آنها محدوده و مرزهایی مشخص کنید. مثلا اجازه ندهید که تمام مکالمات‌شان بر محوریت خود آنها بچرخد.
اگر کلام‌شان شما را آزرده می‌کند و از تیزی خاصی برخوردار است، حتما این نکته را یادآوری کنید و بگویید که لحن و مدل حرف زدن‌شان، شما را آزار می‌دهد. این درخواست باعث می‌شود که در برخوردهای بعدی با شما محتاط‌تر و صحیح‌تر برخورد کنند. اگر هم قادر به تغییر دادن خودشان نباشند یا برای‌شان مهم نباشد که چه احساسی به شما دست می‌دهد پس بهتر است که آنها را به عنوان آدم‌های سمی زندگی خود شناسایی کنید و کنارشان بگذارید.

بیشتر بخوانید: رفتارهای سمی اطرافیان را تحمل نکنید

افراد مغرور در زندگی شما هم حضور دارند؟

حساسیت‌های افراد مغرور را شناسایی کنید

افراد مغرور معمولا نسبت به بعضی از حرف‌ها و موضوعات حساس هستند. مثلا برخی از افتخاراتی که در زندگی کسب کرده‌اند، آن‌چنان برای‌شان مهم به شمار می‌رود که اگر حرفی ناخوشایند درباره آنها زده شود، گویی به چیزی مقدس توهین کرده‌اید. واقعیت این است که شما توانایی تغییر دادن دیگران را ندارید. پس بهتر است که به جای مجادله با آنها به حساسیت‌های‌شان توجه کنید و وارد حیطه‌ای که باعث خرد شدن اعصاب‌شان می‌شود به هیچ‌وجه نشوید.
با این کار هم آرامش افراد مغرور را حفظ می‌کنید و هم خودتان عذاب نمی‌کشید و راحت‌تر خواهید بود. بنابراین، لازم است در مکالمه با افراد مغرور وارد بحث‌هایی نشوید که جنجالی هستند و آنها را برای عصبانی و بی‌منطق رفتار کردن تهییج می‌کنند.

بیشتر بخوانید: زندگی تلخ و تکراری را با دستان خالی هم می شود رنگی و زیبا کرد؟

مواظب خودتان باشید و به خود اهمیت بدهید

هر کس در زندگی دستاوردهایی دارد. این دستاوردها می‌توانند نقطه امیدبخشی برای زندگی شاد و بهره‌ور باشند. اما اگر در اطرافیان‌تان یک فرد مغرور زندگی می‌کند یا عزیزان‌تان در دسته افراد مغرور قرار می‌گیرند نباید انتظار داشته باشید که چندان موفقیت‌ها و دستاوردهای‌تان را ستایش کنند. افراد مغرور معمولا تمایلی به تعریف کردن از دیگران ندارند و تمجید در ادبیات آنها، واژه‌ای گم و نامشخص است.
پس اگر با چنین افرادی در ارتباط هستید باید مواظب خودتان باشید و نگذارید که بی‌تفاوتی ظاهری آنها نسبت به شادی‌ها و موفقیت‌های‌تان باعث شود که دلسرد شوید و به خودتان افتخار نکنید. یادتان باشد که شما برای روحیه دادن به خودتان کافی هستید. به دنبال تعریف و تمجیدهای بیرونی نباشید. البته نمی توان کتمان کرد که وجود افرادی که شما را دوست دارند و با محبت تحسین می‌کنند بسیار دلنشین و خوش است اما اگر چنین عزیزانی را در زندگی ندارید، غصه نخورید و خودتان از خود مراقبت کنید.

بیشتر بخوانید: چرا تنها افراد کمی در دنیا به موفقیت و ثروت عظیمی دست پیدا می کنند

واکنش‌های‌تان را کنترل کنید

مغرور بودن یکی از زیرشاخه‌های غیرمنطقی بودن است. کسی که در دسته‌بندی افراد مغرور قرار می‌گیرد یعنی نتوانسته است به منطقی درست در زندگی دست پیدا کند و ویژگی نه چندان مثبت غرور را از خود دور نماید. پس در مقابل افرادی که از منطق درست و حسابی برخوردار نیستند باید واکنش‌هایی درست داشته باشید. اجازه ندهید که عصبانیتی که از رفتار و حرف‌های‌شان در شما به وجود می‌آید، شعله‌ور شود و باعث بروز واکنش‌های نامناسب از سمت‌تان شود.
اگر واکنشی نامناسب نشان بدهید، در واقع به آنها فرصتی ایده‌آل برای حق به جانب‌تر شدن خواهید داد. پس دقت کنید و واکنش‌های‌تان را در مقابل افراد مغرور تحت کنترل بگیرید. مثلا هر وقت که دیدید، رفتارشان بیش از حد غیرقابل‌تحمل و آزاردهنده است، نفسی عمیق بکشید و سعی کنید که از کنار آنها دور شوید. لازم نیست با آنها وارد بحث شوید. تا جایی که می‌توانید از مجادله با این افراد بپرهیزید. واقعیت این است که نبود منطق در هر بحثی، آن را به جنجال و ابتذال می‌کشاند. پس از بحث با افراد مغرور دوری کنید.

بیشتر بخوانید: معاشرت با افراد ناخوشایند را بلد هستید؟

اجازه ورود احساسات منفی به خود ندهید

یکی دیگر از نکات مهمی که باید در برخورد با افراد مغرور در ذهن داشته باشید، این است که آنها با شما رفتار دوستانه و خوشایندی نخواهند داشت. نباید چنین برخوردی را به پای نقص و ایرادی در رفتار خودتان بگیرید. یادتان باشد که آنها دارای چنین ویژگی هستند و با هر شخص دیگری هم همین‌طور رفتار خواهند کرد.
پس بهتر است که واکنش‌های آنها را به حساب خودتان نگذارید و ناراحت نشوید. شما تقصیری ندارید. این افراد که غرور در رفتار و کلام‌شان موج می‌زند معمولا طوری با دیگران برخورد می‌کنند که احساس حقارت به آنها دست می‌دهد. شما باید قوی باشید و یادتان باشد که با کنترل عزت نفس و درون خود می‌توانید از برخوردهای زشت و بد بیرونی که برخی از انسان‌های بی‌منطق دارند خود را محافظت نمایید.

بیشتر بخوانید: دارین کسب و کار راه می ندازین؟ از این 5 اشتباه دوری کنین

مرزهای مشخصی برای افراد مغرور تعیین کنید

در آخر

باید یاد بگیرید که زندگی کردن، فرصت محدودی است که اگر از آن به خوبی بهره ببرید، خاطرات و لحظه‌های شیرینی را برای‌تان رقم می‌زند. پس اجازه ندهید که هیچ چیز و هیچ کس، این زندگی را از شما بگیرد و ثانیه‌هایش را خراب کند. درست است که افراد سمی مانند افراد مغرور یا خودخواه، حضوری ناخوشایند دارند و می‌توانند شما را عصبی و ناراحت کنند ولی نباید آنها را جدی بگیرید.
شما هیچ کنترلی روی رفتارها و افکار دیگران ندارید. پس بهتر است که از دورن به مقابله با آنها بپردازید و تغییراتی را در خودتان به وجود بیاورید تا زندگی کردن در کنار آدم‌های مختلف برای‌تان ساده‌تر شود. اجازه ندهید که دیگران لحظات‌تان را خراب کنند. ضمن اینکه تلاش برای تغییر آنها هم راه به جایی نمی‌برد.
اما اگر روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید و طوری قوی باشید که در موقعیت‌های مختلف، بهترین، دقیق‌ترین و منطقی‌ترین واکنش‌ها را داشته باشید، همه تحت تاثیرتان قرار می‌گیرند و شاید حتی در خودشان هم با الگوبرداری از شما تغییراتی به وجود بیاورند.

برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست