عزت نفسمقالهوبلاگ

با کمک راههای افزایش عزت نفس در بزرگسالان شخصیت کاریزما داشته باشید

اشتراک گذاری این مطالب در:

عزت نفس به معنای همان احترامی است که قبلاً برای خود قائل هستید. این احساس و عزت می‌تواند کم، زیاد یا متوسط باشد. هر کسی ممکن است گاهی احساس کند فاقد اعتماد به نفس کافیست. بنابراین اگر همین حالا حس می‌کنید عزت نفس خود را از دست داده‌اید، باید بگوییم که کاملاً طبیعی است.
البته نباید راههای افزایش عزت نفس در بزرگسالان را فراموش کنید. گاهی لحظه‌ای فکر کردن به اینکه فرد بی‌ارزشی هستید، می‌تواند به طور کامل اعتماد به نفس را از شما بگیرد. در ادامه به چندین راهکار و مهارت برای رشد و افزایش عزت نفس می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: راه های افزایش عزت نفس برای داشتن زندگی شاد

انتقاد از خود را متوقف کنید

انتقاد از خود می‌تواند شما را از خطا رفتن باز بدارد. قبل از اینکه دیگران به شما هشدار دهند و یا گوشزد کنند که مسیر را اشتباه رفته‌اید، خودتان با سرزنش درونی می‌توانید مسیر درست را پیدا کنید. اما وقتی انتقاد از خود بیش از حد شود، عزت نفس خود را از دست می‌دهید.
افکاری مثل:
تو تنبل و چاق هستی و یا اصلا آدم به درد بخوری نیستی، فقط برای چند لحظه مفید است تا شما به خودتان بیاورد. اما تکرار بیش از حد آن شما را به فردی از خودبیزار تبدیل می‌کند که هیچ عزت نفسی ندارد. یک راه ساده برای درمان اینست که جملات سرزنش آمیز را از همین حالا متوقف کنید.

پیروی کردن از عادتی که انگیزه ساز هستند

یکی از راههای افزایش عزت نفس در بزرگسالان تقویت انگیزه است. برخی از عادات سالم هستند که به تقویت انگیزه کمک می‌کنند. یکی از این کارها نوشتن فواید اهداف و برنامه‌های روزانه است. وقتی قرار است که یک کار سخت را در طی روز انجام دهید، باید مدام مزیت آن را در ذهن تداعی کنید. گاهی ممکن است سختی کار باعث فراموش کردن مزیت‌ها شود. اما با نوشتن به راحتی آن‌ها را به خاطر می‌آورید.

یکی از راههای افزایش عزت نفس در بزرگسالان تقویت انگیزه است. برخی از عادات سالم هستند که به تقویت انگیزه کمک می‌کنند. یکی از این کارها نوشتن فواید اهداف و برنامه‌های روزانه است.

استراحت 2 دقیقه ای برای قدردانی از خود

یک عادت بسیار ساده و سرگرم کننده برای خودتان پیدا کند. اگر یک ماه هر روز تنها برای 2 دقیقه روی آن وقت صرف کنید، تاثیر زیادی در رشد و افزایش عزت نفس دارد.
برای مثال:

  • صحبت کردن با همسر یا دوستان صمیمی در حین یک کار خسته کننده
  • دیدن یک فیلم کوتاه خنده‌دار در شبکه‌های اجتماعی
  •  و …

این استراحت‌های کوتاه مدت در دراز مدت باعث ایجاد عزت نفس می‌شوند. از سوی دیگر می‌توانند روحیه منفی را هم از بین ببرند و به شما انگیزه و انرژی مثبت بدهند.

با کمک راههای افزایش عزت نفس در بزرگسالان شخصیت کاریزما داشته باشید

کمال گرایی دشمن عزت نفس است

کمالگرایی باعث می‌شود تا همیشه به این موضوع فکر کنید باید همه چیز به 100 درصد برسد. به همین دلیل همیشه کارها را به تعویض می‌اندازید. پس نتیجه دلخواه خود را نمی‌گیرید. این موضوع باعث از بین رفتن عزت نفس می‌شود. حتی ممکن است کارهایی را هم انجام داده باشید اما به دلیل کمال گرایی خیلی از عملکرد خود راضی نیستید.
بنابراین افکار و احساسات شما نسبت به خودتان هر روز بدتر می‌شود. در نتیجه انگیزه‌ای برای انجام کارهای دیگر را ندارید.

بیشتر بخوانید: بهترین راههای افزایش انرژی و انگیزه (5 راه بی نظیر)

از مقایسه کردن خود خودداری کنید

مقایسه خود با دیگران روشی مطمئن برای شروع احساس خفگی است. این کار به تدریج عزت نفس را از شما می‌گیرد. به جای اینکه همیشه خود را در مقایسه با دیگران اندازه بگیرید، بر روی اهداف و دستاوردهایتان تمرکز کنید.
مقایسه کردن گاهی می‌تواند به شما توان و انگیزه حرکت بدهد. اما همیشه مؤثر نیست و از سوی دیگر عزت نفس شما را می‌گیرد. یکی از راهکار های افزایش عزت نفس خودداری از مقایسه خود با دیگران است.

برخی از امور از دست شما خارج است. اما برخی دیگر از کارها هستند که اگرچه سختند اما مدیریت آن در دست شما قرار دارد. وقتی چیزی خارج از کنترل شماست، دلیلی ندارد که بخواهید روی آن متمرکز شوید.

هیچکس کامل نیست

وقتی دچار اشتباه شدید به این موضوع هم فکر کنید که هر کسی ممکن است اشتباه کند. شاید اگر کس دیگری جای شما بود، اشتباه بزرگتری می‌کرد. هیچ انسانی کامل نیست. حتی موفق‌ترین آدم‌ها هم گاهی اشتباه می‌کنند. پس نباید وقتی دچار اشتباه شدید، خود را بیش از حد سرزنش کنید. بلکه باید دلیل اشتباهات را پیدا کنید.

بر روی چیزهای قابل تغییر متمرکز شوید

برخی از امور از دست شما خارج است. اما برخی دیگر از کارها هستند که اگرچه سختند اما مدیریت آن در دست شما قرار دارد. وقتی چیزی خارج از کنترل شماست، دلیلی ندارد که بخواهید روی آن متمرکز شوید. این کار فقط وقت و انرژی شما را به سرقت می‌برد.
یکی از راههای افزایش عزت نفس در بزرگسالان تمرکز بر روی موضوعات قابل تغییر است. در واقع هر آن چیزی که با دست شما تغییر می‌کند، ارزش فکر کردن را دارد. در غیر این صورت نباید به آن بیندیشید.

بیشتر بخوانید: راههای افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان

راههای افزایش عزت نفس / مهارت افزایش عزت نفس چیست

هر کاری را که خوشحالتان می‌کند شروع کنید

اگر وقت خود را صرف کارهایی می‌کنید که از انجام آن لذت می‌برید، احتمالاً فرد مثبت اندیشی هستید. شاید این کارها ارزش زیادی نداشته باشند، اما همین که روحیه شما را تغییر می‌دهند، اعتبار پیدا می‌کنند. به عنوان مثال برای یک دندانپزشک که می‌تواند وقت گرانبهای خود را در مطب صرف کند، به آشپزی بپردازد.
پخت و پز برای چنین فردی شاید از نظر دیگران مفید نباشد. چرا که می‌تواند به کارهای مؤثرتر و بهتری بپردازد. اما وقتی هیچ چیز مثل آشپزی او را خوشحال نمی‌کند، باید به آن بپردازد. فراموش نکنید که هیچ چیز به اندازه عزت نفس نمی‌تواند به شما ارج و قرب ببخشد.

اگر فکر می‌کنید از عزت نفس کافی برخوردار نیستید، برای افزایش عزت نفس روی عکس زیر کلیک کنید و در دوره کیمیاگر ثبت نام کنید. برای اطلاعت بیشتر روی عکس کلیک کنید:

سرزنش کردن

برچسب‌ها: ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست