پادکست موفقیتوبلاگ

پادکست آموزشی خطای شناختی(۵) : تقلا کردن

اشتراک گذاری این مطالب در:

 

تقلا کردن یکی دیگر از خطاهای شناختی و به معنای تلاش بیش از حد است که برای یک مسئله یا موضوع پیش پا افتاده انجام می شود. تقلا کردن به لجبازی شباهت زیادی دارد. زمانی که شما از سر لجبازی به یک موضوع بی ارزش نزدیک می شوید و آنقدر دست و پا میزنید که تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

نتیجه تقلا کردن به هیچ عنوان مطلوب نیست و زمانی از کرده خود پشیمان می شود که دیگر همه چیز اتفاق افتاده است. گاهی هم ممکن است بخاطر همین تقلا کردن و دست و پا زدن بی مورد هزینه های زیادی را پرداخت کنید که قابل جبران نباشد. پس بهتر است قبل از اینکه وارد مخمصه شوید این پادکست آموزشی را یکبار بشنوید.

دلیل تقلا کردن چییست؟

آدمها به دلایل متفاوتی تقلا می کنند و برای بدست آوردن چیزهای مورد علاقه شان دست و پا می زنند. از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تقلا کردن به دلیل لجباری با دیگران

گاهی ما وارد یک بحث یا مسئله ای می شویم که می دانیم کاملاً اشتباه هست و باید آن را کنار بگذاریم. اما بخاطر لجبازی با دیگران از این کار امتناع می کنیم و این موضوع را آنقدر ادامه می دهیم تا صدای تلنگر درونی خود را می شنویم. برای مثال قصد خرید یک خودرو را داریم که والدین یا یکی از بهترین دوستان به ما توصیه می کند که این خودرو مناسب ما نیست و باید از خرید آن دست بکشیم. اما بخاطر لجبازی بیش از حد سعی می کنیم خودرو را بخریم تا به آنها ثابت کنیم حرفشان اشتباه است.

تقلا کردن به دلیل لجباری با دیگران

تمام تلاش خود را می کنیم تا خودرو را خریداری کنیم. حتی ممکن است برای تهیه این خودرو هزینه ای بیش از ارزش آن پرداخت کنیم به این دلیل که به اصطلاح عامیانه روی دیگران را کم کنیم. اما پس از مدتی متوجه می شویم این خودرو مناسب ما نیست. هزینه نگهداری آن بالاست. به بنزین زیادی نیاز دارد و زمان فروش هم باید با قیمتی کمتر از قیمت بازار بفروشیم.

به خاطر این لجبازی مجبور به تقبل هزینه زیادی می شویم و فقط زمانی که خودرو را فروختیم متوجه اشتباه خود می شویم. متاسفانه بسیاری از ما در زندگی به این خطای شناختی مبتلا هستیم.

برخی هم به دلیل غرور بیش از حدی که دارند، حاضر نیستند از خطا و راه اشتباهی که می روند، بازگردند. آنها بخاطر خدشه دار نشدن غرورشان حاضرند هر کاری حتی به ضررشان را انجام دهند.

درمان خطای شناختی تقلا کردن

برای درمان خطای شناختی باید هر تصمیمی که میگیرید، اول به نتیجه آن خوب فکر کنید. ببینید بخاطر لجبازی با دیگران چه بلایی بر سر شما خواهد آمد و چه هزینه هایی باید پرداخت کنید. در واقع این خطای شناختی تقلا کردن تنها به کمی فکر کردن قبل از عمل نیاز دارد. به این فکر کنید که اگر شکست بخورید تمام غرور شما شکسته خواهد شد. در حالی که اگر همین حالا از همه چیز دست بکشید، پس از مدتی از ذهن دیگران پاک می شود. اما اگر تا اخر مسیر رفتید و شکست خوردید از ذهن آنها پاک نمی شود.

ادامه این خطای شناختی را در پادکست آموزشی بشنوید.

 

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست