انگیزشیفیلموبلاگویدیو انگیزشی موفقیت

مصاحبه با جک ما – چگونه ثروتمند شویم- قسمت اول

اشتراک گذاری این مطالب در:


جک ما یکی از ثروتمندترین تاجران چین است که در سال 1999 به همراه گروه علی بابا یک شرکت تجاری موفق را راه اندازی کرد. او در مصاحبه تلویزیونی خود در مورد سوال چگونه ثروتمند شویم می گوید:«من چیزی در مورد کامپیوتر نمی دانستم. با این وجود به پادشاه تجارت در چین تبدیل شدم».

 

استخدام جوانان خوشبین

زمانی که مجری یک برنامه تلویزیونی از او پرسید چطور شد با وجودی که کامپیوتر نمیدانستی اما به یک تاجر موفق تبدیل شدی، راز موفقیتت چه بود؟

او در پاسخ گفت: «پاسخ من به سوال چگونه ثروتمند شویم خوشبین بودن نسبت به آینده و کار کردن با جوانان است. سعی کردم روی جوانها سرمایه گذاری کنم. به طوری که بیش از 34000 جوان را در شرکت خود استخدام کرده ایم. بخاطر اینکه ما بلد نبودیم با کامپیوتر کار کنیم، جوانها بلد بودن و این برای ما یک مسیر موفقیت بود».

او در مصاحبه اش در مورد چگونه ثروتمند شویم اینطور می گوید: «اگر منِ مدیر کامپیوتر بلد نباشم، کارکنان هم بلد نباشند، با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد». اما او هنوز هم از کارکردن با کامپیوتر ترس دارد و می گوید از نظر من 80 درصد مردم هم مثل من فکر می کنند. بنابراین من همیشه در فکر راهی بودم که بتونم فرصت مناسبی را در اختیار این 80% قرار دهم.

 

شروع کار از زمانی که اینترنت نبود

مجری دوباره از او سوال می کند اما شما درست زمانی تجارت آنلاین را راه اندازی کردین که در چین اینترنت پا نگرفته بود. این موضوع کمی تعجب برانگیز است!!

در پاسخ می گوید: بله حق با شماست. من کارم را در سال 1994 آغاز کردم. ابتدا به سراغ 24 نفر از دوستانم رفت و حدود 2 ساعت برای آنها در مورد اینترنت و مزایای آن صحبت کردم. اما آنها اصلا حرف مرا باور نمی کردند. در نهایت رای گیری کردیم.

از بین همه دوستانم تنها یک نفر بود که بمن گفت امتحانش کن. همین یک نفر باعث شد تا من آن چیزی را که در سر داشتم دنبال کنم. زیرا به آنچه که فکر می کردم باور داشتم. پس اهمیتی نداشت که دیگران چه تصوری دارند. حالا نوبت استخدام کارمند بود. مسئولیت دیگر من انتقال این باور به کارکنان بود. باید آنها هم به آنچه که انجام می دادند، ایمان پیدا می کردند.

 

ویژگی های کارکنان از نظر جک ما

مجری دوباره از او می پرسد شما برای استخدام کارکنان و پاسخ به سوال چگونه ثروتمند شویم چه ویژگی هایی را در نظر می گیرید؟ او در پاسخ می گوید: امروزه کار پیدا کردن خیلی سخت و مشکل شده است. من خودم در 30 مصاحبه شرکت کردم اما در همه آنها رد شدم. پس این خیلی مشکل حادی نیست که اگر یک نفر کار پیدا نکرد یا در مصاحبه رد شد، ناامید شود.

اما در مورد استخدام کارکنان باید بگویم برای من اصلا اهمیتی ندارد که جوانها در کدام دانشگاه فارغ التحصیل شده اند. مدرک کارشناسی، ارشد یا حتی دکترا هم در استخدامشان نقشی ندارد. این مدرک تنها یک رسید هست که نشان می دهد افراد چقدر برای تحصیل پول پرداخت کرده اند. مدرک واقعی برای پاسخ به سوال چگونه ثروتمند شویم در جامعه هست. یعنی جایی که در آن به دنبال کار می گردی. کار پیدا می کنی و سرانجام در این کار می توانی خیلی چیزها را تغییر دهی.

در واقع اولین ویژگی کارکنان من داشتن اشتیاق برای کار و پاسخ به سوال چگونه ثروتمند شویم است. من دوست دارم افرادی را استخدام کنم که عاشق کار کردن و آماده یادگیری هستند. پس اشتیاق برای یادگیری، خوشبین بودن و تسلیم نشدن سه ویژگی کسانی است که در شرکت ما به استخدام درآمده اند.

برای اطلاع از دیگر معیارهای جک ما در مورد سوال چگونه ثروتمند شویم می توانید ادامه مطلب را در ویدئو مشاهده کنید.

 

برچسب‌ها: , , , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست