مقالهوبلاگ

آنچه که درباره NLP باید بدانید

اشتراک گذاری این مطالب در:

<p>اگر جزء آن دسته از افرادی باشید که علاقه مند به پیگیری مباحث روانشناسی، خصوصا در حوزه رشد فردی باشید با واژه NLP (Neuro-linguistic programming) &nbsp;برخورد کردید. اما ممکن است شما هم مانند بسیاری دیگر از مردم به درستی با این روش و تاریخچه آن آشنا نباشید و اساسا ندانید که ان ال پی چیست.</p>

<p>به همین جهت تصمیم گرفتیم در این نوشته از سایت خودساخته در مورد NLP از آغاز تا کنون توضیحات مختصری را برای آشنایی بیشتر شما گردآوری نماییم. پس تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.</p>


[restrict paid=”true”]

 

NLP چیست؟

اگر شما هم کم و بیش واژه NLP (Neuro-linguistic programming) به گوشتان خورده، اما دقیقا نمی دانید که چه مفهوم و کارایی دارد، حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

NLP، برای توسعه شخصی و موفقیت در زندگی و یا کسب و کار استفاده می شود. NLP، تمرینی برای درک این موضوع است که افراد چگونه تفکر، احساسات و زبان و رفتار خود را سازماندهی می کنند تا بتوانند به نتایج مورد نظرشان برسند. NLP، یک متودولوژی (روش) برای افراد فراهم می کند تا عملکردهای ممتاز و برجسته نابغه ها و رهبران را در زمینه خودشان مدلسازی کنند.

عنصر اصلی NLP این است که تصورات ذهنی بی نظیرمان از دنیا را به عنوان یک محصول در نظر بگیریم که از اطلاعات به دست آمده و فیلتر شده توسط پنج حس تشکیل شده است.

(عصبی) Neuro

هر فردی، سیستم فیلترینگ ذهنی منحصر به فرد خود را برای پردازش میلیون ها بیت داده که از طریق حواس جذب می شوند، ایجاد کرده است. اولین نگاشت ذهنی ما از جهان، متشکل از تصاویر داخلی، صداها، آگاهی وابسته به حس لامسه، احساسات داخلی، مزه ها و بوی هایی است که نتیجه فرایند فیلتر کردن نورولوژیکی می باشند. اولین نگاشت ذهنی، «دستیابی اولیه»(First Access) در NLP نامیده می شود.

زبانشناسی (linguistic)

آنگاه برای اطلاعاتی که از جهان بیرون دریافت کرده ایم، یک مفهوم شخصی و خاص در نظر می گیریم. ما نگاشت ثانویه ذهنی مان را توسط زبان به تصاویر داخلی، صداها و احساسات، بوها و مزه ها اختصاص می دهیم و به این ترتیب آگاهی ها و اطلاعات روزمره مان را تشکیل می دهیم. نگاشت ذهنی ثانویه، نگاشت زبانشناسی نامیده می شود. (گاهی اوقات به عنوان نمایه زبان شناسی شناخته می شود).

برنامه ریزی (programming)

پاسخ رفتاری ای که در نتیجه فرآیندهای فیلترینگ نورولوژیکی و نگاشت زبانشناسی، اتفاق می افتد.

منشاء و ریشه NLP

برنامه ریزی عصبی زبانی، در اوایل دهه 1970 آغاز شد، زمانی که دانشیار دانشگاه سانتا کروز کالیفرنیا، John Grinder (جان گریندر)، همراه با یک دانشجوی دوره کارشناسی، Richard Bandler (ریچارد بندلر)، یک تیم برای همکاری تشکیل دادند. هر دوی آنها به شگفتی های انسانی علاقه مند بودند و به همین دلیل الگوهای رفتاری نابغه های منتخب (خاص) را مدلسازی می کردند.

مدلسازی، عمل اصلی NLP می باشد و شامل فرآیند استخراج و تکرار ساختار زبانی و الگوهای رفتاری یک فرد است که در فعالیت داده شده عالی می باشد.

گریندر و بندلر، تحقیق NLP شان را با مدلسازی سه فرد به نام های Fritz Perls (فریتز پرلز)، Virginia Satir (ویرجینیا ساتیر) و Milton Erickson (میلتون اریکسون) آغاز کردند. این سه نابغه، به عنوان عوامل حرفه ای تغییر، برجسته و ممتاز بودند و در حوزه درمان کار می کردند. هر کدام از این نوابغ، پرلز، ساتیر و اریکسون، کار جادویی خود را از طریق یک برتری و استعدادی ناخودآگاه انجام داده بودند. نابغه ها، بر این باورند که گریندر و بندلر دارای رفتارهای ناآگاهانه بودند. مدلسازان (گریندر و بندلر)، به صورت نا آگاهانه الگوی ذاتی نوابغ را بدست آوردند و سپس آن را توصیف کردند.

گریندر و بندلر در طول یک دوره دو ساله با کمترین دانش و تخصص در مورد نابغه ها و دانش کمی در حوزه روان درمانی، با شور و اشتیاق شدید کار کردند تا بخش هایی از رفتارهای نوابغ را توضیح دهند. آن ها نتایج کار خود را در مدل های مبتنی بر زبان کدگذاری کرده و با استفاده از الگوهای دستور زبان، به واژگان توصیفی تبدیل کردند. از طریق مدلسازی NLP، گریندر و بندلر، مهارت های ضمنی نوابغ را آشکار کردند و در نتیجه NLP متولد شد.

شرکتی که گریندر و بندلر در آن روزها در سال 1970 در آن حضور داشتند، در مورد رفتارهای انسان تحقیق می کرد. جان گریندر، دانشیار دانشگاه سانتا کروز کالیفرنیا و ریچارد بندلر، دانشجوی دوره کارشناسی بود. گرگوری بتسون(Gregory Bateson)، انسان شناس مشهور جهان، به دانشکده Kresge College پیوسته بود و به خاطر علاقه ای که به گریندر و بندلر داشت، آنها را به میلتون اریکسون معرفی کرد. بتسون، از آن ها پشتیبانی کرد و شور و اشتیاق خودش را در مقدمه کتاب ساختار جادو (Structure of Magic) این گونه بیان کرد:

« جان گریندر و ریچارد بندلر، کاری شبیه به آنچه من و همکارانم، 15 سال پیش می خواستیم انجام دهیم، انجام دادند».

در سال 1975، گریندر و بندلر، دو مدل اول NLP را به صورت کتاب های «ساختار جادوی 1 و 2» به جهان معرفی کردند. کتاب های منتشر شده توسط انتشارات معتبر «کتاب های علمی و رفتاری» (Science and Behaviour Books inc)، منتشر شدند و به سرعت علاقه مندی به این زمینه جدید گسترش یافت. افراد در زمینه های ارتباطات، رفتار و تغییرات، به دنبال کسب اطلاعات در مورد چگونگی دست یافتن به نتایج شگفت انگیز در هنگام انجام تغییرات بودند. گریندر و بندلر، مایل بودند تا دوره های آموزشی ای را در زمینه استفاده از مدل های خود، ارائه کنند. دوره های آموزشی بندلر و گریندر برپا شدند و ثابت کردند که مدل های NLP، قابل انتقال به دیگران نیز هستند، به این معنی که یادگیرندگان می توانند از مدل های NLP، در کارهایشان استفاده کنند.

مدل سازی NLP، آموزش NLP، کاربرد NLP  

گرچه NLP، کار خود را به عنوان وسیله ای برای مدلسازی برتری ها و مزیت ها شروع کرد، اما دوره های آموزشی به بخش بسیار مهم NLP تبدیل شدند. به دنبال استفاده از NLP، NLP افراد را هدایت می کرد تا ابزارهای NLP خودشان را برای مزایای شخصی و تجاری اعمال کنند.

مدل سازی NLP

مدل سازی NLP ، هنر ایجاد صریح مجموعه ای از تفاوت های موجود در کسی است که در یک فعالیت خاص، عالی می باشد در مقایسه با کسی که در همان کار عادی رفتار می کند. مدل سازی NLP، بالاترین سطح مهارت در NLP است. مدل سازی NLP را می توان برای ترسیم الگوهای نبوغ موجود در هر کسی در هر زمینه ای استفاده کرد.

بسیاری از شرکت ها در جامعه NLP، تاکید کمتری بر مدل سازی دارند. مایکل کرول(Micheal Carrol) درسال 1995 در یک دوره NLP حضور داشت و از اینکه مربی آشکارا عنوان کرد که «او زیاد در مورد مدلسازی نمی داند» نا امید و سرخورده شد. زمانی که مایکل آکادمی NLP را تأسیس کرد، تاکید کرد که مدلسازی باید بخش جدایی ناپذیر فلسفه آکادمی NLP باشد. مدل سازی یکی از ویژگی های اصلی دوره کارشناسی ارشد است. همچنین، مدلسازی در مجموعه دروس کارشناسی ارشد NLPedia نیز در نظر گرفته شده است.

جان گریندر، طی سالهای متمادی، به پیشرفت مهارت هایش به عنوان مدلساز ادامه داد. او به عنوان کسی که می تواند الگوهایی برجسته ذاتی هر شخص برجسته را به دست آورد، از بقیه افراد در همین زمینه یک سر و گردن بالاتر است. جان گریندر همراه با شریکش، Carmen Bostic St Clair (کارمن بوستیک سنت کلر)، آموزش مدلسازی را در آکادمی NLP ارائه دادند.

آموزش NLP     

زمانی که توسعه دهندگان NLP، دانششان را به اشتراک گذاشتند، گواهینامه NLP، برای دیگر آموزش دهندگان مهیا گشت. سی سال پس از شروع NLP، آموزش مدرن NLP در تمام اشکال و اندازه ها، برخی عالی، خوب، متوسط و برخی از آن ها به طور مطلق ضعیف بودند.

کاربرد NLP

یک کارآموز NLP، می تواند مهارت های خودش را به عنوان عامل  تغییر در افراد، گروه ها یا شرکت ها یا حتی سازمان های جهانی یا دولت ها به کار گیرد. NLP به عنوان یک فن آوری، یک رکورد شگفت انگیز برای ایجاد تغییر سریع و کارآمد در افراد و گروه ها دارد.

بسیاری از مردم NLP را مطالعه می کنند تا به آنها کمک کند تا در حوزه انتخابی خود موثرتر باشند. الگو ها می توانند در همه زمینه ها و برنامه های مختلف از جمله برای آموزش، ساخت تیم، فروش، بازاریابی، توسعه شخصی، رهبری و مربی گری استفاده شوند. هر جا که تعامل انسان و پتانسیل رشد وجود داشته باشد، می توان از NLP برای توسعه و افزایش عملکرد استفاده کرد.

مدل سازی NLP

– الگوهای کدگذاری نوابغ

– الگوهای هر نابغه را می توان از طریق مدل سازی تکرار کرد.

آموزش NLP

– آموزش الگوی NLP

– کارآموز NLP

– ابزار پیشرفته NLP

– کارشناسی ارشد NLP

– گواهینامه مربیان NLP

کاربرد NLP

– تغییر

– تحصیلات

– آموزش

– فروش

– رهبری

– بازاریابی

– درمان

آنچه با یک کنجکاوی ساده در مورد کارهای شگفت انگیز نوابغ شروع شد، به یک حوزه بین المللی شامل مربیان NLP، کارآموزان و و افرادی که در نتیجه استفاده از برنامه ریزی عصبی زبانی در حرفه و زندگی شخصی خود پیشرفت کرده اند، رشد کرده است.

NLP در حال حاضر در بیش از 1000 کتاب آموزشی در موضوعات مختلف از موضوعات تخصصی NLP، روانشناسی، فروش، مذاکره، مدیریت، فرزندپروری و یادگیری سریع ارائه شده است. هزاران سمینار عمومی NLP در سراسر جهان وجود دارد، آموزش به بیش از 20،000 نفر در هر سال در سرتاسر جهان توسط مربیان متخصص NLP، انجام می شود. در حال حاضر، اکثر سمینارهای با کیفیت کسب و کار شامل جنبه های مختلف NLP می باشند که به ده ها هزار نفر از مردم یاد می دهند که چگونه از NLP استفاده کنند و این رقم در هر سال افزایش می یابد.

 

[/restrict]
برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست