مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

از مهارت حل مسئله در ارتباط با دوستان چگونه استفاده کنیم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

داشتن دوستان خوب یعنی خوشبختی! فرقی نمی کند از نظر روحی و جسمی در چه شرایطی هستید، اوضاع کارتان خوب است یا نه، حضور دوستان واقعی همیشه باعث آرامش و کسب انرژی می شود. اگر دوستانی واقعی و صمیمی در زندگیتان دارید پس بدون شک انسان خوشبخت و ثروتمندی هستید. اما گاهی حتی صمیمی ترین و بهترین روابط دوستانه نیز دچار مشکل شده و گاهی همین مشکلات به ظاهر کوچک باعث تخریب دوستی ها و از دست دادن این سرمایه های مهم زندگی می شوند. بنابراین داشتن مهارت حل مسئله با دوستان می تواند جلوی خیلی از مشکلات بزرگ تر را بگیرد و باعث شود تا روابطی محکم تر و عمیق تر با دوستانتان برقرار کنید. اما مهارت حل مسئله دقیقا چیست؟ در ادامه با سایت موفقیت خودساخته همراه باشید.

بیشتر بخوانید: تاثیر دوستان بر عزت نفس شما چقدر است؟

مهارت حل مسئله با دوستان

مهارت حل مسئله به طور خلاصه فرآیند تشخیص مشکل یا چالش، شناخت راه حل های ممکن و در نهایت انتخاب راه حلی مناسب است. همین سه مرحله ی ساده نیازمند تمرین بسیار زیادی برای یادگیری هستند. شما باید بتوانید تشخیص درستی نسبت به مشکلات و مسائل داشته، با دیدی باز راه حل های ممکن و کارآمد را در نظر گرفته و در نهایت به کار ببندید. در نتیجه تمرین مداوم این مهارت به شما کمک می کند تا هر بار در این کار بهتر عمل کنید. مهارت حل مسئله با دوستان در روابط دوستانه ی شما اهمیت بسزایی دارد، چرا که کوچک ترین سوء تفاهمی در روابط دوستانه می تواند منجر به مشکلات بزرگ و غیر قابل حل بشود. از آنجایی که اغلب افراد انتظارات و توقعات زیادی از روابط دوستانه ی خود دارند، با ایجاد کوچک ترین مشکلی از رابطه ی خود ناامید می شوند.

 مهارت حل مسئله با دوستان

چرا روابط دوستانه اهمیت دارند؟

گاهی فرار از مشکلات بسیار ساده تر از روبرو شدن با آن ها است. اما روبرو شدن با مشکلات در یک رابطه ی دوستانه و تلاش برای حل آن ها منجر به ایجاد روابطی صمیمی تر و محکم تر خواهد شد. اما چرا روابط دوستانه اهمیت بسیار زیادی در زندگی تک تک افراد دارند؟

همه ی ما برای رشد فردی و تکامل به وجود دوستانمان نیاز داریم. دوستان حسی از وابستگی را در ما ایجاد می کنند. دوستان واقعی به ما کمک می کنند تا با دیدی متفاوت خودمان را نگاه کنیم و زوایایی از خودمان را دیده و درک کنیم که به تنهایی قادر به دیدنشان نبودیم. دوستان ویژگی های خوب و بد شما را پر رنگ تر می کنند و اعتماد به نفس تان را افزایش می دهند. روابط دوستانه به شما کمک می کنند تا در شرایط سخت با قدرت بیشتری به زندگی ادامه داده و امیدتان را از دست ندهید. دوستان واقعی به پیشرفت شما کمک می کنند و در غم و شادی همراه تان هستند. در نتیجه برای نگه داشتن دوستی های ارزشمندتان به مهارت حل مسئله با دوستان خود نیازمندید. مهم ترین اصل در مهارت حل مسئله با دوستان برقراری ارتباطات مناسب، یعنی گوش دادن فعال و ارائه ی اطلاعات به نحوی مؤثر و قابل درک است.

بیشتر بخوانید: چگونه بهترین دوست خود و دیگران باشیم و روابطمان را بهبود دهیم؟

 مهارت حل مسئله با دوستان

ارتباطات مؤثر

ارتباطات مؤثر شامل دو بخش می شوند: ارائه ی اطلاعات و گوش دادن فعالانه. بدون این دو مهارت، حل مشکلات تقریبا غیرممکن است. این دو مهارت از اصلی ترین ویژگی های مهارت حل مسئله با دوستان به شمار می آیند. برای داشتن ارتباطی مؤثر باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • قبل از صحبت کردن فکر کنید. باید دقیقا بدانید که در رابطه با چه موضوعی می خواهید صحبت کنید و چه پیامی را می خواهید به دوستتان منتقل کنید.
  • در زمان مناسب گفتگو کنید. زمانی را به گفتگو اختصاص بدهید که در آن تمام توجه فرد مقابل را دارید و آن فرد می تواند معنی حرف هایتان را درک کند.
  • از بحث اصلی منحرف نشوید و روی موضوع اصلی گفتگو تمرکز کنید.
  • واضح صحبت کنید. هر موضوعی که وجود دارد را بدون ابهام و با جزئیات بیان کنید. مطمئن شوید که طرف مقابل درک درستی از موضوع مورد بحث پیدا کرده است.
  • به صحبت های خودتان گوش بدهید و تن صدایتان را در نظر بگیرید. خیلی آرام و با ملایمت صحبت کنید.
  • از زبان بدنتان آگاه باشید. به این که دست هایتان چگونه حرکت می کنند، تن صدایتان چگونه است و اینکه چهره تان چه حالتی دارد توجه کنید.

بیشتر بخوانید: 3 راهکار برای برخورد با کارمندان منفی گرا

زمانی که به حرف های طرف مقابل تان گوش می دهید نکات زیر را رعایت کنید:

  • به حرف های طرف مقابل توجه کنید و توجه و درکی که نسبت به حرف هایش دارید را به او نشان دهید.
  • سعی کنید احساس و ایده هایی که پشت حرف های فرد مقابل هستند را شناخته و درک کنید.
  • میان حرف او نپرید، عصبانی نشوید و قضاوت نکنید. در کمال آرامش به حرف های او گوش بدهید و در زمان مناسب پاسخ دهید.

 مهارت حل مسئله با دوستان

بیشتر بخوانید: رابطه استرس با بیماری ام اس |بررسی میزان تاثیر استرس بر این بیماری

حل مشکل

داشتن مهارت حل مسئله با دوستان کمک زیادی به بهبود روابط دوستانه ی شما می کند. همانطور که گفتیم، در صورت عدم وجود مهارت حل مسئله با دوستان تان دچار مشکل شده و کوچکترین سوء تفاهمی می تواند به ضرر رابطه تان تمام بشود. اولین قدم برای اینکه بتوانید مشکلاتتان را در یک رابطه ی دوستانه به بهترین شکل ممکن حل کنید این است که آرامش خودتان را حفظ کنید. اگر احساس خشم، عصبانیت و یا ناراحتی دارید بهتر است صحبت در رابطه با مشکلتان را به زمان دیگری موکول کنید. هرگز طرف مقابل را سرزنش یا متهم نکنید. در هیچ رابطه ای یک نفر به تنهایی مقصر نیست. بنابراین خطاها و اشتباهات خودتان را فراموش نکنید و به جای سرزنش و قضاوت فرد مقابل از احساسات و اشتباهات خودتان حرف بزنید.

به جای اینکه بر روی احساسات منفی ایجاد شده در رابطه تان تمرکز کنید، بهتر است روی مشکل اصلی و موضوع مورد بحث متمرکز شوید و مکالمه در رابطه با آن را به بیراهه نکشانید. یکی از مهم ترین نکات در حل اختلافات و مسائل این است که بپذیرید دیدگاه دیگران نسبت به مشکل ایجاد شده متفاوت است و این لزوما به معنی اشتباه بودن دیدگاه آن ها یا شما نیست. مسائل را تنها از دید خودتان نگاه نکنید و کمی هم خودتان را جای طرف مقابل بگذارید. کسب مهارت حل مسئله با دوستان به شما کمک می کند تا هر بار واکنش بهتر و مناسب تری نسبت به مشکلات ایجاد شده نشان بدهید. با این وجود، گاهی تمام مشکلات در یک رابطه ی دوستانه می توانند با پذیرش اشتباه و یک عذرخواهی ساده از بین بروند.

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست