مقالهوبلاگ

تأثیر دوستان بر عزت نفس چگونه است؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

عزت نفس در زندگی بسیار مهم است. کسی که خود را دست‌کم بگیرد و با بزرگ کردن نقاط ضعف خود هیچ تلاشی برای رشد و پیشرفت نداشته باشد، بی‌شک عزت نفس پایینی خواهد داشت. عزت نفس پایین باعث می‌شود تا فرد رویکردهای منفی را در زندگی خود وارد کند و نتواند از دست کاستی‌های زندگی‌اش خلاص بشود. حتما شنیده‌اید که اطرافیان و دوستان در زندگی ما خیلی اثرگذار هستند. اگر نزدیکان‌مان منفی باشند، هاله‌ای از نگرانی و سیاهی به وجودمان راه پیدا می‌کند و اگر افکاری مثبت داشته باشند و پرانرژی باشند، زندگی‌ ما هم رنگ و بویی دیگر خواهد گرفت. در این میان، تأثیر دوستان بر عزت‌ نفس بسیار پررنگ است. اگر دوستان‌تان درک درستی از حساسیت‌های شما نداشته باشند ممکن است به پایین آمدن عزت نفس شما بیانجامند. اگر دوست دارید درباره تأثیر دوستان بر عزت نفس بیشتر بدانید، مقاله را تا انتها بخوانید:

تاثیر دوستان بر عزت نفس و منفی بافی

حتما شما هم این جمله مشهور را شنیده‌اید که در زندگی دردهایی است که روح را مانند خوره از درون می‌خورند و انزوایی غیرقابل تحمل را به روان تحمیل می‌کنند. اگر دوستانی منفی در اطراف شما وجود داشته باشند و نظرشان درباره هر موضوعی پیش از هر چیز مبتنی بر ابعاد منفی باشد، روحیه شما را ضعیف و ضعیف‌تر می‌کند. مثلا فرض کنید درباره ظاهرتان نظرات منفی می‌دهند، لباسی جدید خریده‌اید به جای اینکه از نقاط قوت و زیبایی‌های آن تعریف کنند بیشتر به ضعف‌های جزئی می‌پردازند. چنین شرایطی باعث می‌شود که شما از نزدیکان خود ضربه بخورید. کسانی که حکم صف اولیه حمایتی شما را دارند، مدام پشت‌تان را خالی می‌کنند و به اصطلاح خودمانی، توی دل‌تان را خالی می‌کنند. پس تأثیر دوستان بر عزت نفس می‌تواند بسیار زیاد باشد.

دوستان جاه‌طلب، اثرات نامطلوبی روی شما دارند

دوستان جاه‌طلب شما کسانی هستند که دوست دارند از همه بالاتر قرار بگیرند و تمام قله‌ها را خودشان به تنهایی فتح کنند. این افراد در صورتی که شدت جاه‌طلبی خیلی زیادی داشته باشند کمی تُهی از مرام و معرفت می‌شوند و هیچ‌گاه از شما و توانایی‌های‌تان تعریف نمی‌کنند. در واقع آنها دوست دارند که خودشان نفر اول و برتر باشند پس به شما کمک نمی‌کنند که ظرفیت‌های درونی‌تان را توسعه بدهید و بر شمار موفقیت‌های‌تان در زندگی بیافزایید. دوست خوب، دوستی است که می‌تواند با تشویق و حمایت از دوست خود، او را به سمت شکوفا کردن استعدادها و ظرفیت‌های بالقوه بکشاند. پس اگر دوستانی به شدت جاه‌طلب دور شما را گرفته‌اند باید بدانید که عزت نفس‌تان به شدت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. تأثیر دوستان بر عزت نفس بسیار انکارناپذیر است. دوستی یعنی در کنار هم قدم زدن در مسیری که انتهای آن مقصدی زیبا و دیدنی برای هر دو نفر است. نه همراهی با کسی که دوست دارد مدام از شما جلو بزند و حاضر است برای زودتر رسیدن خود به مقصد شما را به جاده‌های فرعی و خاکی هُل بدهد.

دوستان متعصب مانع از رشد شما می‌شوند

یکی دیگر از مواردی که می‌توان به عنوان تاثیر دوستان بر عزت نفس به آن اشاره کرد، دوستانی است که متعصب هستند. افراد متعصب، نظراتی ثابت دارند. آنها هیچ‌گاه انعطاف را قبول ندارند و روی نظرات خود سال‌ها می‌مانند. یادتان باشد که این موضوع با ثبات عقیده فرق دارد. کسانی که تعصب دارند، در واقع حاضر نیستند به هر موضوعی دقیق نگاه کنند و صرفا از یک زاویه دید که متعلق به خودشان است به صورت تک‌بعدی مسائل را تجزیه و تحلیل می‌کنند. چنین افرادی نه می‌توانند مشاورین خوبی برای رسیدن به موفقیت باشد و نه می‌‌توانند به شما دید خوبی برای بررسی مسائل مختلف بدهند.

افراد متعصب، عقاید خود را تحت هیچ شرایطی تغییر نمی‌دهند. مغز آنها مانند سنگ شده است و هیچ ایده جدیدی به آن راه پیدا نمی‌کند. از آن بدتر این است که اگر با هزار سند و مدرک به آنها ثابت کنید که نظرشان اشتباه است، باز قبول نمی‌کنند و توان این را ندارند که رویه خود را عوض کرده و اشتباه‌شان را بپذیرند. بدیهی است که این دوستان با شما وارد بحث‌های بیهوده می‌شوند، شما را مدام تضعیف می‌کنند و با نیروی منفی خود، مانع از افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس شما می‌شوند.

دوستان خودپسند، شما را تضعیف می‌کنند

کسی که خودپسند است، فقط خود را می‌بیند و نمی‌تواند شایستگی‌های دیگران را عنوان کند، از دیگران تعریف کند و دیگران را مورد تشویق و تحسین قرار بدهد. چنین فردی فقط خود را می‌پسندد و ویژگی‌ها، کارها و رفتارهای خود را به همه ترجیح می‌دهد. اگر در میان دوستان خود چنین کسی را می‌شناسید، یادتان باشد که تأثیر دوستان بر عزت نفس خیلی زیاد است. پس از آنها دوری کنید. دوستی که برای شما مهر و محبت به همراه نیاورد، شما را تشویق نکند و عشق و علاقه‌ای واقعی ابراز نکند، بیش از آنکه بخواهد در زندگی‌تان اثرات مثبت داشته باشد، انرژی‌تان را کاهش می‌دهد و موجبات آزارتان را فراهم خواهد کرد. پس بهتر است، دور دوستان خودپسندتان را هم خطی بزرگ و قرمزرنگ بکشید و از آنها دوری کنید.

تاثیر دوستان بر عزت نفس به طور مثبت چگونه است؟

بدیهی است، همان‌قدر که افراد منفی می‌توانند موجب آزارتان بشوند و عزت نفس شما را کاهش بدهند، دوستان خوب و مثبت هم می‌توانند اثرات خوبی در زندگی‌تان داشته باشند. پس تاثیر دوستان بر عزت نفس قابل انکار نیست. دوست خوب، دوستی است که مثبت می‌اندیشد، خود را بر دیگران ترجیح نمی‌دهد و به همراهی و همدلی در دوستی معتقد است. زمانی که فردی مزین به صفاتی چون: از خودگذشتگی، عطوفت، مثبت‌اندیشی و بانشاط بودن است، به شما هم انرژی‌های مثبتی را تقدیم خواهد کرد.

یادتان باشد که اطرافیان ما نقش مهمی در شکل گرفتن رفتارها و عقایدمان دارند. شاید شنیده‌اید که می‌گویند، رفتار و کردار ما برآیند رفتار ۵ نفر از نزدیک‌ترین کسانی است که در زندگی با آنها معاشرت داریم. بهتر است، هم‌نشنیان و دوستان خود را از میان افرادی انتخاب کنیم که ضمن هماهنگی با ما، افرادی با صفات ارزشمند و مفید هستند. در آخر، فراموش نکنیم که برای یافتن دوستانی خوب و باارزش، خودتان هم باید لایق باشید و اگر خدای نکرده دارای صفات منفی نام برده در سطور قبلی هستید، حتما برای رفع و ترک آنها تلاش کنید.

برای افزایش عزت نفس روی عکس زیر کلیک کنید و در دوره کیمیاگر ثبت نام کنید

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

تاثیر دوستان بر عزت نفس

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست