عزت نفسمقالهوبلاگ

عزت نفس در رشد فردی چگونه تاثیر میگذارد؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

تأثیر عزت نفس در زندگی بسیار بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید است. عزت نفس، موتور و نیروی محرکه تمام فعالیت‌های زندگی است. به کمک آن می‌توان آینده و شخصیت هر فرد را پیش‌بینی کرد و معیار مناسبی برای تشخیص میزان توانمندی‌های هر شخص است. عزت نفس به شما کمک می‌کند تا فعال، شاداب و باانگیزه بمانید. شخصی که عزت نفس بالایی دارد در بزنگاه‌های زندگی تصمیمات بهتری نسبت به سایرین می‌گیرد و امکان رشد فردی و موفقیت او در زندگی بیشتر از باقی افراد است. اثرات عزت نفس بر توسعه فردی خلاصه نمی‌شود، کسی که بتواند عزت نفس را در خود رشد بدهد، به اطرافیان خود نیز کمک زیادی در افزایش امیدواری، دادن انگیزه و شادابی خواهد کرد. در ادامه با مجله موفقیت سلف مید همراه باشید.

بیشتر بخوانید: چگونه بفهمیم که عزت نفس داریم یا نه

عزت نفس در رشد فردی

تأثیر عزت نفس در رشد فردی به این شکل بروز پیدا می‌کند که نه تنها خود شخص شاهد نتایج درخشانی در زندگی خود می‌شود بلکه سایرین هم از مصاحبت با او لذت می‌برند. افرادی که دارای چنین ویژگی‌ هستند، همیشه مثبت و دوست‌داشتنی دیده می‌شوند و می‌توانند با دید عمیقی که نسبت به ظرفیت‌های بالقوه در هر موضوعی پیدا کرده‌اند، راه و روشی برای تغییر در گروه و تیم‌ها پیدا کنند. به همین خاطر حضورشان مانند قوت قلبی است که دیگران را خاطر جمع می‌کند و انگیزش را در آنها افزایش می‌دهد. تأثیر عزت نفس در رشد فردی مثبت است اما نه به این معنی که افراد رشدیافته از طریق افزایش عزت نفس، هیچ‌گاه دچار احساسات ناخوشایند نمی‌شوند. موضوع این است که آنها با تقویت نیروی مثبت درونی خود می‌توانند تهدیدها را به فرصت بدل کرده و غم را به عنوان روی دیگری از شادی، مورد استفاده قرار بدهند.

تأثیر عزت نفس در رشد فردی

عزت نفس و تحقق رویاهای رنگارنگ

کسی که می‌خواهد تأثیر عزت نفس در رشد فردی را در خود ببیند باید دید دقیقی نسبت به خود پیدا کند. برای مثبت‌اندیشی و ایجاد انگیزه به خود لازم نیست دروغ بگوید بلکه لازم است، ضعف‌ها و قوت‌های خود را بشناسد و تلاش کند که با توجه به محدودیت‌ها و ظرفیت‌های محیط پیرامونش شروع به تلاش و تغییر نماید. کسی که عزت نفس زیادی در زندگی دارد، برای خود آرزوهای رنگارنگ و زیبایی متصور می‌شود. نکته بسیار مهم این است که او می‌داند با تلاش و قرار گرفتن در مسیری آگاهانه می‌تواند به تمامی آرزوهای خود دست پیدا کند. بنابراین تحقق رویاهایش را چیزی عجیب و دست‌نیافتنی نمی‌بیند. در مقابل این افراد، کسانی هم وجود دارند که به شدت منفی‌باف هستند و خود را لایق هیچ آرزو و دستاوری مهمی نمی‌بینند به همین خاطر است که اصلا آرزویی در سر ندارند.  خیلی از افراد فکر می‌‌کنند که نداشتن آرزو در زندگی نتیجه بزرگ شدن روح است. در پاسخ به این دسته از دوستان باید گفت که سخت در اشتباه هستند. آرزو داشتن نشانه مادی بودن و دوری از مفاهیم والا و معنوی نیست.

آرزو یکی از قشنگ‌ترین نیروهای انگیزه‌دهنده‌ای است که باعث می‌شود، بشر رو به جلو حرکت کند و روز به روز بر میزان شناخت خود از این دنیا اضافه کند. اگر آرزویی در کار نبود، هیچ اختراع و رشدی در جهان دیده نمی‌شد.

کنار گذاشتن مقایسه خود با دیگران و کسب آرامش

یکی دیگر از مصادیق تأثیر عزت نفس در رشد فردی و موفقیت هر چه بیشتر در زندگی، کسب آرامش و خونسردی است. آرامش و خونسردی متعادل باعث می‌شود تا فرد در زندگی خود تصمیماتی دقیق و درست بگیرد. کسی که عزت نفس خود را رشد داده است، اصلا و ابدا به دنبال مقایسه خود با دیگران نیست. زیرا به خوبی می‌داند که دستاوردها و نتایجی که هر فرد در زندگی خود می‌بیند محصول و زاییده عوامل متعددی است. بنابراین، زندگی هیچ‌کس با دیگری قابل مقایسه نیست. قضاوت کردن درباره کار دیگران و مقایسه آن با کار خود باعث می‌شود که از اهدافی که در سر می‌پرورانید دور بشوید. شخصی که عزت نفس و اعتماد به نفس کافی دارد تنها با خودش رقابت می‌کند و برای رسیدن به نقاط مطلوبی که در ذهن دارد، تلاش می‌کند. پس چنین تفکراتی برایش آرامش و خونسردی دائمی به همراه خواهد آورد.  یکی دیگر از نتایج تأثیر عزت نفس در رشد فردی این است که فرد می‌تواند برای خود اهدافی مشخص تعیین کند و در راستای رسیدن به آن اهداف، نهایت تلاش خود را به کار بگیرد اما آرامش او در این مسیر به هیچ‌وجه بر هم نمی‌خورد و آرام و آسوده در جاده رشد و شکوفایی خود حرکت می‌کند.

بیشتر بخوانید: ورزش چگونه عزت نفس ما را بالا می‌برد؟

دوری از بحث‌ها و مجادلات بی‌سرانجام

تأثیر عزت نفس بر رشد فردی بسیار عمیق است. شخصی که این ویژگی را در خود به حد بالایی نزدیک می‌کند، سایر ویژگی‌های متعالی را نیز در رفتارش به دست می‌آورد. مقلا دوری از بحث‌های بیهوده و مجادله در فرهنگ ارتباطات شخصی، با عزت نفس زیاد جایی ندارد. او به خوبی می‌داند که هر کس نظر و عقیده‌ای دارد و برای به کرسی نشاندن حرف‌های خود لزومی به بحث و جدل نمی‌بیند. در واقع، درک چنین فردی نسبت به پذیرش نظرات دیگران بالاتر می‌رود. این رفتار را با شخصی مقایسه کنید که مدام بحث می‌کند و می‌خواهد ثابت کند که حرف‌هایش صحیح و از همه درست‌تر است. بدیهی است که این شخص قادر به ایجاد رشد فردی در خود نیست زیرا مدام بر داده‌های درونی خود استناد می‌کند و چیز جدیدی را نمی‌پذیرد. بیشتر یادگیری‌های ما در دنیا ناشی از گوش کردن و پذیرفتن اثرات محیطی مختلف است. پس اگر شخصی گوش‌های خود را نسبت به شنیدن ایده‌های جدید ببندد و فقط خودخواهانه، نظرات و افکار خود را فریاد کند، هیچ رشد و توسعه فردی را تجربه نخواهد کرد.

افزایش میزان مسئولیت‌پذیری

کسی که عزت نفس بالایی دارد در زندگی طعم موفقیت را شیرین و دوست‌داشتنی، مزه‌مزه خواهد کرد. یکی از دلایل موفقیت چنین فردی، این است که مسئولیت‌پذیری و تعهد بالایی دارد. عزت نفس زیاد به فرد کمک می‌کند تا از توانمندی‌های خود نسبت به انجام امور و وظایفی که بر عهده دارد، اطمینان داشته باشد. در نتیجه به سادگی دچار تشویش نمی‌شود و متعهدانه تلاش خود را برای انجام مسئولیت‌هایی که پذیرفته به کار می‌گیرد. مسئولیت‌پذیری یکی از ارکان مهم رشد فردی و موفقیت در زندگی است. شخصی که متعهد و مسئول است، نه تنها درباره زندگی خود بلکه در ارتباط با دیگران هم مسئولیت و دلمشغولی احساس می‌کند و اجازه نمی‌دهد که خود و دیگران از مسیر صحیح رسیدن به هدف منحرف بشوند.

بیشتر بخوانید: بیشتر بخوانید: راه های افزایش عزت نفس برای داشتن زندگی شاد

سخن پایانی:

همان‌طور که می‌بینید، تأثیر عزت نفس در رشد فردی و زندگی بسیار زیاد است. عزت نفس مفهومی به شدت عمیق و گسترده دارد. اگر بتوانید به کمک توصیه‌های کارشناسان این ویژگی را در خود بیشتر و بیشتر کنید، احساس رهایی و شکست‌ناپذیر بودن در زندگی به سراغ‌تان خواهد آمد. مطمئن باشید که هیچ چیز و هیچ‌کس نمی‌تواند جلودار فردی باشد که خود را آزاد می‌داند و از تلاش کردن دلهره‌ای به خود راه نمی‌دهد.

برای افزایش عزت نفس روی عکس زیر کلیک کنید و در دوره کیمیاگر ثبت نام کنید

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

عزت نفس در رشد فردی

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست