مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

چگونه مشکلات و مسائل ارتباط عاطفی خود را حل کنیم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

روابط عاطفی از پیچیده ترین روابط انسانی هستند. خیلی از ما علیرغم عشق و علاقه ای که نسبت به شریک زندگی مان داریم نمی توانیم او را درک کنیم و یا رابطه ی خوبی را با او شکل بدهیم. مسائل و مشکلات جزو جدایی ناپذیر یک ارتباط عاطفی هستند و از این جهت داشتن مهارت حل مسئله در ارتباط عاطفی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر می خواهید یک رابطه‎ موفق داشته باشید باید برای آن تلاش کنید.

خیلی از افراد فکر می کنند وجود مشکلات زیاد در یک ارتباط عاطفی به معنای اشتباه بودن آن رابطه است. اما در بسیاری از موارد این عدم بلوغ عاطفی و نداشتن مهارت حل مسئله است که باعث ایجاد مشکلات زیادی در ارتباط عاطفی افراد می شود. بنابراین بهتر است به جای مقصر دانستن تقدیر، شرایط و طرف مقابل، مهارت حل مسئله در ارتباط عاطفی را یاد بگیریم. پس با سایت موفقیت خودساخته همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

بیشتر بخوانید: مسائل و مشکلات خانوادگی را چگونه حل کنیم؟

 مهارت حل مسئله در ارتباط عاطفی

دلایل زیادی برای آن وجود دارد، اما مهم ترین دلیل این است که مشکلات حل نشده منبع اصلی استرس و اضطراب هستند. و همانطور که می دانید استرس و اضطراب بزرگ ترین دشمن سلامتی هر فردی به شمار می آیند. زوج های خوشبخت لزوما زوج هایی با مشکلات کمتر نیستند، بلکه زوج هایی هستند که مهارت حل مسئله در ارتباط عاطفی را فرا گرفته اند و رفتار مناسبی در برابر مشکلات از خود نشان می دهند.

مهارت حل مسئله به طور خلاصه، فرآیند تشخیص مشکل یا چالش، شناخت راه حل های ممکن و در نهایت انتخاب راه حلی مناسب است. همین سه مرحله ی ساده نیازمند تمرین بسیار زیادی برای یادگیری هستند. شما باید بتوانید تشخیص درستی نسبت به مشکلات و مسائل تان داشته، با دیدی باز راه حل های ممکن و کارآمد را در نظر گرفته و در نهایت به کار ببندید. در نتیجه، تمرین مداوم این مهارت به شما کمک می کند تا هر بار در این کار بهتر عمل کنید. مهارت حل مسئله در ارتباط عاطفی شامل سه قدم مهم می شود:

بیشتر بخوانید: رابطه عاطفی – چگونه مشکلاتمان را حل کنیم؟

قدم اول: تعریف مشکل و راه حل

اولین قدم مهارت حل مسئله در ارتباط عاطفی، ارائه ی تعریف درستی از مشکل و در نظر گرفتن راه حل هایی برای رفع آن است. یکی از مهم ترین قدم ها در فرآیند حل مسئله، داشتن تعریف درستی از مشکل است. خیلی وقت ها افراد در یک ارتباط عاطفی دچار سوء تفاهم می شوند.

ممکن است شما تصور کنید که می دانید مشکل اصلی همسر یا عشق زندگیتان چی است، اما او معتقد باشد که شما هیچ چیز از احساسات و مشکلات او نمی دانید. اغلب به دلیل تفاوت های رفتاری مرد و زن چنین سوء تفاهماتی به وفور در ارتباط عاطفی دیده می شوند. در نتیجه به عنوان اولین و مهم ترین قدم باید شناخت درستی از مشکل تان پیدا کنید. داشتن مهارت حل مسئله در ارتباط عاطفی به شما در شناخت صحیح مشکل اصلی کمک بزرگی می کند.

زمانی که از شریک زندگیتان عصبانی و یا ناراحت هستید کمی به خودتان فرصت بدهید و به جای جر و بحث، با خودتان خلوت کنید. به این فکر کنید که دقیقا چه چیزی شما را آزار داده است. آیا انجام نشدن کاری توسط همسرتان شما را آزرده کرده و یا این موضوع که فکر می کنید او فرد بی مسئولیتی است.

معمولا اولین واکنش افراد به موقعیتی ناخوشایند احساس عصبانیت است. اما با کمی تأمل و بررسی احساس تان ممکن است متوجه شوید که واقعا عصبانی نیستید، بلکه از بروز آن اتفاق ناخوشایند ناراحت و غمگین شده اید. به این فکر کنید که آیا واقعا عصبانی هستید و یا آزرده اید؟

زمانی که احساس واقعی تان را پیدا کردید بهتر است در رابطه با آن صحبت کرده و مشکل را به شکل صحیحی برای شریک زندگی تان مطرح کنید. با کسب مهارت حل مسئله در ارتباط عاطفی، می توانید به درک بهتری از احساسات خود و طرف مقابل تان دست پیدا کنید.

خواسته های خودتان را به شکل مثبتی بیان کنید. اگر مشکلتان این است که همسرتان زمان کمی را به بودن با شما اختصاص می دهد، به جای شکایت کردن از رفتار او به او بگویید که دوست دارید زمان بیشتری را با او سپری کنید. بهتر است خودتان راه حل مناسبی نیز در نظر داشته و به شریک زندگیتان ارائه کنید و در رابطه با این راه حل ها صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: از مهارت حل مسئله در ارتباط با دوستان چگونه استفاده کنیم؟

چطور ارتباط عاطفی برقرار کنیم؟

قدم دوم: اختصاص زمانی برای گفتگو

دومین قدم مهارت حل مسئله در ارتباط عاطفی اختصاص زمان مناسبی برای گفتگو در رابطه با مشکل است. زمانی که مشکل را به شیوه ی درستی مطرح کرده و راه حل های مناسبی برای آن در نظر گرفتید بهتر است زمان مناسبی را برای گفتگو با شریک عاطفی خود در نظر بگیرید. داشتن مهارت حل مسئله در ارتباط عاطفی به شما کمک می کند تا در زمان بروز مشکل، رفتاری منطقی تر و مناسب تر از خودتان نشان بدهید.

مثلا به جای اینکه در زمانی نامناسب شروع به شکایت و بهانه گیری هایی بکنید که نتیجه ای در بر نخواهند داشت، با داشتن این مهارت در زمان مناسب مشکلتان را به شیوه ای مناسب بیان خواهید کرد. اگر نمی دانید چه زمانی برای گفتگو مناسب تر است، بهتر است به شریک عاطفی تان بگویید که می خواهید در رابطه با چه موضوعی با او صحبت کنید و از او بخواهید هر زمان که آمادگی صحبت در رابطه با آن موضوع را داشت خودش به سراغ شما بیاید. یا از او بخواهید که در روز و ساعت مشخص شده از طرف شما، زمانی برای صحبت در ارتباط عاطفی با موضوع مورد نظرتان بگذارد.

بیشتر بخوانید: تکنیک روانشناسی – حل مشکلات رابطه عاطفی

ارتباط عاطفی و روابط عاشقانه

قدم سوم: صحبت کردن و گوش دادن

سومین قدم مهارت حل مسئله در ارتباط عاطفی، صحبت کردن و گوش دادن است. با صحبت کردن در رابطه با برداشتی که از مشکل پیش آمده دارید شروع کنید. در رابطه با نگرانی ها و راه حل هایی که برای مشکل در نظر دارید با شریک عاطفی خود صحبت کنید. یادتان باشد در چنین مواقعی از خودتان صحبت کنید نه فرد مقابل. مثلا به جای اینکه بگویید رفتار «تو» من را آزرده می کند، می توانید بگویید فلان رفتارت به طور ناخودآگاه باعث شد تا حس غم و ناراحتی را تجربه کنم. از فعل «من» در حرف هایتان استفاده کنید. صحبت کردن در رابطه با احساسات و افکار خودتان باعث می شود تا فرد مقابل بدون اینکه احساس کند مورد حمله و یا سرزنش شما واقع شده است به حرف هایتان گوش کند و درک بهتری از مشکل به دست بیاورد.

مدیریت گفتگو تا حدودی مثل رانندگی کردن است، باید بدانید که کجا می روید و از مسیر منحرف نشوید. اگر متوجه شدید حرف هایتان تأثیر ناخوشایندی روی فرد مقابل می گذارد، آن ها را ادامه ندهید و از او بپرسید که آیا حرف هایتان باعث آزار او شده است یا نه. به آرامی صحبت کنید؛ چرا که احساسات شدید و قوی باعث برانگیختن واکنش های شدیدتر از سوی فرد مقابل می شوند.

داشتن مهارت حل مسئله در ارتباط عاطفی به شما کمک می کند تا اوضاع را در کنترل خود داشته و نگذراید که مکالمه از مسیر اصلی خارج شده و به جر و بحث کشیده شود. اگر صحبت هایتان به دعوا و یا جر و بحث کشیده شد بهتر است در فرصت مناسب تری در رابطه با مشکلات تان صحبت کنید. یادتان باشد هرگز از جمله ی «دیگر نمی خواهم در این باره صحبت کنم» استفاده نکنید.

این جمله تنها اوضاع را بدتر می کند. در زمانی مناسب که هردویتان آرام تر و منطقی تر هستید حتما به صحبت در رابطه با مشکل پیش آمده بپردازید و راهی برای حل آن پیدا کنید.

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست