مقالهوبلاگ

اثرات منفی نداشتن عزت نفس

اشتراک گذاری این مطالب در:

وجود عزت نفس که به معنای احترام به خویشتن است، موجب بزرگی شخصیت می شود. فردی که به شخصیت خود احترام بگذارد، بی تردید احترام دیگران را هم خواهد خرید. اما نداشتن عزت نفس پیامدهای منفی متعددی به دنبال دارد. از جمله اثرات منفی نداشتن عزت نفس می توان موارد زیر را برشمرد:

1-کاهش اعتماد نفس

2-کمال گرایی

3-تصورات و افکار منفی

4- شکست های پی در پی

5- احساس بی ارزشی، پوچی و افسردگی

6- حساسیت های بیش از حد

7- قرار گرفتن در حاشیه و از دست رفتن فرصت ها

8- مقایسه خود با دیگران و تخریب خود

در زیر هر یک از این موارد را بررسی خواهیم کرد.

1- کاهش اعتماد نفس

یکی از اثرات منفی نداشتن عزت نفس کاهش اعتماد به نفس است. فردی که برای شخصیت خود حرمت قائل نباشد، به مرور زمان اعتماد به نفس خود را هم از دست می دهد و نمی تواند برای هیچ کاری قدم بردارد. افرادی که عزت نفس و به دنبال آن اعتماد ندارند، نمی توانند براحتی در میان جمع ظاهر شود.

2-اثرات منفی نداشتن عزت نفس و کمالگرایی

کمال گرایی یکی دیگر از اثرات منفی نداشتن عزت نفس است. کمال گرایی به معنای احساس شکست همیشگی است. فرد تصورات غیرواقع بینانه ای از مسائل و موضوعات پیش روی خود دارد و اگر نتیجه کار ذره ای از آنچه که در تصورش است کمتر شود، احساس شکست و سرخوردگی می کند. افراد کمال گرا می خواهند همیشه برتر از دیگران باشند و در همه کارها موفق باشند. هیچگاه شکستی را نمی پذیرد و قادر به پذیرش ناکامی ها نیست.

کمال گراها از موفقیت ها تصورات اغراق آمیزی دارند که رسیدن به آن دشوار و بی نهایت سخت است. گاهی حتی رسیدن به برخی از موفقیت هایی که در ذهن کمال گراها می گذرد، غیرممکن است. این افراد که به دلیل نداشتن عزت نفس به این مشکل مبتلا شده اند، اگر قدمی از تصوراتشان کم شود، بی قرار و سرخورده می شوند.

3- تصورات و افکار منفی

از دیگر اثرات منفی نداشتن عرت نفس تصورات و افکار منفی نسبت به خود است. افرادی که عزت نفس کافی ندارند نمی توانند هیچ فکر مثبتی در مورد خودشان را پرورش دهند. همیشه فکر می کنند از دیگران پایین تر هستند و هیچ امتیاز مثبتی ندارند. به دلیل غلبه افکار منفی بر ذهنشان، قادر به پذیرش خود نیستند.

4- شکست های پی در پی

شکست های پی در پی از دیگر اثرات منفی نداشتن عزت نفس است که به دنبال فقدان اعتماد به نفس، تصورات و افکار منفی می آید. به گفته روانشناسان آنچه ما را به موفقیت نائل می کند، تنها فرصت و منابع نیست. بلکه تصورات ما هم در موفقیت ها و شکست ها دخیل هستند.

افراد فاقد عزت نفس به دلیل اینکه افکار منفی در ذهنشان خانه می گزیند، از هیچ موضوع و کاری تصور مثبت ندارند. نمی توانند باور کنند که آنها هم می توانند در کاری موفق شوند. چیزی را بدست آورند و یا به آنچه که می خواهند و هدفشان است، دست پیدا کنند. غالبا افراد فاقد عزت نفس در همه کارها شکست می خورند. شکسست های پی در پی و همیشگی  می تواند یک فرد را از پا درآورد که این هم اثرات و پیامدهای منفی خود را به دنبال دارد.

5- احساس بی ارزشی، پوچی و افسردگی

یکی دیگر از نتایج منفی نداشتن عزت نفس در زندگی احساس بی ارزشی، پوچی و در نهایت افسردگی است. تصور کنید فردی که قادر نیست مسائل و مشکلات خود را حل کند پس از مدتی چه به روزش می آید. این فرد به مرور زمان حس بی ارزش بودن می کند که قادر نیست هیچ کار مثبتی را انجام دهد.

پوچی و بی ارزش بودن هم باعث می شود به تدریج فرد منزوی و افسرده شود. چرا که این فرد تصور می کند نمی تواند هیچ کاری را بدرستی انجام دهد. از پس هیچ کاری بر نمی آید و در نهایت شکست می خورد. خود را فردی بی عرضه می پندارد که همیشه در هر کاری شکست می خورد.

6- حساسیت های بیش از حد

یکی دیگر از اثرات منفی نداشتن عزت نفس حساسیت های بیش از حدی است که فرد نسبت به خودش پیدا می کند. همه افراد نسبت به توانایی ها و استعدادهای پنهانشان گاهی دچار تردید می شوند و این یک حالت کاملاً عادی است. اما یکی از اثرات منفی نداشتن عزت نفس در زندگی تردید نسبت به پتانسیل هاست که بیش از حد می شود به طوری که فرد احساس می کند هیچ استعداد و توانایی برای کار کردن ندارد.

هیچ کس به اندازه خود فرد نمی تواند به او حس ارزشمند بودن بدهد. حساسیت های بیش از حد هم توسط خود فرد در ذهنش ساخته می شود که از نتایج منفی نداشتن عزت نفس است. فردی که برای خود حرمت و عزت قائل شود، حتی اگر در کاری موفق نباشد، خود را بی ارزش نمی داند و باور دارد که حتما در آینده در این کار و یا در کار دیگری موفق می شود.

7 قرار گرفتن در حاشیه و از دست رفتن فرصت ها

قرار گرفتن در حاشیه و از دست رفتن فرصت یکی دیگر از نتایج منفی نداشتن عزت نفس در زندگی است. به این معنا که فرد به این دلیل که خود را شکست خورده و ناتوان می پندارد، قادر نیست از فرصت های دیگری که در پیش روی او قرار می گیرد، بخوبی استفاده کند. او فقط نیمه خالی لیوان را می بیند و از دیدن فرصت هایی که می توانند زندگی اش را زیر و رو کنند، ناتوان است.

این فرد به مرور زمان در حاشیه قرار می گیرد. در حالی که فرصت ها در متن زندگی هستند و در حاشیه هیچ فرصتی دیده نمی شود. این فرد به دلیل نداشتن عزت نفس خود را می بازد و فرصت ها بعدی را هم از دست می دهد.

8- مقایسه خود با دیگران و تخریب خود

از جمله نتایحج منفی نداشتن عزت نفس در زندگی این است که فرد در هر کاری خودش را با دیگران مقایسه می کنند. مقایسه کردن با دیگران در برخی مواقع لازم است. اما اگر مقایسه کردن بدون در نظر گرفتن شرایط فردی خود و دیگران باشد، صدمات جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

زمانی که فرد می خواهد خودش را با دیگران مقایسه کند باید شرایط و تفاوت ها را هم در نظر داشته باشد. اگر کسی در رشته گرافیک موفق است اما من موفق نمی شوم، به این معنا نیست که من به طور کلی فرد بی استعدادی هستم. بلکه من در کار دیگری استعداد دارم که باید به دنبالش بگردم. اما زمانی که فرد عزت نفس نداشته باشد، مدام خودش را تخریب می کند و به جای در نظر گرفتن شرایط و تفاوت های ذاتی، خودش را کوچک می شمرد و مدام سرزنش می کند.

برای افزایش عزت نفس روی عکس زیر کلیک کنید و در دوره کیمیاگر ثبت نام کنید

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

اثرات منفی نداشتن عزت نفس چیست

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست