اعتماد به نفسمقالهوبلاگ

نشانه های کمبود اعتماد به نفس را چگونه تشخیص دهیم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

علائم کمبود اعتماد به نفس مشکلات زیادی را در پی دارد و به همین دلیل شناخت نشانه های آن اهمیت پیدا می کند. افراد در ارتباط با دیگران به شخصیت خود شکل می دهند و در صورتی که ابتدا شخصیت خود را نپذیرند، نمی توانند انتظار داشته باشند که دیگران آنها را همانطور که میخواهند بپذیرند.

پذیرش در جمع و به طور کلی در اجتماع (اعم از خانواده، مدرسه، دانشگاه، محیط کار و ….) منوط به پذیرش شخصی است. زمانی که فرد خود را به عنوان یک شخصیت با استعداد، قوی و توانمند بشناسد، براحتی با دیگران ارتباط برقرار می کند. اما در نبود اعتماد به نفس فرد خود را پایین تر از دیگران تصور می کند که قدرت ابراز نظر، صحبت کردن و ارتباط برقرار کردن ندارد. در ادامه با مجله موفقیت خودساخته همراه شوید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

بیشتر بخوانید: افزایش اعتماد به نفس با بهترین توصیه ها

نشانه های کمبود اعتماد به نفس

از کجا بفهمیم اعتماد به نفس داریم ؟ حقیقت این است که کمبود اعتمادبه‎نفس با نشانه ها و علائم زیادی همراه است که عبارتند از:

1-ناتوانی در برقراری ارتباط

یکی از علائم کمبود اعتماد به نفس ناتوانی در برقراری ارتباط است. این خصوصیت که بیشتر در نوجوانان و کودکان دیده می شود، باعث می شود تا فرد از ورود به اجتماع و جمع های خانوادگی و دوستانه خودداری کند. زیرا خود را هم ردیف با دیگران نمی بیند و مدام تصور می کند که مورد تمسخر دیگران قرار می گیرد. شاید دیده باشید نوجوانانی که از ورود به مهمانی ها و جشن ها خودداری می کنند که دلیل اصلی آن نداشتن اعتماد به نفس است.

این افراد حتی در میان جمع از صحبت کردن خودداری می کنند. چرا که تصور می کنند همچون دیگران قادر به تکلم نیستند و یا صحبت های آنان از سوی دیگران تایید و یا پذیرش نمی شود. دلیل اصلی این عارضه، سرکوب هایی است که گاهی از سوی اطرافیان و گاه از سوی خود شخص صورت می گیرد.

زمانی که یک عیب و نقص در افراد توسط اطرافیان و نزدیکان برجسته شود، برای مثال شخصی که قد کوتاهی دارد، مدام این عیب به او گفته می شود. به مرور زمان او خود را کمتر از دیگران تصور می کند که نباید در جمع آنان حاضر شود.

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین دلایل کمبود اعتماد به نفس |کاملا علمی و واقعی

نشانه های کمبود اعتماد به نفس

2-ناتوانی در «نه گفتن»

یکی دیگر از علائم کمبود اعتماد به نفس ناتوانی در «نه گفتن» است که مشکلات زیادی را به دنبال دارد. برای افزایش اعتماد به نفس باید بتوانید به راحتی نه بگویید. جوانی که در بین جمع دوستان نمی تواند به تعارفات و کارهای غیرمتعارف آنها «نه» بگوید و خود را ملزم به انجام کارهای غیراخلاقی و ناهنجاری می کند که از سوی دوستان به او پیشنهاد می شود، از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیست. این شخص به دلیل اینکه خود را پایین تر از دیگران تصور می کند، قصد دارد تا محبوبیتی برای خود دست و پا کند و بتواند هم ردیف دیگران باشد.

اما در این بین ممکن است این دوستان به او پیشنهادهای خطرناکی بدهند  که آینده او را تحت تأثیر قرار دهد. اما فرد می خواهد به هر قیمتی که شده با آنها همراه شود تا او را بپذیرند. نتیجه این امر اغلب افتادن در دام اعتیاد، فحشا، دزدی و …. است. هر چند گاهی خلاف این امر هم ممکن است رخ دهد که البته به جمع دوستان و ارزش و هنجارهای حاکم بر جمع آنها و انتخاب فرد بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: کمبود اعتماد به نفس در خانم ها چه نشانه‌هایی دارد؟

3- ترس از بیان احساسات

از کجا بفهمیم اعتماد به نفس داریم ؟ ترس از بیان احساسات یکی از نشانه های کمبود اعتماد به نفس است. افراد مبتلا به این عارضه به دلیل اینکه خودِ واقعی و شخصیت خود را به درستی کشف نکرده اند و نمی دانند از چه توانمندی ها و پتانسیل هایی برخوردار هستند، خود را دست کم می گیرند. در نتیجه دیگرانی که با آنها ارتباط برقرار می کنند در نظر این افراد بیش از حد قدرتمند و صاحب نفوذ هستند. همین امر باعث می شود تا فرد برای ابراز احساسات خود دچار ترس شود.در عین حال از گفتن حرف های خود امتناع می ورزد. به مرور زمان این امر منجر به بروز مشکلات دیگری برای فرد می شود که در ادامه به آن می پردازیم.

4- منزوی شدن

گوشه گیری و منزوی شدن از دیگر علائم کمبود اعتماد به نفس است که به مرور زمان خود را نشان می دهد. افرادی که اعتماد به نفس ندارند، سعی می کنند در جمع ظاهر نشوند. ترس از تمسخر و تحقیر شدن همیشه مانع از این می شود تا فرد در جمع ظاهر شود. در نتیجه او به فردی منزوی و گوشه گیر تبدیل می شود.

از سوی دیگر فرد بدون اعتماد به نفس که قادر نیست حرفهای خود را به دیگران منتقل کند، همیشه در روابط خود متضرر می شود. این عامل در گوشه گیری و منزوی شدن او تاثیر زیادی بر جای می گذارد. فرد از اینکه بخواهد برای احقاق حقوق خود در مقابل دیگران حرفهای خود را بزند، خودداری می کند. در نتیجه حق او از سوی دیگران تضییع می شود، نسبت به اطرافیان بدبین شده و سعی می کند از آنها فاصله بگیرد.

بیشتر بخوانید: افکار منفی تکرارشونده از کجا می‌آیند؟ چرا عذاب می‌کشیم؟

نشانه های کمبود اعتماد به نفس چیست

5- بروز رفتارهای ناهنجار

یکی دیگر از نشانه های کمبود اعتماد به نفس بروز رفتارهای ناهنجار و خلاف عرف است. برخی از افراد که از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستند، احساس می کنند توسط دیگران نادیده گرفته شده اند. آنها هیچ استعداد و ویژگی خوبی در خود نمی بینند که بتوانند آن را برجسته کنند. از سوی دیگر می خواهند در جمع دیده شوند. این حس در همه افراد وجود دارد و همه می خواهند دیده شوند (میل به شهرت). اما چون هیچ امتیاز مثبتی در خود نمی بینند به سراغ کارهای متفاوت و غیرمتعارف می روند.

برای مثال روی آوردن به پوشش های ناهنجار، خالکوبی های زننده، رفتارهای خارج از عرف و … که آن را راهی برای دیده شدن می بینند. در واقع افرادی که از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستند سعی می کنند با متفاوت بودن خود را از جامعه جدا کنند تا از این طریق دیده شوند. از نظر آنها تنها راه دیده شدن تفاوت در پوشش و رفتار است. حال اهمیتی ندارد که این رفتار و پوشش از سوی جامعه پذیرفته شود یا خیر.

6- هدر رفتن استعدادها

هدر دادن استعدادها و پتانسیل های فردی از دیگر نشانه های کمبود اعتماد به نفس است. افراد مبتلا به این عارضه قادر به شناخت استعدادهای واقعی خود نیستند. آنها خود را فردی ناتوان و بی استعداد می پندارند و بنابراین زمان خود را به بطالت می گذرانند. نتیجه این از دست رفتن زمان، انرژی و استعدادهایی است که می توانند عامل پیشرفت باشند.

7- افسردگی یکی از علائم کمبود اعتماد به نفس

اگر به دنبال پاسخی برای سوال از کجا بفهمیم اعتماد به نفس داریم هستید، به خودتان نگاه کنید. افسردگی یکی از شایع ترین نشانه های ابتلا به کمبود اعتماد به نفس است. افراد افسرده به دلیل اینکه خود را درمانده و ناتوان می پندارند به این بیماری مبتلا می شوند. آنها تصور می کنند از هر طرف تحقیر می شوند و حق ورود به اجتماع را ندارند. از سوی دیگر راهی در مسیر پیشرفت برای آنها وجود ندارد و همه چیز در دست تقدیر و سرنوشت است. بنابراین افسرده و پژمرده می شوند.

 

برای افزایش اعتماد به نفس روی عکس زیر کلیک کنید و در دوره کیمیاگر ثبت نام کنید

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

نشانه های کمبود اعتماد به نفس را پیدا کنید

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

2 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست