اعتماد به نفسمقالهوبلاگ

اثرات نداشتن اعتماد به نفس در محیط کار چیست؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

اثرات نداشتن اعتماد به نفس در محیط کار چیست؟ داشتن اعتماد به نفس کاری درست مانند سایر ابعاد داشتن اعتماد به نفس برای موفقیت در زندگی و خرسندی لازم و ضروری است. به طور کلی، اعتماد به نفس یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بشریت است. کسانی که اعتماد به نفس کاری و… ندارند، در حقیقت پشت سد و مانعی بزرگ و البته خودساخته اسیر می‌شوند. این افراد نه در زندگی کاری و نه در زندگی خصوصی، طعم شادی را نمی‌چشند. علت این است که توانمندی‌های خود را دست‌کم می‌گیرند و با ایجاد موانع ذهنی به دشمن تراز اول خود تبدیل می‌شوند.

نداشتن اعتماد به نفس کاری چه اثراتی دارد؟

یکی از اثرات نداشتن اعتماد به نفس این است که افراد مدام احساس می‌کنند که به اندازه کافی خوب نیستند. آنها به توانایی‌هایی که در وجودشان نهفته است، تسلط ندارند و پشت دیوار ترس و سکوتی پناه گرفته‌اند که روزی بر سرشان آوار خواهد شد. نداشتن اعتماد به نفس کاری باعث می‌شود که فرد دچار احساس ضعف باشد و به خاطر نیروهای منفی متعددی که در وجود خود پرورانده است، قادر به شکوفا کردن استعدادهایش نباشد. چنین شخصی همیشه به حداقل‌ها قانع خواهد شد. او دوست ندارد که تجربه‌های جدیدی کشف کند زیرا همه اینها باعث خروجش از منطقه امنی خواهد شد که برای خود ساخته است.

متأسفانه سایر افراد مثلا رئیس و همکاران هم سریعا متوجه نداشتن اعتماد به نفس شخص خواهند شد و حتی اگر آنقدر خوب باشند که از فرد سوءاستفاده نکنند، باز هم او را در کارهای مهم مشارکت نمی‌دهند و جدی نمی‌گیرند. زیرا شخصی که از اعتماد به نفس کاری کافی برخوردار نیست، از همان ابتدا به همه اعلام می‌کند که انتخاب شایسته‌ای برای انجام کارهای مهم نیست.

بیشتر بخوانید: افزایش اعتماد به نفس با بهترین توصیه ها

اثرات نداشتن اعتماد به نفس

افرادی که فاقد اعتماد به نفس کاری هستند، ظرفیت‌های درونی خود را در وجودشان محبوس می‌کنند. این افراد قادر به فعالیت‌های کارآفرینانه و توأم با ترقی نیستند. آنها مدام در ترس‌ها و مشکلاتی دست و پا می‌زنند که خودشان برای خود ایجاد کرده‌اند. در نتیجه نمی‌توانند با تمرکز بر نقاط قوتی که دارند وارد حیطه‌های جدید فعالیت و کسب‌وکار بشوند. حتی اگر مغزشان خیلی خوب کار کند و فکرهای خوبی داشته باشند، در بهترین صورت به نیرویی بدل خواهند شد که برای دیگران کار می‌کند.

یکی از اثرات نداشتن اعتماد به نفس که باعث از دست دادن جسارت و تهور در افراد می‌شود، این دسته از کارکنان حقوق و درآمد کمتری هم نسبت به سایرین دریافت می‌کنند. آنها قدرت ابراز توانایی های خود را ندارند و آن‌قدر دچار رخوت سکون شده‌اند که در صورت بروز نابرابری‌ها در زمینه پرداخت حقوق و دستمزد هم نمی‌توانند از خود دفاع کنند. به همین خاطر است که معمولا در قبال آنها اجحاف می‌شود.

برای پذیرفتن ریسک‌های حساب‌شده و قرار گرفتن در مسیر پیشرفت باید گاهی‌اوقات دل را به دریا بزنیم. یکی از اثرات نداشتن اعتماد به نفس این است که نمی‌توانیم ریسک کنیم و به همین خاطر همیشه در همان نقطه‌ای که قرار داریم، درجا خواهیم زد. قبول کنید، کسی که اعتماد به نفس ندارد دقیقا مانند پرنده‌ای بال و پرشکسته است. همه افراد دارای نقاط ضعف و قوت هستند، ناتوان بودن در برخی از زمینه‌ها به معنای زیر سؤال بردن تمام توانایی‌ها نیست. نباید به خاطر ضعف‌هایی که داریم، سرشکسته باشیم. زمانی باید سرشکسته باشیم که برای ایجاد تغییر در خود گامی رو به جلو برنداریم. بنابراین کاری که از دست ما برمی‌آید، تلاش برای رفع ضعف‌ها با کمک نقاط قوت‌مان است. در همین مسیر است که می‌توانیم نقاط قوت‌مان را هم پررنگ و پررنگ‌تر کنیم.

بیشتر بخوانید: اثرات منفی نداشتن عزت نفس در زندگی

گام اول در افزایش اعتماد به نفس کاری چیست؟

تا وقتی که علت و ریشه مشکلات خود را ندانید، قادر به حل کردن آنها نخواهید بود. برای اینکه مسأله‌تان حل بشود باید از خود بپرسید که چرا اعتماد به نفس کاری شما کم است؟ چرا نمی‌توانید خود را تغییر بدهید؟ دلایل کمبود اعتماد به نفس بسیار متنوع و متعدد است. مثلا برخی از افراد اعتماد به نفس کاری لازم را ندارند و علت آن چیزی نیست جز نداشتن کفایت و لیاقت کافی برای انجام وظایف کاری مختلفی که وجود دارد. اگر ریشه مشکل شما این است، باید تلاش کنید تا به تسلط و مهارت خود در انجام شغل‌تان بیافزایید. هر چقدر بیشتر با اصول و فنون کاری‌تان آشنا باشید احتمال موفقیت و شکوفایی شما هم بیشتر خواهد بود

گاهی‌اوقات، علت کمبود اعتماد به نفس کاری شما ریشه در همکاران‌تان دارد. برای مثال، اگر با کسانی همکار هستید که اصطلاحا قلدر و زورگو هستند، باز هم راه چاره‌ای پیش پای شما است. باید شیوه برخورد با افراد زورگو و قلدر را شناسایی کنید و ببینید که چطور می‌توان شیوه تعامل با آنها را مدیریت کرد. در هر حال هر مشکلی راه‌حلی دارد که با کمی تلاش و فکر به دست خواهد آمد.

در برخی موارد هم اثرات نداشتن اعتماد به نفس ریشه در مسائل بنیادی دارد. مثلا شما از کودکی طوری رشد کرده‌اید و تربیت شده‌اید که عزت‌نفس و اعتماد به نفس در وجودتان خشک شده است. در این صورت، کمک حرفه‌ای مشاوران زبده می‌تواند به شما یاری برساند و به بیرون آمدن از این چاه عمیق کمک کند.

در مواردی هم علت اثرات نداشتن اعتماد به نفس کاری، خیلی ساده‌تر از این حرف‌ها است. مثلا زمانی که شما حس می‌کنید از نظر ظاهری مشکل دارید و همین باعث می‌شود که کمی خجالتی و منفعل در جمع‌های مختلف ظاهر بشوید. ورزش کردن، پوشیدن لباس‌های خوب، رسیدگی به رژیم غذایی و … به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری نسبت به خود پیدا کنید.

برای افزایش اعتماد به نفس کاری چه باید کرد؟

برای افزایش اعتماد به نفس باید به خودتان حتی برای ۱ بار هم که شده فرصت رشد و تغییر بدهید. قبول کنید که رشد و تغییر حق شما است. شاید شروع تغییر و اصلاحات رفتاری کمی سخت باشد اما واقعا این سختی‌ها ارزش رسیدن به آرامش و نشاط ناشی از اعتماد به نفس را دارد. پس تلاش کنید که به خود فرصتی برای تغییر بدهید. مثلا اگر در محیط کار به دنبال داوطلبی برای سخنرانی در جلسه و کنفرانس هفته بعد می‌گردند، داوطلب بشوید. به این موقعیت به چشم فرصتی در جهت تغییر نگاه کنید. یادتان باشد که قرار نیست شما به بهترین شکل ممکن این کار را انجام بدهید. البته اصلا منظورمان این نیست که به حد کافی تلاش نکنید، … نه. منظور این است که چون برای اولین باری است که به سراغ چنین کاری رفته‌اید، احتمال اشتباه و خطا برای‌تان محفوظ است.کم‌کم برای داوطلب شدن در کارهای این‌چنینی، راحت‌تر خواهید شد و روزی خواهد رسید که گذشته خود را حتی به خاطر هم نمی‌آورید.

کار دیگری که می‌توانید برای افزایش اعتماد به نفس کاری خود صورت بدهید، ایجاد تغییرات ظاهری است. منظور از تغییرات ظاهری این است که باید با مطالعه و جستجو درباره رفتار آدم‌های بااعتماد به نفس، شروع به تقلید از آنها بکنید. ببینید که زبان بدن آنها چگونه است؟ چه ژست‌ها و عادت‌هایی در حرف زدن دارند؟ شیوه رفتارشان با سایر افراد چگونه است و…. . با تقلید از رفتارهای مختلف، به تدریج یاد می‌گیرید که چطور معتمد به نفس‌تر به نظر برسید.

اگر احساس می‎کنید اعتماد به نفس شما پایین است،خود ساخته شرکت در دوره کیمیاگر را به شما پیشنهاد می‎دهد. برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

عزت نفس

 

برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست