انگیزشیمقالهوبلاگ

چرا نمی‌توانم اراده خود را به کار بگیرم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

باور کنید، شنبه‌هایِ شروع هیچ‌وقت نمی‌رسند. «شنبه‌های شروع» همان شنبه‌هایی هستند که قرار است، رژیم تان را شروع کنید، همان شنبه‌هایی که قرار است سیگارتان را ترک کنید یا ورزش کردن را آغاز کنید. بله… شنبه‌ای در کار نیست. خودتان را گول نزنید. تا زمانی که تقویت اراده در روح و جان‌تان صورت نگیرد، اوضاع همینی خواهد بود که می‌بینید. اراده یک انرژی روحی و روانی است که نیاز به تقویت و قدرتمند شدن دارد. درست مانند عضلات بدن که برای قوی شدن و قوی ماندن نیاز به ورزش دارند، اراده هم نیازمند تقویت است. تقویتی که با انجام مجموعه‌ای از راهکارها صورت می‌گیرد. برای توسعه فردی، موفقیت و رشد در زندگی باید تقویت اراده را به طور جدی در دستور کار فعالیت‌ها و برنامه‌های روزانه‌تان قرار بدهید. اما چگونه؟

تقویت اراده چگونه ممکن است؟

1- برای تقویت اراده ، هدف‌گذاری کنید

یکی از روش‌های تقویت اراده، هدف‌گذاری است. به چه معنی؟ یعنی اگر می‌خواهید، ارداه خود را قوی کنید و در زندگی، فردی قاطع باشید که می‌توان روی حرف‌هایش حسابی جدی باز کرد، باید برای خود اهدافی، مشخص کنید و برای رسیدن به آن اهداف، نهایت تلاش خود را به کار بگیرید. علاقه‌مندی به رسیدن به مقصد و نقطه‌ای مشخص باعث می‌شود که در مسیر رسیدن به آن تلاش کنید. البته لازم است تا اهداف خود را به شکل عینی و واضح مشخص نمایید. زیرا زمانی که هدف خیلی کلی و نامشخص باشد، انجام اقداماتی که شما را به سمت آن می‌برند بسیار دشوار می‌شود.

تقویت اراده چگونه ممکن است؟

2- برنامه‌ریزی کنید و تغییر به وجود آورید

یکی دیگر از روش‌هایی که برای تقویت اراده باید به کار بگیرید، وارد کردن برنامه‌ریزی به زندگی‌تان است. برنامه‌ریزی باعث می‌شود تا به اهداف‌تان نظم بدهید و برای رسیدن به آنها، آگاهانه تلاش کنید. انجام تغییرات کوچک مثبت هم می‌تواند شما را در مسیر رشد و تعالی قرار بدهد. مثلا برنامه‌ای ایجاد کنید و براساس آن، تغییراتی در زندگی‌تان به وجود بیاورید. تغییراتی هر چند جزئی و اندک هم در بلندمدت می‌تواند روی تقویت اراده شما و رسیدن به اهداف مختلف مؤثر واقع شود. شاید خنده‌دار به نظر برسد اما حتی کارهای ساده‌ای مانند جمع‌کردن رختخواب و مرتب کردن تخت‌تان در صبحگاه هم می‌تواند به مرور زمان به تقویت اراده شما کمک کند. زیرا خود را مقید به کاری می‌کنید که هر چند بی‌اهمیت است اما در نوع نگرش‌تان نسبت به وفاداری به برنامه‌های از پیش‌تعیین‌شده در زندگی اثرات مثبت می‌گذارد.

 3- خودتان را دوست داشته باشید

یکی از راه‌های توسعه فردی و موفقیت برای هر کس، نقد کردن دقیق خود است. هیچ‌کس برای شما از خودتان دلسوزتر نیست. بنابراین، زمانی که خود را دقیق زیر ذره‌بین قرار می‌دهید و ابعاد روحی و سوابق خود را بررسی می‌کنید، به نقاط ضعف و قوت‌تان بهتر پی می‌برید و دست‌تان می‌آید که برای رشد و تکامل بیشتر باید چه کنید. اما یادتان باشد که این نقد کردن باید توأم با دلسوزی باشد. به این معنا که شما ضمن اینکه دلسوزترین فرد برای خودتان هستید، تنها شخصی هم هستید که می‌تواند منبعی پرتوان از انرژی به روح و روان‌تان تزریق کند. پس بهتر است منتقدی مهربان باشید و خود را زیر نظرات به شدت سخت‌گیرانه مدفون نکنید.

گاهی به خودتان آفرین بگویید و برای کارهای خوبی که می‌کنید، خود را تشویق کنید. وقتی خودتان را دوست بدارید راحت‌تر می‌توانید تصمیمات درست در زندگی بگیرید و برای انجام آنها مصرانه تلاش کنید. تقویت اراده هم همین است دیگر.

4- با افراد مثبت و هم‌مسیر معاشرت کنید

افرادی که با شما بسیار متفاوت هستند و درکی از خواسته‌ها و آرزوهای‌تان ندارند، انرژی شما در راه رسیدن به اهداف رنگارنگ را کم می‌کنند. برای اینکه بتوانید برای رسیدن به تصمیماتی که اخذ کرده‌اید و در جهت رسیدن به آنها هدف‌مند شده‌اید، انرژی و اراده کافی را در وجودتان شکل بدهید باید تلاش کنید تا با افرادی مثبت و هم‌گام با خود معاشرت داشته باشید. آنها می‌توانند به شما انگیزه و انرژی بدهند و مدام با منفی‌بافی یا درک نکردن شما، به مانعی سیاه در مسیرتان بدل نخواهند شد.

تقویت اراده چگونه ممکن است؟

5- وسوسه‌ها را از خود دور کنید

روانشناسان معتقد هستند که برای شروع تقویت اراده باید در گام‌های نخست، خود را از وسوسه‌هایی که اطراف‌تان وجود دارد، دور نگه دارید. برای موفقیت در این امر لازم است تا حواس‌تان به محرک‌ها باشد. مثلا اگر قرار است وزن کم کنید و نباید کربوهیدرات و غذاهای چاق‌کننده مصرف کنید، دور دورهمی‌هایی که در رستوران و فست‌فود می‌گذرد را برای مدتی خط بکشید. اجازه بدهید که عادت ترک خوردن مواد مضر در شما نهادینه بشود و بعد برای شرکت در این برنامه‌ها اقدام کنید. یعنی زمانی که تقویت اراده در شما جدی شده و وارد مراحل پیچیده‌تری از آن شده‌اید. در آغاز راه باید خود را از محرک‌ها دور کنید. وسوسه‌ها را به حداقل برسانید و محیطی امن برای توسعه و تقویت اراده در خود ایجاد کنید. برای عادت کردن به چنین روندی، چند هفته لازم است. اگر چند هفته پیاپی بتوانید روی برنامه‌ریزی خود بمانید یا کاری را انجام بدهید به راحتی به آن عادت خواهید کرد. پس سعی کنید روح‌تان را شکل بدهید، آن را قوی کنید و برای توسعه فردی و موفقیت خود در زندگی در ابعاد مختلف تلاش کنید.

6- حسابرسی از خود را فراموش نکنید

برای خودتان دفترچه‌ای فراهم کنید و در پایان هر روز از خود حسابرسی داشته باشید. در دفترچه از کارهایی بنویسید که باید انجام می‌شده و انجام شده است. حواس‌تان به عقب ماندن از برنامه هم باشد. ببینید چه کارهایی باید می‌کردید و نکرده‌اید. باید در کارهای‌تان دقیق بشوید و دست‌تان بیاید که در کدام نقاط برنامه برای تقویت اراده شُل آمده‌اید و قوی عمل نکرده‌اید.

با شناخت نقاط ضعف خود، برنامه‌ریزی فردا را مستحکم‌تر و جدی‌تر صورت بدهید.

7- ورزش و استراحت را جدی بگیرید

پیش‌تر عنوان شد که اراده یک منبع انرژی درونی است و مانند ماهیچه‌ها نیاز به تقویت دارد. این کاملا درست است. برای تقویت اراده خود لازم است تا به جسم‌تان هم به اندازه روح‌تان اهمیت بدهید. یادتان باشد که شخصی با خستگی جسمی و انرژی اندک نمی‌تواند هدفمند و شاد عمل کند. زیرا همیشه سایه انرژی‌های منفی و خستگی او را دنبال می‌کند. ورزش کردن به طور کلی یکی از اصلی‌ترین منابع ایجاد انرژی است. با ورزش کردن شاداب می‌شوید و در حین انجام فعالیت‌های مختلف آن تمرینی خوب برای تقویت اراده را تجربه می‌کنید. زمانی که خود را مجبور می‌کنید تا برنامه‌ای ورزشی برای خود نوشته و به آن پای‌بند بمانید یا وقتی که انجام تمرینات ورزشی بعضا سخت را در دستور کار خود قرار می‌دهید، در واقع، در حال ساختن و تقویت اراده خود هستید. این روش و رویه به استراتژی شما در زندگی بدل خواهد شد و در سایر زمینه‌های زندگی نیز می‌توانید محکم و با استقامت عمل کنید. استراحت و خواب کافی، سالم غذا خوردن و رسیدگی به نیازهای جسمانی هم در کنار ورزش کردن به شما کمک می‌کند تا جسمی سالم و آماده داشته باشید. از قدیم گفته‌اند، عقل سالم در بدن سالم است.

تقویت اراده یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اقداماتی است که باید در جهت توسعه فردی و رسیدن به آرزوهای رنگی و شیرین خود انجام بدهید. شما توانمند هستید پس از همین حالا، آستین‌ها را برای تغییر و رشد بالا بزنید. موفق باشید.

برچسب‌ها: , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست