مقالهوبلاگ

با یادگیری این مهارت مشکلات را تبدیل به شکلات کنید!

اشتراک گذاری این مطالب در:

زندگی پر از مشکلات و مسائل کوچک و بزرگ است. تقریبا همه ی ما این واقعیت را پذیرفته ایم که مسائل و مشکلات بخشی از زندگی هستند و زندگی بی مشکل و بی مساله اصلا وجود ندارد. بنابراین راه فراری هم وجود ندارد و حل مسائل زندگی نیازمند مهارت است. ما باید با مشکلات و مسائل زندگیمان روبرو شویم و به جای اینکه به آن ها اجازه بدهیم نابودمان کنند کنترلشان را در دست بگیریم و حلشان کنیم. در دنیای امروز مهارت حل مسأله یکی از مهارت های ضروری برای هر فردی به شمار می آید. خیلی از افراد ممکن است به صورت تجربی حل مسائل زندگی را فرا گرفته باشند، اما یادگیری این مهارت به شیوه ی صحیح و تکرار و تمرین آن حل مشکلاتتان را تضمین می کند. اگر سروکله زدن با مسائل زندگی برایتان بزرگترین چالش است، هر بار که با مشکلی روبرو می شوید عزا می گیرید و راهی برای حل مشکلاتتان پیدا نمی کنید پس این مقاله از سایت خود ساخته برای شماست. اما مهارت حل مساله دقیقا چیست؟

مهارت حل مسأله

حل مسأله فرآیند تشخیص مشکل یا چالش، شناخت راه حل های ممکن و در نهایت انتخاب راه حلی مناسب است.

این تعریف ممکن است بسیار ساده به نظر برسد، اما اغلب افراد در انجام آن دچار مشکل می شوند. اصلی ترین دلیل ضعف در حل مسائل زندگی، عدم شناخت صحیح مسائل و در نتیجه عدم شناخت صحیح راه حل های ممکن است. زمانی که ما تعریف درستی از مسأله و مشکل نداشته باشیم، بدون شک نمی توانیم راه حل مناسبی برای آن پیدا کنیم. اینجاست که داشتن مهارت حل مساله کمک زیادی به شما می کند. فردی که دارای مهارت حل مساله است، توانایی تشخیص درست مشکل و مسأله ی اصلی را دارد و می تواند براساس درک درستی که از موقعیت دارد بهترین راه حل را انتخاب کند. بیایید نگاه دقیق تری به این دو موضوع یعنی تشخیص مشکل و یافتن راه حل مناسب داشته باشیم.

یادگیری مهارت حل مساله

تشخیص مشکل اصلی

قبل از اینکه بخواهید راه حلی برای یک مشکل پیدا کنید باید بتوانید وجود آن مشکل را تشخیص بدهید. اگر آگاهی خوبی نسبت به دنیای پیرامونتان داشته باشید خیلی سریع متوجه مشکلات و مسائل پیش آمده در آن خواهید شد. به طور مثال، کاهش ناگهانی در میزان فروش محصولات چیزی است که اگر از میزان فروشتان آگاهی داشته باشید خیلی سریع متوجه آن خواهید شد. زمانی که متوجه مشکل شدید باید بتوانید شرایط پیش آمده را تحلیل کنید. یادداشت برداری و نوشتن تحلیلی که از شرایط دارید در این مرحله کمک شایانی به شما می کند. با این کار متوجه می شوید که مشکل اصلی و مسأله ساز دقیقا کدام است و به جای اینکه زمانتان را صرف حل تک تک مشکلات کوچک و بزرگ بکنید آن را صرف حل مسأله ی اصلی کرده و در نهایت به نتیجه ی بهتری دست پیدا می کنید. در این شرایط تشخیص مشکلاتی که شما توانایی حلشان را نداشته و از کنترل تان خارج هستند نیز اهمیت زیادی دارد.

یافتن راه حل مناسب و اجرای آن

زمانی که متوجه مشکل اصلی شده و فهمیدید که می توانید آن را حل کنید باید به دنبال تمام راه حل های ممکن باشید. نگاهی به گذشته و مشکلات مشابه بیندازید و راه حل هایی که در گذشته به کار بردید را بررسی کنید.

اگر راه حلی در گذشته موفق بوده است می توانید دوباره از آن استفاده کرده و زمان کمتری را صرف پیدا کردن راه حل های جدید کنید.

همچنین می توانید راه حل های جدید و جایگزین را نیز بررسی کرده و یادداشت کنید. زمانی که تمام راه حل های ممکن را بررسی کردید و لیستی برای خود تهیه کردید می توانید با کمک تفکر منطقی، بهترین راه را برای حل مسائل زندگی خود انتخاب کنید. زمانی که راه حل مناسب را انتخاب کردید یک مرحله ی دیگر را نیز باید به اجرا دربیاورید و آن بررسی میزان تاثیر آن راه حل برای رفع مسأله ی مورد نظرتان است. اگر راه حلی که انتخاب کردید نتیجه ی مورد نظرتان را به همراه نداشت باید دلیل آن را بررسی کرده و راه حلی جایگزین برای مشکلتان پیدا کنید.

اهمیت مهارت حل مساله

مهارت حل مساله

مهارت حل مساله بسیار ساده به نظر می رسد، اما در حین سادگی بسیار ضروری است. داشتن چنین مهارتی افراد موفق را از دیگران متمایز می کند. حال که با فرآیند حل مسأله به طور کلی آشنا شدید بهتر می توانید ضرورت وجود آن را در حل مسائل زندگی درک کنید. ساده ترین دلیل اهمیت داشتن چنین مهارتی این است که همه ی ما خواه ناخواه باید مسائلی را در زندگیمان حل کنیم. فرقی نمی کند شما یک دانش آموز هستید، تاجر هستید، مادر و یا پدر هستید. شما هر روز با مسائل و مشکلات خاص خودتان روبرو شده و دست و پنجه نرم می کنید. این مسائل می توانند به سادگی انتخاب تغذیه ای سالم تر و یا اختصاص زمان بیشتر برای بودن با خانواده باشند. فرقی نمی کند مسائل شما تا چه اندازه کوچک و یا بزرگ هستند، بدون شک برای حل مسائل زندگی تان به مهارت حل مسأله نیاز پیدا می کنید.

زمانی که مهارت حل مساله زندگی نداشته باشیم، کوچکترین مشکلات به دغدغه ای بزرگ برایمان تبدیل می شوند. آنقدر درگیر مسائل کوچک می شویم که انرژی مان را برای حل مسائل مهم تر از دست می دهیم. خبر خوب این است که مهارت حل مساله مثل اهرم یا نیرویی کمکی می تواند حل مسائل زندگی را برایتان بسیار ساده کند. حل مسأله صرفا یک مهارت نیست، بلکه کم کم به حالتی ذهنی تبدیل شده و بخشی از رفتارتان می شود. داشتن این مهارت کمک می کند که همواره به دنبال بهتر کردن خودتان باشید و در هر شرایطی کارها را به بهترین و کارآمدترین شکل ممکن انجام بدهید. زمانی که مهارت حل مسأله را فرا بگیرید، حل مسائل زندگی برایتان به فعالیتی آسان و حتی سرگرم کننده تبدیل خواهد شد.

اگر هنوز به مهارت حل مساله این مهارت شک دارید بهتر است بدانید مهارت حل مسأله:

  • غیرممکن را ممکن می کند. دانش به تنهایی کمکی به شما نخواهد کرد. اما زمانی که آن را با مهارت حل مسأله ترکیب کنید می توانید به نتایج شگفت انگیزی دست پیدا کنید. مسائلی که زمانی حلشان برایتان غیرممکن به نظر می رسید می توانند به مسائلی آسان و قابل حل تبدیل شوند.
  • شما را از دیگران متمایز می کند. اغلب افراد کارها را طبق روالی ثابت و مورد اطمینان پیش می برند. آن ها در کارشان خبره هستند، اما زمانی که با مشکلات غیرمنتظره ای روبرو می شوند به ندرت می توانند از پس آن ها برآمده و به موفقیت های بیشتری دست پیدا کنند. یادگیری مهارت حل مسأله شما را در دسته ی موفق ها قرار می دهد. مهم نیست که تا چه اندازه در کارتان خبره هستید، اگر نتوانید از پس مسائل و مشکلات کوچک و بزرگ و غیر منتظره بربیایید یک جای کارتان شدیدا می لنگد!
  • اعتماد به نفستان را افزایش می دهد. داشتن مهارت در حل مسائل زندگی اعتماد به نفستان را افزایش خواهد داد. زمانی که از توانایی تان در حل مسائل زندگی مطمئن هستید، از روبرو شدن با مشکلات هراسی ندارید و همین موضوع باعث می شود تا با اعتماد به نفس بیشتری قدم بردارید و کارهایی را انجام بدهید که همیشه خواهان انجامشان بودید.
برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست