مقالهوبلاگ

نقش خانواده در شکل گیری شخصیت فرزندان چگونه است؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

پاسخ به سوال «ما از کجا آمده ایم؟» بخش مهمی از هویت ما را تشکیل می دهد. اینکه هویت ما با یک محله، ملیت، گروه خاص فرهنگی، قومی، مذهبی یا حرفه ای شناسایی می شود، در عین حال خانواده هم راه مهمی برای تعیین هویت است. در حال حاضر وب سایت های ژنتیکی و آزمون های اجدادی DNA به شدت محبوب شده اند و این به دلیل اهمیت خانواده در شکل گیری هویت و شخصیت است. بعضی از افراد تصور می کنند گذشتگان آنها ضعیف بوده اند و همین دلیل وجود نقایص و نقاط ضعف در آنهاست. در حالی که شرایط و شانس تولد تاثیر زیادی بر نحوه دید افراد ندارد. اما سوال اصلی اینجاست که نقش خانواده در شکل گیری شخصیت و انواع تیپ های شخصیتی موثر است یا خیر؟

نمیدونی تیپ شخصیتیت چیه؟
روی دکمه زیر کلیک کن و تست بده

نقش خانواده در شکل گیری شخصیت

برای پاسخ دادن به این سؤال، نظر موافق و یا مخالف خوانندگان را درباره اینکه: «پیشینه خانوادگی شما بخش مهمی از هویت شماست.» جویا و متوجه شدیم که بین خوانندگان، توافق کلی در مورد ویژگی های شخصیتی احساس و تفکر (73٪ در مقابل 63٪ موافق)، ویژگی های قضاوت و تحقیق (73٪ در مقابل 65٪) و صفات فوق العاده و غیر قابل درک (72٪ در مقابل 66٪) تفاوت های قابل توجهی وجود دارد.

کدام نوع شخصیت، زمینه اصلی خانواده خود را یک بخش اصلی از هویت خود می دانند؟ بیایید نتایج تحقیق نقش خانواده در شکل گیری شخصیت را با جزئیات بیشتر بررسی کنیم.

سنتیل ها (74٪) موافقت با نقش خانواده در شکل گیری شخصیت

برای سنتیل ها Sentinels (ربات های جهش یافته) نقش خانواده در شکل گیری شخصیت در اولویت قرار می گیرد و خانواده و دوستان به عنوان عامل شماره 1 در شکل گیری شخصیت نقش دارد. بخش مهمی از قضاوت آنها وقف شایستگی خانواده می شود. ثبات و وفاداری خانواده عامل مهمی برای ایجاد اعتماد در افراد است. این نوع اعتقاد قوی به قدرت خانواده، قطعا با احساس یک شخص بهم مرتبط می شود.

شخصیت های Sentinel همچنین سنت ها را هم ارزشمند می دانند که یکی دیگر از بخش های اصلی در زمینه خانواده است. چرا که آداب و رسوم فرهنگی یا مذهبی و یا مراسماتی که منحصر به خانواده هاست (جشن تولد، مهمانی و ….) رابطه فرد را با پدر، مادر، خواهر و برادر بیشتر می کند. سنتیل ها سنت ها را در زندگی خود حفظ می کنند و تلاش می کنند تا این سنت ها به نسل های آینده منتقل شوند. در این فرایند، این احساس و تفکر در مورد خانواده می تواند عمیقا در هویت شخصی یک سنتیل تجلی شود.

نقش خانواده در شکل گیری شخصیت فرزندان چگونه است؟

دیپلمات ها (71٪)

دیپلمات ها نیز به طور جدی نقش خانواده در شکل گیری شخصیت را مهم می دانند. اما به دلایلی متفاوت از Sentinels عمل می کنند. دیپلمات ها بیشتر به رابطه ی احساسی خود با خانواده معتقد هستند. به طوری که خانواده و روابط صمیمانه با اعضای خانواده در شکل گیری ارتباطات گسترده تر با فرهنگ، ملیت، جغرافیا و دوره های تاریخی نسل های پیش نقش دارد. دیپلمات ها بیشتر از سایر انواع شخصیت ها، به پژوهش های شجره نامه ای علاقه زیادی دارند.

در عین حال شخصیت های دیپلمات به فکر کردن به خود به عنوان بخشی از یک واحد خانواده می اندیشند. چرا که آنها می توانند براحتی با اعضای خانواده خود همدردی کنند و یا حتی در صورت بروز اختلافات در خانواده، احساسات خود را بهتر درک می کنند.

معلمان (ENFJ) از آن دست شخصیت هایی هستند که معتقدند پیشینه خانوادگی آنها بخش مهمی از هویت آنهاست. به طور تقریبی 79 درصد این افراد این اعتقاد را دارند. قهرمانان با آرمان ها و اصول خود هدایت می شوند و از کنارهم قرار گرفتن با خانواده لذت می برند، به این دلیل که موفقیت های خود را انعکاسی از خانواده می دانند. به احتمال زیاد قهرمانان وقت زیادی را صرف این بیانیه می کنند؛ «چگونه خانواده در پیشرفت های شخصی تاثیرگذار است».

محققان و تحلیلگران (66٪ و 62٪)

اکثریت محققان و تحلیل گران نیز با بیانیه ای که دادیم (نقش خانواده در شکل گیری شخصیت) موافقت کردند، اما نرخ های آنها نسبت به قبلی ها پایین تر بود. این نوع شخصیت ها نسبت به Sentinels و دیپلماتها تمایل بیشتری به فرد گرایی دارند. آنها به استقلال فرد نسبت به خانواده و جامعه اهمیت بیشتری می دهند. با توجه به ویژگی شخصیتی آنها،  محققان یک رویکرد باز و لحظه به لحظه به زندگی دارند. به همین دلیل، آنها می توانند هویت خود را دائما در حال پیشرفت بدانند که با هر تجربه جدید تغییر می کند و بنابراین جایگاه و نقش خانواده در آن کمرنگ تر می شود.

تحلیلگرانی که دارای ویژگی ذهنی هستند، ممکن است دیدگاه منطقی تری نسبت به موضوع نقش خانواده در شکل گیری شخصیت داشته باشند. از نظر آنها عوامل بی حد و حصر، فراتر از زمینه خانوادگی در شکل گیری شخصیت است که به توسعه هویت فرد کمک می کند. تحلیلگران سنت را به خاطر سنت دوست ندارند، و برخی از آنها هم میراث خود را نادیده می گیرند و خودشان را کاملا از آن جدا می کنند تا مسیر منحصر به فرد خود را بسازند.

از بین همه این نوع شخصیت ها، هنرمندان برجسته با کمترین احتمال (54٪) با بیانیه نقش خانواده در شکل گیری شخصیت  موافقت کردند.

هنرمندان معتقدند خانواده برقراری ارتباط با دیگران را به لحاظ احساسی سخت تر می کند. آنها اغلب درونگرا هستند و معتقدند ارتباط زیادی بین خانواده و هویت وجود ندارد. زندگی حرف های زیادی برای یادگیری و آموزش دارد که انسان هر زمان بخواهد می تواند از آن یاد بگیرد، اعتماد به نفس را تجربه کند و منافع و روابط جدید را امتحان کند. در حالی که این اعتقاد وابستگی بیش از حد به خانواده را کمتر می کند.

نقش خانواده در شکل گیری شخصیت فرزندان چگونه است؟

استراتژی ها

مشارکت اجتماعی و تسلط افراد (73٪ و 71٪ موافقت)

دو استراتژی شامل تعهد اجتماعی و تسلط بر افراد، نقش خانواده در شکل گیری شخصیت را پررنگ می کنند. این امر منطقی است، زیرا این دو استراتژی بخشی از گروه است و از طریق تعامل اجتماعی انرژی می گیرد. افراد درونگرا معتقدند که دنیای بیرون از جمله خانواده نقش مهمی در شکل گیری شخصیت دارد. مؤسسات اجتماعی و کارشناسان اغلب زمینه خانوادگی را ورود به گروه های اجتماعی مهم می دانند. چرا که خانواده به فرد احساسی را می دهد که این حس او را برای ورود به یک گروه اجتماعی خاص ترغیب می کند.

بهبود مستمر و فردگرا بودن با اعتماد (66٪ و 64٪)

استراتژی های درونی، ارتقاء دائمی و فردگرا بودن با اعتماد به نفس، نشان می دهد نرخ های منفی در مورد نقش خانواده در شکل دادن به شخصیت وجود دارد.البته شکاف زیادی بین افراد درونگرا و برونگرا در این نظرسنجی وجود ندارد. البته چنین احساس می شود که افراد درونگرا نسبت به برونگراها وابستگی کمتری نسبت به خانواده داشته باشند. این دسته از افراد به هویت خود شخصی و فردی نگاه می کنند و حتی اگر بخشی از شخصیت برگرفته از خانواده باشد، تغییر آن امکانپذیر است.

نتیجه گیری

با توجه به مطالبی که گفته شد خانواده، فرهنگ و تاریخ جزئی از شخصیت هستند اما همه آن نیستند. شخصیت هایی که به دنبال ارتباطات عاطفی و اجتماعی در زندگی هستند، به نقش خانواده در شکل گیری شخصیت اهمیت زیادی می دهند. افرادی که رویکرد مستقل و منطقی در زندگی شان دارند، از نظر آنها تجربیات و ترجیحات برای شکل گیری هویت فردی کافی است.ممکن است گاهی بین نیازهای شخصی، خواسته های ما، مسئولیت ها، تعهدات و امتیازات وابستگی به خانواده تنش احساس کنیم. اما باید به خاطر داشت که هویت در درون سنگ جای نمی گیرد و به طور مداوم در حال تکامل است.


وقتش رسیده 🙂
اگر شما هم می خواهید در تیپ شخصیتی خود یک فرد موفق باشید از این لینک پکیج ویژه تیپ شخصیتی خود را تهیه کنید.

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست