مقالهوبلاگ

نشانه های نداشتن عزت نفس که باید به فکر رفع آن ها باشید

اشتراک گذاری این مطالب در:

عزت نفس که به معنای احترام به خویشتن است، از رفتارهایی که از ما سر می زند، بخوبی قابل اندازه گیری است و می توان براحتی متوجه شد افراد تا چه حد از عزت نفس برخوردار هستند. در ادامه به برخی از مهم ترین نشانه های نداشتن عزت نفس اشاره می کنیم.

نشانه های نداشتن عزت نفس

نشانه های نداشتن عزت نفس متعددند که عبارتند از:

1- معذرت خواهی بیش از حد

یکی از نشانه های نداشتن عزت نفس معذرت خواهی بی حد و حصر است. به طوری که فرد برای هر کاری که اصلا ارتباطی با او ندارد، از دیگران عذرخواهی می کند. در بسیاری از مواقع فرد مقصر نیست اما چون برای خود ارزشی قائل نمی شود، تقصیر را به گردن می گیرد. عذرخواهی زمانی که فرد مقصر اشتباهات و دلخوری ها باشد، کار بجایی است اما زمانی که مقصر نباشد، نشانه نداشتن عزت نفس است.

2- شانس علت موفقیت هاست

از نظر فردی که از عزت نفس کافی برخوردار نیست، شانس عامل تمامی موفقیت هاست. شخصیت، تلاش و زکاوت هم در آن نقشی ندارند. پس اگر در زندگی به موفقیت نسبی دست پیدا کند، شانس را علت آن می داند. اگر شکست بخورد، بدشانسی را علت آن می داند. در هر صورت خود را آنقدر کوچک و حقیر میشمرد که هیچ نقشی در موفقیت ها و شکست ها ندارد. در واقع نمی تواند باور کند فردی حاوی قدرت اراده است.

نشانه های نداشتن عزت نفس را یاد بگیرید

3- چاپلوسی و تملق

یکی دیگر از نشانه های نداشتن عزت نفس چاپلوسی و تملق است که در افراد فاقد عزت نفس به وفور دیده می شود. این افراد به دلیل اینکه برای شخصیت خود هیچ ارزشی قائل نیستند، به راحتی در مقابل کسانی که از نظر مالی و اجتماعی مرتبه بالاتری دارند، سرخم می کنند و دولا راست می شوند. میخواهند خواسته هایشان را از طریق این افراد بدست آورند. در حالی که فکر می کنند خودشان فاقد هر گونه اقتدار و قدرتی هستند. یک جمله ساده در وصف این افراد اینکه دیگران همه چیز و خودشان هیچند.

4- پنهان کردن خودِ واقعی

از دیگر نشانه های نداشتن عزت نفس پنهان کردن خودِ واقعی است. زیرا تصور می کنند شخصیت آنها فاقد ارزش و احترام است و اگر بخواهند آنچه که هستند برای دیگران برملا کنند، بی اعتبار می شوند. از اینرو پیوسته خود را در پشت یک نقاب ساختگی پنهان می کنند. فردی که در کاری تخصص ندارد، اما با یادگرفتن چند جمله یا جملات کلیشه ای سعی دارد خود را متخصص جا بزند، فاقد عزت نفس است.

همچنین در مواقعی که در جمع قرار می گیرند، سعی می کنند بی چون و چرا نظرات و عقاید دیگران را تایید کنند. در حالی که در درون می دانند که این حرفها و عقاید خلاف میل آنهاست اما هیچ حرفی خلاف عقاید دیگران بر زبان نمی آورند. زیرا تصور می کنند اگر خلاف عقیده دیگران نظر بدهند، شخصیت واقعی آنها نمایش داده می شود و چون برای شخصیت خود احترام و عزت قائل نیستند، فکر می کنند دیگران هم شخصیتشان را خورد و لگدمال می کنند.

5- خجالتی بودن

از دیگر نشانه های نداشتن عزت نفس خجالتی بودن است. افرادی که قادر نیست در جمع ابراز عقیده کنند، مدام در حال انجام کارهای غیرعادی از قبیل ناخن جویدن یا ور رفتن با دکمه لباسشان هستند تا کمتر در معرض دید دیگران قرار بگیرند، از عزت نفس کافی برخوردار نیستند. رفتارهای غیرعادی آنها در جمع برای فرار از صحبت کردن است. این افراد حتی قادر به گرفتن حقشان نیستند. زمانی که بخواهند حقشان را از دیگران طلب کنند به شدت خجالت زده می شوند و حاضرند از آنچه که مستحق آن هستند، عبور کنند اما از دیگران چیزی طلب نکنند.اگر شما هم از مشکل خجالتی بودن رنج می برید، پیشنهاد می کنیم مقاله ی با این ۵ گام ساده خجالت را کنار بگذارید و در جمع بدرخشید

نشانه های نداشتن عزت نفس چیست

6- درگیر حرف دیگران شدن

درگیر حرف دیگران شدن هم یکی دیگر از نشانه های نداشتن عزت نفس است. زمانی که به صورت افراطی واکنش ها، صحبت ها و حرف های دیگران را در ذهن نشخوار می کنید و تمامی ساعات روز را با آن سپری می کنید، از عزت نفس برخوردار نیستید. فردی که عزت نفس دارد، آنقدر برای شخصیت خود احترام و عزت قائل است که حاضر نیست لحظه ای را برای فکر کردن در مورد صحبت های بی ارزش دیگران صرف کند.

همچنین افراد فاقد عزت نفس در مقابل حرف های نیش دار و زننده دیگران بشدت پرخاش می کنند و سعی می کنند با واکنش های تند در مقابل حرفهای آنها بایستند. در حالی که فرد دارای عزت نفس حاضر نمی شود بخاطر چند جمله و حرف های بی اساس شخصیت خود را لگدمال کند و به بحث و جدل با دیگران بپردازد. سعی می کند از این دست حرف های کنایه دار براحتی گذشت کند.

7- شکست در روابط زناشویی

یکی دیگر از نشانه های نداشتن عزت نفس شکست در زندگی زناشویی است. در یک رابطه موفقیت آمیز زن و شوهر باید بتوانند با یکدیگر روراست باشند و خواست ها، احساسات و تمایلاتشان را بدون رودربایستی ابراز کنند. در حالی که اگر زن یا مرد عزت نفس نداشته باشند، در مقابل همسر خود احساس حقارت می کند که باید به هر نحوی شده او را نگهدارد. حاضر است مدام احساسات و خواسته هایش را سرکوب کند اما همسرش را به هر قیمتی نگهدارد. شخصیت خود را تحقیر کند اما همسرش راضی باشد. در نهایت از درون متلاشی می شود. زیرا سرکوب و برآورده نشدن احساسات و خواسته ها در روابط زناشویی نهایتا موجب افسردگی فرد می شود.

8- جلب توجه دیگران به هر قیمتی

یکی دیگر از نشانه های نداشتن عزت نفس جلب توجه دیگران به هر قیمتی است. افرادی که در جمع سعی می کنند با دروغ های شاخدار و حرافی توجه دیگران را جلب کنند، از عزت نفس برخوردار نیستند. آنها چون حرمتی برای شخصیت خود قائل نمی شوند، سعی می کنند از هر راهی توجه دیگران را جلب کنند. در مثال دیگر افرادی که سعی می کنند در پوشش، آرایش و به طور کلی ظاهر از دیگران متفاوت باشند. اما این تفاوت ظاهر گاهی زننده و زشت می شود. به طوری که نگاه ها به سمت فرد جلب می شود. در این مواقع فرد از عزت نفس کافی برخوردار نیست و سعی می کند از راه های ساده تری همچون آرایش زننده، لباس های نامتعارف توجه دیگران را به خود جلب کند. از نظر او توجه دیگران بالاترین چیزی است که باید به هر قیمتی کسب شود.

برای افزایش عزت نفس روی عکس زیر کلیک کنید و در دوره کیمیاگر ثبت نام کنید

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

 

نشانه های نداشتن عزت نفس

مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست