مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

7 اقدامی که برای جلوگیری از تنهایی (تنها شدن) باید انجام دهید

اشتراک گذاری این مطالب در:

نیاز به داشتن همدم از غرایز انسان بر می خیزد و بی شک همه انسان ها دوست دارند با کسی هم صحبت و همدل شوند. اگر کتاب رابینسون کروزئه نوشته دانیل دفو را خوانده باشید بیشتر متوجه این موضوع خواهید شد. شخصیت اصلی این رمان به دلیل شکستن کشتی خود را به یک جزیره می رساند و برای مدت 28 سال به تنهایی زندگی می کند.

او یاد می گیرد که چگونه غذا و محل زندگی و پوشاک خود را از طبیعت بدست آورد. اما آنچه برای او آزاردهنده بود حس تنهایی و نداشتن همدم بود. تا اینکه یک روز فرد دیگری هم در دریا گرفتار و وارد جزیره او شد. اگر چه آن دو زبان هم را نمی فهمیدند، اما توانستند با ایما و اشاره با هم ارتباط برقرار کنند و این اتفاق و بیرون آمدن از احساس تنهایی شخصیت اصلی داستان را دگرگون کرد که نهایتا با همکاری هم جزیره را به مقصد کشورشان ترک کردند. برای خواندن این مطلب با خودساخته همراه باشید.

راه های جلوگیری از تنهایی

همدم برای فرار از تنهایی می تواند یک دوست، خواهر یا برادر، پدر و مادر و یا همکار باشد. انسان بر حسب دوره زندگی، جنسیت و سن برای فرار از احساس تنهایی به افراد مختلفی برای همدم نیاز پیدا می کند. در دوره کودکی والدین مهم ترین همدم ها محسوب می شوند. در حالیکه با ورود فرد به سن نوجوانی، گروه همسالان و دوستان مهمترین نقش را برای رفع احساس تنهایی ایفا می کنند. به مرور که فرد بزرگتر و وارد حیطه جوانی می شود، جنس مخالف حس تنهایی او را برطرف می کند.

در سنین میانسالی همکار و دوست به عنوان مهمترین همدم های انسان هستند و در سنین سالمندی همسر نقش مهمتری را در این زمینه بر عهده دارد.

به هر حال حس تنهایی ممکن است در برخی موارد ذهن را همچون یک خوره در خود حل کند. برای رفع این مشکل و جلوگیری از تنهایی می توان راهکارهای زیر را مد نظر قرار داد.

7 اقدامی که برای جلوگیری از تنهایی (تنها شدن) باید انجام دهید

1-خوش بینی نسبت به تنهایی

اولین واکنشی که باید در مقابله با احساس تنهایی بروز دهید، افکار مثبت و خوشبینی است. گاهی تنهایی می تواند راه و مسیر پیشرفت هم باشد. اگر چه وجود دوست، همکار و یا همدل می تواند حس خوبی را در افراد ایجاد کند و شادی و شعف که از لحظات با هم بودن ایجاد می شود، به مراتب بیشتر از شادی در زمان تنهایی است. اما اگر همین لحظات شادی آور بیش از حد شوند، فرد به آن وابسته می شود و فرصتی برای پیشرفت و پرداختن به امور مهم را نخواهد داشت.

بنابراین اگر تنها هستید و حس تنهایی بر ذهن و فکر شما غلبه کرده است، توصیه می کنیم به جنبه مثبت آن فکر کنید. در این صورت می توانید راحت تر با آن کنار بیایید و به جای فکر کردن و سوزاندن فرصت ها درصدد پیمودن راه موفقیت و یادگیری یک مهارت برآیید.

بیشتر بخوانید: راه های از بین بردن خجالتی بودن ؛ خجالت دیگر بس است!

2- دیدن نقاط مثبت دیگران

یکی از دلایل تنها شدن این است که افراد مدام به دنبال عیوب دوستان و همدلان خود می گردند. این افراد تمام تلاش خود را بکار می گیرند تا یک همدم پیدا کنند. اما به محض ارتباط و گرفتن احساس خوب از او، شروع به عیب جویی می کنند. حتی اگر عیوب را به طور مستقیم به او نگویند، در ذهن خود نقایص همدلشان را تکرار می کنند که این کار باعث نفرتشان از او می شود. به مرور زمان او را رها می کنند که نتیجه آن تنهایی است. به یاد داشته باشید که هیچ انسانی کامل و خیر مطلق نیست و هر یک از ما نقایص و عیوبی داریم.

بهترین دوستان کسانی هستند که ما را با عیوبمان بپذیرند و به جای ایرادهای پیاپی به ما کمک کنند تا درصدد رفع آن برآییم.

اگر بر روی این تکنیک کار کنید که به جای ترک همدل به شکل کاملا دوستانه و خیرخواهانه به او کمک کنید تا عیب خود را برطرف کند، مطمئن باشید که هیچ گاه به احساس تنهایی مبتلا نخواهید شد. از سوی دیگر دوست و همدل نیز به شما وابسته تر می شود و هرگز شما را ترک نخواهد کرد.

7 اقدامی که برای جلوگیری از تنهایی (تنها شدن) باید انجام دهید

3– قدردانی از زحمات دوستان

زمانی که دوستتان برایتان کاری را انجام می دهد، آن را در ذهن خود نگهدارید. همیشه اختلافات وجود دارد و ممکن است زمانی پیش آید که از دوست خود رنجیده خاطر شوید. درست در همین زمان است که شما باید وارد قسمت مثبت ذهن خود شوید و لطفی که دوستتان در حق شما در گذشته کرده است، به یاد آورید. این کار باعث می شود تا کدورت کمرنگ شود و براحتی از خطای دوست خود عبور کنید.

نباید با افتادن یک آجر تمامی دیوار را تخریب کنید. به قسمت های پایین دیوار و استحکام سایر آجرها نگاه کنید. سپس متوجه می شوید که به جای تخریب کامل دیوار، باید آجر رویین را درست در جای خود قرار دهید. دوستی هم به همین شکل است. نباید به خاطر یک خطایی که گاهی سهوی صورت می گیرد و ناشی از سوءتفاهم است، تمامی خوبی ها و زحمات گذشته دوستان را فراموش کنید.

4– محبت کردن به دیگران

محبت در حق دیگران توجه آنها را جلب می کند و همچون آهنربا آنها را به سوی شما می کشاند. اگر می خواهید از حس تنهایی براحتی عبور کنید، محبت خود را بی دریغ و بدون چشم داشت نثار اطرافیان کنید. مطمئن باشید اگر این کار را چندین مرتبه انجام دهید، سیگنال های آنان نیت خیرخواهانه شما را دریافت کرده و واکنش مثبت و دلخواهتان را بروز می دهند. نسبت به تفاوت های انسان ها هم آگاه باشید که برخی از افراد دیرتر اعتماد می کنند و بنابراین باید تعداد دفعات مهربانی و محبت را چند برابر کنید تا آنها به شما اطمینان کنند.

البته در این راه زیاده روی نکنید و متوجه باشید که طرف مقابل آن را به حساب سادگی شما ننویسد و این کار باعث سوءاستفاده نشود. هر گاه احساس کردید طرف مقابل نسبت به محبت های شما با دیده طلبکارانه می نگرد، کنار بکشید.

گاهی فرار از احساس تنهایی ارزش از دست رفتن شخصیت و تحقیر را ندارد.

افرادی که محافظه کار هستند و دیر اعتماد می کنند، در مقابل محبت ها ابتدا سکوت می کنند و واکنش خاصی از خود نشان نمی دهند. اما به مرور زمان که توجه و اعتمادشان جلب شد، واکنش مثبت نشان می دهند. برای محبت کردن باید فرق انسان های زیاده خواه و محافظه کار را تشخیص دهید.

بیشتر بخوانید: چگونه یک فرد افسرده را شاد کنیم؟| راههای انگیزه دادن به افراد افسرده

7 اقدامی که برای جلوگیری از تنهایی (تنها شدن) باید انجام دهید

5– پیدا کردن نقاط مشترک

همدم به معنای کسی است که با ما یک وجه مشترک دارد. هر چه سن بالاتر می رود، پیدا کردن همدم سخت تر می شود. چرا که توانایی انسان ها برای پیدا کردن نقاط اشتراک سخت تر می شود. اگر کسی در زندگی شما وارد شد که ابتدا هیچ حس مثبت و خوشایندی نسبت به او نداشتید، دلیل بر نفرت نیست. بلکه به این معناست که هنوز نقاط مشترک بین خود و او را پیدا نکرده اید.

برای جلوگیری از احساس تنهایی و پیدا کردن همدمی که خود را به شما نزدیک کرده، توصیه ما پیدا کردن نقاط مشترکی است که بین شما دو نفر وجود دارد. گاهی علاقه به موسیقی، تئاتر و هنر، سیاست، یک مهارت، زادگاه و منطقه جغرافیایی، زبان و گویش، نسبت های خویشاوندی و …. می توانند به عنوان نقاط مشترک بین دو نفر محسوب شوند. شما باید به دنبال آنچه که می تواند بین شما پل بزند، باشید.

بیشتر بخوانید: چگونه بهترین دوست خود و دیگران باشیم و روابطمان را بهبود دهیم

6– ورود به اجتماع

گاهی دلیل احساس تنهایی گوشه گیری و انزواست که باعث می شود فرد نادیده گرفته شود. بنابراین برای رهایی از احساس تنهایی باید در اجتماع باشید. برای مثال در یک انجمن یا NGO عضو شوید. بهتر است به انجمن های مجازی اکتفا نکنید و وارد انجمن ها در دنیای واقعی شوید. ورود به اجتماع مقدمه دیده شدن است و سپس وارد مرحله پیدا کردن یک همدم و دوست خواهید شد.

بیشتر بخوانید: تاثیر دوستان بر عزت نفس شما چقدر است؟

7– از پیش قدم شدن نهراسید

برای رهایی از احساس تنهایی هیچگاه از پیشقدم شدن نهراسید. منتظر نباشید دیگران به شما توجه کنند و یا پیشنهاد دهند. اگر کسی نظر شما را به خود جلب کرد و تمامی جوانب را سنجش کردید، می توانید با یک احوالپرسی ساده و صمیمانه با او ارتباط برقرار کنید.

خانم ها از پیشقدم شدن هراس دارند و ترجیح می دهند همیشه مورد توجه قرار بگیرند و پیشنهاد برقرار ارتباط از سوی دیگران باشد. در حالی که این وضعیت در آقایان متفاوت است.

خانم ها اغلب شجاعت پیشنهاد ارتباط را ندارند و این موضوع کاملاً طبیعی است. چرا که شنیدن جواب منفی و یا روبرو شدن با بی توجهی طرف مقابل خانم ها را بشدت آزار می دهد. بنابراین اگر بشدت عاطفی هستید و تحمل بی توجهی را ندارید، بهتر است تنها به یک احوالپرسی ساده و صمیمانه اکتفا کنید و مرحله بعد را به طرف مقابل بسپارید.

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

  • من یه پسر بیست و شش ساله هستم تا حالا هیچ دوست دختری نداشتم با هیچ دختری وارد رابطه نشدم هیچوقت معنی عشق و علاقه و احساس رو درک و تجربه نکردم از بس که حسش نکردم تبدیل به یه آدم عقده ای گوشه گیر منزوی و بی اراده شدم هیچوقت نمیتونم با یه دختر حتی صحبت کنم هیچوقت نمیتونم چون زبونم قفله

    پاسخ

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست