مقالهوبلاگ

برنامه ریزی برای اوقات خوش تابستانی براساس تیپ شخصیتی

اشتراک گذاری این مطالب در:

تابستان، زمان فراغت و تفریح است. زمانی که حتی اگر سرتان خیلی شلوغ هم باشد، باز فرصتی محدود برای خوش‌گذرانی وجود دارد. دانش‌آموزان و معلمان هم که دیگر آزادِ آزاد هستند. اما تا به حال، به این فکر کرده‌اید که چطور می‌توان اوقات خوشی را برای خود رقم زد؟ فرقی نمی‌کند که تابستان است یا هر ماه دیگری، در صورتی می‌توانید شاد و کامیاب باشید که خود را دقیق بشناسید. خیلی‌اوقات شما آرزوی چیزی را دارید که واقعا به دردتان نمی‌خورد، مثلا تحت تأثیر زندگی دیگران، خیال می‌کنید که رفتن به مسافرت خارجی برای‌تان خوب و دل‌انگیز است اما از آنجا که خودتان را به درستی نمی‌شناسید و نمی‌دانید که تیپ شخصیتی شما در کدام گروه قرار می‌گیرد، سفری را آغاز می‌کنید که کوچک‌ترین لذتی برای‌تان به همراه ندارد. شناختن تیپ شخصیتی هم در برنامه‌ریزی برای اوقات خوش تابستان هم برای تمام ابعاد دیگر زندگی لازم است. آگاهی از تیپ شخصیتی یکی از راه‌هایی است که به رشد فردی شما کمک شایانی می‌کند. حالا اگر دوست دارید بدانید که هر تیپ شخصیتی برای رشد فردی و لذت بردن از فراغت خود باید به دنبال چه چیزهایی باشد، حتما مقاله را تا انتها بخوانید:

قبل از مطالعه ادامه مقاله اگر نمی دانید تیپ شخصیتی شما چیست، تست روانشناسی MBTI را انجام دهید:

برنامه ریزی برای اوقات خوش تابستانی براساس تیپ شخصیتی

تحلیلگران:

INTJ

شخصیت متفکر (INTJ):

اگر شما هم جزو گروه معماران تحلیلگر باشید، هرگز از سپری کردن اوقات تابستانی خود در جمعی شلوغ خوش‌تان نمی‌آید. به همین خاطر یک فرد در تیپ شخصیتی INTJ تمایلی به حضور در کنسرت‌ها و مراسم این سبکی ندارد. اگر هم افراد مذکور به مراسمی شلوغ یا برنامه‌های این‌چنین بروند، بیشتر از ۱ تا ۲ ساعت در محل نمی‌مانند. این دسته از دوستان برای بیرون رفتن و ملاقات با دیگران رغبت زیادی نشان نمی‌دهند اما زمانی هم که مجبور به معاشرت هستند، زمان‌بندی دقیقی برای خود تنظیم می‌کنند و سر ساعت به قرارهای خود می‌رسند. شخصیت‌های مفکر به طور کلی مایل به حضور در جمع نیستند و با تعداد اندکی از دوستان، راحت‌تر اوقات فراغت خود را می‌گذرانند. این افراد برای توسعه فردی خود و رسیدن به آرامشی که در زندگی می‌خواهند باید به فعالیت‌های مورد علاقه خود بپردازند و سعی به تغییر تیپ شخصیتی‌شان نداشته باشند.

INTP

شخصیت معمار (INTP):

شخصیت‌ معمار به دنبال برنامه‌ریزی خیلی دقیق برای گذراندن اوقات فراغت خود نیستند. این تیپ  شخصیتی، افرادی را در خود جای می‌دهد که اگرچه خودشان برنامه خاصی برای تفریح و سرگرمی، ترتیب نمی‌دهند اما برای همراهی با دیگران همیشه آماده هستند. این دسته از دوستان هم همراهان خوبی به شمار می‌روند ولی متأسفانه احتمال اینکه میزبانان خوبی هم باشند، چندان زیاد نیست. در واقع، می‌توان گفت که شخصیت‌های منطقی در همراهی و انطباق با جمع خوب ظاهر می‌شوند و اما در تیپ شخصیتی آنها چیزی به نام برنامه‌ریزی برای شروع یک رویداد یا جشن وجود ندارد. اگر در دسته شخصیت‌های منطقی قرار می‌گیرید و یک INTP به شمار می‌روید باید با شناخت ویژگی‌های دقیق‌تر تیپ شخصیتی خود، نه تنها از اوقا فراغت خود بیشتر لذت ببرید بلکه در سایر ابعاد رشد فردی هم موفق‌تر باشید.

شخصیت فرمانده (ENTJ):

ENTJ ها هم گروهی دیگر از تحلیل‌گران هستند. این تیپ شخصیتی بر خلاف تیپ شخصیتی که در قسمت قبلی معرفی شد، بسیار برنامه‌ریز و مدیر هستند و دوست دارند که مهمانی ترتیب بدهند، همه را دور هم جمع کنند و اوقاتی خوش برای خود و دیگران بسازند. البته ناگفته نماند که این دوستان خیلی اهل نظم و برنامه‌ریزی هستند و ایده آل‌گرایی خود را در جشن و فراغت هم کنار نمی‌گذارند. یعنی مثلا اگر قرار باشد که در مهمانی آنها، بازی و تفریحی صورت بگیرد، نهایت تلاش خود را می‌کنند تا برنده بشوند. شخصیت رهبر، بیشتر اوقات مهمانی برگزار می‌کند و دوست دارد که مهمانی او به یادماندنی‌ترین خاطرات را برای سایرین ایجاد کند. شخصیت رهبر برای توسعه فردی خود باید نگاهی دقیق به ویژگی‌هایش داشته باشد و با توجه به شخصیت خود برای موارد مختلف زندگی‌اش از جمله سپری کردن تابستان و اوقات فراغت تصمیم بگیرد.

ENTP

شخصیت رویاپرداز (ENTP):

تیپ شخصیتی ENTP نیز در افرادی دیده می‌شود که برای پذیرش چیزهای تازه از آمادگی خوبی برخوردارند. این دسته از افراد در مهمانی‌ها و سایر برنامه‌های تفریحی به دنبال بازی و سرگرمی‌های نو می‌گردند و از تنوع خوششان می‌آید. آنها داستان‌گوهای خوبی هستند و به قول معروف در مهمانی‌ها و جمع‌های مختلف به گل مجلس بدل می‌شوند.

دیپلمات‌ها

INFJ

شخصیت مشاور (INFJ):

اگر بدانید که در کدام طبقه‌بندی شخصیتی قرار می‌گیرید و تیپ شخصیتی شما چیست، خیلی راحت‌تر می‌توانید به توسعه فردی خود در زندگی کمک کنید. برای مثال، اگر با انجام آزمون MBTI متوجه شدید که دارای شخصیتی INFJ هستید، باید حواس‌تان را برای انتخاب تفریح و اوقات تابستانی حسابی جمع کنید. این دسته از افراد، مخالفتی با انواع جشن‌ها و آتش‌بازی‌ها و به طور کلی رویدادهای شلوغ ندارند اما همه چیز باید در حدی متعادل پیگیری بشود. در واقع، آنها نسبت به اغراق در هر چیز حساس هستند و اگر چه می‌توانند در مهمانی شلوغ و پرجمعیت حاضر باشند و حتی به آنها خوش بگذرد ولی از سر و صدای بیش از اندازه مهمان‌ها قطعا لذت نخواهند برد. آنها حامی ایده‌های دیگران برای تفریح هستند اما نباید اوضاع از آستانه تحمل‌شان خارج بشود.

شخصیت درمانگر (INFP):

شخصیت INFP هم نوعی تیپ شخصیتی است که برای گذراندن اوقات تابستانی تمایل به برگزاری مهمانی‌ها و دورهمی‌های جمع و جور دارد.چنین فردی همه دوستان صمیمی را دور هم جمع می‌کند و حواسش به همه چیز هست. مثلا او اولین نفری است که شروع به جمع کردن ظرف‌های کثیف می‌کند یا زباله‌ها را به درون سطل می‌اندازد و… . البته این حجم از توجه به محیط و دیگران باعث می‌شود که تیپ شخصیتی میانجی زودتر از سایرین خسته بشود و انرژی خود را از دست بدهد.

شخصیت معلم (ENFJ):

تیپ شخصیتی پیش‌قدم هم از آن دسته افرادی هستند که در مهمانی‌ها و جمع‌های تفریحی، حسابی سر و صدا به پا می‌کنند. این افراد معاشرتی هستند و اگر در این تیپ شخصیتی قرار می‌گیرید باید حواس‌تان باشد که در جهت رشد فردی خود باید از جمع انرژی دریافت کنید. ENFJ ها، همیشه برای کارهایی مثل رقصیدن در جمع پیش‌قدم می‌شوند. دوست دارند خوش باشند و کاری کنند که به دیگران هم خوش بگذرد. بنابراین اگر دیدید کسی در جمعی با دوربینی مدام به سمت این و آن می‌چرخد و لحظه‌های خوش را ثبت می‌کند بدانید که او یک شخصیت پیش‌قدم اجتماعی است.

شخصیت قهرمان (ENFP):

تیپ شخصیتی ENFP هم نمایانگر فردی است که پر شور و حرارت در برنامه‌های مختلف اوقات فراغت شرکت می‌کند و در بیشتر مواقع خود عامل برنامه‌ریزی و راه‌اندازی مهمانی‌ و سایر برنامه‌ها است. این افراد میل زیادی دارند تا سایرین را نیز با خود هم‌نوا کنند. مثلا اگر قرار است به کوه بروند، ترجیح می‌دهند که دیگران را هم راضی کرده و با خود ببرند. توسعه فردی است دوستان از طریق همراه شدن با دیگران شکل می‌گیرد.

محافظان

ISTJ

شخصیت بازرس (ISTJ):

این دسته از افراد هم مانند تیپ شخصیتی متفکر میلی به شلوغی ندارند. بهترین تفریح برای گذراندن اوقات فراغت تابستانی برای‌شان، حضور در جایی است که می‌توانند استراحت کنند و آرامش داشته باشند. آنها افرادی هستند که به برنامه‌ریزی و قابل پیش‌بینی بودن اوضاع علاقه دارند. در نتیجه زمانی که پای تفریح به میان می‌آید هم به دنبال برنامه‌های مشخص و شفاف هستند.

شخصیت پشتیبان (ISFJ):

این دسته از دوستان هم خیلی اهل شیطنت و تفریحات متنوع نیستند. اگر می‌خواهید روی رشد فردی خود کار کنید و ببینید که در دسته کدام تیپ‌های شخصیتی قرار می‌گیرید باید خود را بهتر بشناسید مثلا اگر شخصیتی مدافع داشته باشید حتما در خانه یا نهایتا مکان‌های آشنا بیشتر به شما خوش می‌گذرد. طبیعی است که در چنین وضعیتی باید با افرادی مانند خودتان معاشرت کنید تا زندگی راحت‌تر و شادتری داشته باشید. اگر ISFJ باشید، در مهمانی‌ها و جمع‌های مختلف، این شما هستید که به دیگران کمک می‌کنید و انتظار دریافت کمک از کسی هم ندارید.

شخصیت سرپرست (ESTJ):

شخصیت سرپرست هم مانند شخصیت رهبر تمایل زیادی به برگزاری جشن و مهمانی و… دارد. برای چنین فردی نیز جمع کردن افراد دور هم و ایجاد محفلی شاد خیلی لذت‌بخش است. ولی نکته قابل توجه این است که چنین شخصیتی بیشتر ترجیح می‌دهد تا بر کارها مدیریت کند و برنامه‌ریزی دورهمی و پیک‌نیک و… انجام بدهد. او از دیگران برای پیشبرد نقشه‌اش استفاده می‌کند و از این مدیریت لذت می‌برد.

تیپ شخصیت ارائه دهنده (ESFJ):

این تیپ شخصیتی نیز متعلق به افرادی است که اگرچه خیلی اهل مهمانی دادن نیستند اما به دورهمی‌های خانوادگی و دوستان نزدیک علاقه دارند و در خلال پیک‌نیک و مهمانی و… حواس‌شان به کمک کردن به صاحبخانه یا رسیدن به مهمان‌ها و… هست. این دسته از افراد به اعضای خانواده خود خیلی نزدیک هستند و همیار تک‌تک اعضا به شمار می‌روند.

کاشفان

شخصیت صنعتگر(ISTP):

گاهی‌اوقات در برخی از برنامه‌های تفریحی که دوستان و آشنایان ترتیب می‌دهند، به شما خوش نمی‌گذرد. علت در بیشتر مواقع این است که مراسم و جمع به تیپ شخصیتی شما نمی‌خورد. اگر بدانید که چه ویژگی‌هایی دارید بهتر می‌توانید برای اوقات فراغت خود برنامه‌ریزی کنید. شخصی که برای ابعاد مختلف زندگی خود از جمله اوقات فراغت تایستانی و تعطیلات، برنامه‌ریزی خوبی دارد، به رشد فردی بیشتری نسبت به سایرین رسیده است. اگر شخصیتی صنعتگر داشته باشید، خیلی علاقه‌ای به برنامه‌های تفریحی کلیشه‌ای نخواهید داشت. مثلا اگر همه قصد و آهنگ رفتن به آنتالیا می‌کنند، احتمالا شما برنامه دیگری مثل ترتیب دادن لیگ بازی‌های ویدیویی با دوستان‌تان را ترجیح می‌دهید. شخصیت هنرشناس خیلی در گیر و دار رسوم و هنجارهای اجتماعی نیست.

شخصیت هنرمند(ISFP):

شخصیت‌های هنرمند با جمع همراه می‌شوند اما مانند کودکی کنجکاو به همه چیز نگاه می‌کنند و سعی دارند به کسب تجربه بپردازند. یعنی همراهی آنها با جمع به این معنا نیست که در گفتگوها شرکت دارند و مدام با بقیه ارتباط برقرار می‌کنند. منظور این است که این افراد مانند ناظری رها و آسان‌گیر هستند که در صورت دعوت دیگران به صحبت، مخالفتی ندارند اما بیشتر ترجیح می‌دهند از دور و با خیال راحت همه چیز را نظاره کنند.

شخصیت متقاعد کننده(ESTP):

این افراد فعال و پویا هستند و مشارکت در هر برنامه‌ای برای‌شان جالب است. آنها دوست دارند مشغول باشند و برای‌شان فرقی نمی‌کند که در جنگل کمپ زده‌اید یا در خانه مهمانی کوچکی ترتیب داده‌اید در هر صورت به شکل خودجوش بلند می‌شوند و خود را با کاری سرگرم می‌کنند. مثلا اگر برای تفریح به صحرا رفته باشید مطمئنا اینها اولین اشخاصی هستند که شروع به آتش درست کردن می‌کنند.

ESFP

شخصیت اجرا کننده(ESFP):

سرگرم‌کننده‌ها بهترین گزینه‌ها برای رفتن به گردش و تفریح هستند. این افراد با شور و نشاطی که دارند همه را سرگرم می‌کنند. آنها دوست دارند اوقات خوشی داشته باشند و دیگران را هم در این خوشی سهیم کنند. شخصیت‌های سرگرم‌کننده خیلی به دنبال برنامه‌ریزی کردن نیستند و خودشان هم به این موضوع واقف هستند و میلی به این کار ندارند.

فرقی نمی‌کند که متعلق به چه تیپ شخصیتی هستید. با شناخت خود و دقیق‌تر شدن در ویژگی‌هایی که دارید در زندگی و ارتباطات مختلف خود راحت‌تر خواهید بود. شناخت خود باعث می‌شود که تعاملات موثرتری با دیگران برقرار کنید و با رشد فردی، آگاهانه‌تر در مسیر تکامل پیش بروید.

وقتش رسیده 🙂
اگر شما هم می خواهید در تیپ شخصیتی خود یک فرد موفق باشید از این لینک پکیج ویژه تیپ شخصیتی خود را تهیه کنید.

مقالات پیشنهاد شده

2 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست