اعتماد به نفسمقالهوبلاگ

کمبود اعتماد به نفس در کودکان ریشه در چه دلایلی دارد و چه باید کرد؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

داشتن اعتماد به نفس خیلی مهم است. آن‌قدر مهم و اساسی که سالیانِ سال، روانشناسان مختلف در حوزه کودک در حال بررسی و شناخت ابعاد مختلف آن هستند. کمبود اعتماد به نفس در کودکان باعث می‌شود، سرخوردگی‌ها و شکست‌های زیادی در زندگی فرد ایجاد بشود. کودکی که خود را به اندازه کافی دوست نداشته باشد، امکان شکوفا کردن ظرفیت‌ها و استعدادهایش را از بین خواهد برد و در بزرگسالی نیز سایه ناکامی‌هایی که ریشه در کودکی‌اش دارند، او را رها نخواهد کرد. برای رفع هر مشکلی در درجه نخست باید آن را به خوبی شناخت و تعریف کرد و سپس اقدام به حل آن نمود. در نتیجه برای اینکه برای رفع کمبود اعتماد به نفس در کودکان خود اقدم به کاری کنید، نیاز به شناخت دلایل و ریشه آن دارید. در ادامه مجله موفقیت خودساخته به دلایل کمبود اعتماد به نفس در کودکان می‌پردازیم:

۱مقایسه کردن کودکان با هم

روانشناسان می‌گویند، کودکان در سنین ۶ تا ۱۱ سالگی شروع به مقایسه خود با دیگران می‌کنند. این مقایسه، ریشه در دلایل اجتماعی و شناختی دارد.

این احساس طبیعی که به آرامی در کودک شما پا می‌گیرد، نیاز به هدایت و مدیریت دارد. اگر به درستی نتوانید به او کمک کنید، امکان دارد، این حس مقایسه بدل به حقارتی درونی یا رقابتی ناسالم با دیگران بشود. اگر شما هم به این احساسات دامن بزنید و مدام فرزندتان را با سایرین مقایسه کنید، او را وارد کارزاری از رقابت ناسالم با دیگران می‌نمایید. نتیجه ورود کودک به چنین میدان نبرد بی‌رحمانه‌ای هر چه که باشد، خوب و مطلوب نخواهد بود. یا کودکی خواهید داشت که در رقابت خود با دیگران توانمند عمل می‌کند یا کودکی خواهید داشت که سایه تاریک حقارت روانش را نابود می‌نماید. در مورد اول، اگر چه کودک موفق ظاهر می‌شود اما ویژگی‌های مثبت متعددی در او کشته خواهد شد. مثلا حس هم‌دردی، مهربانی، آرامش تا حد زیادی از چنین فرد رقابت‌جویی سلب می‌شود. اگر هم کودک، توانایی مبارزه و رقابت موفق با سایرین را نداشته باشد، حقیرانه و ناراضی از خود به زندگی‌اش در تمام مقاطع سنی ادامه خواهد داد. در هر حال شاهد کمبود اعتماد به نفس در کودکان خواهید بود.

کمبود اعتماد به نفس در کودکان ریشه در چه دلایلی دارد و چه باید کرد؟

۲مراقبت بیش از حد 

اگر به فکر افزایش اعتماد به نفس کودکان هستیدد، به عنوان والدین باید از فرزندان خود مراقبت کنید. این کاملا درست است اما اگر تعادل را در رسیدگی به فرزندان بر هم بزنید، کار خراب خواهد شد. نباید طوری رفتار کنید که فرزندان‌تان احساس ناتوانی کنند. وقتی شما کوچک‌ترین مسئولیتی برای فرزند خود قائل نمی‌شوید و برای انجام جزئی‌ترین کارها نیز وارد عمل می‌شوید، ناخواسته باعث شکل گرفتن احساس ناتوانی در او خواهید شد. مراقبت بیش از حد به صورت تلویحی در ذهن کودک این حس را ایجاد می‌کند که ناتوان است، قادر به تصمیم‌گیری نیست و به طور کلی شخصیتی ضعیف به شمار می‌رود. یکی از دلایل کمبود اعتماد به نفس در کودکان این است که احساس می‌کنند در کاری که پیش روی دارند، موفق نخواهند شد. علت اصلی چنین تفکری نیز ریشه در شیوه اشتباه تربیتی والدین دارد. زیرا والدین هیچ‌گاه اجازه رویارویی و مبارزه با چالش‌ها را به فرزند خود نداده‌اند. در نتیجه، کودک به خاطر نداشتن تجربه کافی در مدیریت مشکلات و چالش‌های مختلف، احساس می‌کند فردی ناتوان است و اعتماد به نفس کافی برای شروع هیچ‌ کاری را نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: استرس ما را وادار به چه کارهایی می کند؟ | مزیت استرس چیست؟

۳انتقال نگرانی‌ها و اضطراب به کودکان

یکی دیگر از مواردی که باعث کمبود اعتماد به نفس در کودکان می‌شود، نگرانی و اضطراب والدین است.

والدین مضطربی که مدام در حالت نگرانی به سر می‌برند، محیطی ناامن در خانه ایجاد می‌کنند. این در حالی است که خانه و خانواده باید منبع مهمی از انتقال آرامش به فرزندان باشند. کودکی که مدام در فضایی پر از استیصال و نگرانی زندگی می‌کند، قادر به رشد دادن حس اعتماد به نفس در خود نیست. او مدام خود را در خطر و تشویش می‌بیند و نمی‌تواند زندگی شاد و آزادی را تجربه کند. کمبود اعتماد به نفس در کودکان، زمانی  که مدام فکر می‌کنند تحت خطر هستند و بابت هر چیزی نگران می‌شوند، اصلا چیز عجیبی نیست. همه ما برای شکوفایی ظرفیت‌های‌مان نیاز به بستری مناسب داریم. زندگی در محیطی شاد و آرام یکی از ملزومات رسیدن به دستاوردهای درخشان در زندگی است.

بیشتر بخوانید: اثرات نداشتن عزت نفس در زندگی چیست؟

۴انتظارات بی‌جا از فرزندان

همه انسان‌ها برای رشد و موفقیت نیاز به تعیین هدف دارند. فرقی نمی‌کند چند ساله هستید. در هر حال باید با هدف‌گذاری خود را به رشد و ویشرفت در زندگی نزدیک‌ و نزدیک‌تر کنید. تعیین هدف باعث می‌شود که مسیر حرکت هر فرد در زندگی جهت پیدا کند. اما زمانی که انتظارات بیهوده جای هدف‌‌گذاری واقعی را می‌گیرد، فشار روی فرد زیاد می‌شود. بعضی از والدین، انتظارات غیرعادی از فرزندان خود دارند. آنها بدون اینکه به توانایی‌ها، استعدادها و علایق فرزندشان توجهی داشته باشند، انتظارات متعددی از او دارند. انتظارات بی‌جا باعث می‌شود که کودک در خود احساس ضعف کند. این رفتار اشتباه یکی از اصلی‌ترین دلایل کمبود اعتماد به نفس در کودکان است. برای مبارزه با کمبود اعتماد به نفس در کودکان، سعی کنید آگاهی خود را مدام افزایش بدهید و نگذارید که رفتارهای اشتباه شما منجر به تباهی آینده کودک دلبندتان بشود.

کمبود اعتماد به نفس در کودکان ریشه در چه دلایلی دارد و چه باید کرد؟

۵انتقاد متداوم از کودک

نقد کردن بیش از حد هم یکی از دلایل عمده کمبود اعتماد به نفس در کودکان است. وقتی همه رفتارهای کودک، بی‌رحمانه زیر ذره‌بین والدین قرار می‌گیرد و مدام بابت هر چه انجام می‌دهد مورد بازخواست یا نقد قرار می‌گیرد، در او این احساس به وجود می‌آید که همیشه نقصی به رفتارها و کارهایش وارد است. کودکی که در چنین فضایی بزرگ می‌شود مدام خود را مورد بررسی قرار می‌دهد و حس می‌کند که جایی از کارش می‌لنگد. در واقع او اعتماد به نفس کافی نخواهد داشت و احساس رضایت‌مندی از خود را تجربه نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: زندگی بهتر را با راه‌کارهایی ساده و شدنی برای خود عملی کنید

۶پرهیز از تشویق کردن و روحیه دادن

برخی از مادر و پدرها طوری نسبت به موفقیت‌های کودک واکنش نشان می‌دهند که گویی هر آنچه انجام داده است، کاری عادی و وظیفه او بوده است. این برخورد بسیار اشتباه است. همه انسان‌ها چه کوچک و چه بزرگ دوست دارند که مورد توجه قرار بگیرند، دوست داشته بشوند و از آنها تمجید بشود. منظور از تمجید و تعریف، بیهوده بزرگ کردن دستاوردهای عادی نیست. بلکه منظور این است که به فرزند خود روحیه بدهید و نشان بدهید که قدر و ارزش زحمات او را در زمینه‌های مختلف می‌دانید و نسبت به توانایی‌هایی که از خود نشان می‌دهد، احساس افتخار می‌کنید. تشویق کردن و روحیه دادن باعث مبارزه با کمبود اعتماد به نفس در کودکان می‌شود. البته لازم نیست در این زمینه افراط به خرج بدهید و کودک را بیهوده دچار خودبزرگ‌بینی کنید. فقط کافی است به او روحیه بدهید و احساس مهم بودن را در وجودش تقویت کنید.

برای داشتن فرزندانی سالم که اعتماد به نفس کافی دارند، باید حواس‌تان را نسبت به پرهیز از موارد عنوان شده در سطور بالا جمع کنید.

یادتان نرود که کمبود اعتماد به نفس در کودکان منجر به شکل گرفتن آینده‌ای بسیار ناموفق برای آنها خواهد شد. فردی که اعتماد به نفس کافی نداشته باشد، علاوه بر زجرها و ناکامی‌هایی که خود احساس می‌کند، به محیط و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند نیز آسیب وارد خواهد کرد. پس رفتار و تربیت صحیح شما علاوه بر اینکه به خلق خانواده‌ای آرام و موفق کمک می‌کند، جامعه را نیز تحت تأثیرات مثبت خود قرار خواهد داد.

برای افزایش اعتماد به نفس خودساخته شرکت در دوره کیمیاگر را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

اعتماد به نفس کاذب

 

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست