انگیزشیمقالهموفقیت در روابط

آنچه که درباره فواید خندیدن باید بدانید

اشتراک گذاری این مطالب در:

از قدیم گفته‌اند، بخند تا دنیا به تو بخندد. قدیمی‌ها به نکته خیلی مهمی پِی برده بودند. نکته‌ای که این روزها دانشمندان مختلف، صحت آن را تأیید می‌کنند. دانشمندان فواید خندیدن را بی‌شمار اعلام می‌کنند. خنده، این واژه ۴ حرفی خیلی مهم‌تر از آن است که فکرش را می‌کنید. وقتی می‌خندید، دوست‌داشتنی‌تر می‌شوید، با دیگران ارتباط بهتری پیدا خواهید کرد و از همه مهم‌تر این است که مغزتان تأثیرات شگفت‌انگیزی از خندیدن دریافت می‌کند. یکی از عالی‌ترین فواید خندیدن این است که به روح و جسم، حالت نشاط می‌بخشد.

حتی اگر به طور مصنوعی، فعل خندیدن را انجام بدهید باز هم تفسیر مغز شما از این رویداد مثبت خواهد بود. در واقع با خندیدن به بدن خود تلقین می‌کنید که اوضاع مرتب است و در آرامش به سر می‌برید. در چنین شرایطی همه اعضا منظم‌تر کار خود را به سرانجام می‌رسانند و باعث می‌شوند که روحیه بهتری نیز پیدا کنید. از فواید داشتن روحیه خوب هم که هر چه بگوییم، کم گفته‌ایم. در ادامه بیشتر به فواید خندیدن می‌پردازین. با خودساخته همراه باشید:

فواید خندیدن از نظر جسمانی چگونه است؟

فواید خندیدن برای بدن بسیار زیاد است. برای مثال از جمله مزایای آن می‌توان به بهبود عملکرد قلب اشاره کرد. وقتی می‌خندید، خون بهتر از قلب به سمت سایر اعضای بدن فرستاده می‌شود. گردش خون بهتری در بدن شکل می‌گیرد و علاوه بر آن مقدار کالری که در بدن سوخته می‌شود معادل پیاده‌روی خواهد بود. پس اگر از آن دسته دوستان اخمویی هستید که به خندیدن علاقه چندانی ندارید حداقل برای تناسب اندام هم که شده، کمی بخندید.

یکی دیگر از فواید خندیدن، ترشح اندروفین در بدن است. این ماده نوعی مُسکن طبیعی است. پس هر چقدر بیشتر بخندید، اندروفین بیشتری در بدن آزاد می‌شود. اگر دردی مزمن در بدن شکل گرفته باشد، ترشح اندروفین به آرام شدن آن کمک خواهد کرد و به طور کلی نیز حالت شاد و آرامی در شما ایجاد می‌کند. این موارد تنها نمونه‌ای از فواید خندیدن از نظر جسمی است. موارد متعدد دیگری نیز وجود دارند که مطالعات تخصصی مختلف،‌ آنها را تایید کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: 5 رازی که رابطه شما با عشقتان را قوی تر می کند

1- خندیدن نوعی تمرین ورزشی طبیعی است

وقتی می‌خندید، ماهیچه‌های بسیاری در بدن درگیر می‌شوند. عضلات شکمی و دیافراگم با انقباض و انبساطاتی که دارند باعث تحرک تمام بدن می‌شوند. پس با خندیدن انگار نوعی تمرین ورزشی طبیعی انجام می‌دهید و بدنی آماده‌تر و شاداب‌تر خواهید داشت و بدن‌تان سالم‌تر خواهد شد. علاوه بر شکم و عضلات تن، عضلات صورت هم فعال می‌شوند. درگیر شدن تمام ماهیچه‌های بدن در طی خندیدن، بهترین ورزشی است که می‌توانید برای خود متصور بشوید.

فواید خندیدن

2- هورمون‌های استرس با خندیدن کاهش می‌یابند

از جمله سایر فواید خندیدن می‌توان به کاهش برخی هورمون‌های استرس‌زا اشاره کرد. وقتی شروع به خنده می‌کنید، رگ‌های خونی‌تان بازتر می‌شود و گردش خون، راحت‌تر صورت می‌گیرد در نتیجه بدن در حالتی آرام‌تر به کار خود ادامه خواهد داد. اپی‌نفرین و کورتیزول که در ایجاد استرس نقش پررنگی دارند، با وجود خنده از بدن شما رخت برمی‌بندند. نکته خیلی جالب که پیش‌تر هم عنوان شد، این است که خندیدن به فرایندی آگاهانه نیاز ندارد.

یعنی حتی اگر بدون دلیلی واقعا خنده‌دار هم شروع به خندیدن کنید، اعضا و جوارح محترم بدن‌تان این داستان را به فال نیک می‌گیرند و شروع به بهبود عملکرد خود می‌نمایند. خنده، ساده‌ترین شکل مدیتیشن است و به بدن حالت آرامش و صلح می‌بخشد. سایر حرکات و اعمال لازم برای انجام مدیتیشن به تمرکز و فرایند ذهنی خودآگاه نیاز دارند در حالی که خنده این طور نیست و به راحتی می‌تواند حال شما را خوب کند.

بیشتر بخوانید: تاثیر اعتماد به نفس بر اضطراب چقدر است؟ برای کاهش اضطراب چکار کنیم؟

3- خنده با افسردگی هم مبارزه می‌کند

وقتی می‌خندید، بدن شما در وضعیت بهتری قرار می‌گیرد، ذهن‌تان آرام می‌شود و فرصتی پیدا می‌کنید که با نگاهی مثبت به ابعاد مختلف زندگی خود نگاه کنید. منفی‌بافی شما را در دام سیاه‌نگری اسیر می‌کند و نمی‌گذارد که برای خود آرزوها و رویایی در ذهن متصور بشوید. پس سعی کنید با درک درستی که از فواید خندیدن پیدا کرده‌اید، این حرکت زیبای انسانی را در خود تقویت کنید. باور کنید وقتی شروع به خنده می‌کنید، ابرهای تیره و سیاه منفی‌بافی از بالای سرتان محو می‌شوند.

در چنین حالی، امکان رشد و تکامل بیشتری برای خود مهیا خواهید کرد. در این صورت می‌توانید به ظرفیت‌های درونی خود بیشتر واقف بشوید و علیرغم تمام سَدها و محدودیت‌هایی که از بیرون تجربه می‌کنید، با تمام قوا برای ساختن مسیری زیباتر شروع به حرکت کنید. خنده بر هر درد بی‌درمان دوا است. این موضوع را دست کم نگیرید.

بیشتر بخوانید: ورزش چگونه عزت نفس ما را بالا می‌برد؟

4- خنده باعث تقویت ارتباطات می‌شود

وقتی شروع به خندیدن می‌کنید، دیگران شما را فردی مثبت و با اعتماد به نفس می‌شناسند. البته منظور از خنده، خنده‌ای سالم و از روی شادابی است، نه خنده‌ای که به قصد تمسخر یا از روی خجالت بیش از حد و به طور مصنوعی انجام می‌شود.

بیشتر بخوانیدد: تاثیر هوش هیجانی در زندگی و افزایش خودکنترلی

خنده سالم، خنده‌ای است که با هدف ایجاد انرژی مثبت در خود و دیگران صورت می‌گیرد و منشأ و منبع آن درونیات و ذهن مثبت‌اندیش شما است.

تقویت ارتباطات یکی از زیباترین فواید خندیدن است. چه چیزی زیباتر از نشر انرژی مثبت و شادی به دیگران است؟ باور کنید هیچ‌چیز.

خنده زبان بین‌المللی بشریت است. وقتی می‌خندید، فرقی نمی‌کند که اهل شرق هستید یا غرب، از سرزمین‌های سرد می‌آیید یا از گرم‌ترین نقطه این کره خاکی، در هر حال زیبا می‌شوید و یکی از هیجان‌انگیزترین ویژگی‌های آدمی را به نمایش می گذارید. فواید خندیدن را در ذهن مرور کنید و بدانید که با همین کار کوچک می‌توانید، تغییرات به شدت بزرگی در زندگی خود ایجاد کنید. سالم‌تر خواهید بود، دوستان بهتر و بیشتری دور شما را خواهند گرفت و در زندگی احساس نشاط خواهید کرد. پس دوست من، همین حالا که در حال خواندن این سطور هستی، لبخندی زیبا بزن که لبخند مقدمه خنده‌ای شیرین و دل‌نشین است.

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست