مقالهموفقیت در کسب و کاروبلاگ

یک مصاحبه شغلی موفق چگونه باعث ورود شما به دنیای موفقیت های کاری می شود؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

مصاحبه شغلی موفق یکی از مهم‌ترین بخش‌های ورود به موفقیت در کسب و کار است. اگر می‌خواهید به شغل ایده‌آل خود برسید و در شرکت‌ها و سازمان‌هایی مشغول به کار بشوید که برای‌تان رویایی و ایده‌آل هستند باید شایستگی و کفایت لازم برای ورود به چنین رویایی را نیز در خودتان به وجود بیاورید. اگر نتوانید مصاحبه شغلی موفقی داشته باشید، هر چقدر هم که توانمند و باسواد باشید، کاری از پیش نخواهید برد. واقعیت این است که مصاحیه‌کنندگان و مدیران علم غیب نمی‌دانند و نمی‌توانند در کسی که به شدت هول شده است و به پرسش‌های‌شان خوب پاسخ نمی‌دهد، اعتماد کنند. برای اینکه در مصاحبه شغلی موفق ظاهر بشوید هم راه‌ها و روش‌هایی وجود دارد که باید یاد بگیرید و آنها را تمرین کنید. فراموش نکنید که اگر فردی شایسته باشید و در خود مهارت‌ها و توانمندی‌های لازم را به وجود بیاورید به سادگی در هر مصاحبه شغلی پذیرش خواهید شد. آن وقت جای شما عوض می‌شود و این شما هستید که باید از میان موقعیت‌های شغلی مختلفی که پیشنهاد همکاری با آنها را دریافت می‌کنید، موردی را که دوست دارید، انتخاب کنید. مصاحبه شغلی موفق هم یکی از دستاوردهای شیرینی است که مانند سایر مراحل مهم زندگی باید با آن رو به رو بشوید. در ادامه با خودساخته همراه باشید.

همه از مصاحبه شغلی می‌ترسند و قبل از ورود به اتاق و جلسه‌ای که به این منظور ترتیب داده می‌شود احساس می‌کنند که قرار است وارد اتاق بازجویی بشوند. اما واقعیت این است که نه شما مجرمی تحت تعقیب هستید و نه مصاحبه‌کنندگان، بازجویانی بی‌رحم و خشن. هم شما و هم آنها، انسان‌هایی شبیه هم هستید که قرار است در مدت زمانی کوتاه با هم درباره شکل گرفتن نوعی همکار گفت‌وگو کنید. پی لازم نیست که موضوع را برای خود بزرگ و وحشتناک کنید. البته این به معنای بی‌اهمیت بودن مصاحبه شغلی موفق و عبور از سد آن نیست ولی باید بپذیرید که آن‌قدرها هم که همه از هولناک بودن چنین تجربه‌ای صحبت می‌کنند، داستان جدی و وحستناک نیست.

مصاحبه شغلی موفق هم مرحله‌ای از زندگی است که باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا با حس و حالی خوب، اعتماد به نفس و شجاعت به پایان برسد. 

مصاحبه شغلی موفق، اولین گام در حرکت به سوی کشف کلید پیروزی در دنیای کسب و کار است.

پس با رعایت نکاتی که در ادامه خودساخته مطرح می‌شود، سعی کنید برای خود تجربه‌ای خوب و به یادماندنی رقم بزنید:

مصاحبه شغلی موفق چگونه باعث ورود شما به دنیای موفقیت های کاری می شود؟

1- آمادگی لازم برای مصاحبه داشته باشید

برای مصاحبه شغلی موفق مانند هر کار دیگری باید آمادگی‌های لازم را کسب کنید. بعضی از افراد فکر می‌کنند که با خونسردی می‌توانند در هر کاری موفق باشند. این کاملا درست است اما خونسرد بودن به هیچ وجه به معنای دست‌کم گرفتن موقعیت‌های مختلف و بی‌توجهی به کسب آمادگی نیست. پس ضمن اینکه تلاش می‌کنید، آرام و خونسرد بمانید باید قبل از مصاحبه خود را کاملا برای آن آماده نمایید. برای آمادگی در گذراندن مصاحبه شغلی موفق، لازم است تا از شرایط و موقعیتی که در آن قرار خواهید گرفت کاملا آگاه باشید.

مثلا قبل از مراجعه به شرکت و سازمان مورد نظر خود برای مصاحبه شغلی موفق باید به وبسایت آنها مراجعه کنید یا از طریق روش‌های دیگر، درباره کسب و کار آنها اطلاعات کسب کنید. باید بدانید که دقیقا به کجا می‌روید و شرکت پیش روی شما در چه حوزه‌ای، به چه شکل؟ در چه ابعادی و… فعالیت می‌کند. سعی کنید از سوابق شرکت مطلع بشوید و بدانید که شما را برای انجام چه مسئولیتی فراخوانده‌اند و قرار است چه چشم‌اندازی پیش روی شما باشد. وقتی آگاهانه به جلسه مصاحبه مراجعه می‌کنید، به مصاحبه‌کنندگان نشان می‌دهید که فردی مسئول هستید که اتفاقی در پی کسب رسیدن به موقعیت‌های شغلی و… نیستید. در واقع، نوعی نظم و تشخص کاری را از همان ابتدا به آنها نشان می‌دهید.

2- سابقه کاری و رزومه خوبی تهیه کنید

داشتن روزمه کاری خوب و دقیق که با جدیت و تفکر طراحی شده است، یکی از روش‌های مناسب برای تحت تأثیر قرار دادن مصاحبه‌شوندگان و داشتن مصاحبه شغلی موفق است.

برای داشتن مصاحبه شغلی موفق، سعی کنید سوابق کاری خود را به شکلی حرفه‌ای تنظیم کنید. کار دیگری که در این زمینه باید در نظر داشته باشید، جستجوی نام خود در سطح اینترنت است. این روزها همه مدام به اینترنت و فضای مجاز دسترسی دارند. بنابراین، یکی از کارهایی که افراد برای جذب نیرو و شناسایی او انجام می‌دهند، جستجوی نام فرد در اینترنت است. پس باید حسابی حواس‌تان را جمع کنید تا خدای نکرده در سطح اینترنت، آثار نامطلوبی از شما وجود نداشته باشد و رزومه کاری‌تان را در سطح فضاهای حرفه‌ای و تخصصی مانند لینکدین و… به درستی ارائه کنید.

مصاحبه شغلی موفق چگونه باعث ورود شما به دنیای موفقیت های کاری می شود؟

3- ابتکار عمل داشته باشید

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که مصاحبه شغلی، فرایندی منفعلانه است و وظیفه آنها تنها پاسخ‌گویی به پرسش‌هایی است که مطرح می‌شود. اما اگر می‌خواهید مصاحبه شغلی موفق و خوبی داشته باشید باید ابتکار عمل به خرج بدهید و با حضوری فعال و مشتاق در روند مکالمه با افراد مصاحبه‌کننده، جلسه را از حالت یکنواختی که شما فقط باید به شکلی منفعلانه به پرسش‌هایی رایج پاسخ بدهید، خارج کنید. اگر شما مسلط و پرشور صحبت کنید، به شکل‌گیری گفتگویی دوسویه کمک خواهید کرد که طی آن، امکان پرسیدن سؤالات برای شما هم مقدور است. پس نترسید، شجاع باشید و روی نقاط قوت خود تمرکز کنید. با تکیه بر نقاط قوتی که دارید به خود دلگرمی بدهید و مکالمه را به سمت آنها سوق بدهید.

4- کمی فخر فروختن، ایرادی ندارد

تکبر و اصطلاحا فخرفروشی کار درستی نیست اما برای اینکه مصاحبه شغلی موفق و ایده آلی داشته باشید باید بتوانید به قول خودمانی اندکی پُز بدهید. برای گذراندن مصاحبه شغلی موفق باید خجالت را کنار بگذارید. اگر نقاط قوت و توانمندی‌های ویژه و خاصی دارید حتما از آنها در جلسه مصاحبه کاری صحبت کنید. اگر شما از خودتان تعریف نکنید، مصاحبه‌شوندگان از روی ظاهر که نمی توانند به سابقه خو‌ب‌تان پی ببرند. پس از خود بگویید و در صورت لزوم، بر توانایی‌های خود و سوابق درخشانی که داشته‌اید، تأکید کنید.

مصاحبه شغلی موفق چگونه باعث ورود شما به دنیای موفقیت های کاری می شود؟

5- روی احساسات خود تمرکز داشته باشید

برای اینکه مصاحبه شغلی موفق و خوبی داشته باشید باید روی احساسات خود تمرکز کنید و با کسب آرامش با روش‌هایی مانند نفس عمیق، تمرینات مدیتیشن و… خود را آرام نمایید.

به خودتان بگویید که این مصاحبه شغلی خوب پیش خواهد رفت و آن را برای خود بزرگ و دهشتناک نسازید. بعد از اینکه به اندازه کافی آرام شدید، درباره ابعاد و روند مصاحبه پیش رو فکر کنید.

برای داشتن مصاحبه شغلی موفق با خود بیاندیشید که دوست دارید چه تصویری از خود و کدام بُعد شخصیت‌تان را به نمایش بگذارید. مثلا دوست دارید که پرشور و شاد به نظر برسید یا جدی و عمیق. موقعیتی که در آن قرار خواهید گرفت هم بسیار مهم است. با توجه به شرایط، تلاش کنید تا وجهی از خود را که بهتر در آن محیط درک می‌شود برای مصاحبه‌شوندگان عریان کنید و به نمایش بگذارید.

مصاحبه شغلی موفق چگونه باعث ورود شما به دنیای موفقیت های کاری می شود؟

6- ظاهری آراسته داشته باشید

یکی از مواردی که برای داشتن مصاحبه شغلی موفق باید رعایت کنید، پوشش مناسب است. برای اینکه روی دیگران تأثیر خوبی بگذارید، علاوه بر شایستگی‌های باطنی نیازمند داشتن ظاهری شایسته و آراسته نیز هستید. پس قبل از مصاحبه شغلی برای خود لباس‌هایی تمیز و در شأن جلسه فراهم کنید.

منظور از لباس خوب، خرید لباس‌های گران و تجملاتی نیست زیرا استفاده از چنین تیپ و ظاهری گاهی می‌تواند نتیجه عکس هم بدهد. منظور آراستگی، خوش‌پوشی و نظافت است. وقتی زیبا و مرتب باشید، دیگران بیشتر به حرف‌تان گوش می‌کنند و از مصاحبت با شما لذت بیشتری خواهند برد.

7- در پاسخ دادن، عجله نکنید

اگر می‌خواهید مصاحبه شغلی موفق داشته باشید باید ترفندهایی را به کار ببندید. وقتی از شما سؤال می‌شود برای جواب دادن عجله نکنید. به دقت گوش کنید و به آرامی و با لحنی شمرده پاسخ بدهید.

اگر عجولانه صحبت کنید، ممکن است حرف‌هایی بزنید که بعدا از آنها پشیمان خواهید شد. پس با آرامش، شمرده و با اعتماد به نفس به پرسش‌ها فکر کنید و سعی کنید که پاسخ‌هایی معقول و صریح بدهید. یادتان باشد که برخی از پرسش‌های چالش‌برانگیزی که در مصاحبه مطرح می‌شوند با هدف گیر انداختن شما طرح می‌شوند و بعدا حتی در صورت پذیرش شما در مجموعه کاری هم می‌توانند بدل به نقطه ضعف شما بشوند.

مثلا مذاکره درباره دستمزد و بخش جبران خدمات از قبیل موضوعات چالش‌برانگیزی است که باید حتما در پاسخ دادن به آنها مهارت کسب کنید. یکی از ترفندهایی که در این باره و برای داشتن مصاحبه شغلی موفق باید به کار بگیرید، عدم پاسخ دادن به پرسش میزان دستمزد درخواستی است. منظور به هیچ وجه کلک زدن و عدم رعابت صداقت نیست اما باید حواس‌تان باشد که ابتدا، کارفرما پیشنهادات خود در مقوله پرداخت را مطرح کند و بعد از آن شروع به مذاکره نمایید. شاید مبلغی که شما پیشنهاد می‌کنید خیلی کمتر از چیزی باشد که آنها در نظر دارند یا بالعکس شاید رقمی مطرح کنید که بسیار پرت و غیر منطقی است. پس اول اجازه بدهید که آنها در این‌باره صحبت کنند. این یکی از فنون مهم در مصاحبه شغلی موفق است.

مصاحبه شغلی موفق چگونه باعث ورود شما به دنیای موفقیت های کاری می شود؟

8- برای انواع مصاحبه‌ها آماده باشید

در بیشتر مواقع، وقتی با شما از شرکت یا سازمانی تماس گرفته می‌شود، درباره شیوه مصاحبه حرفی زده نمی‌شود. بنابراین شما نمی‌دانید که مصاحبه به شکل گروهی خواهد بود، آزمونی در کار است یا تنها با یک نفر گفتگو خواهید کرد. پس خود را برای انواع مصاحبه‌های حضوری، تلفنی، گروهی و … آماده کنید و بدانید که ممکن است در اتاق جلسه، با شکل‌های گوناگونی از مصاحبه رو به رو بشوید.

رمز داشتن مصاحبه شغلی موفق در این است که خود را از هر لحاظ آماده کنید و بدانید که ممکن است چیزهایی رخ بدهد که به آن فکر نکرده‌اید پس نباید غافل‌گیر بشوید.

آمادگی برای غافل‌گیر نشدن، مهارت مهمی است که منجر به مصاحبه شغلی موفق می‌شود.

۹پاسخ همه پرسش‌ها را بدهید

معمولا در پایان مصاحبه‌های کاری، مصاحبه‌کنندگان از فرد می‌پرسند که آیا او هم سؤالی از آنها دارد یا خیر. در چنین موقعیتی به هیچ‌وجه نگویید که پرسشی ندارید. سعی کنید شما هم پرسش‌هایی درباره سازمان و شرکت مطرح کنید. با این کار نشان می‌دهید که فردی هوشیار هستید و نسبت به محیطی که در آن قرار می‌گیرید، تحلیل و قدرت شناخت دارید. علاوه بر این موضوع که در داشتن مصاحبه شغلی بسیار مهم است، آغاز کار و شروع صحبت‌ها است. در بیشتر موارد وقتی به جلسه مصاحبه وارد می‌شوید، پس از نشستن و معاشرت‌های متداول، مصاحبه‌کنندگان از شما می‌‌پرسند که چطور هستید و چه خبر؟ در این صورت هرگز نگویید که خبر خاصی نیست و … . فراموش نکنید که آنها نمی‌خواهند مانند مکالمه‌ای در اتوبوس و… سر صحبت را با شما باز کنند. بلکه آنها در پی محک زدن میزان توانایی شما در شروع رابطه و برقراری ارتباطات هستند.

مصاحبه شغلی موفق، امری دور از دست نیست و همه می‌توانند از پس آن برآیند. کافی است که به خودتان اعتماد کنید و باور کنید که انسان‌های موفقی که آرزوی رسیدن به موقعیت‌شان را دارید، افرادی هستند درست شبیه شما که همت و اراده انسانی خود را در زندگی به کار گرفته‌اند.

مصاحبه شغلی موفق باعث می‌شود که اعتماد به نفس شما بیشتر بشود و بعدها در محیط کار هم درخشان ظاهر بشوید.

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست