مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

با انجام این تکنیک ها، مثل یک ستاره در جمع صحبت کنید و بدرخشید

اشتراک گذاری این مطالب در:

صحبت کردن در جمع برای همه سخت است. باور کنید که شما تنها نیستید و حتی ماهرترین و معروف‌ترین سخنرانان هم قبل از شروع به صحبت کردن در جمع دچار هیجان می‌شوند. وقتی در جمع شروع به صحبت می‌کنید، تعداد افراد بیشتری نسبت به جمع‌های دوستانه و خانوادگی به شما توجه می‌کنند. بنابراین هر یک نگاه و قضاوت ویژه‌ای درباره شما خواهند داشت. همین موضوع باعث می‌شود تا کمی دچار هیجان و استرس بشوید. صحبت کردن در جمع یا سخنرانی کردن برای جمعیت، کمی تنش‌زا است اما با رعایت توصیه‌هایی کاربردی می‌توانید به راحتی بر آن فائق آیید. سخت نگیرید و یادتان باشد هر چقدر بیشتر سخت‌گیری کنید، روز و روزگار بر شما سخت‌تر خواهد گذشت. در ادامه با خودساخته همراه باشید.

۱تمرین کلید موفقیت برای صحبت کردن در جمع است

هر چقدر بیشتر صحبت کردن در جمع را به عقب بیاندازید، ترس و واهمه بیشتری نسبت به آن پیدا خواهید کرد. بنابراین به خودتان فرصت بیهوده ندهید و مدام نگویید که این بار در کلاس کنفرانس نمی‌دهم اما بار بعدی حتما شرکت خواهم کرد. واقعیت این است که اگر همین بار شروع نکنید، احتمال اینکه بار بعدی در کار باشد نیز به شدت کاهش پیدا می‌کند. سعی کنید، مشکل و ترس‌های اساسی خود برای صحبت کردن در جمع را کاملا مشخص کنید و درصدد رفع آنها برآیید. تمرین کردن، کلید موفقیت شما در این راه خواهد بود. از جمع‌های کوچکتر شروع کنید و به تدریج سعی کنید در جمع‌های بزرگتر و مهم‌تری شروع به حرف زدن یا سخنرانی کنید. شاید در چند بار نخست، نتیجه ایده‌آلی کسب نکنید اما مطمئن باشید که کم‌کم، تجربه لازم را به دست خواهید آورد.

بیشتر بخوانید: شکست های افراد موفق با معرفی موفق‌ترین آدمهای دنیا

۲روی تفکرات خود کار کنید

اگر قبل از اینکه اقدام به صحبت کردن در جمع کنید، مدام به شکست‌ها و اصطلاحا گاف‌های محتمل فکر کنید، سخنرانی و حرف زدن شما به خوبی پیش نخواهد رفت.

باید روی افکار خود کار کنید. همه دستاوردهای ما در زندگی ناشی از نوع تفکرات‌مان است. پس اگر از قبل به تصویری زیبا و موفقیت خود در ارائه و حرف زدن در جمع بیاندیشید، نتیجه هم همین‌طور خواهد شد. در مقابل، اگر مدام از اشتباهات خود بترسید و فکر کنید که نمی‌توانید زیبا، مؤثر و رسا صحبت کنید، نتیجه کار چندان چنگی به دل نخواهد زد. سعی کنید خود را در حال حرف زدن تصور کنید. این تصورات باید مثبت باشد و طی آن خودتان را فردی مقتدر و آرام ببینید. این تصورات روی ذهن و نهایتا عملکرد شما اثرات بسیار مثبتی خواهد گذاشت.

۳به مخاطبان خود لبخند بزنید

وقتی قصد صحبت کردن در جمع دارید، باید علاوه بر چیزهایی که می‌گویید به زبان بدن خود هم توجه داشته باشید. مثلا حالت چهره شما با لبخند بسیار مثبت و باانرژی خواهد شد. در چنین صورتی رابطه مخاطبان با شما بهتر می‌شود و نوعی اعتماد شکل می‌گیرد که به شما در راحت‌تر صحبت کردن در جمع، کمک خواهد کرد. پس سعی کنید، چهره‌ای گشاده داشته باشید و لبخند را فراموش نکنید.

بیشتر بخوانید: نشانه های کمبود اعتماد به نفس را چگونه تشخیص دهیم؟

۴از تکنیک‌های کسب آرامش بهره ببرید

سعی کنید خودتان را آرام نگه دارید و اعتماد به نفس تان را بالا ببرید. مثلا تنفس عمیق کمک شایانی به آرامش جسم و روان شما می‌کند. برخی از حرکات ورزشی مانند تمرینات یوگا و مدیتیشن نیز در ایجاد آرامش نقش دارند. نفس عمیق بکشید، با خودتان اندکی خلوت کنید و مطمئن باشید که دیگران هم مخلوقاتی شبیه شما هستند. همه نقاط ضعف و قوت مخصوص به خود را دارند. دلیل نمی‌شود که همه کارهای شما بی‌نقص و عالی باشد. ضمن تلاش برای بهبود نقاط قوت، از کمال‌گرایی بپرهیزید و خود را در منگنه بی‌نقص بودن گرفتار نکنید.

بیشتر بخوانید: اختلال اضطراب اجتماعی زندگی را فلج می‌کند| آن را جدی بگیرید

۵مخاطبان خود را شناسایی کنید

قبل از صحبت کردن در جمع یا سخنرانی، کنفرانس و… ، بهتر است بدانید که مخاطبان شما و افراد حاضر در جمع چه کسانی هستند.

شناخت مخاطبان به شما کمک می‌کند تا بتوانید واکنش‌های احتمالی آنها را بهتر حدس بزنید و روند کار خود را تصور کنید.

همیشه غریبه بودن با جمع، فشار بیشتری روی شما ایجاد می‌کند. پس بهتر است از قبل بدانید که مخاطبان شما چه افرادی هستند و چه واکنش‌هایی دارند.

یادتان باشد، اگر سریع و تند صحبت کنید و بخواهید سریع‌تر از وضعیت پرتنشی که در آن قرار گرفته‌اید، خلاص بشوید دچار اشتباه بزرگی خواهید شد. ترس شما از صحبت کردن در جمع، بیشتر به خاطر قضاوت شدن از سوی جمع است و می‌ترسید که دیگران فکر کنند، ناتوان هستید و نمی‌توانید به درستی وضعیت را مدیریت کنید. حال اگر سریع صحبت کنید و شتابزدگی در کار به خرج بدهید، دقیقا به دیگران ثابت می‌کنید که فردی ناتوان هستید و نمی‌توانید اوضاع را به درستی کنترل کنید.

نکاتی که گفته شد را در نظر بگیرید و رعایت کنید. شهامت و جرئت حرف زدن در جمع را در خود به وجود بیاورید و یادتان باشد این‌قدر که خودتان درگیر اشتباهات‌تان هستید، دیگران به آنها توجه ندارند. پس این‌قدر به دنبال واکنش‌های آنها نباشید و فرصت رشد و لذت بردن از زندگی را بیهوده در خود نکُشید. صحبت کردن در جمع می‌تواند تجربه‌ای هیجان‌انگیز و جالب باشد پس خودتان را از کاری که به شدت جالب است، محروم نکنید.

 

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست