مقالهوبلاگ

علائمی که به ما نشان می‌دهد زمان تغییر مسیر زندگی رسیده

اشتراک گذاری این مطالب در:

تغییر زندگی و مسیری که در حال طی کردن آن هستید به دو شکل رخ می دهد. در یک نگاه خوشبینانه ممکن است این تغییرات رو به سمت هدفی مشخص باشد و شما را به آنچه که در خیال خود می پرورانید، برساند. گاهی هم تغییر زندگی از حالت نرمال خود خارج می شود و ممکن است شما را به بیراهه بکشاند.

طبق گفته بسیاری از روانشناسان تغییر مسیر و روش زندگی در اغلب موارد به شکلی ناخودآگاه و غیرارادی رخ می دهد. انسان ها موجوداتی پیچیده و غیرقابل پیش بینی هستند. رفتار هیچ یک از آنها را نمی توان برای دیگری تسری داد و یا از آن یک قانون عام ساخت. بنابراین هر فرد را باید تنها در موقعیت خود او بررسی و در مورد رفتارها و گفتارهای او را بر حسب جایگاهش قضاوت کرد.

با همه اینها آنچه مسلم است اینکه تمامی انسان ها یک ضمیرناخودآگاه دارند که بدون اراده و خواست آنها به محیط واکنش نشان می دهد. فردی را در نظر بگیرید که بر اثر وقوع یک حادثه دلخراش افسرده شده است. این فرد بدون اینکه خودش بخواهد به این عارضه مبتلا شده است و اگر به اراده خود او بود شاید هرگز گرفتار چنین بیماری روحی نمی شد.

علائم تغییر زندگی

با این وجود علم روانشناسی بر این نظر است که همه بیماری های روحی و روانی، شکست ها و ناکامی ها قابل پیشگیری هستند. البته مشروط بر اینکه فرد قبل از ابتلا به یک عارضه روانی و یا ورود به جاده شکست و ناکامی، نسبت به آنچه که در حال وقوع است اطلاع کامل داشته باشد و با خودآگاهی کامل بتواند علائم و نشانه های آن را در خود ببیند. برای این مرحله لازم است تا افراد علائم نشان دهنده تغییر مسیر و روش زندگی خود را شناسایی کنند.

این علائم غالباً به صورت کاملاً پنهانی در افراد ظاهر می شوند و فرد بدون اطلاع مدتی را با آنها سپری می کند. اما پس از گذشت زمان این نشانه ها پررنگ تر می شوند و تمامی زندگی فرد را تحت تاثیر خود قرار می دهند. تغییر زندگی به دو سمت پوچی و هدفمندی می رود.

علائم تغییر زندگی به سمت پوچی

از جمله مهم ترین نشانه های تغییر زندگی در جهت منفی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر رفتار و خلق و خو (تندی و پرخاشگری)
  • بی حوصلگی و تنبلی
  • منزوی شدن و تنهایی
  • عقاید عجیب و غریب
  • مصرف الکل و مواد مخدر

1- تغییر رفتار و خلق و خو (تندی و پرخاشگری)

اولین نشانه و علامت تغییر زندگی، تغییراتی است که در رفتار و خلق و خو نمایان می شود. البته این نشانه را فرد به خوبی درک نمی کند اما از علت آن (تغییر زندگی بر اثر مشکلات) اطلاع کافی دارد. در مقابل اطرافیان و بخصوص خانواده پرخاشگری و عصبانیت فرد را بوضوح تشخیص می دهند اما علت آن را نمی دانند.

افرادی که مسیر زندگی آنها در حال تغییر است و خود کاملاً بر آن واقف هستند، در اولین گام دچار تندی و پرخاشگری می شوند. البته باید در اینگونه موارد استثنائاتی نیز قائل شد. فردی را که به دلیل یک اتفاق ناگهانی تنها برای یکبار عصبانی و پرخاشگر می شود، نمی توان در این دسته قرار داد.

همچنین نوجوانانی که در سن بلوغ قرار دارند گاهی دچار پرخاش و تندخویی می شوند و خانه فریاد می کشند. این حالت در بسیاری از مواقع طبیعی است. اما اگر از حد نرمال خود تجاوز کند به طوری که نوجوان مدت زیادی را با این حالت سپری کند و باعث آزار و اذیت خانواده شود، حتما باید به جلسه مشاوره مراجعه کند.

عصبانیت و پرخاشگری که دائمی باشد و یک مدت مدید فرد را درگیر خود می کند، یکی از مهم ترین نشانه های تغییر زندگی است. ممکن است فرد درگیر یک مشکل بزرگ باشد که از نظر او لاینحل باشد و از طرفی تمایلی برای ابراز آن با خانواده نداشته باشد. این فرد خود را در مقابل مشکل تنها می بیند و از سوی دیگر از سرزنش و شماتت اطرافیان هراس دارد و به همین دلیل آن را برای خانواده مطرح نمی کند تا اعضای خانواده بتوانند با همفکری یکدیگر آن را حل کنند. این فرد تنها با کناره گیری از اعضای خانواده و پرخاش و تندی با آنها سعی دارد تا در تنهایی خود فرو رود. زیرا گمان می کند در تنها می تواند برای مشکلش یک راه حل پیدا کند.

2- بی حوصلگی و تنبلی

دومین نشانه تغییر مسیر زندگی بی حوصلگی و تنبلی است. زمانی که این نشانه در افراد ظهور می کند ممکن است نسبت به آن اطلاعی نداشته باشند. فرد به یکباره بی حوصله و تنبل نمی شود. بلکه این نشانه از مرحله خفیف عبور کرده و به یکباره تمامی زندگی فرد را در بر می گیرد. به طوری که از هدف اصلی خود دور می شود.

یک فرد را در نظر بگیرید که باید خود را برای یک آزمون مهم استخدامی آماده کند. اما چون دچار تنبلی و بی حوصلگی شده و علائم تغییر زندگی در او مشهود است، نتیجه این آزمون برای او چیزی جز شکست نخواهد بود. چرا که زمان مقرر به پایان می رسد و او بدون تلاش و مطالعه به سر جلسه آزمون می رود. این خصیصه رفتاری افراد را از آرزوها و آمالهایشان دور می کند. به تدریج باعث می شود تا آنچه که در گذشته برای آنها ارزشمند بود، بی اهمیت شود. در نتیجه هیچ انگیزه ای برای رسیدن به آن نخواهند داشت.

3- منزوی شدن و تنهایی

یکی دیگر از علائم تغییر زندگی منزوی شدن است که در آن فرد علاقه ای برای برقرار ارتباط با دیگران ندارد. او سعی می کند از دوستان، اقوام و اطرافیان فاصله بگیرد. از رفت و آمد و مهمانی ها پرهیز می کند. هر بار با یک بهانه خود را از یک مهمانی رفتن منع می کند. این رویه به مرور زمان فرد را تنها و گوشه گیر می کند. به طوری که زندگی او به سمت مسیر پوچی پیش می رود.

4- عقاید عجیب و غریب

تغییر زندگی با تغییر افکار آغاز می شود. حال اگر این افکار مثبت باشند مسلم است که تغییر زندگی هدفمند خواهد بود. اما عقاید عجیب و غریب که گاه با عرف و هنجارهای جامعه همخوانی ندارد، فرد را از حالت عادی خود خارج و در اصطلاح او را انگشت نمای عام و خاص می کند. عقاید عجیب و غریب می تواند در مقابل سنت، ارزش و عرف حاکم بر جامعه قرار بگیرد که همه ساختارهای فعلی جامعه را به زیر سوال می برد. اگر چه گاهی تابو شکنی پدیده عجیبی نیست و از سوی بسیاری از فلاسفه و اندیشمندان تحسین شده است، اما اگر روال زندگی را از حالت نرمال خود خارج کند، به یک امر ناپسند مبدل می شود.

علائم تغییر زندگی به سمت هدف مشخص

همانطور که تغییر زندگی می تواند به سمت پوچی پیش برود، گاهی نیز به سمت یک هدف مشخص حرکت می کند. از جمله علائم و نشانه هایی که بیانگر تغییر زندگی با سمت و سوی هدفمند است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افکار مثبت
  • تلاش و کار مداوم
  • داشتن برنامه مشخص

1- افکار مثبت

اولین نشانه تغییر زندگی به سمت یک هدف مشخص، داشتن افکار مثبت است. «باب پراکتر» در مورد افکار مثبت می گوید: « افرادی که خود را در وفور نعمت تجسم می کنند پس از مدتی متوجه می شوند که آن را به سوی خود جذب کرده اند. این امر در هر زمان و برای هر فردی امکان پذیر است» از نظر پراکتر زمانی که انسان خود را در رفاه و آسایش تجسم می کند، زندگی را آگاهان با نیرویی قدرتمند از طریق قانون جذب تعیین می کند.

بنابراین یکی از نشانه های اصلی تغییر زندگی به سمت زندگی رویایی، داشتن افکار مثبت است. در اینجا می توان به این سوال پاسخ داد که چرا همه انسان ها زندگی ایده آل خود را ندارند؟

2- تلاش و کار مداوم

زمانی که افکار مثبت در ذهن انسان شکل می گیرد، این بار نوبت تلاش و کار مدوام برای عملی کردن آمالهاست. تلاش و کار مداوم از دیگر نشانه های تغییر زندگی است. انسان ها جز با تلاش به هدف دست پیدا نمی کنند. بین تلاش و شانس رابطه قوی وجود دارد. به هر اندازه که تلاش انسان بیشتر باشد، به همان اندازه شانس او برای تغییر زندگی به سمت رویاها بیشتر می شود. افراد تنبل تصور می کنند خوش شانسی به خودی خود رخ می دهد.

3- داشتن برنامه مشخص

برنامه ریزی راه و مسیر تغییر زندگی را مشخص می کند. افرادی که برای زندگی خود برنامه ریزی می کنند به آنچه که باید در طی روز انجام دهند، کاملاً واقف هستند و برای دست یافتن به آرزوی خود زمان را مغتنم می شمرند و سعی می کنند از آن نهایت استفاده را کنند. اگر می خواهید بدانید تغییر زندگی شما در مسیر هدفمند گام نهاده است، به کارهایی که در طی یک روز انجام می دهید نگاهی بیندازید. آیا این کارها از روی آگاهی و برای رسیدن به هدف مشخص صورت می گیرد و یا بیشتر زمان شما برای بطالت و وقت گذرانی صرف می شود؟

 

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

2 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست