انگیزشیمقالهوبلاگ

چگونه از یک روز بد جان سالم به در ببریم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

روزتان را بد شروع کرده‌اید؟ تمام روز کلافه و عصبی هستید و دلتان می‌خواهد زمین و زمان را گاز بگیرید؟ روزهایی هست که دلتان می‌خواهد سر به تن هیچکس نباشد؟ اگر این طور است، کمی و فقط کمی دست نگه دارید. قبل از هر چیز بدانید که این روزهای بد برای همه پیش می‌آید، تمام آدم‌های جهان و حتی رهبران بزرگ از این روزها دارند. مهم نیست که روزتان را بد شروع کرده‌اید. مهم این است که چطور این احساس بد را کنترل کنید و این روز بد را به یک روز خوب تبدیل کنید. باور کنید که این کار سخت نیست. کافی است که با تمام وجود بخواهید و سعی کنید که بر این حس بد غلبه کنید. ما در این مقاله چند راه‌حل ساده اما فوق‌العاده کاربردی به شما نشان خواهیم داد که بتوانید یک روز بد را به یک روز خوب تبدیل کنید.

چگونه از یک روز بد جان سالم به در ببریم؟

بعضي از روزها انگار بد شروع مي شوند. صداي زنگ ساعت هرروزه ام را كه مي‌شنوید، دلتان می‌خواهد آن را خرد کنید. مدل موها و قيافه‌تان زشت ترين قيافه ي دنيا به نظر مي‌رسد و حس شما لحظه به لحظه بدتر مي شود.همه چیز طوری پیش می‌رود که انگار محال است دیگر بتوانید یک روز خوب را ببینید. به این فکر می‌کنید که بدشانس‌ترین آدم دنیا هستید و تا شب به همین ترتیب پیش خواهد رفت. امیدوارید که هرچه زودتر ساعت خواب فرا برسد و لحاف را روي سرتان بكشید،  به اين اميد كه فردا یک روز خوب باشد. بسیار بهتر از امروز …

همه ي ما چنين روزهايي را تجربه مي‌کنیم. این روزهای بد به دلايل زیادی وجود دارند.

براي مثال به هم ريختگي هورمون‌هاي بدن چنين واكنش هايي ايجاد مي كند. البته این روزهای بدن تنها به بدن مربوط نمی‌شود. خیلی وقت‌ها از روح و روان شما سرچشمه می‌گیرند. علت مهم نیست، شما بايد ياد بگيريد كه در چنين مواقعي غير از غر زدن چه كارهايي مي‌توانيم انجام دهيد كه حالتان بهتر شود. در حقیقت روزهای خوب در زندگی وجود ندارند. این شمایید که می‌توانید یک روز خوب را در زندگی خود بسازید.

شاید ندانید اما شما در تمام لحظات زندگی مشغول انتخاب کردن هستید. شما انتخاب می‌کنید که یک روز خود در پیش داشته باشید، یا یک روز بد! پس بیایید و انتخاب كنيد كه به جاي غر زدن و انداختن تقصير همه چیز به گردن دنيا جور ديگري رفتار كنيد و خودتان كمك كنيد كه حالتان بهتر شود. هیچکس بهتر از خودتان نمی‌تواند برایتان یک روز خوب بسازد. در اين مقاله خواهید دید که چگونه با انجام چند کار ساده اما کاربردی می‌توانید به جای روزهای بد، یک روز خوب داشته باشید.

چگونه از یک روز بد جان سالم به در ببریم؟

1- با نوشتن ذهنتان را آرام کنید

نوشتن به خالي كردن ذهن و منظم شدن آن كمك مي كند. به كارهايي كه دوست داريد انجام دهيد، فکر کنید و آنها را بنویسید. اگر دوست نداريد در اين شرايط منطقي به مسائل نگاه كنيد از حستان بنويسيد و سعي كنيد بخشي از حسي كه تجربه مي كنيد را روي كاغذ بياوريد. اگرنه از هرچه دوست داريد بنويسيد. مثلا خاطرۀ یک روز خوب يا دوستی که دلتان برایش تنگ شده. بنويسيد و بنویسید. بزرگترین کمک نوشتن به شما اين است كه ذهن شما را از حس بد منحرف ميكند. اگر باورتان نمی‌شود، امتحان كنيد.  قلم دستتان بگيريد و شروع به نوشتن كنيد. خواهید دید که به خودتان آمده‌اید، ساعت‌ها گذشته است و شما حس بد را فراموش کرده‌اید.

2- به دیگران كمك كنيد

تحقيقات نشان مي‌دهند كه كمك به ديگران  نسبت مستقيمي با حس ارزشمندي دارد. در حقیقت وقتی به دیگران کمک می‌کنید، احساس ارزشمند بودن می‌کنید و این ارزشمند بودن ارتباط مستقیمی با روحیه و حالت شما دارد. وقتي به ديگران كمك مي‌كنيد هم اعتماد به نفستان تقويت مي‌شود و هم ذهن شما از مشكلات منحرف مي‌شود. اين كمك مي‌كند كه روز بد را به راحتی به یک روز خوب تبديل كنيد. لزومی ندارد حتما كمك بزرگ و مهمي باشد؛ مثلا به همسايه پيرتان كمك كنيد از خيابان رد شود يا به پدرتان كمك كنيد ياد بگيرد با نرم افزار مورد علاقه اش كار كند. احساس مفيد بودن همان حسي است كه در كنار همه ي حس هاي منفي به آن احتياج داريد. ساختن یک روز خوب واقعا کار سختی نیست.

چگونه از یک روز بد جان سالم به در ببریم؟

3- به يك آهنگ غمگين گوش دهيد

شايد به نظر عجيب بيايد ولي اين كار مي‌تواند به شما كمك كند. پژوهش مجلۀ روانشناسی پلاس وان در 2016 نشان داده است که گوش کردن به آهنگ غمگین به شما احساس خوشایندی می‌دهد. آهنگ هاي غمگين به حس غمگيني رسميت مي بخشند و اين به شما كمك مي‌كنند كه حس هاي غمگينتان را ببينید، به رسميت بشناسد و راحت تر با آن كنار بيايد. معمولا ما در اين مواقع سعي ميكنيم غمگيني خود را فراموش كنيم و يك موزيك شاد گوش دهيم تا به خودمان و اطرافيان نشان دهيم كه حالمان خوب است و اين رفتار در نهايت به بدتر شدن حال ما منجر مي‌شود؛ چراکه باید به چیزی که نیستیم تظاهر کنیم. اگر حس افسردگي مي‌كنيم بهتر است به خودمان فرصت دهيم كه غم را حس كنيم تا بتوانيم فكري به حالش بكنيم. اولین شروع برای یک روز خوب این است که با خودتان و اطرافیانتان صادق باشید.

4- یک تغییر کوچک، احساس خوشایندی زیادی نصیبتان می‌کند

يك تغيير هرچند كوچك در برنامه ي ثابت هرروزتان ميتواند حس شما را تغيير دهد و كمك كند كه روز بدتان را به یک روز خوب تبديل كنيد. براي مثال اگر برنامه‌تان اين است كه خانه بمانيد، از خانه بيرون بياييد. يك فضاي باز سرسبز پيدا كنيد و كمي قدم بزنيد. هواي تازه و فضاي سبز در حال شما تاثير بسیار مثبتی دارند. اگر مي‌توانيد حسابي بدويد و عرق كنيد. ورزش و عرق ريختن به شما حس بسيار خوبي مي‌دهد. علاوه براین ورزش ذهن شما را هم درگير ميكند و اجازه نمي دهد با فكر كردن دائم به حس بد آن را تشديد كنيد. اگر همبازي داريد ورزش‌هاي دونفره يا چند نفره بهترين گزينه هستند. اگر وقت كافي براي اينها نداريد، براي چند دقيقه بنشينيد و سعي كنيد ريلكس كنيد و به چيزي فكر نكنيد. اگر هرروز با تاكسي از راه مشخصي سركار ميرفته ايد راه دیگری را امتحان كنيد كه تا به حال از آن نرفته ايد.

چگونه از یک روز بد جان سالم به در ببریم؟

5- با خودتان خوب تا كنيد

هيچ چيزي بيشتر از ارضاي نيازها حال ما را خوب نمي‌كند. براي ارضاي نيازها اول بايد خود را بررسي كنيم و بشناسيم. بعد از شناسايي نيازها، بهترين راه را براي ارضاي آن پيدا كنيد. در اين روند احتمالا آن نيازي از شما كه ارضا نشده و باعث حس بد  شما هست را نيز پيدا مي كنيد و مي توانيد آن را ارضا كنيد. اگر در روزهاي بدتان نمي خواهيد سراغ عادت هاي ناسالمي مثل خوردن تنقلات و گشت و گذار در اينترنت برويد، اين راه را امتحان كنيد. سعي كنيد واقع بينانه به خودتان نگاه كنيد و نيازهاي عميق تر خود را كشف كنيد. شما قصد داشته‌ايد كه روز بدتان را به یک روز خوب تبدیل كنيد، ولي ممكن است اين روند براي شما آغاز يك تغيير جدي در زندگي بشود.

6- تا می‌توانید بخندید

اولين لحظه‌ای كه شروع به خندیدن مي‌كنيد، اطرافيانتان را نيز به خنده مي اندازيد و قبل از آنكه متوجه باشيد انرژي و حستان را تغيير داده ايد. كمي شوخ طبعي و طنز وارد زندگي كنيد. خنده در يك لحظه مي‌تواند روزي كه بد شروع شده است را برايتان به یک روز خوب تبدیل كند. اگر دوست شوخ طبعي داريد با او ملاقات كنيد. اگر چندان اهل طنز نيستيد چند جوك بخوانيد يا ويديو هاي خنده دار اينستاگرام و يوتيوب را تماشا كنيد. اگر هيچكدام جواب نمي‌دهند از ديگران بخواهيد قلقلكتان بدهند! به اين نكته توجه كنيد كه وقتي شما خود را به خوبي شناخته باشيد و بدانيد كه چه چيزهايي شما را به خنده مي اندازند. در چنين روزهايي به راحتي ميتوانيد انرژي تان را تغيير دهيد وروزتان را بسازيد.

چگونه از یک روز بد جان سالم به در ببریم؟

7- براي شخص خودتان وقت بگذاريد

اگر روز شلوغ كاريتان را بد شروع كرده ايد، حتما دقايقي هرچند كم براي تنهايي خود صرف كنيد. اين كار به كم كردن استرس هايتان در ادامۀ روز كمك ميكند و مي‌تواند روز بدتان را به یک روز خوب تبديل كند يا حداقل از بدتر شدن آن جلوگيري كند. حتي اگر آنقدر كار داريد كه هيچ وقت خالی ندارید، در دستشويي  با خودتان خلوت كنيد. اين كار به بهبود حستان كمك مي‌كند و از طرفي باعث مي‌شود تنش هايتان را در محل كار به ديگران انتقال ندهيد و روزتان را خراب‌تر از قبل نکنید.

8- وانيل بو كنيد

پژوهش ها نشان مي دهند بوييدن برخي مواد غذايي به بهبود حستان كمك ميكند. بوييدن گل‌هايي مثل رز، گياهاني مثل رزماري و نعناع فلفلي، ليمو و پودربچه را امتحان كنيد. شاید شروع یک روز خوب برای شما با بوییدن یک گل یاس شروع شود.اگر بوي خاصي هست كه دوستش داريد و خاطره ي خوبي را به شما يادآوري ميكند بوييدن آن به شما كمك ميكند.

اگر روزي را بد شروع كرده ايد يا بدشانسي هايي آورده ايد كه روزتان خراب شده است، به جاي پيدا كردن مقصر و غر زدن كه حس منفي تان را تشديد مي‌كند، تمركزتان را منحرف كنيد و خود را سرگرم فكر يا كار ديگري بكنيد. هرچه بيشتر به بدشانسي تان فكر كنيد روزتان را خراب‌تر ميكنيد. در پايان نيز اين را بدانيد كه چنين روزهايي براي هر آدمي پيش مي آيد و فقط بايد ياد بگيريد چگونه با آن مواجه شويد و تغييرش دهيد.

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست