انگیزشیمقالهوبلاگ

شاد بودن در زندگی با چه روشی به دست می آید؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

شاد بودن در زندگی هدف مهمی است که دست‌یابی به آن کمی تلاش می‌طلبد. این تلاش لذت‌بخش است و نتیجه‌اش چیزی نیست جز رضایت و معنادار شدن زندگی. منظور از شاد بودن در زندگی به هیچ عنوان عافیت‌طلبی محض و دوری از چالش‌ها نیست. پای شادی، زمانی به دنیای شما باز می‌شود که بتوانید در موقعیت‌های مختلف، واکنش‌های مناسب و درخوری ارائه بدهید.

شاد بودن در زندگی با عادت هایی که زندگی شما را بهتر می کند

وقتی از دیگران درباره شادی می پرسید، هر کس تعریف ویژه‌ای ارائه می‌کند. برخی شادی را در سلامتی می‌بینند، برخی در پول و ثروت و بعضی از افراد هم داشتن روابط عاشقانه و عاطفی خوب را عامل شاد بودن در زندگی می‌دانند. همه این موارد برای شاد بودن مهم هستند اما در واقع تعریف شادمانی نیستند. شادمانی حالتی روحی است که ممکن است علیرغم وجود این موارد در زندگی از شما دور بماند. در این نوشتار قصد داریم تا از راه‌های شاد بودن در زندگی بگوییم:

دیدگاه‌تان در زندگی را تغییر بدهید

به طور طبیعی، انسان‌ها تمایل بیشتری به حفظ خاطرات و افکار منفی در ذهن دارند. اما ویژگی‌ انعطاف‌پذیری مغز به گونه‌ای است که می‌تواند خود را به روندهای تازه عادت بدهد. پس اگر به تدریج شروع به افکار مثبت کنید، مغز هم با این روند سازگار خواهد شد و رفته‌رفته مثبت‌اندیشی را می‌آموزد. برای افزایش مثبت‌اندیشی و شاد بودن در زندگی باید تلاش خود را به کار بگیرید تا در لحظه زندگی کنید. شاید این عبارت به نظرتان کلیشه‌ای بیاید و حتی از شنیدن آن عصبانی بشوید. اما در لحظه زندگی کردن، یکی از کلیدهای اصلی شاد بودن در زندگی است. زندگی در لحظه به معنای فراموش کردن گذشته یا آینده نیست، بلکه به معنای توجه آگاهانه به زمان حال است. یعنی بدون نگرانی و دلهره، قضاوت کردن خود و دیگران در لحظه، تصمیماتی گرفته بشود که عقلانی و منطقی هستند.

برای شاد بودن در زندگی ، بر بدی‌ها تمرکز نکنید

اگر مثبت بیاندیشید و مدام انتظار خوشی‌ و شادمانی بیشتری در آینده داشته باشید، اتفاقات بهتری هم در واقعیت برای‌تان رقم خواهد خورد. در مقابل، چنانچه مدام منتظر اتفاقات تلخ باشید یا از وقوع چنین اتفاقاتی دلهره و نگرانی به خود راه بدهید، قدرت حرکت به سمت کامیابی را از خود خواهید گرفت.  برای شاد بودن در زندگی باید در هر چیزی به دنبال نکات مثبت باشید و سعی کنید برای تغییر نکات منفی نهایت تلاش خود را به کار بگیرید. در مواردی هم که قادر به تغییر نکات منفی نیستید، سعی کنید آنها را نادیده بگیرید تا فشار کمتری به روح‌تان وارد شود.

در رابطه با افراد مختلف هم همین روند را پیش بگیرید. اگر در دیگران فقط به دنبال نکات منفی باشید و روی نقاط ضعف و بدی‌های‌شان تمرکز کنید، قدرت دوست داشتن را در خود خواهید کشت. فرض کنید مدام به دنبال ویژگی‌های منفی دوست یا همسر خود هستید، در چنین وضعیتی فرصتی پیدا نخواهید کرد که به او عشق بورزید و دوستش داشته باشید.

به دیگران کمک کنید و کار خیر انجام بدهید

یکی از مهم‌ترین ابعاد شادمانی، زمانی بر شما نمایان می‌شود که به دیگران کمک می‌کنید. کمک کردن به دیگران و مشارکت در امور خیر باعث می‌شود تا احساس مفید بودن به شما دست بدهد. انسان همواره به دنبال معنا در زندگی است. تلاش می‌کند تا معنایی برای حضور و هستی خود در این دنیای خاکی دست و پا کند. امور خیریه و کمک کردن به دیگران در هر حجم و اندازه‌ای، یکی از بهترین راه‌های معنادار کردن زندگی است. البته یادتان باشد که در این مسیر، باید تمام قوای خود را به کار بگیرید تا بی‌چشمداشت دیگران را یاری کنید. اگر هدف از کار خیر، خودنمایی باشد یا در مقابل آنچه برای دیگران انجام می‌دهید، انتظار جبران دارید، هیچ دستاوردی نصیب‌تان نخواهد شد.

ارزش‌هایی هسته‌ای در زندگی تعیین کنید

منظور از ارزش‌های هسته‌ای، تعیین ارزش‌هایی در زندگی است که بیشترین اهمیت را برای شما دارند. محققان می‌گویند، افرادی که ارزش‌های خاصی در زندگی برای خود تعریف می‌کنند، موفق‌تر و شادتر هستند. زیرا تلاش می‌کنند تا در راستای ارزش‌های خود زندگی کرده و مدام رو به جلو بروند. یکی از رازهای شاد بودن در زندگی، هدف‌مندی است. این هدف‌مندی نیز با وجود ارزشمند دانستن برخی مسائل معنوی در فرد ایجاد می‌شود. مثلا برخی از افراد به تعهد داشتن در انجام وظایف معتقد هستند. به عبارت دیگر متعهد بودن در ابعاد مختلف کار و زندگی برای آنها نوعی ارزش اساسی و هسته‌ای به شمار می‌رود. بدیهی است، چنین کسانی در کار یا روابط عاطفی خود متعهد و وفادار هستند و تمام تلاش‌شان را برای بهتر پیش بردن کار و رابطه و… صورت می‌دهند. چنین کسی یقینا دستاوردها و نتایج بهتری نیز کسب می‌کند و پیروزی او باعث شاد بودن در زندگی می‌شود.

بهترین نسخه خود را در ذهن طراحی کنید

برای شاد بودن در زندگی باید تلاش کرد. یکی از کارهایی که می‌توان صورت داد، بدل شدن به نسخه‌ای بهتر از خود است. همه انسان‌ها ضعف‌ها، نقاط تاریک و منفی دارند. از آن مهم‌تر این است که همه قدرت تغییر و بهبود دارند. بنا براین برای تغییر، باید از تصور کردن شروع کنید. باید در ذهن خود، فردی را مجسم کنید که دوست دارید مثل او باشید. با بررسی ویژگی‌های چنین فردی، تلاش کنید که مشابه او رفتار کرده و خود را مدام اصلاح نمایید. سعی کنید تا به بهترین نسخه خودتان تبدیل بشوید. یأس و حسرت را کنار بگذارید و بدانیدکه لایق بهترین‌ها هستید. ولی قبل از رسیدن به بهترین‌ها خودتان نیز باید به بهترین‌ نسخه خودتان بدل بشوید.

برای شاد بودن در زندگی به خود عشق بورزید

خود را با همه ویژگی‌هایی که دارید، بپذیرید. منظور از این جمله به هیچ عنوان تلاش نکردن برای بهبود نیست. همان‌طور که در بخش قبلی نیز بیان شد، باید تلاش کنید تا به بهترین نسخه خود بدل بشوید ولی در این راه باید نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کرده و آنچه را قابل تغییر است، تغییر بدهید. برخی چیزها مانند ظاهر و خصائل درونی غیرقابل تغییر هستند. پس نباید از آنها شرمسار شوید یا به خاطر وجودشان خود را سرزنش کنید. اجازه بدهید تا با مثالی این داستان را مشخص‌تر کنیم. کسی که قد بلندی ندارد، ممکن است از این وضعیت ناراحت باشد و گاهی نیز به خاطر آن دچار شرمساری بشود. چنین رویه‌ای کاملا اشتباه است. مشکلاتی در ظاهر مانند اضافه وزن قابل رفع هستند اما ویژگی‌های ظاهری خدادادی را باید پذیرفت. باید یاد بگیرید که همه انسان‌ها فارغ از ظاهر ارزشمند هستند و ارزش هر یک به مهربانی و  عقل او است. در واقع میزان درایت در مواجهه با چالش‌های مختلف زندگی است که فردی را شایسته و محبوب می‌سازد نه رنگ چشم و اندازه قد و بالا.

شاد بودن در زندگی با تمرین به دست می‌آید

هر کاری با تلاش و پشتکار، شدنی است. پس هرگز از شاد بودن در زندگی ناامید نشوید. باید خود را به شادی عادت بدهید. باید تلاش کنید که همیشه لبخند بزنید و در برابر سختی‌ها و تلخی‌ها مقاومت داشته باشید. ویژگی‌های مثبت خود را تقویت کنید و سعی کنید منفی‌ها را اصلاح کرده و دور بریزید. عادت کنید که از نقطه امن خود خارج بشوید و با کسب تجربه‌های تازه به خود فرصت رشد و تغییر بدهید. شاد بودن در زندگی وابسته به ایجاد عادت‌هایی سازنده است که باعث می‌شوند از دنیای تاریک غم و افسردگی دور بشوید.

 

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

2 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست