درمان تنبلیمقالهوبلاگ

8 راهکار تضمین شده برای رفع بی حوصلگی

اشتراک گذاری این مطالب در:

گاهی به دلیل یک اتفاق ناخوشایند ممکن است بی حوصله شوید. به طوری که ضعف و سستی در شما رخنه می کند و توانایی انجام امور روزانه را ندارید. بی حوصلگی باعث کوچک شمردن اهداف در زندگی می شود. در حالت عادی برای خودتان برنامه ریزی و اهداف مشخصی را در زندگی دنبال می کنید. اما به یکباره از همه چیز دلزده می شود و نمی توانید طبق برنامه ریزی پیش بروید.

در واقع توانایی لازم برای انجام کارها را ندارید. افکار منفی به سراغتان می آید و نسبت به همه چیز بدبین می شوید. تنبلی و سستی از مهمترین مشخصه های بی حوصلگی است که اغلب پس از یک تجربه تلخ بروز می کند. اما برای رفع بی حوصلگی و تنبلی راهکارهای موثری هم وجود دارد که با به کار بردن آنها می توانید اهدافتان را دنبال کنید و همچون گذشته سرحال و پرانرژی برنامه ریزی ها از سر بگیرید.

8 راهکار تضمین شده برای رفع بی حوصلگی

1- کنار گذاشتن افکار منفی

آنچه باعث بی حوصلگی می شود، به جسم و فیزیکال ارتباطی ندارد. بلکه به روح و فکر مرتبط است. بنابراین باید باید به فکر درمان افکار و روح خود باشید. برای از بین بردن افکار منفی باید هر چیزی که شما را به فکر تجارب تلخ یا اتفاقات ناگوار می اندازد، کنار بگذارید. برای مثال شکست احساسی یکی از دلایل ابتلا به بی حوصلگی است. حال شما باید بتوانید بر شکست عاطفی خود فائق آیید.

برای این کار اولین راه حل کنار گذاشتن تمامی امور تداعی گر خاطرات بد گذشته است. از جمله می توان به موسیقی، رنگ لباس، عطر و … اشاره کرد. اگر با گوش دادن به یک موسیقی به یاد گذشته می افتید و خاطرات مربوط به شکست عاطفی در ذهن شما تداعی می شود، بهتر است موسیقی ها را تغییر دهید. بهترین موسیقی ها برای از بین بردن بی حوصلگی از نوع شاد و مهیج هستند که شما را به وجد می آورند. حتی تغییر عطر و رنگ لباس هم در این کار تاثیر شگرفی دارد. سعی کنید انسان جدیدی باشید که زندگی را از نو آغاز می کند. این روش بعد از چند روز یا نهایتا چند هفته موثر واقع می شود.

8 راهکار تضمین شده برای رفع بی حوصلگی

2- انجام کارهای مورد علاقه

بی شک هر کس در زندگی خود به کار خاصی علاقه دارد. برای مثال برخی نقاشی را می پسندند. برخی افراد کارهای هنری و یا صنایع دستی، خوشنویسی و یا نواختن موسیقی را بیشتر دوست دارند. به هر حال شما هم به یک کار خاص علاقه دارید که باید آن را در خود بیدار کنید. با وجودی که می دانید کارهای عقب افتاده زیادی دارید که به دلیل بی حوصلگی انجام نداده اید، باید کارهای مورد علاقه خود را در اولویت قرار دهید. نباید با عذاب وجدان کارهای عقب افتاده، از انجام کارهای مورد علاقه تان باز داشته شوید.

انسان ها زمانی که کارهای مورد علاقه شان را انجام می دهند، می توانند به آرامی خاطرات گذشته و افکار منفی را از ذهنشان دور کنند. در قدم اول این کار کمی دشوار است. اما اگر قدم اول را برداشتید مطمئن باشید گام ها بعدی را هم می توانید به راحتی بردارید. در ادامه راه موفق می شوید بر بی حوصلگی فائق بیایید و آن را کنار بگذارید.

3- ورزش و فعالیت بدنی

ورزش یکی از بهترین راهکارهای کنار گذاشتن بی حوصلگی است.

سستی و بی حوصلگی باعث کسل شدن و تنبلی جسمی و روحی می شود. پس از مدت کوتاهی فعالیت مغز به حداقل می رسد و بدن در حالت راکد باقی می ماند که چاقی یکی از نتایج آن است. اگر بگوییم بی حوصلگی، بی حوصلگی بیشتری را به همراه می آورد، مبالغه نکرده ایم. اما زمانی که ورزش و فعالیت بدنی را آغاز می کنید، باعث خونرسانی به مغز می شود و بدن از حالت تنبلی خارج می شود که تاثیر زیادی هم بر شادابی و طراوت روحی دارد.

اما ممکن است بگویید ما حتی حوصله ورزش کردن را هم نداریم. برای اینکه این مشکل را هم حل کنید می توانید ورزش های نرم را همراه با موسیقی های شاد و مهیج آغاز کنید. توصیه می کنیم که ورزش را به صورت تدریجی و با زمان کم آغاز کنید. به این صورت که در 3 روز اول، 10 دقیقه، 3 روز دوم 15 دقیقه، 3 روز سوم 20 دقیقه ورزش کنید. لازم نیست در همان روز اول یک ساعت را به ورزش اختصاص دهید. این کار شما را خسته و دلزده می کند. به  این ترتیب ورزش جای خود را در برنامه روزانه شما باز می کند و شما به آن عادت می کنید.

4- دوستی با افراد بشاش

افراد بشاش و شاد بهترین دوستان شما در روزهای بی حوصلگی تان هستند. این افراد با روحیات خاص خود باعث حس خوشایندی در شما می شوند. به تدریج این حس به شما منتقل می شود و رفته رفته از سستی و رخوت فاصله می گیرید. البته فراموش نکنید هر نوع شادی قابل ستایش نیست. بلکه باید با هنجارها و ارزش های جامعه و محیط زندگیتان همخوانی داشته باشد.

5- تعامل با افراد موفق

افراد موفق همیشه یک الگوی خوب برای شما محسوب می شوند. زمانی که به بی حوصلگی مبتلا هستید با این افراد تعامل بیشتری برقرار کنید. این افراد شما را برای برنامه ریزی و دوری از تنبلی ترغیب می کنند. باعث ایجاد حس رقابت در شما می شوند و انگیزشی برای برداشتن گام های بلند و تاثیرگذار در زندگی است. بدون حس رقابت شما هیچ تلاشی برای تغییر زندگی نخواهید کرد. اما زمانی که اطرافیان و یا دوستان شما افراد موفقی باشند بی شک در شما تاثیر شگرفی بی جای می گذارد و یک مشوق بی دردسر برای کنار گذاشتن بی حوصلگی خواهد بود.

8 راهکار تضمین شده برای رفع بی حوصلگی

6- رژیم غذایی مناسب

یکی دیگر از راهکارهای رفع بی حوصلگی استفاده از یک برنامه غذایی مناسب است. حتما می دانید که غذاهای چرب و پرکالری به مرور زمان باعث کم کاری مغز و تنبلی جسمی می شود. این نوع غذاها تا حدودی خواب آور هستند و اگر در وعده نیمروزی استفاده شوند، بی شک خواب آلودگی را به همراه خواهند داشت. برای افراد مبتلا به بی حوصلگی غذاهای کم چرب توصیه می شود. استفاده از سبزیجات تازه نه تنها از افزایش وزن جلوگیری می کند، بلکه باعث حس شادابی نیز می شوند.

7- پاداش دادن به خود

برای اینکه بتوانید بی حوصلگی را کنار بگذارید یک کار کوچک را که در زندگی شما تاثیر شگرف دارد اما حوصله انجام آن را ندارید، در نظر بگیرید. برای مثال تصمیم گرفته اید 10 واژه زبان انگلیسی را به ذهن بسپارید اما مدتهاست که این تصمیم در ذهن شما خانه گزیده و به مرحله عمل نمی رسد. قدم اول را برای انجام آن بردارید و پس از اتمام کار به خود پاداش بدهید. مثلا تماشای فیلم مورد علاقه و یا رفتن به پارک یا خرید خوراکی مورد علاقه می تواند شما را برای انجام دوباره یک کار مفید ترغیب کند.

8- مثبت اندیشی در کارها

یکی دیگر از راهکارهای رفع بی حوصلگی، مثبت اندیشی است.

افراد کم حوصله و تنبل نگاه مثبت به مسائل و موضوعات ندارند. در واقع تصور می کنند کارهایی که می کنند به هدف نهایی ختم نمی شود و بیهوده وقت و انرژی شان تلف می شود. راهکار حل این معضل مثبت اندیشی است. همه انسان ها موظفند تا نسبت به اموری که هنوز رخ نداده اند، مثبت بیندیشند. البته واقع بینی را هم باید در نظر داشت و به خیالپردازی صرف تکیه نکرد. با این وجود قانون جذب می گوید اگر مثبت اندیش باشید حتما به آنچه که در ذهن دارید دست پیدا می کنید. اگر در زندگی به طور مداوم به امور منفی فکر کنید آنها برای شما رخ می دهند.

مایکل برنارد بکویث در کتاب راز (Secret) چنین می گوید: «اغلب زمانی که مردم از قانون جذب آگاه می شوند از افکار منفی خود فاصله می گیرند. آنها باید بدانند از نظر علمی ثابت شده است که یک فکر مثبت صدها برابر قدرتمندتر از یک فکر منفی است و این موضوع باعث رفع نگرانی آنها می شود.»

پس از همین حالا مثبت فکر کنید تا جسمتان در خدمت افکارت قرار بگیرد. با این رویه بر سستی و بی حوصلگی پیروز می شوید و جسمتان شما را برای رسیدن به آرزوهایتان یاری خواهد داد.

مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست