مقالهوبلاگ

چگونه یک خود ساخته موفق شویم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

همه دوست دارند ثروتمند باشند. همه می‌خواهند سرمایه، بهترین خانه‌ها، ماشین‌های گرانقیمت و امکانات رفاهی داشته باشند. اما کمتر کسی پیدا می‌شود که بتواند به همه اینها به تنهایی و با تکیه بر توان شخصی‌اش دست یابد. بهانه همه افراد هم این است که پول و مکنت از آسمان بر سر کسی نمی‌بارد بلکه صاحب ثروت یا خود دزد بوده است یا پدرش. خوشبختانه مثال‌های زیادی در دنیا وجود دارد که نشان می‌دهد با تکیه بر اراده و هوش شخصی و بدون هیچ‌گونه کمک و غارتگری نیز می‌توان به موفقیت دست پیدا کرد و ثروتمند شد. افراد خود ساخته موفق در دنیا کم نیستند. آنها افرادی با اراده‌های پولادین، جسارتی تحسین‌آمیز و شجاع هستند که دروازه‌های موفقیت را به روی خود گشوده‌اند و نتایج تلاش‌های بی‌وقفه خود را در قالب دستاوردهایی شگفت‌انگیز مشاهده کرده‌اند. اگر شما نیز اجدادی ثروتمند ندارید یا فکر می‌کنید شایسته کسب بهترین‌ها هستید، به جای بالا و پایین کردن صفحات اجتماعی اقشار مرفه بعضا بی‌درد، شروع به تلاش و برنامه‌ریزی کنید و مطمئن باشید که خواستن، توانستن است. در این مسیر توجه به تجربه‌های افراد خود ساخته موفق بسیار مفید و الهام‌بخش خواهد بود. با خواندن نصایح و سرگذشت این افراد می‌توانید مسیر پیش روی خود را واضح‌تر ببینید.

چگونه یک خود ساخته موفق شویم؟

افراد خودساخته موفق کسانی هستند که با تکیه بر استعدادهای درونی و استفاده از فرصت‌ها توانسته‌اند، موفق و ثروتمند بشوند. قرار نیست همه آدم‌ها ثروتمند بشوند و به عبارت دیگر، موفقیت تنها در تولید ثروت معنا پیدا نمی‌کند. ولی مطالعه و توجه به رفتارها و ویژگی‌های افراد خود ساخته موفق باعث فراگرفتن درس‌های فراوانی می‌شود. آنها به خوبی شیوه و روش موفق زیستن را آموخته‌اند. اگر منش و ترفندهای آنها را بدانید در هر زمینه دیگری به جز تولید درآمد و ثروت نیز می‌توانید موفق عمل کنید. نکته حائز اهمیت در آشنایی با آنها، ویژگی‌های به شدت الهام‌بخشی است که در زندگی داشته‌اند. با الهام از افراد خود ساخته موفق می‌توانید انگیزه کافی برای تلاش کردن در مسیر اهداف خود را به دست آورید. در ادامه به رازهای افراد کامیاب و موفق در زندگی پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید:

1- مثل افراد خود ساخته موفق رویاپردازی کنید

ویژگی رویاپردازی یکی از زیباترین توانایی‌های بشری است. رویاپردازی باعث امیدواری می‌شود و موتور محرکه خلاقیت است. ریچارد برانسون یکی از معروف‌ترین افراد خود ساخته موفق دنیا است. او می‌گوید: « بشریت به کمک رویاپردازی قادر به حرکت رو به جلو است». واقعیت هم همین است. در دنیایی بدون رویا، هیچ هنری شکل نخواهد گرفت، هیچ کس در تلاش برای به ثمر رساندن پروژه‌های بزرگ نخواهد بود، هیچ تلاشی برای تغییر اوضاع وجود نخواهد داشت. رویاها به انسان توان تلاش و انگیزه حرکت در مسیرهای رو به جلو می‌دهند.

2- از مسیر رسیدن به اهداف لذت ببرید

باید از مسیر رسیدن به اهداف مختلف خود نیز لذت ببرید.

نباید نگاه خود را معطوف به آینده‌ای کنید که تنها با رسیدن به هدف و مقصد نهایی برای‌تان شادی و موفقیت به همراه می‌آورد. سعی کنید ضمن حرکت در مسیر نیز احساس خوشایندی داشته باشید و از تمام تجربیات ریز و درشتی که کسب می‌کنید، نهایت بهره را ببرید. تلاش و پشتکار زمانی مفید و لذت‌بخش خواهد بود که بتوانید چالش‌های مختلفی را که در مسیر پیش می‌آید به گرمی در آغوش بگیرید و از سر گذراندن آنها را نیز بخشی از موفقیت بدانید.

3- اشتباهات خود را بی‌تعصب بپذیرید

متعصب نباشید و قبول کنید که همه انسان‌ها جائزالخطا هستند. بشر برای رشد یافتن، محکوم به اشتباه کردن است. اگر اشتباه نکنید، تجربه‌ای در پیش نخواهد بود. منظور از این جملات به هیچ‌وجه این نیست که تلاش خود را برای صحیح انجام دادن امور مختلف به کار نگیرید. بلکه منظور این است که در صورت رخ دادن اشتباهات احتمالی که هیچ بشری از آنها مصون نیست، خود را سرزنش نکرده، از کسانی که تحت تأثیر این اشتباه بوده‌اند، عذرخواهی کرده و بدون تعصب و مصمم به مسیر ادامه بدهید.

4- به دنبال راه‌کارهای ساده باشید

از روندها و راه‌ حل‌های ساده برای رفع مشکلات بهره بگیرید. نگذارید که امور مختلف دچار پیچیدگی‌های بی‌مورد بشوند. ساده فکر کنید و قبول کنید که وسواس بی‌مورد در برخی کارها یا کمال‌گرایی تا حد زیادی از انرژی شما در مسیر رسیدن به هدف می‌کاهد. افرادی که همه چیز را بی‌نقص و در حد ایده‌آل می‌خواهند در راه رسیدن به اهداف خود دچار فرسودگی می‌شوند. زیرا از قدیم هم گفته‌اند: «گل بی‌خار کجاست». پس نمی‌توان همه چیز را در نهایت کمال به انجام رساند. یکی از دستاوردهای افراد خود ساخته موفق کنار آمدن و مصالحه با شرایطی است که چندان مطلوب به نظر نمی‌رسند. این شما هستید که باید به عنوان یک فرد خود ساخته موفق، اوضاع را به نفع خود تغییر بدهید و گاهی از هیچ، همه بسازید.

5- میزان تمرکز و دقت خود را افزایش بدهید

یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت در زندگی، حواس‌پرتی است.

حواس‌پرتی در درس خواندن، حواس‌پرتی در روابط با سایر آدم‌ها، حواس‌پرتی در انجام شغل و… . افراد خود ساخته موفق روی کارهایی که عهده‌دار هستند، تمرکز بالایی دارند. آنها به سادگی دچار بازی‌گوشی ذهنی نمی‌شوند. در جاده تلاش برای رسیدن به رویاها با اراده پیش می‌روند و متمرکز هستند. اگر تمرکز و دقت کافی در انجام هر کاری داشته باشید به راحتی می توانید اولویت‌های هر پروژه و برنامه‌ای را شناسایی کرده و به ترتیب روی انجام و تحقق اهداف و وظایفی که طراحی کرده‌اید، تمرکز کنید.

6- بخشندگی و امور خیر را فراموش نکنید

اگر سرگذشت افراد موفق خود ساخته مانند: بیل گیتس، مارک زوکربرگ و… را مطالعه کنید، متوجه سادگی و بزرگی این افراد می‌شوید. این افراد در حالی که از ثروتمندترین افراد جهان به شمار می‌روند، مؤسسه‌ای راه‌اندازی کرده‌اند و متعهد شده‌اند که بخش بزرگی از درآمدهای خود را به آن بپردازند. بخشندگی باعث می‌شود که انرژی و نیروی مثبتی که در طبیعت رها کرده‌اید، مستقیما به خودتان باز گردد.

7- توانایی‌ها و مهارت‌های‌تان را مدام افزایش بدهید

بهترین سرمایه‌گذاری که هر فرد می‌تواند در زندگی انجام بدهد، سرمایه‌گذاری روی توانایی‌های خود است. بنابراین، سعی کنید مدام خود را به رشد وادارید. یاد بگیرید و تلاش کنید نقاط قوت خود را تقویت نمایید. هر چه بیشتر بیاموزید و به مهارت‌ها و دانش خود بیشتر اضافه کنید، در آینده بهره بیشتری نصیب‌تان خواهد شد. اگر پولی در دست داشته باشید، امکان سرمایه‌گذاری در انواع بازارها برای شما وجود دارد و می‌توانید به درآمد و سود بیشتری در آینده برسید. اما اگر روی توانایی‌های خود سرمایه‌گذاری کنید، امکان رو به رو شدن با فرصت‌های مختلفی در زندگی را برای خود فراهم خواهید ساخت. افراد خود ساخته موفق روی توانمندی‌های خود سرمایه‌گذاری می‌کنند و مدام در حال رشد در زمینه‌های مختلف هستند.

8- شبکه ارتباطی خود را گسترش بدهید

انسان موجودی اجتماعی است. زندگی ما در انزوا و تنهایی فاقد شادی و رضایت است. همه موفقیت‌ها و دستاوردهای بشری زمانی معنا می‌یابد که مورد استفاده دیگران قرار بگیرد. در گروه بودن و ارتباطات با دیگران حس خوشایند تعلق را به همراه دارد. برای موفقیت در هر کاری، بهتر است، ارتباطات خود را گسترش بدهید. در خلال آشنایی با افراد مختلف، فرصت‌های بیشتری بر سر راه شما ایجاد می‌شود. فرصت‌هایی که می‌توانند نقشی تعیین‌کننده در موفقیت شما داشته باشند. افراد خود ساخته موفق همیشه شبکه ارتباطی گسترده‌ای دارند.

9- سحرخیز باشید تا کامروا باشید

افراد سحرخیز نسبت به سایرین، زمان بیشتری برای کسب آمادگی انجام امور مختلف در طول روز دارند. بیشتر افراد ثروتمندی که خود را خود ساخته موفق می‌دانند، صبح‌های زود از خواب برمی‌خیزند. در مدتی که بیشتر افراد در خواب ناز به سر می‌برند، افراد خود ساخته موفق مشغول برنامه‌ریزی روز خود هستند. ضمن اینکه صبح‌ها، زمان بسیار مناسبی برای کسب آرامش است. در سکوت سالم صبح می‌توانید با خود خلوت کنید، رویاپردازی و برنامه‌ریزی کنید و با انجام تمرینات آرامش‌بخشی مانند یوگا و مدیتیشن به سمت چالش‌های پیش رو حرکت نمایید.

10- ورزش را در اولویت‌های خود بگذارید

اهمیت ورزش کردن بر هیچ کسی پوشیده نیست. همه دوست دارند، اندامی زیبا و تنی سالم داشته باشند. اما کمتر کسی همت می‌کند تا هر روز یا حداقل ۳ روز در هفته به شکل اساسی و موثر ورزش کند. اگر دوست دارید جا در پای افراد خود ساخته موفق بگذارید باید به تن و سلامت جسمانی خود هم اهمیت بدهید. قدیمی‌ها می‌گویند: «عقل سالم، در بدن سالم». بنابراین اگر می‌خواهید فکرتان بهتر کار کند، ورزش کردن را در اولویت‌های حتمی خود در طول هفته قرار بدهید. ضمن اینکه ورزش کردن به شما کمک می‌کند تا اندامی متناسب و زیبا داشته باشید. زیبایی ظاهری در افزایش اعتماد به نفس شما نقش مهمی ایفا می‌کند.

11- مطالعه و خواندن را به یاد داشته باشید

شک نکنید که تمام افراد خود ساخته موفق، در طول روز مدت زمانی را به مطالعه اختصاص می‌دهند.

ممکن است حیطه مطالعاتی این افراد با هم متفاوت باشد. در هر حال هر طور که شده، بخشی از زمان خود را در طول شبانه روز به مطالعه کردن می‌گذرانند. به کمک مطالعه بر دانش و آگاهی خود می‌افزایید. افراد خود ساخته موفق معمولا علاقه‌مند به خواندن سرگذشت سایر افراد موفق، کتاب‌های تاریخی و… هستند.

برای پیروزی در هر  مسیری که انتخاب می‌کنید، نیازمند انگیزه و شور هستید. این انگیزه و شور می‌تواند از زندگی افراد خود ساخته موفق الهام گرفته بشود. افرادی که به رغم ناملایماتی که روزگار برای همه به همراه می‌آورد، قوی و مصمم پای آرزوهای‌شان ایستاده‌اند و دیگران را وادار به تحسین کرده‌اند.

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست