مقاله

چی کار کنم خجالتی نباشم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

خجالتی بودن یکی از مشکلاتی است که باعث می شود افراد مبتلا به این عارضه کمتر در معرض دید عموم قرار بگیرند. این افراد به دلیل اینکه اعتماد به نفس کافی ندارند، مدام خود را سرزنش و بازخواست می کنند و زمانی که بخواهند در جمع قرار بگیرند، دچار تشویش و استرس می شوند. براساس نظریات روانشناسانی همچون فروید و فرید زکریا دلیل اصلی این آنومی به دوره کودکی باز می گردد. چرا که این دوره حساس به عنوان پایه شکل گیری شخصیت افراد در بزرگسالی محسوب می شود.

دلایل خجالتی و کم رو بودن چیست؟

والدینی که به شدت خواست های کودکان خود را سرکوب می کنند و اجازه اظهار نظر را به آنها نمی دهند، باعث می شوند تا کودک خجالتی و کم رو شود. این خصیصه با کودک باقی می ماند و در صورتی که درمان نشود، در بزرگسالی شدت بیشتری می یابد. گاهی هم باعث بروز مشکلات جبران ناپذیری می شود. به عبارت دیگر افرادی که توانایی «نه گفتن» ندارند، به عارضه خجالتی بودن مبتلا هستند. این افراد زمانی که در بین تعارف های پی در پی اطرافیان قرار می گیرند، نمی توانند به آنها «نه» بگویند. حال اگر این تعارفات برای موارد ناهنجار و مخالف با ارزش های او باشد، بی شک موجب بروز مشکلات حاد می شود.

آیا کم رویی و خجالتی بودن قابل درمان است؟

محققان دانشگاه استونی بروک در شهر نیویورک معتقدند کم رویی و خجالتی بودن افراد دلایل ژنتیک دارد و از والدین به فرزندان منتقل می شود. براساس گفته این دست از محققان صفت خجالتی بودن نه بر اثر عوامل محیطی، بلکه به دلیل وراثتی بودن در افراد پدیدار می شود که درمان آن کمی دشوار می شود. البته این نگاه کمی بدبینانه است و اگر بخواهیم همچون آنها به این موضوع نگاه کنیم، باید حل معضل خجالتی بودن را از نظرمان دور کنیم چرا که درمان یک عارضه وراثتی و ژنتیکی دشوار و کمی غیرمعمول است.

چطور می توانیم کم رویی و خجالتی بودن را درمان کنیم؟

با توجه به اینکه ریشه خجالتی بودن و کم رویی به فقدان عزت نفس و نداشتن اعتماد به نفس کافی برمی گردد با روحیه دادن به افراد مبتلا می توان آن را درمان کرد. افراد خجالتی تصور می کنند از نظر شخصیتی، موقعیت اجتماعی، ظاهر، صحبت کردن و …. نسبت به دیگران در مرتبه کمتری قرار دارند و دیگرانی را که با آنها ارتباط برقرار می کنند، از خود بالاتر می بینند. این افراد تمامی امتیازات مثبتی را که دارند، نمی بینند. در واقع ضعف شخصیتی موجب می شود تا افراد خجالتی و کم رو شوند. در حالی که اگر اطرافیان نزدیک فرد به طور مداوم نکات مثبت را به او خاطرنشان کنند، می توانند گامی مثبت در جهت درمان خجالتی بودن و کم رویی او بردارند.

یک روش دیگر برای درمان کم رویی و خجالتی بودن، تجویز داروهایی است که از سوی روانپزشکان تجویز می شود. البته این روش در موارد حاد و با تشخیص روانپزشک صورت می گیرد. در هر صورت عوارضی را هم به دنبال دارد. به همین دلیل بسیاری از روانشناسان بر این نظر هستند که درمان های رفتاری و گام به گام در رفع این عارضه موثرتر عمل می کند.

از دیگر دلایل ابتلا به صفت خجالتی بودن و کم رویی، ترس اجتماعی است که در برخی از افراد دیده می شود.

این ترس در همه افراد یکسان نیست. با این وجود می تواند از بروز احساسات واقعی افراد جلوگیری کند. فردی که به ترس اجتماعی مبتلاست، توانایی «نه گفتن» ندارد. این فرد زمانی که در جمع قرار بگیرد، زمانی که کاری از وی خواسته می شود (حتی اگر این کار برخلاف میل او و هنجارهای اجتماعی باشد) آن را می پذیرد. به عنوان مثال دلیل اعتیاد به مواد مخدر در بسیاری از افراد به صفت خجالتی بودن آنها برمی گردد. حال اگر بتوان ترس اجتماعی را در این افراد کاهش داد و به آنها یاد بدهیم که با شجاعت و جسارت در مقابل خواست های خلاف میلشان بایستند، مطمئنا می توانیم به درمان خجالتی بودن کمک کنیم.

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست