مقالهموفقیت تحصیلیوبلاگ

موفقیت در امتحانات پایان ترم چه اصول و ترفندهایی دارد؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

فصل امتحانات که می‌رسد، همه افراد چه درسخوان باشند و چه علاقه‌ای به پیگیری دقیق درس‌ها نداشته باشند، دلشوره عجیبی را حس می‌کنند. این دلشوره عجیب و موهوم می‌تواند ریشه در دلایل متعددی داشته باشد. اما اصلی‌ترین عامل آن، عدم آمادگی کافی است. واقعیت این است که همه شما به اندازه کافی از هوش و ظرفیت‌های یادگیری برخودار هستید، فقط  لازم است که بدانید چگونه باید از این ظرفیت‌ها نهایت استفاده را ببرید. برای موفقیت در امتحانات پایان ترم نیز اصول و ترفندهایی وجود دارد که در صورت شناخت آنها می‌توانید بر تمام نگرانی‌ها فائق آیید. تا انتهای این مطلب با خودساخته همراه باشید.

 برای شروع امتحانات پایان ترم برنامه‌ریزی دقیق و منظم داشته باشید

برای اینکه زمان خود را برای درس خواندن در طول دوره امتحانات به خوبی مدیریت کنید باید روال و برنامه‌ای مشخص برای مطالعه خود داشته باشید. قبل از شروع امتحانات  بررسی کنید و ببینید که در کدام درس‌ها ضعف و در کدام درس‌ها قوت دارید. با توجه به زمانی که برای مطالعه کامل هر درس در اختیار دارید و اینکه چقدر طول می‌کشد برای هر امتحام آماده بشوید، برنامه‌ریزی کنید. سعی خود را به کار بگیرید تا  برنامه‌ریزی را از هفته‌های قبل از شروع امتحانات آغاز کنید. در این صورت دچار کمبود وقت نخواهید شد.

برای افزایش تمرکز محیط درس خواندن را آماده کنید

محیطی که در آن درس می‌خوانید نیز برای موفقیت در امتحانات پایان‌ ترم بسیار مهم است.

مثلا باید در جایی درس خواندن را شروع کنید که حواس‌تان کمتر پرت می‌شود، صندلی و میز راحتی دارد، عواملی که تمرکز را از بین می‌برند در دور و اطراف نیست و… . یادتان باشد که اگر جای مناسبی برای درس خواندن انتخاب نکنید، مثلا جایی که نور کافی و خوبی ندارد، احتمال اینکه مدام از جای خود بلند شوید بیشتر می‌شود. باید ببینید که در چه محیط و شرایطی، راحت‌تر درس می‌خوانید. برای مثال، بعضی از افراد وقتی در محیطی نامنظم قرار می‌گیرند، تمرکز خود را کاملا از دست می‌دهند. سعی کنید، حساسیت‌های خود را شناسایی و با از بین بردن عوامل مزاحم، شرایط آرامی برای درس خواندن پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: 10 کاری که هر روز می توانید برای رشد فردی تان انجام دهید

برای موفقیت در امتحانان پایان ترم از یادگیری دیداری بهره ببرید

استفاده از روش‌هایی که به کمک علائم دیداری باعث یادگیری می‌شوند، گزینه بسیار خوبی است. به عبارت دیگر، وقتی در حین درس خواندن از مطالب مختلف یادداشت برمی‌دارید، زیر نکات مهم خط می‌کشید و سعی می‌کنید در قالب جدول و نمودارها خلاصه‌برداری کنید، امکان موفقیت در امتحانات پایان ترم را برای خود افزایش می‌دهید. این خلاصه‌ها و یادداشت‌ها که به شکل دیداری از سوی شما نوشته و ثبت می‌شوند، کار به خاطر آوردن مطالب درسی و دوره کردن را بسیار ساده‌تر می‌کنند. نکات مهمی را که بیشتر احتمال دارد در امتحانات مطرح بشوند یادداشت کنید و سعی کنید در قالب شکل و نمودار همه چیز را به خاطر بسپارید. فنون یادگیری بصری یا همان دیداری نقش مهمی در راحت‌تر حفظ کردن اطلاعات مختلف دارند. پیشنهاد می کنیم مقاله چگونه سریعتر بخوانیم؟ ۹ مرحله برای ایجاد مهارت تند خوانی (۱) و بخش های بعدی این مقاله را مطالعه کنید.

برای آشنایی با پرسش‌ها، نمونه سؤال حل کنید

شاید باورتان نشود که این ترفند چقدر در موفقیت در امتحانات پایان ترم مؤثر واقع می‌شود. قبل از هر امتحان، بهتر است نمونه سؤالات سال‌های گذشته را تهیه کنید و تلاش کنید که آنها را حل کرده و با شیوه آزمون، بیشتر آشنا بشوید. گاهی‌اوقات، با وجود اینکه اطلاعات موجود در کتاب درسی را خوب خوانده‌اید، قادر به حل کامل مسائل و پاسخ دادن درست به پرسش‌های برگه امتحانی نیستید. علت در بیشتر موارد این است که تمرین کافی در زمینه پرسش‌های احتمالی نداشته‌اید و شیوه مطرح شدن سؤالات و آزمون را نمی‌دانسته‌اید. انواع کتاب‌های کمک درسی و مجموعه سؤالات امتحانی در بازار موجود هستند. با تهیه آنها یا کمک گرفتن از دانش‌آموزان و دانشجویان مقاطع بالاتر، دست خود را در پاسخ‌ دادن به پرسش‌های آزمون پیش روی خود بازتر کنید.

بیشتر بخوانید: چطور میتونیم نمره های بالاتری بگیریم؟

برای درک عمیق‌تر مطالب، آنها را برای دیگران شرح بدهید

در هنگام یادگیری باید دقت کنید که نهادینه شدن مطالب در ذهن، چندین مرحله دارد. یکی از مراحل نهایی یادگیری، ثبت مطالب در حافظه است.

برای اینکه بتوانید دروس خود را عمیق یاد بگیرید و آنها را در ذهن دقیق ثبت کنید، بهتر است روی کمک دیگران حساب کنید؟ چگونه؟ کافی است مطالبی که آموخته‌اید را برای دوستان خود شرح و توضیح بدهید.

در طول این توضیحات، بهتر متوجه ایرادات خود در درک مطلب می‌شوید و اگر هم همه چیز را کامل یاد گرفته باشید، اِشراف بیشتری روی موضوعات پیدا خواهید کرد. سعی کنید به طور گروهی با هم‌کلاسیان خود برنامه مرور و دوره درسی داشته باشید یا اگر این امکان برای‌تان وجود ندارد، از اعضای خانواده خواهش کنید که مخاطب شما بشوند و بگذارند یک بار دیگر همه چیز را بلند بلند توضیح بدهید. اگر هم هیچ کدام این گزینه‌ها در دسترس نبود. خودتان برای مخاطب فرضی، درس را بار دیگر شرح بدهید.

برای تجدید قوا و انرژی، استراحت هم داشته باشید

این بخش احتمالا یکی از بخش‌های مورد علاقه شما محسوب می‌شود. استراحت کردن در فواصل مطالعه بسیار مهم است. اگر درس خواندن را با انرژی زیادی شروع کنید و هیچ زمانی را به وقفه و استراحت کوتاه اختصاص ندهید، خیلی زود جا خواهید زد و دیگر نمی‌توانید با همت و انرژي اولیه کار خود را ادامه بدهید. باید بدانید که کارایی شما بیشتر در چه زمان‌هایی است و با توجه به آن برنامه مطالعه و استراحت خود را تنظیم کنید. مثلا برخی از افراد، شب‌ها آرامش بیشتری برای درس خواندن و مطالعه دارند. برخی دیگر از دانشجویان و دانش‌آموزان هم در صبح زود بهر‌ه‌وری خوبی دارند. بنا به سیستم بدنی و روانی خود، مناسب‌ترین زمان‌ها برای استراحت و مطالعه را شناسایی کنید و نگذارید که دچار خستگی مفرط بشوید.

بیشتر بخوانید: 10 راه ساده برای بهتر امتحان دادن

برای موفقیت در امتحانات برنامه‌ریزی داشته باشید

برای موفقیت در امتحانات قبل از روز امتحان، به اندازه کافی بخوابید، مطالب را مرور کنید و بدانید که همه تلاش خود را به کار بسته‌اید پس نیازی به دلهره و اضطراب نیست.

اگر هم خدای نکرده نتوانسته‌اید یا به هر دلیلی برای امتحان آمادگی کامل ندارید، باز هم اضطراب را از خود دور کنید و سعی کنید با تسلط به خود از دانش پیشین‌تان نهایت بهره را ببرید و بپذیرید که تاوان تنبلی و عدم آمدگی کافی را باید شخصا پرداخت کنید.

نکته مهم دیگر برای موفقیت در امتحانات این است که شرایط و قوانین روز امتحان را از قبل بدانید تا در جلسه امتحان دچار غافل‌گیری نشوید و بتوانید در کمال آرامش به پرسش‌های مختلف پاسخ بدهید. در آخر فراموش نکنید که امتحان دادن برای پیشرفت و رشد شما در مسیر تحصیلی است. هرگز به آن به چشم غولی بی‌شاخ و دُم نگاه نکنید که قرار است شما را آزار بدهد. حتی اگر نتیجه مورد نظر را کسب نکنید باز هم فردا خورشید طلوع خواهد کرد. مهم این است که نهایت تلاش خود را به کار بگیرید و با تمرکز و دقت پیش بروید. هر چند شکست همیشه محتمل است اما در ۹/۹۹ درصد مواقع، نتیجه تلاش، برنامه‌ریزی و پشتکار چیزی نخواهد بود جز کامیابی و پیروزی.

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

  • واقعا تکنیک های خوب و مؤثری گفته شده در این مطلب…
    بنده رو به دوران تحصیل خودم برد که با بکار بستن اکثر این تکنیکها هیچ موقع از شرکت در امتحان ترسی نداشتم حتی در بعضی از دروس مورد علاقه قبل امتحان ذوق و شوق شرکت در آزمون و موفقیت رو هم داشتم.

    پاسخ

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست