زبان بدنمقالهوبلاگ

مهم‌ترین تکنیک های زبان بدن که در زندگی حتما به کمک‌تان می‌آیند

اشتراک گذاری این مطالب در:

نیم بیشتری از حرف‌های رهبران بزرگ جهان در زبان بدن آنهاست. زبان بدن است که به حرف‌های آنها معنی می‌دهد و باعث می‌شود شما دوستشان داشته باشید و از آنها تاثیر بگیرید.

آنها زبان بدن را به خوبی فهمیده بودند و می‌دانستند چگونه می‌توانند با زبان بدن جهان را تغییر دهند. با این اوصاف چرا شما از زبان بدن استفاده نکنید؟ در این مقاله ما بهترین و شناخته‌شده‌ترین تکنیک‌ های زبان بدن را به شما می‌آموزیم.

زبان بدن شما سرنخ‌های بسیار مهمی از شخصیت شما آشکار می‌کند. تمام حرکات شما مانند یک پیام ناگفته است که به سمت مخاطبان شما پرتاب می‌شود. اگر زبان بدن شما با پیام شما هماهنگ باشد، می‌توانید هر کسی را تحت تاثیر قرار دهید، حرفتان را به کرسی بنشانید.

این مقاله در دو بخش نوشته شده؛ بخش اول مربوط به تکنیک‌ های زبان است که شما در یک سخنرانی می‌توانید استفاده کنید و بخش دوم تکنیک‌هایی است که عمومی‌تر هستند و در زندگی فردی هم می‌توانید از آن استفاده کنید.

مهم‌ترین تکنیک های زبان بدن که در زندگی حتما به کمک‌تان می‌آیند

ما در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم. من بدون هیچ اغراقی به شما می‌گویم که اگر بتوانید خوب ارتباط برقرار کنید همه چیز دارید؛ پول، ثروت، موفقیت، شهرت، محبوبیت، جایگاه اجتماعی و بسیاری از فاکتورهای دوست‌داشتنی دیگر و در مقابل اگر نتوانید خوب ارتباط برقرار کنید بسیاری از فرصت‌ها و شانس‌های زندگی را از دست خواهید داد.

اما آیا ارتباط صرفا به کلام و حرف است؟

اصلا و ابدا! شاید برایتان جالب باشد بدانید که بدن شما خیلی بیش از زبان شما حرف می‌زند. ممکن است شما به آن آگاه نباشید، اما پیش از آنکه دهانتان را باز کنید، بسیاری از حرف‌ها را زده‌اید و چیزهای زیادی از خودتان لو داده‌اید. در این مقاله من قرار است از تکنیک‌ های زبان بدن با شما صحبت کنم. چیزی که دانستن، آگاه شدن و استفاده کردن از آن تاثیر فوق‌العاده‌ای در جایگاه شما در زندگی دارد. من این مقاله را در دو بخش نوشته‌ام. بخش اول مربوط به تکنیک‌ های زبان است که شما در یک سخنرانی می‌توانید استفاده کنید و بخش دوم تکنیک‌هایی است که عمومی‌تر هستند و در زندگی فردی هم می‌توانید از آن استفاده کنید.

تکنیک‌ های زبان بدن هنگامی که قرار است سخنرانی کنید

اگر یک سخنرانی در پیش دارید، زبان بدن مهم‌ترین و پرکاربردترین بخش سخنرانی شماست. پس این قسمت را حتما بخوانید. همچنین پیشنهاد می کنیم مقاله ۱۰ نکته ای که برای یک سخنرانی خوب باید بدانید را هم مطالعه کنید.

مهم‌ترین بخش زبان بدن شما حرکات و ژست‌های شماست

هنگامی که صحبت از زبان بدن می‌شود، ابتدا باید از خود بپرسید «برای اینکه بهترین سخنران دنیا باشم، چگونه می‌توانم از حرکات و ژست‌های بهتری استفاده کنم؟

برای شروع سخنرانی بهتر است دست‌های خود را در دو طوف بدن خود قرار دهید و وضعیت خنثی و متعادلی داشته باشید. و سپس آزادانه از دو دست خود استفاده کنید. پس از آن سعی کنید این وضعیت متعادل را تا آخر سخنرانی همچنان حفظ کنید؛ سرتان را به یک طرف خم نکنید، بیش از حد از یکی از دستان خود استفاده نکنید و سعی کنید مجموع حرکاتتان متعادل باشد. این باعث می‌شود که مخاطبان شما بیشتر به شما اعتماد کنند و حرف‌های شما را راحت‌تر بپذیرند.

از فضای اطراف خود استفاده کنید

این از کارامدترین تکنیک‌ های زبان بدن است. هنگامی که در یک فضای عمومی صحبت می‌کنید، بخش زیادی از فضای پیرامون شما متعلق به شماست. پس از آن نهایت استفاده را بکنید. وقتی برای یک جمع سخنرانی می‌کنید، در حقیقت رهبر آن جمع محسوب می‌شوید. رهبران می‌دانند که چگونه قدرت کلام خود را با مکث و حرکت نشان دهند. پس جسورانه از فضای پیرامون خود استفاده کنید.  قدرتمندترین حرف‌های جهان وقتی با حالت خنثی گفته می‌شوند، هیچ تاثیری ندارند و در مقابل پیش‌پا افتاده‌ترین حرف‌ها وقتی با زبان بدن همراه می‌شود، غوغا می‌کند.

شما باید کاری کنید که کاملا در کانون توجه باشید و تمام توجه و انرژی جمع را به سمت خودتان هدایت کنید. وقتی صحبت می‌کنید، صحنه جهان شماست. در فضای نامرئی اطرافتان برای آنها فضای عینی و واقعی ایجاد کنید و کاری کنید که مخاطبان شما بتوانند تصویر روشنی از حرف‌های شما داشته باشند.

از اشیا پیرامونتان استفاده کنید

تکنیک‌ های زبان بدن تنها به بدن شما محدود نمی‌شود. یک بازیگر تئاتر می‌داند که بازیگر خوب از هر آنچه در صحنه است، استفاده می‌کند و بازیگر بد محصور صحنه می‌شود. یک بازیگر بی‌تجربه از صحنه‌های درهم و شلوغ می‌ترسد. اما هنرمند خوب می‌داند که چگونه تمام این اشیا به کمک او می‌آیند تا او به راحتی بتواند نقشش را برای مخاطبان ترسیم کند.

وقتی هنگام سخنرانی از اشیا استفاده می‌کنید، از یک کنترل گرفته تا لیوان آبی که کنار دستتان است، در حقیقت شما به دنبال راهی می‌گردید که آن ابزار تاثیرگذاری پیام شما را بیشتر کند. با تمرین در این مسیر آنقدر خوب می‌شوید که خودتان هم ممکن است باورتان نشود.

هر از چند گاهی بایستید

هنگامی که با دیگران صحبت می‌کنید، لازم نیست که تمام حرف‌هایتان را نشسته به مخاطبان خود بگویید، گاهی می‌توانید برای اینکه تاثیر صحبت خود را بیشتر کنید بلند شوید و صحبت کنید. این سخنرانی شما را از یکنواختی درمی‌آورد و تاثیر حرف شما را بیشتر می‌کند.

حرکات صورت شما مهم‌ترین جز زبان بدن هستند

بعد از گذشت هزاران سال همچنان صورت انسان مهم‌ترین راه برای برقرار کردن ارتباط است. هرچقدر بیشتر از حرکات چهره استفاده کنید، تاثیر گذاری سخن شما بیشتر می‌شود.

اگر عادت به حرکات چهره ندارید، می‌توانید جلوی یک آینه با خودتان تمرین کنید تا میان حرکات چهره و حرفی که می‌زنید، ارتباط واضح و مشخصی ایجاد کنید. برای اینکه از این تمرین بهترین نتیجه را بگیرید، می‌توانید جلوی آینه بایستید و بدون اینکه حرف بزنید، تنها با حرکات چهره منظور خود را ادا کنید و به صورت خود اجازه دهید که به جای شما حرف بزند. این یکی از بهترین تکنیک های زبان بدن است.

تنها صداست که می‌ماند

صدای شما یکی از اجزای موثر زبان بدن شماست. در حقیقت به جز مغز شما صدای شما منعطف‌ترین وسیله برای برقرار کردن ارتباط میان شما و دیگران است.

بنابرین شما لازم است یاد بگیرید که چگونه از صدای خود استفاده کنید تا بتوانید در دیگران بیشتر تاثیر بگذارید. بهترین تکنیک زبان بدن در این مرحله این است که به انواع سخنرانی‌های مختلف گوش دهید. ببینید کدام خوب هستند و کدام بد. چند بار با لحن‌های مختلف سخنرانی خود را ضبط کنید و با دقت گوش دهید. لازم است کمی تمرین کنید که به یک صدای شفاف و در عین حال تاثیر گذار برسید. اما هنگامی که تمرین شما به نتیجه برسد، بازخورد سخنرانی شما فوق‌العاده است.

تکنیک های عمومی زبان بدن

در این قسمت از تکنیک های کلی زبان بدن با شما سخن می‌گویم.

گاهی ابروهایتان را بالا بیاندازید

ابرو بالا انداختن در حقیقت یک حرکت ناگهانی است که شما با ابروهای خود انجام می‌دهید؛ مثل وقتی که در خیابان به طور غیرمنتظره یکی از آشنایانتان را می‌بینید. این تاثیر بسیار مهمی بر دیگران می‌گذارد. بالا انداختن ابرو می‌تواند به عنوان یک خوشامدگویی سریع و خودمانی تلقی شود. این یکی از بهترین حالت‌های زبان بدن است، وقتی که شما بخواهید دیوار ضخیمی که بین شما و یک نفر دیگر وجود دارد را فرو بریزید و راحت رفتار کنید.

یک ارتباط فیزیکی ساده و کوچک غوغا می‌کند

تحقیقات روان‌شناسان زیادی نشان داده است که یک ارتباط فیزیکی بسیار اندک، ارتباط و تعامل زیادی میان دو نفر ایجاد می‌کند.

مثل وقتی کارتان را انجام نداده‌اید و با شرمندگی می‌خواهید شرایط سخت خود را به مدیر خود توضیح دهید و او آرام به شانه‌تان می‌زند. این از هزاران تسکین و حرف امیدوارکننده کارسازتر است. یا موقعیتی را تصور کنید که خانوادگی به یک رستوران رفته‌اید و پدر شما انعام خوبی به گارسون می‌دهد. اگر چنین موقعیتی را تجربه کرده باشید و گارسون با زدن به شانه‌های پدرتان از او تشکر کرده باشد، میزان صمیمیت و دوست‌داشتنی بودن تماس فیزیکی را درک خواهید کرد.

لبخند بزنید

پل اکمن و همکارانش (روانشناس و استاد برجسته دانشگاه کالیفرنیا) معتقدند لبخند تصنعی و ساختگی و لبخند واقعی در نگاه اول قابل تشخیص هستند. هیچگاه سعی نکنید به طرف مقابلتان لبخند تصنعی بزنید. اما زبان بدن شما هنگام لبخند تصنعی و لبخند واقعی چه تفاوتی می‌کند؟

وقتی واقعا می‌خندید، چشم‌های شما باریک می‌شوند و به اصطلاح همزمان با شما می‌خندند، همینطور کناره‌های چشم شما چین و چروک می‌افتد. اما در لبخند تصنعی تنها لب‌های شما هستند که زورکی تظاهر به خنده می‌کنند. زبان بدن شما کاملا گویاست. بنابرین تصور نکنید که با یک خندۀ زورکی و تصنعی می‌توانید از موقعیت مفروض جان سالم به در ببرید. چراکه مخاطب شما فورا می‌فهمد و این اصلا خوشایند نیست. اگر اصرار دارید که جاهایی لبخند تصنعی بزنید حداقل چندبار جلوی آینه تمرین کنید و سعی کنید زبان بدن شما با لبخندتان هماهنگ باشد. چشم‌هایتان را ریز کنید و وانمود کنید این تمام اجزای صورتتان هستند که می‌خندند.

با زبان بدن خوشامد بگویید

تصور کنید به یک مصاحبه کاری رفته‌اید، یا یک قرار کاری دارید. اولین تصویری که از شما می‌بینند همان برخورد اول شما و خوشامدگویی‌تان است. اگر این برخورد خوب انجام نشود ارتباط شما قطع شده است و ادامه دیالوگ شما نمی‌تواند به خوبی ادامه پیدا کند. اما اگر بتوانید این مرحله را با موفقیت پیش ببرید، شما این شانس را دارید که یک مذاکرۀ بسیار عالی را شروع کنید. پس این لحظۀ شروع شما بسیار اهمیت دارد. اما چگونه این مرحله را با موفقیت به انجام برسانید؟

پیش از هرچیز آگاهانه حواستان باشد که اخم نکنید. خیلی از ما وقتی حواسمان نیست بدون اینکه منظور خاصی داشته باشیم ناخودآگاه اخم می‌کنیم (به خصوص اگر برای اولین بار باشد که به جایی می‌رویم یا کسی را می‌بینیم). هنگامی که از این حالت آگاه شوید به راحتی می‌توانید این مسئله را برطرف کنید و لبخند بزنید.

در پایان

اگر نمی‌توانید خوب ارتباط برقرار کنید شاید هنوز از تکنیک های زبان بدن استفاده نکرده‌اید. اینها را به کار بگیرید و تاثیر فوق‌العاده آن را در زندگی ببینید.

اگر می خواهید با موضوع زبان بدن آشنایی بیشتری پیدا کنید، در دوره جادوی زبان بدن شرکت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست