مقالهوبلاگ

با این 4 راهکار ساده بر عصبانیت خود غلبه کنید

اشتراک گذاری این مطالب در:

یک دنیا گرفتاری، خستگی و مشغولیت ذهنی در مقابل وقت همیشه محدود و اطرافیان همیشه ناراضی، از ما چه می‌سازد؟ خب معلوم است، آدمی با دو خط ابروی گره در هم، صورتی قرمز و حنجره‌ای روبه انفجار!

به نظر شما با این خشم درونی چه‌کار باید کرد؟ به عصبانیت توجه کنیم و هر آن‌چه در لحظه می‌طلبد انجام دهیم یا سکوت کنیم و به خودمان از زمین و زمان شکایت کنیم؟ احتمالاً با این شیوه‌ها‌، تنهاترین آدم کره‌ی زمین خواهیم شد. راه‌های بهتری هم وبرای غلبه بر عصبانیت خشم را به بی‌راهه بکشانید، نگذارید به مقصد برسد. این دست‌های شماست که فرمان را گرفته، پس همه‌چیز با خودتان است.

راهکارهای غلبه بر عصبانیت

تصویرش را بساز

کسی حرفی می‌زند یا کاری می‌کند که به‌شدت عصبانی می‌شوید. تصویر اولین جمله یا اولین حرکت فیزیکی‌ای که به ذهن‌تان می‌رسد را تخیل کنید و نتیجه‌اش را ببینید. همه‌ی این صحنه‌ها را کم‌تر از 10 ثانیه در ذهن بسازید و در خیال‌تان تجربه کنید. یادتان باشد که فقط در ذهن‌ بسازید!

حالا شما در کسری از ثانیه فرصت دارید، با دیدن فیلمی فرضی و یک نقد آنی، صحنه‌ی واقعی‌تان را بسازید. شک نکنید که نتیجه‌ای کاملاً متفاوت از تصویرهای خیالی‌تان می‌بینید. شما با یک مکث چند ثانیه‌ای قبل از واکنش به حرف طرف مقابل، از عصبانیت جلو افتادید و با آگاهی، کیش و ماتش کردید. نه تنها از یک اتفاق تلخ جلوگیری کردید، بلکه یک مهارت غلبه بر عصبانیت را هم آموختید؛ کنترل خشم آنی.

واکنش طرف مقابل‌ از این رفتار پخته‌ی شما کاملاً مشخص است؛ پشیمانی و عذرخواهی. شما برنده‌ی این نبرد شدید. اگر این شخص از دسته‌ی آدم‌های مهم و دوست‌داشتنی زندگی شماست، یک قدم به وی نزدیک‌تر و صمیمی‌تر شدید؛ نخ اتصال رابطه‌تان با خشم بریده نشد و با درایت شما گره‌ای محکم‌تر خورد. اگر هم این شخص از گروه آدم‌های منفور زندگی‌تان است، باز هم برنده شمایید؛ بهترین راهی که می‌توانید با آن او را خلع سلاح کنید، دوست داشتنش است! عشق به آدم‌هایی که از آن‌ها متنفرید شما رو قوی‌تر می‌کند. این بار خشم ابزاری به نفع شما شد نه علیه شما!

جادوی کهن نوشیدن

شک ندارم که به شما هم غلبه بر عصبانیت نوشیدن یک لیوان آب پیشنهاد شده. این روش قدیمی هر چند کلیشه شده، اما جادو می‌کند. همیشه یک بطری کوچک آب خنک روی میز محل کار یا داخل کیف‌تان بگذارید و قبل از هر واکنش ناخواسته‌ای، آب بنوشید. وقتی خشم سراغ‌تان می‌آید، دمای بدن‌تان به‌شدت بالا می‌رود، اما آب متعادلش می‌کند. حتماً می‌دانید که استرس و عصبانیت، دشمن پوست و آب راز شفافیت پوست است. همراه داشتن یک بطری آب کمک‌تان می‌کند تا نوشیدن، فقط راه حل کنترل خشم‌تان نباشد، بلکه تبدیل به یک عادت روزانه شود. یک رفتار مخرب تبدیل به یک عادت مثبت شد.

یک قطعه موسیقی، یک دنیا آرامش

با خود قرار بگذارید که هر وقت عصبانی شدید، به جای پرخاش و واکنش لحظه‌ای، دکمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی پِلی گوشی‌تان را لمس کنید و با یک موزیک فوق‌العاده و یک هدفون، از محیط جدا شوید. بهترین موسیقی برای این لحظه، موزیک مورد علاقه‌تان است، اما پیشنهاد بهتری که می‌شود داد، موسیقی بی‌کلام و کلاسیک است که در ذات خود، آرامش‌بخش محسوب می‌شود. خب! پس عصبانیت چندان بد هم نیست؛ یک فرصت عالی برای شناخت «باخ»، «بتهوون»، «شوپن» و تمام موسیقی‌دان‌های معرکه‌ی دنیای موزیک!

هر کاری که از آن لذت می‌برید

به خودتان جایزه بدهید. پاداش صبوری شما در مقابل یک رفتار غیرمنطقی، یک جایزه از طرف خودتان است. روزتان را که در آستانه‌ی خراب شدن است، از نو بسازید. حال‌وهوای‌تان را عوض کنید. به جاهایی بروید که از آن‌جا آرامش می‌گیرید. فرقی نمی‌کند کافی‌شاپ باشد، کتاب‌فروشی یا یک مرکز خرید شلوغ و پر رفت‌وآمد، مهم این است که شما چه‌طور آرام می‌شوید. خودتان را کشف کنید. از گرفتاری‌ها و استرس‌ها فاصله بگیرید و به خودتان نزدیک شوید. چه‌چیزی آرام‌تان می‌کند؟ رگ خواب‌تان را به‌دست بیاورید. عصبانیت ابزاری‌ است تا «من» واقعی را بشناسید.

جادوی کلمات را دست‌کم نگیرید. کلمات از شما نیرو می‌گیرند و به دل اطرافیان می‌نشینند. مراقب باشید که با خشم و ناراحتی به دل آدم‌ها زخم نزنید. همه‌ی جهان می‌تواند ابزاری برای بهبود زندگی باشد، فقط کافی‌ است شما بخواهید و اراده کنید. شما مالک احساسات و رفتارتان هستید، پس در اختیارش بگیرید. یادتان نرود که عصبانیت ابزار شما است!

 

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست