مقالهوبلاگ

راز جلوگیری از افسردگی چیست؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

جلوی آینه می‌ایستی و به خودت خیره می‌شوی. اولین چیزی که توجه‌ات را جلب می‌کند، چشمانت است، با مردمک مات و نگاه غم‌زده. تمام آینه می‌خواهد حال بد تو را فریاد بزند. با انگشت‌های یک دست می‌شود، تعداد لبخندهایت را در یک ماه شمرد. مدت‌هاست که زمان و گذر روزهای تقویم از نظرت بی‌اهمیت شده است. دوستان صمیمی‌ات، از لیست تماس‌های تلفنی، مدام کم و کم‌تر می‌شوند. فاصله‌ات با اعضای خانواده، هر روز بیش‌تر می‌شود. تنهایی و مردم‌گریزی، بی‌حوصلگی و نباتی زندگی کردن، سبک زندگی‌ات شده است. حال امروزت، حاصل عدم تلاش دیروزت برای جلوگیری از افسردگی است.

خنده‌ی امروز، راز جلوگیری از افسردگی فرداست

«افسردگی»، کلمه‌ی آشنایی است که در زندگی بسیار می‌شنویم، در ظاهر و رفتار اطرافیان می‌بینیم یا در وجود خودمان تجربه‌اش می‌کنیم. اولین بار کی سراغ‌مان آمد؟ بعد از شکست کاری؟ بعد از مرگ یکی از اعضای خانواده؟ بعد از طلاق؟ یا… ، هزاران دلیل برای ورود افسردگی به زندگی‌مان وجود دارد که هرکدام از ما با یکی از از این علت‌ها، اجازه‌ی ظهور این مهمان ناخوانده را در جسم و روح‌مان صادر می‌کنیم. مهمانی که راحت می‌آید و سخت می‌رود. سیستم جسم و روح ما را مختل می‌کند و افسار زندگی را به دست می‌گیرد. این بیماری، حس سقوط را در تمام ذهن تلقین می‌کند، به شکلی که دیگر از نابودی خود، فراری نیستیم و علاقه‌ای به تغییر مسیر و دور شدن از سراشیبی زندگی نداریم.

قبل از آن که دیر شود باید فکری بکنیم خودمان را رشد بدهیم و راه‌های جلوگیری از افسردگی را سبک زندگی‌مان کنیم تا در مقابل آفت و آثار به‌جامانده از اتفاقات غم‌انگیز، واکسینه شویم.

دغدغه‌ی افسردگی

افسردگی چیست؟ چه‌قدر از وجود یا نبود آن در زندگی خود مطمئن هستید؟ اصلاً تا به امروز تلاشی برای جلوگیری از افسردگی کرده‌اید؟

این بیماری روحی با سرعت بالایی در بین مردم جامعه در حال رشد است. افسردگی، استرس و فشارهای روحی، به تنهایی قادر خواهند بود، تمام ثانیه‌های زندگی شما را مختل کنند و شخصیت متفاوتی از شما به مردم نشان دهند. شاید تصور کنید که افسردگی فقط منحصر به زمانی کوتاه، بعد از تجربه‌ی یک اتفاق تلخ است و به خودی خود و با گذشت زمان حل می‌شود، اما این‌طور نیست. بد نیست بدانید که انزوا و تنهایی و حس غم‌انگیز متاثر از یک تجربه‌ی ناگوار، جرقه‌ی این بیماری مخرب را در وجود انسان می‌زنند و آتشی را شعله‌ور می‌کنند که وقتی شروع به سوزاندن بکند، به سادگی خاموش نمی‌شود و تا خاکستر نشدن، انسان را رها نمی‌کند. جلوگیری از افسردگی و کاهش افکار منفی، برای کسی که در یک قدمی این بیماری است، باید دغدغه‌ی اصلی زندگی‌اش شود. همراه‌مان تا پایان این مطلب باشید تا  با همدیگر راه‌کارهایی طلایی و درعین حال ساده‌ای را برای جلوگیری از افسردگی تمرین کنیم.

علاقه به خلوت و تنهایی را کنترل کنید

همه‌ی ما تاحدودی عاشق تنهایی و خلوت با خودمان هستیم. در بعضی از افراد این حس به‌مراتب قوی‌تر است. تنهایی به‌هیچ‌وجه به خودی خود، بد یا مخرب نیست و حتی می‌تواند باعث بهبود عملکرد خیلی از افراد در زندگی و رشد فردی آن‌ها ‌شود. اما مسئله این‌جاست که اگر تنهایی و مردم‌گریزی سبک زندگی شود، دردسر ساز خواهد شد. شخصی که از بودن در میان جمع و مکان‌های شلوغ، مضطرب و عصبی می‌شود، در مواجه با احساسات غم‌انگیز، تنهایی اولین انتخابش است. در این شرایط او در معرض خطر ورود افسردگی به زندگی‌اش است. در چنین حالتی فرار از تنهایی و تغییر سبک زندگی، بهترین راه مقابله با افسردگی است.

فراموش نکنید که همه‌ی افراد، در ذات خود توانایی تنها زندگی کردن را ندارند. حتی اگر بارها به خود تلقین کرده‌اید که برای مجرد ماندن یا زندگی بدون خانواده ساخته شده‌اید، ممکن است در باطن این قدرت را نداشته باشید. پس نسنجیده عمل نکنید و برای جلوگیری از افسردگی به تنهایی «نه» بگویید.

برای کاهش افسردگی به دوستان صمیمی و اعضای خانواده اعتماد کنید و به جمع پناه ببرید. اجازه ندهید که افکار منفی همراه‌تان شود. در جمع بودن و با انرژی گروه همراه شدن، ذهن شما را از منفی‌بافی دور می‌کند. حتماً در میان دایره‌ی دوستی یا اعضای خانواده، یک نفر هست که به قضاوت و مشورتش بتوانید اعتماد کنید. درد و دل کنید و بار ذهنی‌تان را تقسیم کنید. خود را رها کنید. کاهش افسردگی با تنها بودن امکان‌پذیر نیست.

خنده را بازگردانید

این جمله‌ی قدیمی که «خنده بر هر درد بی‌درمان دواست»، نکته‌ی طلایی برای جلوگیری از افسردگی است. اگر برای کاهش افسردگی در جسم و روح‌تان قصد کرده‌اید، چاره‌ای نداری، جز این‌که هندسه‌ی لب‌های‌تان را از خط صاف به خمیده تغییر دهید. مثبت فکر کنید و از ته دل بخندید، بلند بخندید. به خود یادآوری کنید که برای کاهش افسردگی موظف به خندیدن هستید. فیلم‌های کمدی ببینید، کارهای نویسنده‌های طنزپرداز را دنبال کنید و آماده‌ی شکار فرصت‌ها برای شاد شدن باشید. دنیا پر از اتفاقات جالب و بامزه است که هرچند کوچک باشند، اما با نوع نگاه شما می‌توانند فرصت بزرگی برای شاد زیستن و راهی برای جلوگیری از افسردگی شوند.

ورزش، موثرترین روش جلوگیری از افسردگی

«روح سالم در بدن سالم»، این یک شعار نیست، واقعیتی غیرقابل انکار است. داشتن یک زندگی سالم و با کیفیت روحی، به تن‌درستی گره خورده است. البته این شرط دو سویه نیست و هستند انسان‌های با اراده‌ای که بیماری‌های جسمی، قادر به بیمار کردن روح آن‌ها نشده‌اند. صحبت ما به عکس این مورد اشاره دارد. افسردگی و ناراحتی‌های روحی طولانی مدت، منجر به صدمه دیدن اندام‌های بدن، خستگی همیشگی و کسلی می‌شوند. بدن ما بازتابی از درون ماست، هرچه از درون افسرده و رنجورتر باشیم، جسم خسته و پیرتر خود را نشان می‌دهد. در چنین حالتی، برای جلوگیری از افسردگی و فرار از شر بیماری‌ها، ورزش و شرکت در گروه‌های ورزشی بهترین راه پیش‌گیری و کاهش افسردگی است. تا می‌توانید ورزش کنید و به آدرنالین فرصت چرخش در خون‌تان را بدهید. ورزش و به‌خصوص ورزش‌های گروهی، بهترین راه جلوگیری از افسردگی است. اگر نشانه‌های افسردگی در شما ظاهر شده است، حتماً سراغ یکی از ورزشگاه‌های اطراف‌تان بروید و برای بودن در جمع ورزشی مورد علاقه‌تان اقدام کنید.

خواب خوب، لذت ‌بخش‌ترین راه جلوگیری از افسردگی

خوب بخوابید و از 8 ساعت خواب‌تان در شبانه‌روز غافل نشوید. دو پارامتر خواب و افسردگی به‌شدت به هم وابسته هستند. تغییر و اختلال در مدت زمان و کیفیت خواب، روی میزان و شدت افسردگی اثر مستقیم دارد و داشتن یک نظم منطقی در زمان خواب، یکی از راه‌های جلوگیری از افسردگی است. فرد افسرده، برنامه‌ی خواب نامنظمی دارد، کم‌خوابی آزارش می‌دهد و به مرور این کم خوابی به خواب‌های افراطی تغییر حالت می‌دهد. به نحوی که فرصت فعالیت روزانه را از فرد می‌گیرد و او را کسل نشان می‌دهد. به طور معمول هر فرد به 8 ساعت خواب نیاز دارد تا در طول فعالیت روزانه، دچار خمودی و کسلی نشود. پس برای جلوگیری از افسردگی بخوابید و از این آرامش لذت ببرید، اما حواس‌تان باشد که افراط نکنید و نظم مشخصی برای میزان آن داشته باشید.

حواس‌تان را متمرکز کنید

ذهن بیمار مدام فکر می‌کند و فکر می‌کند. به حدی می‌رسد که برای کوچک‌ترین و شاید بی‌اهمیت‌ترین فعالیت‌های روزانه، سناریوی منفی می‌سازد و نگرانی‌های بیمارگونه‌اش را در تمام جان فرد منتشر می‌کند. امید را مدام پس می‌زند و به سیاه چاله‌های مغز، فرصت جولان می‌دهد تا افسردگی در تمام وجود انسان رخنه کند. جلوگیری از افسردگی در این مرحله اخطاری جدی است. وقتش رسیده که یک تابلوی بزرگ با علامت «هیس!» درون مغزمان نصب کنیم و از حرافی بیش از حد ذهن بکاهیم. برای این کار باید فکر را منحرف کنیم و مسیرش را تغییر دهیم. توجه به حواس، موثرترین راه انحراف ذهن از افکار سیاه و پوچ است. برای جلوگیری از افسردگی و اضطراب، نباید به افکار منفی فرصت سرعت گرفتن بدهیم. پنج حواس ما پر قدرت‌ترین همراه‌مان برای کاهش افسردگی هستند.

تمرکز به خط بوی یک گل، شنیدن دقیق یک موسیقی فوق‌العاده، لذت چشیدن طعم یک غذای معرکه و لمس و نوازش حیوان خانگی‌تان معجزه می‌کند.

خودتان را در مسیر زندگی قرار دهید

از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آثار افسردگی، منزوی شدن فرد و دور شدن از زندگی اجتماعی است؛ سبک زندگی‌تان را برخلاف این قانون مخرب تنظیم کنید تا برای جلوگیری از افسردگی آماده باشید. از بی‌کاری فرار کنید، داشتن یک شغل کوچک یا کم درآمد، بهتر از بی‌کار و منزوی بودن است. کار و درآمدزایی، اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد. اعتماد به نفس، با افسردگی سر سازش ندارد. البته در اجتماع بودن، فقط با شاغل بودن میسر نیست؛ در محیط‌های جمعی حضور داشته باشید. رفتن به یک کنسرت دلخواه، تماشای تئاتر پر سر و صدای این روزها و رفتن یکی دوبار در ماه به رستوران، شما را افسردگی دور و به جمعی زندگی کردن که قانون اصلی زندگی بشر است، نزدیک می‌کند. دایره‌ی دوستان‌تان را هر روز بزرگ‌تر کنید و بیش‌تر با آن‌ها وقت بگذرانید؛ شما برای جلوگیری از افسردگی به آن‌ها نیازمندید.

دوستی فقط به دنیای انسان‌ها محدود نمی‌شود، کتابخانه‌ی شما محفل گرم دوستانه‌تان است. کتاب خوب، ناجی شما در سراب افسردگی است. حتماً کتاب بخوانید و از همه مهم‌تر با دقت کتاب انتخاب کنید. شما به کتابی محتاج هستید که به زندگی امیدوارتان کند و حس سرزندگی و نشاط را در وجودتان نشر دهد.

  یک غذای لذیذ

یادتان باشدکه خوب غذا بخورید و رژیم غذایی سالمی داشته باشید. وعده‌های غذایی، به‌خصوص صبحانه را جدی بگیرید. صبحانه کیفیت انرژی روز شما را تعیین می‌کند. یک بشقاب از غذای خوش‌آب‌ و رنگ، ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین راه جلوگیری از افسردگی است که حتماً مشتاق امتحانش هستید.

به آفتاب سلامی دوباره خواهم داد

نور تضاد روشنی با تیرگی و سیاهی دارد. نور یعنی انرژی و نشاط، همان چیزی که با افسردگی سنخیتی ندارد. از تاریک کردن بیش از حد خانه پرهیز کنید. نور نیاز اساسی انسان است و خورشید از روز ازل همراه بشر بوده است. پس با خورشید قهر نکنید و از بودن در آفتاب فراری نباشید. از خانه بیرون بزنید و زیر نور این کره‌ی سوزان و پر انرژی، در هوای تازه‌ی اول صبح پیاده‌روی کنید.

این زندگی متعلق به شماست، هر شکل و رنگی که بخواهید می‌توانید در صفحه‌های روزهای تقویم آن بزنید. انرژی و سرزندگی، ذهن‌تان را خوش‌رنگ‌ولعاب می‌کند، اما افسردگی تعداد رنگ‌های زندگی‌تان را کم می‌کند و جز سیاه و خاکستری رنگی باقی نمی‌گذارد. اطمینان داشته باشید که اگر امروز برای جلوگیری از افسردگی هوشیار شوید، فردا زندگی رنگی‌تری خواهید داشت.

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست