زندگی نامه افراد موفقمقالهوبلاگ

ده فرد ثروتمند جهان: وارن بافت (موفق‌ترین سرمایه گذار قرن بیستم)

اشتراک گذاری این مطالب در:

وارن بافت موفق‌ترین سرمایه گذار قرن بیستم

وارن بافت (Warren buffett)، سرمایه گذار، تاجر، نویسنده و بشر دوست آمریکایی است. او که یکی از تاثیر گذار ترین افراد در حوزه ی سرمایه گذاری و همچنین یکی از الهام بخش ترین افراد مشهور دنیا به شمار می آید، در سال 2008 به عنوان ثروتمند ترین فرد دنیا از سوی مجله ی فوربس انتخاب شد. در حال حاضر، طبق آمار سایت معتبر فوربس، وارن بافت با ثروتی معادل 6.86 میلیارد دلار، سومین فرد ثروتمند جهان بعد از جف بزوس و بیل گیتس است. وارن بافت در سال 2007 میلادی، در بین 100 مرد برتر تاثیر گذار در دنیا، توسط مجله ی تایم قرار گرفت. بافت در سال 2006 بیش از 70 درصد ثروت خودش را که در آن زمان مبلغی معادل 37 میلیارد دلار می شد، به صورت کمک های سالانه، به موسسه ی خیریه ی بیل و ملیندا گیتس اهدا کرد.

وارن بافت دومین فرزند از پدری تاجر و سیاستمدار بود و از همان کودکی در زمینه ی پول و تجارت استعداد بسیاری داشت. جالب آنکه او در 6 سالگی اولین خرید و فروش مهم اش را انجام داد! او 6 جعبه کوکا کولا را با قیمت 25 سنت از مغازه ی پدر بزرگش خرید و هر بطری کوکا را به قیمت 5 سنت به فروش رساند. او در دوره ی دبیرستان، با فروش مجلات، آدامس و کوکا کولا کسب درآمد می کرد. بافت در 11 سالگی اولین سهامش را خرید و فروش کرد.

وارن بافت با وجود کار تمام وقت، مشغول به تحصیل در دانشگاه نبراسکا شد و در مدت سه سال توانست موفق به اخذ مدرک لیسانس بشود. او همچنین دوره ی فوق لیسانس رشته ی اقتصاد را در دانشگاه کلمبیا گذراند. وارن بافتهمواره از سرمایه گذاری در بازار سهام و املاک کسب درآمد می کرد. اما پس از ازدواج و به دنیا آمدن اولین فرزندش، سرمایه گذاری اش به چند مشاور املاک محدود بود که چندان سودی برایش نداشتند. در همین شرایط او تصمیم گرفت که برای کسب درآمد شروع به تدریس کند. وارن بافت در دانشگاه اوماها برای داشجویانی که اغلب دو برابر سن او را داشتند، اصول سرمایه گذاری را تدریس می کرد.

درآمد کلان او از سال 1954 به بعد ایجاد شد. زمانی که بن گراهام، که زمانی استاد وارن بافت در دانشگاه کلمبیا بود و از سرمایه گذاران مشهور آن زمان به شمار می آمد، از بافت دعوت کرد تا با حقوق سالانه ی 12 هزار دلار برایش کار کند. بافت توانست در طول سال های 1950 تا 1956، سرمایه شخصی خودش را از 9 هزار دلار به 140 هزار دلار تبدیل کند.

موسسه ی سرمایه گذاری بافت، در سال 1956 رسما آغاز به کار کرد. او به همراه خواهرش و عمه اش، اصلی ترین سرمایه گذاران این شرکت بودند که مجموعا 105 هزار دلار در این شرکت سرمایه گذاری کردند. سرمایه ی اولیه ی بافت برای این موسسه در حدود 100 هزار دلار بود که توانست در کمتر از یک سال، آن را به 300 هزار دلار تبدیل کند. شرکت سرمایه گذاری بافت، دو سال بعد، مالکیت 7 شرکت دیگر را بر عهده گرفت. چند سال بعد، بافت رسما به یک میلیونر تبدیل شد. در سال 1962، سرمایه ی شرکت وارن بافت به 7 میلیون دلار رسید که 1 میلیون دلار از آن متعلق به بافت بود.

شرکت های تحت مالکیت موسسه ی بافت، در سال 1966 در یک شرکت منسوجات به نام «یرکشایر هاتاوی» تلفیق شدند. بافت مالک 1 میلیارد و 250 میلیون دلار از سهام 7 میلیارد و 178 میلیونی این شرکت بود. در فاصله ی سال های 1965 تا 1975، ارزش هر یک سهم از شرکت یرکشایر، از 20  دلا ر به 95 دلار افزایش پیدا کرد. بافت تا آن زمان مالک 29 درصد از سهام شرکت بود و در این دوران، 14 درصد دیگر از سهام شرکت را نیز خریداری کرد. به این ترتیب، وارن بافت و همسرش (با 3 درصد سهم)، مجموعا مالک 46 درصد از سهام این شرکت شدند.

در سال 1979، نام وارن بافت در میان 400 فرد ثروتمند دنیا از سوی مجله ی فوربس قرار گرفت. او که با توسعه ی شرکت یورکشایر توانست سرمایه گذاری ها ی بیشتری انجام بدهد، بخشی از سهام ABC را خریداری کرد. پس از مدتی بافت با فروش این سهام، سود بسیاری کسب کرد و ثروت خالص او به مبلغ 620 میلیون دلار رسید. یکی از بزرگ ترین سرمایه گذاری های شرکت یرکشایر، خرید شرکت seescandy در سال 1970 بود که با مبلغ 25 میلیون دلار خریداری شد. 3 سال بعد، یعنی در سال 1973، بافت سهام شرکت واشنگتن پست را خریداری کرد.

به گفته ی خود وارن بافت، او در سال 2006، با درآمد سالانه ی 100 هزار دلار، تنها 18 درصد از درآمدش را صرف پرداخت مالیات می کرد و این در حالی بود که افرادی با درآمد کمتر، در آن زمان در حدود 32 درصد مالیات پرداخت می کردند. وارن بافت در سال 2002 وارد بازار سرمایه گذاری روی پول های خارجی شد؛ چرا که معتقد بود ارزش دلار رو به کاهش می گذارد. او همچنین سرمایه گذاری های کلانی در شرکت های بیمه، تولید انرژی، جواهرات، بازار فرش و مبلمان انجام داده است. علاوه بر این ها، وارن بافت سهام دار شرکت های مشهوری چون کوکا کولا، ژیلت و آمریکن اکسپرس نیز هست.

برچسب‌ها: , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست