درمان استرسمقالهوبلاگ

استرس چگونه می تواند به نفع مان باشد؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

طبیعی است که همه ی ما به دنبال راه هایی برای کاهش استرس باشیم، اما جلوگیری از استرس همیشه هم کار درستی نیست. استرس همیشه با لحظاتی دلهره آور و دردناک برای ما توأم شده است و بر هیچکس پوشیده نیست که این حس تا چه اندازه می تواند برای سلامتی مان خطرناک و تهدید کننده باشد. اما چگونه چنین حسی می تواند در عین حال به نفع ما باشد؟

به طور کلی دو نوع استرس وجود دارد. استرس بد و استرس خوب. زمانی که دچار استرس خوب باشیم و بتوانیم آن را به نحو درستی کنترل کنیم، می توانیم از فواید استرس بهره مند شویم. کاهش استرس بد یکی از مهم ترین اقداماتی است که باید در جهت افزایش سلامتی انجام بدهیم. اما از فواید استرس خوب نمی توان غافل شد. استرس زمانی به شما آسیب می رساند که نتوانید آن را تحت کنترل قرار بدهید. به همین دلیل کسب مهارت هایی برای جلوگیری از استرس بد در وهله ی اول ضروری است. دوره خداحافظ استرس را ببینید و از نظرات کارشناسی و علمی برای رفع این مشکل کمک بگیرید.

کاهش استرس در زندگی

یکی از مهم ترین کارهایی که در رابطه با استرس مان می توانیم انجام بدیم این است که یا آن را به کلی از زندگی مان حذف کنیم (که تقریبا غیرممکن است!) و یا آن را به نوع مثبت تبدیل کرده و در کنترل اش داشته باشیم. بنابراین در وهله ی اول باید مهارت تبدیل و کنترل استرس را به دست بیاوریم. دانستن فواید استرس خوب بر روی سلامتی، می تواند مشوق خوبی برای کاهش استرس و جلوگیری از استرس بد باشد. در واقع بیشتر تأثیرات مثبت استرس موقتی هستند و در صورتی اتفاق می افتند که استرس خوب و کنترل شده ای را تجربه کرده باشیم. بنابراین گفتن خداحافظ استرس در طولانی مدت می تواند به نفعمان باشد. اما بهتر است فعلا کمی با جنبه های مثبت این حس طرد شده آشنا شویم.

استرس می تواند قدرت مغز را افزایش بدهد

سطح پایین عوامل استرس زا می تواند باعث تولید ماده ی شیمیایی نوروتروفین در مغز بشود و قدرت ارتباط بین نورون ها در مغز را افزایش بدهد. در حقیقت تجربه ی استرس کم، ممکن است مکانیزمی ابتدایی باشد که در آن عوامل استرس زا قدرت تمرکز و بازدهی مغز را بالاتر می برند. تحقیقات نشان داده است که عکس العمل بدن نسبت به عوامل استرس زای کوتاه مدت، باعث تقویت حافظه و بهبود یادگیری به طور موقت می شود. بنابراین گفتن خداحافظ استرس در مواقعی چندان هم منطقی به نظر نمی رسد! برای کاهش استرس بد و تبدیل آن به استرس مثبت تلاش کنید تا بتوانید عملکرد مغزتان را افزایش بدهید.

قوای بدنی را افزایش می دهد

زمانی که بدن ما نسبت به استرس واکنش نشان می دهد، در واقع خودش را برای احتمال صدمه دیدن و ضربه خوردن آماده می کند. یکی از این راه ها برای مقابله با صدمه دیدن، افزایش ماده ی شیمایی اینترلوکین (ماده ی شیمیایی مسئول تنظیم سیستم ایمنی بدن) است که به طور موقت قوای دفاعی بدن را بالا می برد. تحقیقاتی که در سال 2012 در دانشگاه استنفورد انجام شد نشان داد که بدن موش های آزمایشگاهی در مواجهه با استرس میزان زیادی از انواع سلول های ایمنی را تولید می کند.

تأثیر استرس در افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن اثبات شده است، اما این تأثیر کاملا موقتی بوده و تجربه ی استرس بد در طولانی مدت می تواند به طور جدی به سیستم ایمنی بدن آسیب بزند. بنابراین بهتر است فکری برای کاهش استرس بدتان بکنید!

مقاومت در برابر سختی ها را افزایش می دهد

یادگیری نحوه ی روبرو شدن و کنار آمدن با موقعیت های استرس زا کمک می کند تا در مواجهه با موقعیت های مشابه هر بار عملکرد بهتری از خودمان نشان بدهیم. هر چند مواجه شدن با موقعیت های کم استرس تر هم می تواند برای شما سودمند باشد اما تجربه ی تکرار شونده ی رویارویی با موقعیت های پر تنش و استرس زا کمک می کند تا توانایی کنترل ذهنی و جسمی بیشتری را در خودمان پیدا کنیم. در نتیجه هر بار که با موقعیت مشابهی روبرو می شویم کنترل و مقاومت مان در برابر آن شرایط افزایش می یابد.

این موضوع تنها مربوط به شرایط استرس زا نیست، قرار گرفتن در دل ماجراها و توانایی مواجه شدن با چالش های جدید باعث می شود تا انسان قوی تری باشیم. به همین دلیل نیز کاهش استرس و یا جلوگیری از استرس بد می تواند به ما کمک کند تا با تجربه ی نوع مثبت استرس بتوانیم مقاومت و کنترل بیشتری را در خودمان احساس کنیم و از پس شرایط و چالش هایی که برای هر انسانی می توانند دشوار باشند بربیاییم.

جالب است بدانید طبق تحقیقاتی که در سال 2013 در دانشگاه کالیفورنیا انجام گرفت، مشخص شد که میزان کمی از استرس روزانه می تواند از آسیب فیزیکی جلوگیری کند و مقاومت روانی مان را افزایش بدهد؛ این در حالی است که استرس شدید و بسیار زیاد می تواند حتی به دی ان ای ما آسیب وارد کند و موجب پیری زودرس بشود.

اشیاق رسیدن به موفقیت را افزایش می دهد

احتمالا تجربه کرده اید که در شرایط استرس زا عملکردتان دچار مشکل شده باشد و کارهایتان را بسیار ضعیف تر از سایر مواقع به انجام برسانید. در چنین شرایطی کاهش استرس زیاد یکی از اصلی ترین اقداماتی است که باید برای بهبود کارتان انجام بدهید. اما استرس خوب و کنترل شده باعث می شود که به موقعیت های تنش زا به عنوان چالشی نگاه کنید که می توانید از پس آن بربیایید و نیازی به جلوگیری از استرس نداشته باشید. در واقع این استرس مثبت کمک می کند تا در شرایط چالش برانگیز حتی عملکرد بهتری داشته باشید و به شرایط به عنوان موقعیتی غیر قابل کنترل و خارج از توانتان نگاه نکنید.

استرس خوب به شما کمک می کند تا همراه جریان حرکت کنید. زمانی که بتوانید همراه جریان اتفاقات حرکت کنید و یا به نوعی موج سوار خوبی باشید، به این معنی است که به مرحله ی بالایی از آگاهی و درک موقعیت رسیده اید. این همراه شدن با جریان را می توانید در هر شرایطی چه در موقعیت های کاری و ورزشی و چه در موقعیت های هنری و غیره بیاموزید و اشتیاق تان را برای رسیدن به موفقیت در هر کاری که انجام می دهید بالاتر ببرید.

کاهش استرس زمانی می تواند به نفع تان باشد که درگیر حجم بالایی از استرس یا استرس فلج کننده باشید که اجازه نمی دهد قدم از قدم بردارید. در چنین شرایطی می توانید با کاهش آگاهانه، به جای جلوگیری از استرس، آن را به سطحی برسانید که در واقع به عاملی مشوق و انگیزاننده برای رسیدن به موفقیت تبدیل شود.

در رشد بهتر کودک تأثیر گذار است

بسیاری از زنان نگران این موضوع هستند که استرس و اضطراب آن ها بر روی روند بچه دار شدن شان در آینده اثری منفی بگذارد. این موضوع تا حدودی درست است. اگر درگیر استرس فلج کننده هستید، بهتر است برای کاهش استرس تان از همین حالا اقدامات مؤثری انجام داده و آن را تحت کنترل خودتان دربیاورید. اما تحقیقات جانز هاپکینز در سال 2006 نشان داده است کودکانی که از مادرانی با سطح استرس متعادل (در طول دوران بارداری) متولد شده اند، در سن 2 سالگی از مهارت های قابل پیشرفت و قدرت درونی بیشتری نسبت به سایر کودکان برخوردار هستند.

 

اگر ترس و استرس بیش از حد زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است، با دوره خداحافظ استرس، برای همیشه با استرس خداحافظی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

انرژی درمانی چیست

برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده
فهرست