مقالهوبلاگ

چطور می توانیم واقعا مثبت اندیش بشیم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

مثبت اندیشی به طور کلی یک رفتار خوب و ارزشمند در جامعه تلقی می شود. رسانه و منابع مختلف دایما سعی دارند ما را تشویق به مثبت اندیشی کنند. با وجود این، واقع گرا بودن حتی از مثبت اندیش بودن هم مهم تر است. برای مثبت اندیش بودن، قرار نیست که وقایع منفی و ناگوار زندگی مان را نفی کنیم، بلکه باید از طریق دیدی واقع گرایانه به مثبت اندیشی برسیم.

همه ی ما به خوبی با مفاهیم مثبت اندیشی و منفی نگری آشنا هستیم و می دانیم که مثبت اندیش بودن باعث می شود تا لذت و شادی بیشتری را در زندگی مان حس کنیم. مثبت اندیشی معمولا به کنترل استرس و داشتن حس بهتر کمک می کند و باعث می شود تا انسان شجاع تری باشیم و بتوانیم زندگی را به معنای واقعی تجربه کنیم. اما صرفا مثبت اندیش بودن نمی تواند ما را به جایی برساند. برای اینکه بتوانیم از اثرات بی شمار مثبت اندیشی بهره مند شویم، باید با دیدی واقع گرایانه به مسایل نگاه کنیم. اما چگونه ممکن است بتوانیم فردی واقع بین و در عین حال مثبت اندیش باشیم؟

 

مثبت اندیشی دری است به سوی فرصت ها و کشفیات جدید؛ چرا که به ما جرأت، اشتیاق و ایمانی می دهد تا به دنبال جواب سوال هایمان برویم و به یافتن یک پاسخ واقعی امیدوار باشیم. بله، ممکن است که مثبت اندیشی مفهومی ایده آل گرایانه به نظر بیاید، خصوصا اگر روی به دست آوردن آن تاکید زیادی بشود.

ممکن است در سمینارهای موفقیت، کتاب ها و سخنرانی های انگیزشی، متوجه تأکید زیاد از حد روی مثبت اندیشی شده باشید. تأکید زیاد از حدی که در نهایت یک پیام دارد: «اگر باور داشته باشید موفقیت آسان به دست می آید، آن را آسان به دست خواهید آورد». اما حقیقت این است که این مطلب اغلب اوقات درست نیست. برای درک بهتر این موضوع، بهتر است نگاهی به نقطه ی مقابل مثبت اندیشی، یعنی منفی گرایی بیاندازیم.

طرف دیگر ماجرا

منفی گرایی عموما حالتی ذهنی است که باعث می شود فرد منفی نگر دایما موقعیت های منفی و درد های زندگی را بیش از خوبی ها و لحظات لذت بخش آن ببیند. در واقع، برای یک فرد منفی گرا تقریبا هیچ امید و نقطه ی مثبتی وجود ندارد.

افراد منفی نگر معمولا خودشان را برای شکست های زندگی سرزنش می کنند و کمتر پیش می آید که بابت موفقیت هایی که به دست می آورند به خودشان افتخار کنند. یک فرد منفی گرا، جدا از اینکه ایجاد تغییر در هر زمینه ای چه تاثیرات مثبتی می تواند در زندگی اش داشته باشد، از ایجاد و پذیرش هر نوع تغییری دوری می کند.

ممکن است خیلی از افراد از ایجاد تغییر در زندگی شان خوشحال نشوند، اما تفاوت اساسی ای میان افرادی که تصمیم می گیرند از حیطه  ی امنشان خارج شوند و برای به دست آوردن موفقیت های جدید تلاش کنند با افرادی که فکر می کند شرایط کنونی شان خوب است و نیازی به تغییر آن ندارند وجود دارد. در واقع خیلی از افراد منفی نگر خود را واقع گرا می دانند و معتقدند که واقعیت زندگی چیزی جز سختی و مشکلات نیست. اما تماما منفی نگر بودن را نمی توان به عنوان دیدگاهی واقع بینانه پذیرفت. همه ی ما می دانیم که زندگی ترکیبی از لحظات خوب و بد است.

مثبت اندیشی واقع گرایانه

افرادی که به طور واقع گرایانه ای مثبت اندیش هستند، باور دارند که توانایی موفق شدن در هر کاری که به دنبال آن می روند را دارند. این افراد به ندرت به توانایی شان در کسب موفقیت شک می کنند.

با در نظر داشتن امکان موفقیت، آن ها تمام جزییات کار را بررسی می کنند، منابع مورد نیازشان را پیدا می کنند، بر هدفشان متمرکز می شوند و گزینه های جایگزین را نیز در نظر می گیرند و تمام این ها در نهایت باعث می شود که به موفقیت مورد نظرشان دست پیدا کنند.

در واقع افرادی که به طور واقع بینانه ای مثبت اندیش هستند، متوجه این نکته اند که باید به مسایل با دیدی منطقی نگاه کنند. آن ها با آمادگی کامل، خودشان را برای رویارویی با چالش ها و ریسک هایی که ممکن است در مسیر رسیدن به اهداف شان با آن ها مواجه شوند آماده می کنند. چنین نگرش آگاهانه ای باعث می شود تا اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند و در نتیجه در رابطه با کسب موفقیت امیدوارتر خواهند بود.

سوفیا چو، محقق روانشناسی سازمانی در دانشگاه ملی تایوان می گوید: «مثبت اندیشان واقع گرا، معمولا از مزایای هر دو طرف بهره مند می شوند. آن ها از واقع گرا بودنشان در جهت عملکرد بهتر در کسب و کارشان استفاده می کنند و در عین حال به خاطر اتفاقات ناخوشایند روحیه شان را از دست نمی دهند.»

جالب است بدانید افراد مثبت اندیش واقع گرا، عموما بیش از افراد صرفا مثبت اندیش به موفقیت های تحصیلی و شغلی دست پیدا می کنند. دلیل این امر می تواند نوع ذهنیت آن ها باشد که معتقدند بدون تلاش و کار زیاد قرار نیست موفقیتی نصیب شان بشود.

مثبت اندیش واقع گرایانه در کسب و کار

ویژگی مثبت اندیشی واقع گرایانه، یکی از اصلی ترین ویژگی ها برای مدیران سطح بالای سازمان به شمار می آید. داشتن این ویژگی باعث می شود تا مدیران تصمیات منطقی تر و مشخص تری را اتخاذ کنند.

چنین مدیرانی اهداف جاه طلبانه ای را دنبال می کنند که از نظر بسیاری از افراد رسیدن به آن ها غیرممکن به نظر می رسد، اما در عین حال به خوبی از چالش ها و مسایلی که ممکن است در راه رسیدن به آن اهداف با آن ها مواجه شوند آگاه هستند. چیزی که مدیران موفق را از دیگر مدیران جدا می کند، توانایی آن ها در تعیین اهداف بزرگ و کمک به تیم و کارمندان و حمایت از آن ها در جهت رسیدن به آن اهداف است. توانایی روبرو شدن با واقعیت و گرفتن تصمیمات درست در طول مسیر رسیدن به اهداف، حتی از توانایی حمایتی هم اهمیت بیشتری دارد.

زمانی که مدیران با در نظر داشتن واقعیت، اهداف و چشم اندازهایشان را مشخص می کنند، انرژی و اشتیاق تیم شان را برای پیشروی به سوی آن اهداف افزایش می دهند. برخلاف آنچه به نظر می آید، مثبت اندیشی واقع گرایانه به معنی تعیین اهداف در دسترس تر و کوچک تر نیست، بلکه توانایی تعیین اهداف بزرگ و رسیدن به نتایج فوق العاده بر اساس قوانین واقعی است.

راه هایی برای رسیدن به مثبت اندیشی واقع گرایانه 

  • چالش هایی برای خودتان ایجاد کنید و برای پیروز شدن در آن ها برنامه ریزی کنید. مهم این است که مثبت اندیش باشید و با در نظر گرفتن تمام راه ها و موانع، با پیروزی این چالش را پشت سر بگذارید.
  • انتظار هر پیشامدی را داشته باشید و به توانایی خودتان برای روبرویی با این مشکلات و موانع اطمینان کنید. به شرایط مختلفی فکر کنید که ممکن است در طول مسیر رسیدن به خواسته هایتان خوب پیش نروند و برای آن شرایط آماده شوید.
  • خودتان را زیادی درگیر اتفاقات ناخوشایند نکنید. در چنین شرایطی کاری را انجام بدهید که برایتان لذت بخش است. این کار باعث می شود تا کمی حواستان از آن موقعیت ناخوشایند پرت شود و حس بهتری پیدا کنید.
  • تأثیر خوبی روی زندگی دیگران بگذارید. زمانی که به کسی کمک می کنید که به خواسته اش برسد، احساسات بسیار خوب و مثبتی را در خودتان تجربه خواهید کرد. زمانی که دیگران را خوشحال می کنید، آن خوشحالی به خودتان برمی گردد.
  • مراقب سلامتی تان باشید. در هر شرایطی سلامت جسمانی، روحی و احساسی تان را در اولویت قرار بدهید و برای حفظ این سلامت هر کاری لازم است انجام بدهید.

بهره بردن از شوخ طبعی

فرانک ای کلارک می گوید: «دومین راه موثر برای حل یک مشکل، پیدا کردن وجوه خنده دار در آن مشکل است.» خنده و شوخ طبعی به شما کمک می کند تا راحت تر از پس مشکلات و سختی های زندگی بربیایید. همچنین شوخ طبعی راه دیگری برای تغییر کامل یک دیدگاه منفی نگر و ناامید و تبدیل آن به دیدگاهی امیدوارانه تر و کسب مثبت اندیشی است.

به کار بردن شوخی و خنده حس و حالتان را عوض می کند و حس لذت، شادمانی و اعتماد به نفس را در شما تقویت می کند. به کار بردن شوخ طبعی در موقعیت های دشوار، باعث می شود تا نگاهی مثبت تر به مسایل تان داشته باشید. شوخی کردن با مشکلات تان باعث کم شدن اهمیت و بزرگی آن ها در ذهنتان می شود و همچنین کمک می کند تا کمتر تحت تأثیر استرس و ترس ناشی از آن مشکل قرار بگیرید.

در نهایت:

برای تبدیل شدن به مثبت اندیشی واقع گرا، باید بدانید که نیاز به تمرین دارید. برای تبدیل شدن به چنین فردی باید تلاش کنید و تصور نکنید که این حس می تواند به طور طبیعی در شما ایجاد بشود. در واقع مثبت اندیشی واقع گرایانه به این معنی نیست که فکر کنید بدون تلاش و سختکوشی می توانید به طور حتم به موفقیت برسید. شما باید با آگاهی و آمادگی کامل، قدم در راه اهداف و خواسته هایتان بگذارید و با دیدی مثبت خودتان را برای موفقیت آماده کنید. رسیدن به مثبت اندیشی واقع گرایانه، یک مقصد نیست، بلکه مسیری است که همواره می توانید در آن بهتر و بهتر شوید.

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست