مقالهوبلاگ

چگونه می توانیم عادت های دل خواهمان را در زندگی شخصی و کاری ایجاد کنیم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

کنار گذاشتن عادت های مخرب بسیار سخت است و به دست آوردن عادت های خوب حتی می تواند از آن هم سخت تر هم باشد. همه ی ما سعی می کنیم تا هر سال عادات جدید و بهتری را در خودمان ایجاد کنیم. از آنجایی که اغلب تصمیم مان برای ایجاد عادت های خوب با شکست مواجه می شود، باید به فکر راه متفاوت و موثر تری برای ایجاد عادات جدید و مثبت در خودمان باشیم.

یکی از مهم ترین دلایلی که مانع تکرار یک عادت مثبت در ما می شود، عدم انگیزه است. ممکن است در شروع یک فعالیت و کسب یک عادت جدید، انگیزه ی زیادی داشته باشیم، اما رفته رفته انگیزه ی ما کاهش پیدا می کند و در نتیجه عادت های مثبت و سازنده ای که دوست داشتیم در خودمان ایجاد کنیم را ادامه نمی دهیم. دلیل این عدم انگیزه به عدم اطلاعات کافی ما بر می گردد. زمانی که از شیوه ی درست ایجاد عادات جدید در خودمان مطالع نیستیم، طبیعی است که در شکل دهی آن عادت ها شکست بخوریم. در این مقاله شما را با برنامه ای سه مرحله ای برای کسب عادات جدید آشنا می کنیم که عمل کردن به  آن می تواند تغییرات بزرگی را در زندگی تان ایجاد کند.

بسیاری از ما مدت ها است که قصد داریم کاری را انجام بدهیم. سالم تر زندگی کنیم، ورزش کنیم، کتاب بخوانیم و کاری برای رشد و پیشرفت خودمان انجام بدهیم. اما به نظر می رسد که ایجاد عادات جدید تقریبا غیر ممکن است. با وجود اطلاع از مزایایی که ایجاد یک عادت می تواند برای زندگی مان داشته باشد، نمی توانیم آن را در زندگی مان ایجاد کنیم و یا بعد از مدت کوتاهی آن عادت را به کلی کنار می گذاریم و به نقطه ی اول مان بر می گردیم. اما علت این امر چیست؟ در واقع ما از الگوی درستی برای ایجاد عادات پیروی نمی کنیم.

روانشناسان رفتاری، الگوی سه مرحله ای را برای کسب عادات جدید پیشنهاد می کنند. این الگو شامل سه مرحله ی یادآور، روزمره یا روتین و پاداش می شود.

  • یادآور: نیرویی که باعث شروع به یک رفتار خاص می شود.
  • روتین: رفتار به خودی خود و قدم هایی که بر می دارید.
  • پاداش: مزایایی که از رفتاری خاص به دست می آورید.

ایجاد عادات جدید در زندگی شخصی

این پروسه ی سه مرحله ای می تواند زندگی تان را تغییر بدهد. به طور مثال، شما می دانید که نخ دندان کشیدن فواید زیادی دارد و مدت ها است که علی رغم علم به مزایای این کار نمی توانید عادت به نخ دندان کشیدن را در خودتان ایجاد کنید. حالا اگر برای انجام این کار یک یادآور برای خودتان در نظر بگیرید، مثلا در هنگام دوش گرفتن (روزانه) این کار را انجام بدهید، به طور ناخودآگاه این کار برایتان به یک عادت تبدیل می شود.

بنابراین برای ایجاد یک عادت، بر طبق برنامه ی سه مرحله ای یاد شده، در ابتدا باید «یادآور» ای برای آن در نظر بگیرید. یعنی کاری که در فواصل زمانی منظم، انجام یک عادت را به شما یادآوری کند و براساس آن به عمل کردن به عادت تان در زمان های مشخص شده متعهد شوید. دومین مرحله این است که آن یادآور را به صورت روتین دربیاورید. به طور مثال اگر می خواهید بیشتر ورزش کنید، یادآوری برای آن تعیین کنید. مثلا هر بار که از خانه بیرون می روید. سپس آن را به یک کار روتین تبدیل کنید. به طور مثال روزهای فرد رأس ساعت 5 عصر برای قدم زدن از خانه یا محل کارتان خارج شوید و پیاده روی کنید یا دوی آرام انجام بدهید. در زمان عمل به این الگو باید صبور باشید و به زمانبندی تان تعهد داشته باشید. در مدت زمان کوتاهی، رسیدن به مرحله ی سوم یعنی پاداش، باعث تثبیت آن عادت در شما می شود.

زمانی که شما با تعیین یک یادآور و انجام آن به صورت روتین، شروع به ایجاد یک عادت جدید در خودتان می کنید، بدون آنکه متوجه بشوید بازدهی تان افزایش پیدا می کند. به طور مثال، در مدت زمان کوتاهی متوجه می شوید که انرژی تان بیشتر شده یا درآمدتان به طور مشخصی افزایش داشته است. در این زمان است که با مشاهده ی پاداش حاصل از ایجاد یک عادت، میل و رغبت بیشتری برای ادامه دادن به رفتاری خاص پیدا می کنید. و اینجاست که این پاداش و انرژی باعث می شود تا از روی علاقه و اشتیاق به انجام رفتاری خاص یا عادتی مشخص ادامه بدهید.

ایجاد یک عادت مثبت در کسب و کار نیز به شدت اهمیت دارد. زمانی که روی سه مرحله ی یاد شده تحقیقاتی صورت گرفت، مشخص شد که می توان به کمک آن ها به موفقیت های شخصی، تیمی و سازمانی رسید.

موفقیت های شخصی

فرض کنید که شما قصد دارید نوشتن را به طور حرفه ای شروع کنید و در محیط کارتان فردی هست که در زمینه ی تولید محتوا و استراتژی های محتوایی خبره است و قصد دارد به شما کمک کند. شما به کمک او می توانید چندین مقاله ی خوب و باکیفیت را در طول یک ماه تولید کنید اما همیشه در پایان دادن به مطالب مشکل دارید و زمان زیادی را روی کار بر آن ها می گذارید. دلیل این مشکل می تواند رعایت نکردن مرحله ی «روتین» باشد.

حالا اگر روند کارتان را تغییر بدهید و برنامه ای برای جلسات منظم (یادآور و روتین) تنظیم کنید تا در آن ها به بحث درباره ی مطالب بپردازید، مدت زمانی که تاکنون به طور روزانه برای حل مشکل تان اختصاص می دادید را کم کردید و سریع تر می توانید پایان مناسبی برای مقالات پیدا کنید. این تغییر کوچک ممکن است خیلی به چشمتان نیاید، اما در واقع با دنبال کردن یک روتین و داشتن برنامه ای منظم برای هر کاری، بازدهی تان را تا دو برابر می توانید افزایش بدهید. در نهایت پاداشی که از این افزایش بازدهی می گیرید باعث تقویت آن عادت در شما می شود و می توانید با اشتیاق بیشتری به انجام آن بپردازید.

تیم مدیریت

در کتاب «جینو ویکمن»، پروسه ای با عنوان EOS یا سیستم عملکرد کارآفرینانه بررسی شده است. این سیستم مفاهیم ساده و ابزارهای تمرینی ای را دنبال می کند که منجر به پیشبرد یک کسب و کار می شوند. به طور مثال، ایجاد عادت های مشخصی در مورد نوع برگزاری جلسات به نوعی ابزاری برای عمل کردن به سیستم EOS به حساب می آید. در واقع این ساختار و تکرار شوندگی است که باعث می شود سبک برگزاری جلسات خاص و منحصر به فرد باشد.

فرض کنید تیم مدیریت شرکت شما جلسات هفتگی ای را ترتیب می دهد که در آن ها به بحث درباره ی کسب و کار، نوع برخورد با مشتری، استراتژی های جذب مشتری و در نهایت مسایل و مشکلات و پیدا کردن راه هایی برای حل آن ها می پردازید. عادت به دنبال کردن این ساختار از جلسات، به این معنی است که شما کارها را به سرعت به انجام می رسانید.

در واقع چیزی که باعث می شود کارها در چنین ساختاری با سرعت و کیفیت بیشتری انجام شوند و این عادت در اعضای تیم شکل بگیرد، این است که براساس اصل روتین جلو رفته اید. یعنی کاری را به طور منظم در زمان مشخصی به دفعات انجام داده و شاهد نتایج مثبت آن بوده اید. در نتیجه این چرخه باز هم تکرار می شود که با مشاهده ی این نتایج مثبت، انگیزه ی شما و دیگر اقراد سازمان برای ادامه دادن به رفتاری خاص افزایش پیدا می کند.

شرکت یا سازمان

فرهنگ هر سازمانی یکی از ابزارهای مهم رسیدن به موفقیت سازمانی است. برای ایجاد فرهنگ سازمانی، تمرکز یک سازمان باید دایما بر این باشد که کارمندان را در اتفاقات و وظایف مختلف شرکت درگیر کند و آن ها را به عضوی از یک خانواده بدل کند که برای رسیدن به هدفی مشترک تلاش می کنند. یکی از راه هایی که به درگیر کردن کارکنان در اهداف شرکت منجر می شود، تیم سازی است.

به طور مثال می توانید جلسات هفتگی دوستانه ای را در شرکت ترتیب بدهید که در آن افراد در طول جلسه با صرف چای و شیرینی و در فضایی دوستانه به تبادل نظر در رابطه با راه های بهبود محصول و یا هر مساله ی دیگری صحبت کنند و در عین حال این فرصت را داشته باشند تا در هر جلسه در رابطه با موضوعی که نسبت به آن اشتیاق زیادی دارند صحبت کنند. اجازه بدهید افراد خلاقانه نظراتشان را در محیطی دوستانه بیان کنند و در بهبود و ارتقای سازمان نقش پررنگی ایفا کنند.

بهتر است چنین جلساتی در محیطی خارج از شرکت (در یک رستوران، کافه و هر جای دیگری) برگزار شود. این کار بدون شک باعث افزایش حس دوستی و صمیمیت در بین اعضای سازمان شده و این انرژی باعث می شود تا کارها به نحو بسیار بهتر و موثر تری در شرکت انجام شوند.

برای اینکه بتوانید برای همیشه با عادت های بد خداحافظی و عادت های خوب را در خود تقویت کنید، خوساخته شرکت در دوره «قاتل رویاهات اینجاست» را به شما پیشنهاد می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی عکس زیر کلیک کنید:

ترک عادات بد

 

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست