زندگی نامه افراد موفقمقالهوبلاگ

ده ابر ثروتمند جهان: جف بزوس

اشتراک گذاری این مطالب در:

جف بزوس (Jeff Bezos)، مدیرعامل و بنیانگذار سایت خرده فروشی «آمازون» و شرکت هوافضای «بلواوریجین» است که در سال 2018 توانست رتبه ی اول ثروتمندترین فرد دنیا را از سوی سایت معتبر فوربس از آن خودش کند. در حال حاضر ارزش ثروت جف بزوس، طبق آمار سایت فوربس، 126 میلیارد دلار است. او به مدت سه سال پیاپی، در میان 50 رهبر برتر جهان از سوی مجله ی فورچون قرار داشته است و در سال 2015 در صدر این لیست قرار گرفت. آغاز به کار یکی از مشهورترین و پردرآمدترین سایت های خرده فروشی دنیا، یعنی سایت آمازون، به دوران پس از پایان تحصیلات جف بزوس برمی گردد.

در حال حاضر ارزش ثروت جف بزوس، طبق آمار سایت فوربس، 126 میلیارد دلار است.

جف پس از فارغ التحصیل شدن در رشته ی الکترونیک و کامپیوتر از دانشگاه پرینستون، مشغول به فعالیت در شغل های مرتبط با صنایع کامپیوتری در وال استریت شد. بزوس از دوران کودکی علاقه ی بسیاری به فضا و دانش مربوط به آن داشت. او در دانشگاه دانشجوی بسیار ممتازی بود و در همان زمان تحصیل، علاوه بر دریافت مدال افتخار، به مدیریت بخش «سازمان دانشجویی تحقیقات فضایی» پرینستون درآمد.

جف بزوس در ابتدای فعالیت حرفه ای اش مشغول به انجام پروژه ی بزرگی برای شرکت Fitel شد. جف در این پروژه مسئولیت طراحی و توسعه ی شبکه ای برای تجارت جهانی این شرکت را عهده دار شده بود. در همین زمان بود که به دلیل نبوغ و استعداد بسیار زیادی که داشت، از طرف شرکت های معتبری چون «بل» و «اینتل» نیز دعوت به کار شده بود. پس از انجام یکی از بزرگ ترین پروژه های اولیه اش که همان پروژه ی شرکت فیتل بود، در «بنکرز تراست» و بعد تر نیز در یک شرکت سرمایه گذاری مشغول به کار شد.

اما شروع شکل گیری سایت آمازون به دهه ی 90 بر می گردد. زمانی که او در سال 1994 میلادی، عازم سفری به سیاتل بود، طرح این کسب و کار را پیاده سازی کرد. او که در ابتدا بودجه ی محدودی داشت و در شروع راه کارش بود، از یک گاراژ به عنوان دفتر کارش استفاده می کرد. او در آن زمان همچنان مشغول به کار در شرکت سرمایه گذاری بود و درآمد بسیار خوبی هم داشت. اما علاقه ی روز افزون او به ایجاد کسب و کاری در فضای اینترنت، که در آن زمان روز به روز در حال گسترش بود و مخاطبان بیشتری پیدا می کرد، یکی از اولین چیزهایی بود که طرح شکل گیری آمازون و ترک کارش را در ذهن او شکل داد.

جف برای شروع کارش علاوه بر سرمایه ی شخصی، مبلغ 300 هزار دلار به عنوان سرمایه گذاری از صندوق بازنشستگی پدر و مادرش دریافت کرد و این دو رسما اولین سرمایه گذاران شروع کار بزوس محسوب می شوند. سایت آمازون در ابتدا یک سایت خرده فروشی کتاب بود که سفارشات کمی دریافت می کرد. اما این سایت سرعت رشد بالایی داشت و به زودی تعداد سفارشات به بیش از حد تصور رسید. این شرکت در طول زمان به تنوع محصولات خودش افزود و شهرت آن به فراتر از مرزهای آمریکا راه پیدا کرد.

امروزه آمازون معروف ترین سایت خرده فروشی اینترنتی در جهان است. بزوس تنها سهامدار این شرکت نیست. او در سال 2016 بیش از یک میلیون سهم خودش را به مبلغ 671 میلیون دلار به فروش رساند. بعد از آن نیز یک میلیون سهم دیگر به فروش رسید و در حال حاضر جف بزوس مالک 16.9 درصد از سهام شرکت آمازون است که ارزشی در حدود 83 میلیارد دلار دارد.

شهرت اصلی جف بزوس، مدیون سایت آمازون است.

شهرت اصلی جف بزوس، مدیون سایت آمازون است. اما منبع ثروت او تنها محدود به این سایت نیست. بزوس در سال 2000 میلادی، شرکت بلواوریجین را تاسیس کرد. از آنجایی که بزوس از کودکی علاقه ی زیادی به فضا و موضوعات مربوط به آن داشت، تصمیم گرفت تا شرکتی در این راستا تاسیس کند. از ابتدای تاسیس این شرکت تا سال 2006، عملیات آن بیشتر به صورت محافظه کارانه و با مخفی کاری همراه بود. اما در سال 2006، خرید زمین وسیعی در تگزاس برای تاسیس آزمایشگاهی مربوط به این شرکت، نام آن را بر سر زبان ها انداخت. جف بزوس، هدف شرکت بلواوریجین را آسان تر کردن سفرهای فضایی اعلام کرد. این هدف بلند مدت، ارزش و البته هزینه ی زیادی برای این کارآفرین میلیاردر داشته و دارد. او در این زمینه حتی با ریچارد برنسون (موسس ویرجین گروپ و یکی از ثروتمندترین افراد دنیا) مذاکراتی انجام داد.

در کنار این فعالیت ها، بزوس در سال 2013، روزنامه ی واشنگتن پست را به مبلغ 250 میلیون دلار خریداری کرد. او همچنین یکی از سرمایه گذاران شرکت گوگل است که گفته می شود مبلغی در حدود 250 هزار دلار در این شرکت سرمایه گذاری کرده است و در حدود 3 و نیم میلیون سهم گوگل را خریده است. ارزش سهام جف بزوس در شرکت گوگل تا امروز مبلغی در حدود 3 میلیارد دلار است. او همچنین در شرکت های بزرگی چون اوبر، توییتر، بیزینس اینسایدر، ایر بی ان بی و یونیتی بایوتکنولوژی، سرمایه گذاری کرده است.

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست