درمان استرسمقالهوبلاگ

بهترین راه برای داشتن استرس کمتر درباره پول

اشتراک گذاری این مطالب در:

اگر در حال خواندن این مقاله هستید، پس احتمالا شما هم یکی از بی شمار افرادی هستید که به دلیل گره ها و مسائل مالی، استرس مالی زیادی را متحمل می شوند. می توان گفت همه ی افراد بزرگسال جامعه، استرس مالی را تجربه کرده اند. این موضوع تنها به جوامعی با مشکلات اقتصادی زیاد محدود نمی شود. هر فرد بزرگسالی با هر شرایط مالی، حداقل یک بار چنین استرسی را صرف نظر از اینکه در کدام کشور و با چه نوع اقتصادی زندگی می کند، تجربه می کند.

در ایران اما این استرس برای اکثریت جامعه بالاتر است. یکی از مهم ترین دلایل آن در کنار عوامل اقتصادی، نداشتن هوش مالی و دانش مالی کافی است که منجر به گرفتن تصمیات مالی احساسی و بدون فکر می شود. همین موضوع اکثر افراد را دچار ورشکستگی، کاهش سرمایه و استرس های شدیدی می کند که تهدید بزرگی برای سلامت این افراد است. در واقع هر چه دانش مالی بالاتری داشته باشید، در نتیجه استرس مالی کمتری دارید. پس تا می توانید اطلاعاتتان را در زمینه ی مسایل مالی بالا ببرید. در این مقاله، علل وجود استرس مالی را بررسی می کنیم و در ادامه شما را با راهکارهای بسیار موثری آشنا خواهیم کرد که در کاهش این استرس نقش مهمی ایفا می کنند.

بر اساس گزارشات موسسه فیزیولوژیکی آمریکا، پول در ایالات متحده، در بالاترین رتبه منشأ استرس قرار دارد.همچنین بر اساس مطالعات گروه کسب و کار ملی در زمینه سلامت، و مطالعات انجام شده توسط آون هویت، پی دبلیو سی و دیگران نیز محرک اصلی استرس در محل کار پول است. مهم ترین منشا تمام عصبانیت ها و پریشانی ها چیست؟ حالتی است که در آن احاس می کنید شما با فاجعه، به اندازه ایجاد یک شوک مالی فاصله دارید.

چرا شوک های مالی تا این حد متداول و رایج شده است؟

شوک های مالی به طرز شگفت انگیزی متداول شده اند و بر طبق دیوان فدرال حفاظت مالی مصرف کننده، ظرفیت جذب شوک مالی، یک رکن کلیدی در رفاه اجتماعی به حساب می آید.  نظرسنجی و بررسی پیو کشف کرده است که تقریبا دو سوم خانوارهای آمریکایی، دیرکرد و یا قطع پرداختی، بحران سلامتی، یک فصل کم کاری و یا دیگر وقایع که در زندگی رخ می دهد را تجربه کرده اند که این وقایع به گونه ای ناخوشایند بر امور مالی آنها در یک دوره پنج ساله تاثیر گذاشته است. هر ساله، 6 نفر از 10 نفر دچار یکی از این وقایع می شوند؛ هزینه ای غیرمنتظره برای سوراخی که در سقف ایجاد شده است و باید تعمیر شود و یا تعمیر فوری ماشین نمونه هایی از این هزینه های غیر منتظره اند. در بیش از نصف نظرسنجی ها، پاسخ دهندگان اظهار کرده اند که شوک مالی مواجه با این نوع وقایع را برای آنها مشکل می کند.

چرا شوک های مالی دردناک است؟

مهم ترین دلیل برای اینکه نشان دهد شوک های مالی بسیار مخرب و ویران گر می باشند این است که تقریبا افراد کمی در خزانه های خود پول کافی برای این نوع شوک ها دارند. یک بررسی در بانک در سال پیش نشان داد که 63% از آمریکایی ها به اندازه کافی ذخیره مالی ندارند تا بتوانند از پس هزینه 500 دلاری تعمیر ماشینشان و یا هزینه 1000 دلاری رفتن به اتاق اورژانس بر بیایند – تقریبا نصف آن هایی که 75هزار دلار یا بیشتر در می آورند. –

بدون داشتن پول نقد برای برآمدن از پس هزینه ها، افراد اغلب به کارت های اعتباری می گرایند و یا حساب بازنشستگی باز می کنند. در نظر سنجی پی دبلیو سی در سال 2017، از هر 5 نفر کارگر، 1 نفرشان گفت که آن ها پیش از بازنشستگی از پول پروژه ها و نقشه هایشان صرف نظر می کنند و یک سوم آن ها انتظار دارند تا این کار را در آینده انجام دهند، تا بتواند از پس هزینه های غیرمترقبه بربیایند.

چی؟ من نگران باشم؟

همانطور که جدول زیر نشان می دهد، علی رغم سال ها پس انداز، کارمندان مسن تر درباره اینکه به اندازه کارمندهای جوان کفایت مالی ندارند نگران اند. به هنگام نیاز، آن ها حساب های بازنشستگی باز می کنند تا این کمبود را جبران کنند  که البته این کار به نگرانی مالی آن ها کمکی نمی کند.

متولدین دهه 60 تا 80-

2004-1982

نسل ایکس کارگران نگرانی های اصلی مالی
52% 51% 45% نداشتن پس انداز برای مواقع اضطراری
20% 29% 41% قادر نبودن به بازنشستگی در صورت طالب بودن
32% 34% 20% برنیامدن از پس هزینه های ماهانه

3 مرحله برای کاهش استرس پول

به همین دلیل است که بهترین راهی که شما می توانید با آن سلامتی مالی خود را بهبود بخشید این است که برنامه ای بریزید که به شما در مدیریت شوک ها کمک می کند.

«توانایی و امید به برنامه ریزی و پس انداز برای شوک مالی، قابل پیش بینی ترین ویژگی از سلامت مالی یک شخص است، حتی بعد از این که متغیرهای جمعیتی و درآمدی نیز ثابت نگه داشته شدند»، این ها گزارشاتی هستند که توسط لورا کامینگز در جلسه کاوش راه حل های مالی CFSI/JP نوشته شدند.

البته، شما ممکن است دارای هزینه ای در مواقع اضطراری باشید – معادل با 6 ماه هزینه زندگی که شما فورا و به راحتی در یک حساب امن به آن دسترسی پیدا خواهید کرد –

چگونه اهداف و مقاصد خود را به عمل و واقعیت تبدیل می کنید؟ من پیشنهاد می کنم که سه راه حل زیر را به کار ببرید:

1- متعهد باشید

حسابی جدید باز کنید تا پس اندازه خود را در آن قرار دهید که تنها هدف آن این باشد که از آن برای هزینه ای که در مواقع اضطرار پیش می آید استفاده کنید، آن را چیزی همانند «هزینه روزهای بارانی» بنامید.

این امر قاعده رفتار مالی را که به عنوان حساب ذهنی در ذهن شما جا افتاده است کنترل می کند: ما به پول هایمان به صورت دسته های پول فکر می کنیم و کمتر به این فکر می کنیم که به صورت رسمی حسابی باز کنیم که برای اهداف خاص طراحی شده است.

اگر پول ما به چیز خاصی اختصاص داده نشده باشد، ما احساس می کنیم که فصل شکار است و آن را آزادانه خرج می کنیم.

کریستن برمن

وقتی که شما حسابی را باز کردید، تصمیم بگیرید که قرار است چه مقدار از آن را پس انداز کنید و قرار است این کار را هر چند وقت یک بار انجام دهید- برای مثال 50 یا 100 دلار، هر زمانی که به شما دستمزدی پرداخت شد. اقتصاد دانان این امر را «پیش تعهد» می نامند: وثیقه ای را ایجاد کنید تا کاری خاص را با پولتان انجام دهید و اطمینان یابید که از این روند تبعیت می کنید.

به جای پایبند بودن به اینکه آدم های خوبی باشیم، کار را برای آینده خودمان سخت تر می کنیم و همه چیز را خراب می کنیم.

 کریستن برمن

در تجربه ای در سال پیش، وندی ده لا روز، کسی که معاون آزمایشگاه مرکزی کامن بود به همراه برمن و اقتصاددان رفتاری و پرفروش ترین نویسنده دن آریلی، برای کمک به مردمی که مقدار بازپرداخت مالیاتشان را دو برابر می کردند، بر پیش تعهد پایبند شدند. از کاربران این نرم افزار پس اندازی با یک پیامک پرسیده شده که می خواهند چقدر از این بازپرداخت آن ها کنار گذاشته شود، و این کار گاهی بعد از اینکه سرمایه آن ها در حساب های بانکی شان خوابید و گاهی پیش از آن که آن ها پول را دریافت کنید انجام می شد. کاربرانی که به این هدف متعهد بودند پیش از این که بازپرداخت را بگیرند 22 درصد از پولشان را پس انداز کردند و کسانی که متعهد شدند تا بعد از دریافت پول پس انداز را انجام دهند تنها 12 درصد از پول خود را ذخیره کردند.

2- به خودتان ساده بگیرید

سکون دشمن پس انداز است. اقتصاددانان رفتاری کشف کرده اند افراد اغلب گرفتار نیازهای روزانه اند و با عذاب هایی کوچک از مسیر اصلی هدف خود منحرف می شوند. به عنوان یک نتیجه، آن ها نیازهای اخیر خود را برای پس انداز برای آینده شان اولویت بندی می کنند.

راه حل: خارج از معادله، اهداف خوبی را برای خودتان مشخص کنید و این فرآیند را به صورت خودکار تکرار کنید. در نتیجه دیگر نیاز نیست درباره پس انداز برای روزهای بارانی، درست بعد از اینکه این کار را شروع کردید، فکر کنید. این یک تکنیک است که با موفقیت زیادی در بین 401 هزار نفر استفاده شده است که در آن تعداد رو به رشدی از شرکت ها کارمندانی را برای برنامه های خود استخدام می کنند و به صورت خودکار هر ساله مشارکت آن ها را افزایش می دهند. کارمندانی که از این دستورالعمل پیش فرض استفاده می کنند در این امر شرکت می کنند و نرخ پس انداز آن ها نیز افزایش یافته است.

به منظور پس انداز خودکار برای مواقع اضطرار، شما می توانید فرم یک صفحه ای را در بانک پر کنید که موافقت کنید که مقداری از پولتان را در بازه های منظم به حساب دیگرتان انتقال دهد- هر چقدر که حقوق گرفتید. و یا می توانید در سر کارتان برگه ای امضا کنید که به طور مستقیم سپرده ای را از چک حقوق ماهانه تان در حساب هزینه های اضطراری تان قرار دهد.

از نظر روانی بهتر است که پولی را پس انداز کنید که هیچ گاه برای خرج کردن در حسابتان نبوده است و بدین صورت طبیعتا با این بودجه سازش پیدا خواهید کرد.

3- برای اگر و شایدها برنامه بریزید

به این فکر کنید که اگر یک شوک مالی اتفاق بیافتد آن را چگونه کنترل و مدیریت می کنید؟ – متوقف خواهید شد یا از شریک زندگی تان جدا می شوید و یا یکی از شماها مریض می شوید؟ در نظر گرفتن تاثیرات مالی از پیش، حتی به صورت مبهم، سودمند است و می تواند در صورتی که واقعه صورت گرفت و احساسات شما اوج گرفت و آن واقعه به خیر و خوشی تمام شد آرامش بخش نیز باشد.

یک برنامه پیشرفته می تواند انگیزه شما را در پس اندازه بیشتر پول و کاهش استرس تحریک کند.

در یک نظر سنجی در سال 2014 توسط کنسول پس انداز آمریکا و فدراسیون مصرف کننده آمریکا، 82 درصد از پاسخ گوها با برنامه مالی احساس می کردند که آن ها دارای پس انداز فراوانی هستند و در مقابل 52 درصد از آن ها این پس انداز را نداشتند.

شخصا من به اگر ها و شایدها زیاد فکر می کنم

من تقریبا نزدیک به 30 سال است که ازدواج کرده ام و همسرم را از روزی که او را دیده ام بیشتر دوست دارم، اما هنوز به این فکر می کنم که اگر ما طلاق می گرفتیم من کجا زندگی می کردم، چگونه دارایی های خود را تقسیم می کردیم و من چگونه درآمد زندگی خودم را مدیریت می کردم (ببخشید عزیزم). من این تمرین ذهنی را در زمان مریضی و یا مرگمان نیز انجام می دهم.

و برای سال ها؛ من هنوز به این فکر می کنم اگر شغل ویراستاری از میان شغل ها حذف می شد من چه کاری را می توانستم به صورت حرفه ای انجام دهم که در صنعت رسانه باعث به وجود آمدن آشفتگی می شود. از طرفی شرطی عاقلانه به نظر می رسد، هنگامی که زمان آن برسد تا زودتر از موعد، امسال نقشه خود را عملی کنم، هنوز آماده نبودم، اما برای اقدام بعدی ام هیجان داشتم. این قدرت یک نقشه دوم خوب است.

اگر ترس و استرس بیش از حد زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است، با دوره خداحافظ استرس، برای همیشه با استرس خداحافظی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

انرژی درمانی چیست

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست