مقالهوبلاگ

روزهای پایانی سال را به سبک افراد موفق بگذرانید

اشتراک گذاری این مطالب در:

همه می خواهند که سالی متفاوت داشته باشند. برای همه ی ما پیش آمده است که سال جدید را با خواسته ها و اهداف زیادی شروع کنیم. اما تنها عده ی کمی می توانند به خواسته هایشان برسند. موفقیت نیازمند عمل کردن بر اساس فرمول های مناسب در هر شرایط است. رازی در کار نیست، تنها تفاوت بین افراد موفق و دیگران، انجام کارهای روزانه و عادت های هرچند کوچک اما مهمی است که در طولانی مدت تغییرات شگرفی را ایجاد می کنند.

شروع متفاوت هر سال بسیار مهم است. اما مهم تر از آن این است که چطور سال را تمام می کنیم. در روزهای پایانی سال مشغول به چه کارهایی هستیم؟ چه برنامه هایی داریم و وقتمان را چگونه می گذرانیم؟

افراد موفق در پایان هر روز و سال، کارهایی را انجام می دهند که به شروع بهتر و متفاوت تر روزها و سال های بعدی شان کمک می کند. همین کارهای کوچک اما مهم است که افراد موفق را سال به سال موفق تر و شادتر می کند. اما این عادت ها و رفتارهای روزانه، دقیقا چه کارهایی هستند؟ اگر می خواهید سال تان را به نحو متفاوتی تمام کنید و شروع سال بهتری داشته باشید، با خودساخته همراه باشید.

 

دلیل موفق نشدن بسیاری از افراد در عمل کردن به اهداف و برنامه هایشان، کمبود استعداد یا شرایط بازدارنده و مانع موفقیت نیست. دلیل اصلی در جزییات کارها نهفته است. چیزی که همه ی ما کمتر توجهی به آن داریم. برای موفق شدن، باید بدانیم افراد موفق چه کارهایی را به طور روزانه انجام می دهند و چه عادت هایی دارند که به موفقیت آن ها منجر می شود. در این مقاله به 5 فعالیتی می پردازیم که افراد موفق در پایان هر روز انجام می دهند. در نظر گرفتن این فعالیت ها به شما در ایجاد یک پایان سال متفاوت کمک خواهد کرد.

1- مهارت برنامه ریزی و مدیریت زمان را یاد بگیرید

یکی از مبانی مهم در زندگی هر فردی، قبول این حقیقت است که زمانی که روز تمام می شود دیگر تمام شده است! هر روز فقط 24 ساعت است. انجام همزمان کارها و عمل کردن به کارهای چندگانه در طول روز، دیگر فرصتی برای کمی توقف و توجه به خودمان و انرژی گرفتن باقی نمی گذارد. این بدترین کاری است که با 24 ساعت روزمان می توانیم انجام بدهیم. حتی یک گوشی موبایل هم زمانی که با آن چندین کار را به صورت همزمان انجام بدهید زودتر شارژ تمام می کند!

درست است که برای بیشتر افراد، حجم کارها در پایان سال افزایش پیدا می کند. اما افراد موفق این حقیقیت را می دانند که اگر به خودشان زمانی برای استراحت ندهند، خستگی خیلی زودتر از رسیدن به اهداف، آن ها را از پا می اندازد. شما نیاز دارید که فعالیت هایتان را جوری برنامه ریزی کنید که همواره زمانی برای توجه به خودتان باقی بماند.

یکی از اصول مهم افراد موفق و پر بازده، این است که برای انجام کارها، محدودیت تعریف کنند. اگر زمان کاری آن ها بعد از 6 ساعت به پایان می رسد، حتما کارشان را تا آن زمان به پایان می رسانند. چرا که این افراد ارزش منابع انرژی درونی شان را می دانند. گذراندن زمان پس از کار با افراد خانواده و یا دوستانی که برای شما ارزش زیادی دارند، می تواند انرژی فوق العاده ای به شما بدهد. در پایان هر روز کاری، انجام فعالیت های لذت بخش، انرژی لازم برای انجام کارهای روز بعدتان را فراهم می کنند. موفق بودن به معنی پر انرژی بودن است.

برای کارهای روزانه براساس اولویت شان برنامه ریزی کنید. به این ترتیب شما برای انجام کار و شغل، تفریحات، استراحت، گذراندن زمان با خانواده و دوستان و برای خواب وقت کافی خواهید داشت. مدیریت زمان، یکی از آن مهارت های مهمی است که برای استفاده ی بهینه از 24 ساعتی که در هر روز اختیار دارید، باید فرا بگیرید. تمام افراد موفق، اهمیت کسب مهارت مدیریت زمان را درک کرده و از آن برای گرفتن بهترین نتایج در کمترین زمان استفاده می کنند.

2- با مطالعه، محدودیت ها را از بین ببرید

اهمیت مطالعه به عنوان یک فعالیت روزانه، چیزی است که توسط بسیاری از افراد نادیده گرفته می شود. افراد موفق، مطالعه را به عادتی روزانه تبدیل کرده و همواره برای موفقیت بیشتر از آن بهره می برند. بنابراین تصمیم برای خواندن کتاب های بیشتر و یا باز کردن کتاب هایی که مدت ها است خریده اید را به شروع سال موکول نکنید. از همین امروز آن کتاب خاک خورده را بردارید و یا کتابی که مدت ها قصد داشته اید بخوانید را بخرید و مطالعه را آغاز کنید. خواندن کتاب های خوب به شما در به دست آوردن یک دید جدید و بررسی مسایل از زوایای دیگر کمک بسیاری می کند. از هر فرصتی در این روزهای پایانی استفاده کنید تا کمی دیدتان را تازه کنید و شروع سال متفاوت تری داشته باشید.

قبل از خواب بهترین زمان برای مطالعه است. در این زمان هم آرامش و تمرکز بیشتری دارید و هم خود فرآیند مطالعه می تواند به داشتن خوابی بهتر و آرام تر کمک کند. از آنجایی که اطلاعاتی که قبل از خواب به ذهنتان می سپرید، فرصت بهتری برای ثبت و تحلیل در مغزتان دارند، اثر بیشتری بر تفکرات و خلاقیت شما می گذارند.

3- برنامه ریزی اصولی

برنامه ریزی برای روز، ماه و سالی که در پیش دارید، بهترین شروع برای مسیر مورد نظرتان است. همزمان که برای سال جدید برنامه ریزی می کنید، تنظیم یک برنامه ی روزانه را نیز تمرین کنید. از همین امروز شروع کنید و برای روز آینده تان برنامه بریزید. برای تک تک بخش های روزتان. مثلا مشخص کنید که قصد دارید برای نهار چه غذایی بخورید، چه ساعتی باید از خواب بیدار شوید و کدام کارها در چه زمانی باید به پایان برسند. در کل نیازی نیست تا تمام جزییات را حتما مشخص کنید. جایی هم برای ایده های متفاوت و یا کارهایی که ممکن است در طول روز بعد به طور ناگهانی برایتان پیش بیایند در نظر بگیرید.

افراد موفق، دقایق پایانی هر روزشان را به برنامه ریزی اختصاص می دهند. پس چه بهتر که برنامه ریزی برای سال جدید را از همین روزهای پایانی سال شروع کنید و این کار را تا شروع سال جدید به تعویق نیاندازید. از تصویرسازی ذهنی برای ایجاد واقعیتی بهتر بهره ببرید. تصویرسازی ذهنی یکی از موثر ترین عادات افراد موفق است. روزانه حداقل 5 دقیقه برای تصور اینکه فردا چه روزی را در پیش خواهید داشت بگذارید.

همین تمرین را برای سال جدیدتان امتحان کنید. دایما تصویر مثبت و خوبی از سال جدید در ذهنتان بسازید. تصور کنید که سال بسیار متفاوتی را در پیش دارید و می توانید به تمام برنامه هایتان عمل کنید. حس خوب حاصل از آن شرایط را در خودتان ایجاد کنید و با انرژی بیشتری به سمت آغاز سال بروید. حتی اگه روز و سالتان مطابق این تصاویر ذهنی پیش نرود (که دلیل اصلی آن به ناخودآگاه هرکدام از ما برمی گردد)، با این کار راحت تر می توانید با مشکلاتی که در طول روز و سال برایتان پیش می آیند کنار بیایید و خوشبینانه تر به مسیرتان ادامه بدهید.

4- دستاوردها، موفقیت ها و چیزهایی که بابت داشتنشان سپاسگزارید را ببینید

برای هر کسی پیش می آید که سنگینی کارهای روزانه و فعالیت ها، به شدت خسته اش کند و نسبت به همه چیز دیدی منفی و حالتی عصبی پیدا کند. همه ی افراد موفق چنین روزهای بدی را داشته و دارند، تنها تفاوت آن ها با افراد دیگر در این است که آن ها یاد گرفته اند از شکست ها و سختی ها به عنوان پله ای برای نزدیک تر شدن به موفقیت استفاده کنند. افراد موفق سعی می کنند نکات مثبتی که در دل هر رویداد منفی و ناراحت کننده ای وجود دارد را بیابند.

حتی اگر از دستاوردهای امسال تان راضی نبوده اید، به گذشته نگاهی دوباره بیاندازید و جزییاتی را پیدا کنید که در همین سال به شما حس خوبی دادند. اتفاقات هرچند کوچک اما مثبتی که در طول سال برایتان رخ داده را بررسی کنید و بابت آن ها سپاسگذار باشید. پایان سال بهترین زمان برای جمع بندی و داشتن دیدی کلی تر به اتفاقات مثبتی است که در آن افتاده است. زمانی بگذارید تا بابت این اتفاقات خوب سپاسگذار باشید و با دید مثبت تری به استقبال سال جدید بروید. همین توجه به جزییات کوچک اما خوشحال کننده، می تواند روحیه تان را بهتر و خستگی را از تنتان در کند.

از همین روزهای پایانی سال، این عادت را در خودتان ایجاد کنید که در پایان هر روز، حداقل به سه اتفاق کوچک خوبی که برایتان افتاده فکر کنید و بابتش سپاسگزار باشید. این اتفاق حتی می تواند نوشیدن یک فنجان چای دلچسب عصرانه باشد.

5- زمانی را برای کسب آرامش اختصاص بدهید

هر شخصی ممکن است شیوه ی خاص خودش را برای کسب آرامش داشته باشد. برای به دست آوردن آرامش مورد نیازتان، روشی را به کار ببرید که واقعا برایتان تاثیرگذار است. ملزم به انجام یوگا و مدیتیشن نیستید. بسیاری از افراد ممکن است این آرامش را با انجام کارهای هنری، گوش دادن به موسیقی و هرچیز دیگری به دست بیاورند. به هر طریقی که می دانید، زمانی برای ایجاد آرامش در خودتان اختصاص بدهید. چرا که اگر خواهان موفقیت هستید، رسیدن به آرامش درونی، یکی از مهم ترین فاکتورهای به دست اوردن آن است.

خصوصا در روزهای شلوغ و پر کار پایان سال، اهمیت کسب آرامش از هر زمان دیگری بیشتر می شود. افراد موفق بدون در نظر گرفتن اینکه چه روز پر کاری را در پیش داشته و یا دارند، روزانه حداقل 5 دقیقه را برای کسب آرامش اختصاص می دهند. حتما این کار را تمرین کنید و کاری که بیشترین آرامش را به شما می دهد پیدا کنید و به طور مرتب آن را انجام بدهید. یادتان باشد، انجام فعالیت های کوچک روزانه هستند که به نتایج مهم و بزرگ در طولانی مدت منجر می شوند. پس دیگر منتظر رسیدن آن روز مهم و یا شروع سال برای ایجاد این عادت ها نباشید. روزهای پایانی سال، بهترین زمان برای برداشتن اولین قدم ها به سمت زندگی دلخواهتان است.

برای افزایش مهارت مدیریت زمان می‎توانید پکیج «زمان را به استخدام خود درآورید» را تهیه کنید

برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه پکیج روی عکس زیر کلیک کنید

برچسب‌ها: , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست