مقالهموفقیت در روابطموفقیت در کسب و کاروبلاگ

چگونه لباس بپوشیم تا در دنیای تجارت موفق تر عمل کنیم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

ظاهری که دارید و لباسی که انتخاب می کنید، فاکتور مهمی برای دیده شدن در دنیای تجارت است. حتی اگر هنوز وارد دنیای تجارت نشده باشید و قصد ورود به آن را داشته باشید، انتخاب لباس مناسب می تواند یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در کسب و کار برای ورود به دنیای تجارت باشد. شاید برای بسیاری از ما، داشتن شخصیتی موجه و حرفه ای، بسیار مهم تر از داشتن ظاهری مناسب و حرفه ای باشد. اما هر کدام از این فاکتورها بدون حضور دیگری، ناقص عمل خواهند کرد. فرقی نمی کند شما یک لباس چند میلیونی به تن داشته باشید یا چند صد هزار تومانی، اگر درست انتخاب کنید، لباس شما می تواند تاثیر زیادی روی مخاطب بگذارد.

انتخاب لباس مناسب برای یک تاجر و شخصی که در دنیای تجارت فعال است، تنها محدود به محیط کاری و جلسات مهم نمی شود. نوع پوشش شما به عنوان یک فرد فعال در حوزه ی تجارت، باید همیشه از مهم ترین فاکتورهایی باشد که در نظر می گیرید. سبک پوشش در دنیای تجارت به چهار دسته ی اصلی تقسیم می شود که باید در هر موقعیتی به درستی یکی از این سبک ها را انتخاب کنید. چه مرد باشید چه زن، پوشش شما در دنیای تجارت اولین معیار قضاوت شما است. در این مقاله به شما کمک می کنیم تا ظاهری متناسب با یک تاجر و بازرگان حرفه ای داشته باشد. همچنین در نوشته آموزش چگونه لباس پوشیدن مخصوص کارآفرینان یک ویدئوی آموزشی در این خصوص آماده کرده ایم. تا انتهای این مطلب با مجله موفقیت سلف مید همراه باشید.

لباس مناسب دنیای تجارت

در دنیای تجارت باید از لباس مناسب برای موقعیت های مختلف آگاهی کامل داشته باشید. لباس شما می تواند اولین برداتشت دیگران از شما را به نحو موثری تعیین کند. فرقی نمی کند صاحب یک کسب و کار کوچک باشید، شرکتی عظیم را اداره کنید و یا به تازگی قصد ورود به دنیای تجارت را داشته باشید. نحوه ی پوشش شما می تواند تغییرات زیادی را در زندگی حرفه ای تان ایجاد کند. به طور کلی 4 دسته ی اصلی در زمینه ی پوشش مناسب دنیای تجارت وجود دارد که در این مقاله با آن ها آشنا خواهید شد.

1- سبک رسمی:

لباس رسمی تجارت، مخصوص زمان هایی است که در مراسم رسمی ای حضور دارید و می خواهید تاثیر زیادی روی افراد حاضر در جمع بگذارید. لباس رسمی، نوع رسمی تر و مجلل تر پوشش روزانه ی شما برای محیط های کاری محسوب می شود. لباس هایی که در مراسم اهدای جوایز و یا مراسم رسمی شبانه پوشیده می شوند از این دسته هستند. در سبک لباس رسمی، مردان معمولا کت و شلواری تیره رنگ را به همراه کراوات ابریشمی ست می کنند. پیراهن معمولا باید از نوع دوخت و برش فرانسوی باشد و از دستمال جیبی کت هم معمولا استفاده می شود. کفش رسمی مردانه این تیپ را کامل می کند. برای خانم ها معمولا لباس رسمی شامل کت و شلوار و یا کت و دامن می شود که در ایران خانم ها معمولا از مانتوهای بلند با رنگ های تیره به همراه کفش جلوبسته و پاشنه دار (کمتر از 5 سانت) استفاده می کنند.

2- سبک حرفه ای:

زمانی که از این سبک لباس پوشیدن استفاده می کنید، در واقع ظاهری محافظه کارانه برای حضور در دنیای تجارت ایجاد می کنید. لباس حرفه ای تجارت، بسیار شبیه به سبک لباس رسمی تجارت است. تفاوت آن دو این است که در سبک حرفه ای، لزوما به پوشیدن کت و شلوار و یا مانتوی گران قیمت نیاز ندارید. این سبک از لباس پوشیدن را می توانید در محیط های کاری حرفه ای که معمولا لباس فرم دارند مشاهده کنید. لباس حرفه ای، معمولا پوشش روزمره و حرفه ای وکلا، حسابداران و تجار است. خانم ها می توانند این سبک از لباس را با کفش پاشنه بلند ست کنند و مردان می توانند در این سبک از کراوات، کفش رسمی و پیراهن ساده استفاده کنند. استفاده از کراوات برای آقایان و کفش های جلوبسته برای خانم ها در این نوع پوشش ضرورت ندارد.

3- سبک غیر رسمی:

انتخاب این سبک از پوشش برای محیط کاری تان، به این معنی است که ملزم به استفاده از کت و شلوار و یا کفش های پاشنه دار نیستید. هر چند، پوشیدن شلوار جین و تی شرت هم برای چنین سبکی توصیه نمی شود. خانم ها می توانند از رنگ های روشن تری در لباس هایشان استفاده کنند و یک کفش تقریبا رسمی با پاشنه ی کمتر از 5 سانت بپوشند. بهتر است از شلوارهای پارچه ای یا کتان در این سبک استفاده بشود. برای آقایان استفاده از یک پیراهن یقه گرد، پولیور و یا پیراهن یقه هفت توصیه می شود. برای آقایان نیز استفاده از شلوار های رسمی پارچه ای و کتان توصیه می شود. معمولا در تیپ غیر رسمی، نیازی به استفاده از کراوات نیست.

4- سبک غیر رسمی در کسب و کارهای کوچک:

این سبک یکی از راحت ترین سبک های پوشش در دنیای کسب و کار است که برای جلسات کاری مهم ابدا توصیه نمی شود. اگر شرکت شما یک شرکت کوچک و با تعداد کارمندان کم است، می توانید از این سبک پوشش برای کارمندان استفاده کنید. خانم ها در استفاده از این سبک، ملزم به پوشیدن کفش پاشنه دار نیستند و می توانند از کفش های اسپرت و مانتوهای غیر رسمی به همراه شلوار جین ساده و متناسب با محیط کار استفاده کنند. آقایان هم می توانند در این سبک از شلوار جین، پیراهن و یا تیشرت به همراه کفش اسپرت استفاده کنند. با وجود اینکه در این سبک پوشش، سخت گیری چندانی وجود ندارد، اما همچنان بهتر است معیار های یک محیط کاری در انتخاب نوع شلوار جین و انتخاب رنگ ها در نظر گرفته بشود.

برای پوشش مناسب جلسات کاری نکات زیر را رعایت کنید:

برای حضور در جلسات کاری ملزم به استفاده از پوشش رسمی نیستید. اما نکات مهمی وجود دارد که برای انتخاب و ست کردن لباس در جلسات کاری باید مد نظر داشته باشید:

به کفش هایتان توجه کنید. کفش ها می توانند بیشتر از آن چیزی که فکرش را می کنید معرف شخصیت شما باشند. بهتر است در جلسات کاری از کفش رسمی مردانه و پاشنه دار زنانه استفاده کنید. مطمئن شوید که کفش هایتان کاملا تمیز است و مرتب و نو به نظر می رسد. بهتر است رنگی که برای کفشتان انتخاب می کنید تیره باشد. برای خانم ها نیز بهتر است از کفش های پاشنه دار (کمتر از 5 سانت) استفاده بشود.

به جزییات توجه کنید. لباس هایتان باید تمیز، مرتب و اتو کشیده باشند. بهتر است یک روز قبل از جلسات کاری لباستان را خشکشویی کنید. اگر دکمه ای افتاده، آن را حتما بدوزید. خانم ها بهتر است ناخن هایی تمیز و بدون لاک داشته باشند. و یا در صورت تمایل به استفاده از لاک در جلساتی با رسمیت کمتر، بهتر است از رنگ های کمرنگ و متناسب با رنگ لباس استفاده بشود.

کمربندتان را با کفش و یا کت تان ست کنید. این مورد مخصوص آقایان است و بهتر است رنگ و مدل کمربندی که انتخاب می کنند هماهنگ با رنگ کت و یا کفششان باشد. توجه به این جزییات در انتخاب پوشش مناسب دنیای کسب و کار اهمیت زیادی دارد.

کراوات را هوشمندانه انتخاب کنید. اگر تیپ رسمی کلاسیک را انتخاب کرده اید، شکی نیست که باید آن را با یک کراوات مناسب ست کنید. بهتر است از کراوات های با کیفیت و ترجیحا ابریشمی استفاده کنید. رنگ کراوات باید با رنگ کت و شلوارتان هماهنگی داشته باشد. می توانید از کراوات هایی با طرح ها و خطوط ساده نیز استفاده کنید.

به دوخت لباس توجه کنید. نوع دوخت لباس و ظاهری که پس از پوشیدن آن پیدا می کنید، بسیار بیشتر از قیمت و برند آن لباس اهمیت دارد. لباسی را انتخاب کنید که برای اندام و شکل بدنتان بهترین باشد. می توانید لباس مناسب خودتان را به خیاط سفارش بدهید تا دقیقا متناسب با شکل بدنتان آن را آماده کند. یادتان باشد چیزی که ظاهرتان را گرانقیمت و حرفه ای تر نشان می دهد، پوشیدن لباسی متناسب با شکل بدن و استفاده از اکسسوری های مناسب است.

اکسسوری مناسب استفاده کنید. برای آقایان، استفاده از ساعت مچی ساده و در عین حال شیک توصیه می شود. می توانید از ساعت هایی با بند چرمی و ساده استفاده کنید که به ظاهرتان جلوه ی بیشتری می دهند. خانم ها بهتر است از پوشیدن گردنبند و گوشواره های بزرگ و جلب توجه کننده اجتناب کنند.

جوراب و شلوار باید هماهنگ باشند. این مورد چه برای خانم ها و چه برای آقایان اهمیت دارد. برای آقایان، استفاده از جوراب مشکی متداول است. بهتر است به صورت کلی، رنگ جوراب در هماهنگی با شلوار و یا کفش هایتان باشد و از پوشیدن جوراب های طرح دار و رنگ روشن، خصوصا سفید، اجتناب کنید.

کیف دستی را آگاهانه انتخاب کنید. فرقی نمی کند خانم باشد یا آقا. بهتر است برای خرید یک کیف دستی ساده و در عین حال به روز، سرمایه گذاری کنید. بهتر است از کیف دستی مشکی رنگ استفاده کنید و یا رنگی را انتخاب کنید که با لباس رسمی تان در هماهنگی باشد.

مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست