مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

چگونه با نه گفتن خودمان را نجات دهیم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

واژه ی نه یکی از ساده ترین و کوتاه ترین واژه ها در زبان فارسی و اکثر زبان های زنده ی دنیا است. با وجود این، به کار بردن این واژه برای بسیاری از افراد، یکی از سخت ترین کارهای ممکن است. چند بار برایتان پیش آمده است که در موقعیتی ناخوشایند قرار بگیرید، تنها به این دلیل که نتوانستید از واژه ی نه استفاده کنید؟ در ادامه با مجله موفقیت سلف مید همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

آیا فکر می کنید که به کار بردن واژه ی “نه”، بسیار غیر محترمانه و یا به دور از ادب و خودخواهانه به نظر می رسد؟

در انتقاد از عملکرد ضعیف کارمندانتان دچار مشکل هستید و نمی توانید با آن ها روراست باشید؟

از رویارو شدن با افرادی که در محیط های عمومی شما را به ستوه می آورند اکراه دارید؟

اگر جوابتان به هرکدام از این سوال ها مثبت است، این مقاله برای شماست. عدم توانایی در به کار بردن صحیح واژه ی “نه”، می تواند در موقعیت های بسیاری شما را متضرر کند. اگر اقدامی برای تغییر این شرایط صورت ندهید، به زودی متوجه می شوید که هرگز برای خودتان زندگی نکرده اید. شما دایما در حال راضی کردن دیگران هستید و تایید دیگران برایتان اهمیت بسیار زیادی دارد.

اگر واقعا خواهان تغییر شرایط هستید، بدون شک می توانید برای بیرون آمدن از این مشکل، کمک بزرگی به خودتان بکنید. در این مقاله با موثر ترین راهکارهای نه گفتن آشنا می شوید که به کارگیری آن ها می تواند تغییرات بسیار مثبتی را در تمام جنبه های زندگی تان ایجاد کند.

شاید یکی از مهم ترین مشکلاتت ارتباطی در بین بیشتر افراد، مساله ی عدم توانایی در استفاده از واژه ی نه است. این مشکل خصوصا در بین ما ایرانی ها رایج تر است. عموما فرهنگ و جامعه ما را به سمت تعارفات بیشتر و دوری از رک گویی تشویق می کند. همین موضوع باعث می شود تا حتی افرادی مشکلی در نه گفتن ندارند، از نظر دیگران چندان موجه به نظر نیانید. اما موقعیت های بسیار زیادی در زندگی روزمره ی هرکدام از ما وجود دارد که عدم توانایی نه گفتن در آن شرایط باعث به وجود امدن مشکلات جدی و مهمی برایمان می شود. در لیست زیر با مهم ترین مواردی آشنا می شوید که به شما در استفاده ی صحیح و درست از واژه ی نه کمک شایانی خواهند کرد.

1- دریابید که بیش از همه می ترسید چه چیزی را از دست بدهید

این یکی از مهم ترین مراحلی است که باید طی کنید. ترس ما از به کار بردن واژه ی “نه” به ترسمان از واکنش و رویدادهای بعد از آن برمی گردد. باید قبل از هرچیزی بفهمید که از دست دادن چه چیزی است که بیشتر از همه شما را غمگین می کند و یا می ترساند. این موضوع می تواند ترس از دست دادن احترام، محبوبیت، یک دوست صمیمی و یا هر چیز دیگری باشد. زمانی که بتوانید ترس اصلی خودتان را تشخیص بدهید، می توانید مشکلتان را در این زمینه بسیار موثر تر حل کنید. می توانید درباره ی نگرانی تان با یک مشاور و یا فردی که به او اعتماد دارید صحبت کنید و به خودتان در غلبه بر این ترس کمک کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه بفهمیم که عزت نفس داریم یا نه + راهکارهایی برای افزایش عزت نفس

2- به خودتان یادآوری کنید که شما نمی توانید تمام کارها را انجام بدهید

منظور از عدم توانایی در انجام تمام کارها این است که اگر همیشه به دیگران بله بگویید، برای انجام تمام کارهایی که از شما خواسته اند بدون شک زمان کم می آورید. چه چیزی بدتر از این است که به خاطر اهمیت دادن بیش از حد به دیگران، زمانی برای خودتان و کارهایتان نداشته باشید. مهم ترین نکته این است که همیشه خودتان را در اولویت قرار بدهید ( به استثنای زمان هایی که شخصی واقعا به کمک شما نیاز دارد). اگر برای خودتان و وقتتان ارزش قایل باشید، این حس را در دیگران هم ایجاد خواهید کرد. در این صورت به کار بردن واژه ی “نه” برای شما با عذاب وجدان همراه نخواهد بود و خودتان را بابت ان سرزنش نخواهید کرد.

3- به جای نه گفتن، پیشنهاد یک راه حل جایگزین بدهید

اگر در موقعیتی قرار گرفتید که علی رغم علاقه ای که به کمک به طرف مقابلتان دارید، خودتان را ملزم به گفتن نه می دانید، بهتر است به جای اینکه مستقیما از این واژه استفاده کنید به فرد مقابل راه حل های دیگری پیشنهاد بدهید. در این صورت با وجود دادن جواب منفی به درخواست ان فردف به او کمک کردهداید تا مشکلش را حل کند. این شیوه ی نه گفتن، در شروع راه برایتان موثر تر خواهد بود. چرا که احساس گناه و عذاب وجدانی که ممکن است حس کنید را بسیار کمتر می کند. در عین حال به شما کمک می کند تا زمانتان را برای کارهای خودتان بگذارید و از قدم مهمی که در جهت اهمیت به خودتان برداستید لذت بیشتری ببرید.

بیشتر بخوانید: راه های بالا بردن عزت نفس ؛ دنیا کوتاه‌تر از آن است که قدر خود را ندانید و شاد نباشید

4- بدون معذرت خواهی از وازه ی “نه” استفاده کنید

این راهکار در ابتدا ممکن است کمی ترسناک به نظر برسد. اگرچه زمانی که بهترین راه نه گفتن به دیگران بدون معذرت خواهی را بشناسید، انجام آن بسیار آسان تر خواهد بود. باید به خودتان یاداوری کنید که به خاطر عدم توانایی تان در انجام درخواست دیگرانف مجبور به عذرخواهی از آن ها نیستید. معذرت خواهی برای زمانی است که شما مرتکب اشتباه و یا گناهی شده اید؛ نه گفتن یک اشتباه و یا گناه نیست که بخواهید بابت آن عذرخواهی کنید.

در عین حال یادتان باشد لزوما هنگام به کار بردن وازه ی نه نباید غیر محترمانه باشد، به کار بردن این وازه حتی می تواند با ارایه ی پیشنهاداتی همراه باشد. همانطور که در راهکار قبلی اشاره شد فرض کنید دوستی از شما می خواهد که در انجام کارهای مهمانی به او کمک کنید. در این صورت می توانید چنین مکالمه ای با او داشته باشید:

«این خیلی خوبه که می خواهی برای دوستمان مهمانی تولد بگیری، اما متاسفانه من امروز برای کمک کردن در کار تزیینات زمان ندارم. می توانم به جای آن، کیک تولد را بخرم و قبل از رسیدن دوستمان آن را بیاورم.»

5- ارزش و جایگاه خودتان را بشناسید

شما باید ارزش واقعی خودتا را درک کنید. بخش بزرگی از عدم توانایی در به کار بردن واژه ی نه، ترس از قضاوت دیگران، ترس از تایید نشدن توسط دیگران و ناراحت شدن ان ها است. زمانی که شما به نظر دیگران در رابطه با خودتان وابسته هستید، به این معنی است که برداشتی که دیگران از شما دارند از نظری که خودتان درباره ی خودتان دارید ارزش بیشتری برایتان دارد. این یعنی شما دیگران را بالاتر از خودتان می دانید و در نتیجه عزت نفس بالایی ندارید.

شما نیاز دارید که ارزش خودتان را بدون در نظر گرفتن نظرات و عقاید دیگران درک کنید. چرا که عقیده و نظر دیگران درباره ی شما، شخصیت شما را نشان نمی دهد بلکه گذشته عقایدف افکار و باورهای فرد مقابل را منعکس می کند. گرفتن بازخورد از دیگران می تواند تاثیر بسیار مثبتی در رفتارهای ما بگذارد اما زمانی که اجازه بدهید نظر و عقاید دیگران شما را تعریف کند، در واقع در حال تخریب خودتان هستید.

بیشتر بخوانید:  5 مورد از راههای بالا بردن عزت نفس

6- در ذهنتان جملاتی برای نه گفتن مودبانه در نظر بگیرید

اگر همچنان به کار بردن وازه ی “نه” به تنهایی برایتان آزار دهنده است و یا به نظرتان غیر محترمانه می آید، بهتر است همیشه جملات اماده ای در ذهنتان داشته باشید. در این صورت زمانی که می خواهید به درخواست ناگهانی کسی جواب منفی بدهید مجبور نیستید همان لحظه فکر کنید که چگونه مودبانه درخواست او را رد کنید. این موضوع خصوصا در روابط صمیمانه از اهمیت زیادی برخوردار است.

ممکن است شما در محیط کاری بسیار راحت تر و صریح تر بتوانید به دیگران نه بگویید؛ چرا که اقتضای محیط های ماری چنین است. اما زمانی که می خواهید علاوه بر رد کردن درخواست یک دوست صمیمی، به او بی احترامی و یا بی توجهی نکرده باشیدف داشتن یک ذهن آماده، به کمکتان می اید.

7- شروع به نه گفتن کنید و قاطع باشید

زمان که شروع به استفاده از این وازه یم کنیدف ممکن است با افراد بسیاری مواجه شوید که پاسخ منفی شما را قبول نمی کنند و به هر طریقی سعس در گرفتن پاسخ مثبت دارند. در ابتدای راه ممکن است مقاومت کردن در مقابل چنین افرادی سخت باشد. اما یادتان باشد زمانی که واقعا برای خودتانف زمانتان و خواست واقعی تان ارزش قایل هستید، باید قاطعانه برخورد کنید و از موضع تان دفاع کنید.

فرض کنید برای خرید یک شلوار بودجه ی مشخصی دارید. بسیاری از فروشندگان از ترفند های خاصی برای راضی کردن شما استفاده می کنند. به طور مثال 3 شلوار با قیمت مختلف به شما نشان می دهند که تنها یکی از ان ها با بودجه ی شما تناسب دارد. حالا اگر فروشنده به شما بگوید که بیشتر افراد شلوار x (با قیمتی بیشتر از بودجه ی شما) را می برند و این شلوار کیفیت بهتری دارد و بسیار پر فروش استف ممکن است وسوسه بشوید برای موجه تر جلوه دادن خودتان ان شلوار را بخرید. اگر از خودتان و ارزش واقعی تان مطمئن باشید، هرگز به خاطر تایید دیگران دست به کاری نمی زنید. از این پس اگر در موقعیت های این چنینی قرار گرفتید تمرین قاطعیت انجام بدهید. این کار را به عنوان تمرینی برای بیشتر کردن توانایی نه گفتنتان به کار بگیرید. به زودی از اینکه به کار بردن واژه ی نه تا چه اندازه برایتان آسان شده شگفت زده خواهید شد.

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

  • […] مهارت نه گفتن نیز یکی از بزرگترین مهارت هایی است که همه ما باید یاد بگیریم. اگر نه گفتن به نظر سخت می رسد، به زمانی فکر کنید که با اکراه به چیزی بله گفتید و بلافاصله از آن پشیمان شدید. تنظیم اولویت ها نیز یکی دیگر از راه کارهای مدیریت زمان است. اگر لیست های بی حد و حسابی از اولویت ها دارید، این مانند این است که هیچ الویتی ندارید. با هماهنگ کردن نتایج و اهدافتان می توانید به این نتیجه برسید که کدام یک از از هدف هایتان از الویت بیشتری برخوردار است. […]

    پاسخ

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست