پادکست موفقیتوبلاگ

خطاهای شناختی(۳) : اثر هاله‌ای

اشتراک گذاری این مطالب در:

در این پادکست موفقیت در مورد 3 اثر هاله‌ای صحبت می کنیم که یکی از زیر مجموعه های خطاهای شناختی در پادکست موفقیت است. در پادکست موفقیت قبلی در مورد سایر خطاهای شناختی صحبت کردیم.

خطاهای شناختی و از جمله خطای اثر هاله ای زمانی رخ می دهد که یک ویژگی را به کل شخصیت افراد نسبت می دهیم. به این کار تعمیم ناقص گفته می شود. ما تنها گوشه ای از شخصیت و موفقیت های افراد را می بینیم و تصور می کنیم این افراد خوش شانس هستند. حتی ما زمانی که افراد خوشبخت را می بینیم، فکر میکنیم هیچ مشکلی در زندگی ندارند. شاید به همین دلیل است که گاهی آرزو می کنیم ای کاش به جای دیگران بودیم.

اثر هاله‌ای و اشتباه ما در قضاوت اطرافیان

اثر هاله ای خطایی است که روزانه ممکن است چندین مرتبه با آن مواجه شویم. زمانی که آدمهای اطرافمان از بر اساس چهره آنها قضاوت می کنیم، دچار خطای هاله ای شده ایم. برای مثال اگر یک فرد با ظاهری آراسته و چهره ای زیبا طلب کمک مالی کند، محال است به او نسبت گدا بدهیم و او را یک متکدی بنامیم. اما اگر همین فرد با ظاهری بهم ریخته و چهره ای کثیف طلب کمک کند، با اطمینان کامل می گوییم او یک گداست. در حالی که هر دو نفر یک کار را انجام می دهند. اما خطای اثر هاله ای اجازه نمی دهد نفر اول را گدا بنامیم.

حتی زمانی که قصد داریم خرید کنیم به دکوراسیون فروشگاه توجه زیادی می کنیم. به همین دلیل است که فروشنده های حرفه ای از تکنیک های گرافیستی برای طراحی فروشگاه خود استفاده می کنند. چرا که زیبا بودن و چیدمان مدرن اجناس و کالاها می توانند مشتریان این فکر را به مشتریان الغا کند که اجناس آنها از کیفیت بالایی برخوردارند.

یک مثال دیگر زمانی است که برای اولین بار با یک شخص روبرو می شویم. اگر قرار باشد با او یک معامله تجاری انجام دهیم، ممکن است براساس ظاهر و قیافه او تصمیم خود را بگیریم. ظاهر زیبای او ممکن است ما را فریب دهد در حالی که او فرد سودجویی باشد. یا نه برعکس این موضوع هم ممکن است رخ دهد.

به هر حال در این پادکست موفقیت تمام تلاشمان این است که به شما بگوییم براساس یک ویژگی دیگران را قضاوت نکنید.

پادکست موفقیت – 3 اثر هاله‌ای

 نقش خطای اثر هاله‌ای در موفقیت یا شکست

اگر یک مدیر یکی از شرکت های بزرگ را برای ما معرفی کنند، در ذهن خود می گوییم چه فرد موفقی است. او بسیار خوش شانس است که به این موقعیت دست پیدا کرده است. در حالی که اگر پای سخنرانی و صحبت های او در مورد زندگی اش بشینیم، نظرمان عوض می شود. برای نمونه می توان به استیو جابز بنیان گذار کمپانی اپل اشاره کرد. او بارها به زمین خورد. خانواده خود را از دست داد. اما همه این مشکلات باعث نشد تا او از اهدافش دست بکشد. سرانجام به آنچه که در ذهن داشت دست پیدا کرد.

ادامه این بحث را می توانید در پادکست موفقیت در مورد اثر هاله‌ای گوش دهید.

 

 

برچسب‌ها: , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

3 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست