مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

گوش دادن با شنیدن فرق داره! + هفت تکنیک برای خوب گوش کردن (2)

اشتراک گذاری این مطالب در:

در قسمت قبل، (گوش دادن با شنیدن فرق داره! + هفت تکنیک برای خوب گوش کردن (1) ) با مفهوم گوش دادن ذهنی و تفاوت آن با گوش دادن عادی آشنا شدیم. متوجه شدیم که بسیاری از مشکلات روابط و کسب و کار ما، از عدم گوش دادن صحیح ناشی می‌شود. از آنجایی که عدم توانایی در گوش دادن ذهنی، در بسیاری از موارد آگاهانه نیست، برای به دست آوردن این مهارت، نیاز به دانش صحیح و انجام تمرین‌های مشخص داریم. در قسمت قبل با راهکارهایی آشنا شدیم که می‌توانند در گوش دادن ذهنی موثر باشند. همینطور متوجه شدیم که رسیدن به این حالت تا چه اندازه می تواند روابط ما را بهبود ببخشد و در زمینه کسب و کار و ارتباط با همکاران به کمک مان بیاید.

در این قسمت قرار است با تمرین‌های متنوع و کاربردی، سریع تر و راحت تر به این مهارت دست پیدا کنیم. یاد می‌گیریم که چگونه به کمک اعضای خانواده و دوستان این مهارت را تمرین کنیم. با فواید گوش دادن به موسیقی، در ایجاد ذهنی فعال و شنونده آشنا می‌شویم و انجام مدیتیشن و مراقبه را برای به دست آوردن نتایج بهتر در برنامه هایمان می‌گنجانیم. با خودساخته همراه شوید تا با راهکار‌های در نظر گرفته شده، بتوانید سریع‌تر، مشکلات کار و روابط خودتان را حل کنید و شاهد تغییرات شگفت انگیزی در زندگی‌تان باشید. در ادامه با مجله موفقیت خودساخته همراه باشید. تمرین های گوش دادن ذهنی عبارتند از:

مطلب پیشنهادی: تاثیر موسیقی بر مغز تا چه میزان است؟

1- تمرین گوش دادن ذهنی

برای انجام این کار، کسی را پیدا کنید که مایل است با شما کار کند، مانند یک دوست یا فردی در خانواده. هر فرد بدون وقفه برای 3 دقیقه صحبت کند. وقتی نوبت شما شد، در مورد موضوع صحبت نگران نباشید. فقط در مورد آنچه می خواهید به مدت 3 دقیقه صحبت کنید. مشکلی ندارد اگر قبل از اتمام  3 دقیقه، دیگر حرفی برای گفتن نداشته باشید. می توانید از چند وقفه برای جمع آوری افکارتان استفاده کنید. وقتی نوبت شما به اتمام رسید، اجازه دهید مخاطبتان بدون وقفه برای 3 دقیقه صحبت کند. این کار را حداقل دو بار انجام دهید.

2- همه کارهایتان را کنار بگذارید و گوش کنید

این کار به نظر آسان می آید. بسیار ساده است اما باید به یاد داشته باشید که  در حین گفتگو تمرکز کنید آنگاه ذهنتان به سوی موضوعات دیگر کشیده نمی شود.

مقدار زمان معینی را برای تمرین گوش دادن ذهنی قرار دهید و به آن بچسبید. پنج دقیقه تمرین کردن خوب است اما در این مدت حواستان باشد که ذهنتان به چیز دیگری منحرف نشود. نگذارید که صداهایی که می شنوید شما را از زمان کنونی خارج کند. به یاد داشته باشید که در این زمان هیچ قضاوتی نکنید یا سعی نکنید آن چیزهایی را که در اطراف شما اتفاق می افتد، تجزیه و تحلیل کنید. اگر بی حوصله باشید و به چیزهایی که اتفاق می افتد توجه کنید، به آرامی به سمت صداهایی که می شنوید کشیده می شوید. به بی قراری های خود واکنش نشان ندهید.

بیشتر بخوانید: نحوه بالا بردن روابط اجتماعی با 8 راه حل

3- مدیتیشن (مراقبه) آگاهی ذهنی

اگر می توانید لحظه ای را برای انجام برخی از مراقبه ها بپردازید، این تمرین را در ذهن انجام دهید. هنگامی که تمرین آرامش می کنید، یاد می گیرید که بنشینید و بدون رد شدن افکار و عکس العمل نشان دادن به آنها، به زمان حال برگردید.

در طول این فرایند، می توانید ببینید که خود جذبی مانع از حس کردن جهان پیرامونتان می شود. رها کردن خود، اولین و مهمترین قدم در شنیدن و دیدن افراد است. انجام این نوع تمرین یک راه مهم برای شناختن خودتان به شیوه ای کاملا جدید است و بر اساس ایده آرام بودن و پذیرش خود است.

4- تکنیک الکساندر

مدینیشن (مراقبه) به ما کمک می کند تا کنترل شرایط زندگیمان را به دست بگیریم. تکنیک الکساندر به ما یاد می دهد که چگونه در زندگی خودمان دخالت کنیم. می توانیم یاد بگیریم که چیزهایی را که مانع ما هستند را از میان برداریم. ممکن است مشخص کردن عادت های روزمره  که مانع رسیدن شما به هدف نهایی  می شود، سخت باشد.

به عنوان مثال، کسی که پاهایش به طور مداوم در طول دویدن روزانه آسیب می بیند، ممکن است فکر نکند که این آسیب می تواند به دلیل کفش هایی باشد که ماه ها می پوشد. ممکن است کفش ها از نظر آنها عالی باشند و از همان برندی باشند که همیشه می خریدند. با این حال، در درس الکساندر، این شخص به یک کفش مناسب تر برای سبک دویدنش احتیاج دارد که ممکن است در ابتدا صحیح به نظر نرسد.

گاهی اوقات مهم است که از عادت های روزانه خود مطلع شوید و توجه کنید که آیا در عین حال که خوب هستند آیا در جایی دیگر در زندگیتان مشکلی ایجاد نمی کنند؟ وقتی چیز جدیدی را انجام می دهید سعی کنید با استرس های آن کنار بیایید، این کار مزایای طولانی مدتی برای شما به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: چه راه هایی برای تقویت قدرت باور ذهن وجود دارد؟

5- تمرکز

برای تمرکز کامل نیازمند سه مهارت هستید: بصیرت، خودآگاهی، حضور عاطفی. این یک تمرین فکری است که در فلسفه و روانشناسی غرب محبوب است. پرورش این مهارت های درونی به شما این امکان را می دهد تا تجربه زندگی، تصمیم گیری و حل مشکلات را درک کنید.

این نوع تمرکز نیازمند این است که شما به احساسی که دارید توجه کنید و این احساسات را بدون قضاوت بپذیرید. معمولا به این احساسات توجهی نمی شود اما اگر پذیرای آنها باشید می توانید آنها را تشخیص دهید. احساسات فقط فیزیکی نیستند. ممکن است در ابتدا مبهم یا نا مفهوم باشند اما به بخشی از زندگی شما مانند کار یا روابطتتان مرتبط هستند و شخصیت شما را بیان می کنند.

6- زنگ های ذهنیت

زنگ های ذهنیت به عنوان یک نقطه کانونی برای تمرکز ذهنی استفاده می شوند. اینها در طی قرن ها به طور موفقیت آمیز مورد استفاده قرار می گرفتند. این ضبط های مخصوص ذهنی به شما اجازه می دهند تا با یک روش ذهنی به مدیتیشن عمیق تر و قدرتمندترگوش دهید.

تمرکز بر این نوع گوش دادن متمرکز یک راه عالی برای یادگیری نحوه تفکر است، به ویژه اگر شما برای انجام این کار، تازه کار باشید. این نیز یک راه عالی برای ایجاد یک روش ذهنی موثر است که به شما کمک می کند تا در زمانی که احساس استرس و غم دارید، ذهنتان را پاک کنید.

7- به موسیقی به صورت ذهنی گوش دهید

آهنگ هایی را که تاکنون نشنیده اید، پیدا کنید. اینها حتما نباید آهنگ های مورد علاقه شما باشند، فقط آهنگ هایی را پیدا کنید که با آنها آشنایی ندارید.

  • با چشمان بسته، هدفون خود را قرار دهید.
  • واکنش اولیه به آهنگ را نادیده بگیرید. ممکن است در سبکی که همیشه گوش می کنید نباشد یا حتی ممکن است آهنگی باشد که دوست داشته باشید. چشمانتان را کاملا ببندید و تمام حواستان را به آهنگی که پخش می شود بدهید.
  • به همه آهنگ ها گوش دهید. ممکن است در ابتدا از موسیقی لذت نبرید، از این احساس دوست نداشتن فاصله بگیرید و به موسیقی دقت کنید و صداها را همراهی کنید.
  • موسیقی را با گوش دادن به صدای آلات موسیقی، دنبال کنید. صداهای مختلفی که می شنوید را جدا کرده و تحلیل کنید.
  • به صدای خواننده ها، تن صدای آنها و محدوده صدای آنها، به دقت گوش کنید. اگر خواننده آهنگ بیش از یک نفر است، صدا ها را جدا کنید.

هدف این است که یاد بگیرید که به طور صحیح به صداها گوش دهید و بدون قضاوت سبک آهنگ و ترانه آن، پذیرای آهنگ باشید. به آنچه می شنوید فکر نکنید، فقط گوش دهید.

درنتیجه، حالا که می دانید گوش دادن ذهنی چیست، هر روز آن را کمی تمرین کنید تا در شما نهادینه شود. وقتی به صحبت های فردی گوش می دهید، به صورت ذهنی و با دقت گوش دهید و به آنها احترام بگذارید. انجام این کارها باعث می شود که در مسیر درست گوش دادن ذهنی قرار بگیرید و گوش دادن ذهنی با تمرین کافی در شما نهادینه شود.

برچسب‌ها: , , , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست