مقالهموفقیت تحصیلیوبلاگ

یادگیری حرفه‌ای چیست و چگونه می توانیم هر چیزی را بهتر و سریع تر یاد بگیریم؟ (بخش دوم)

اشتراک گذاری این مطالب در:

ما هر روز در حال یادگیری هستیم. مغز ما دایما در حال کسب اطلاعات جدید و دریافت موضوعات مختلف است. اما در مدت زمانی کوتاهی، بیشتر اطلاعات به دست آمده از ذهن ما حذف می شوند. یکی از اصلی ترین دلایل آن این است که مغز اطلاعات غیر ضروری را پاک می کند و فقط اطلاعات مهم را در ذهن ما نگه می دارد. اما برای خیلی از ما پیش آمده است که سعی در به خاطر آوردن موضوع مهمی داشته باشیم و مغزمان یاری نکند.

در صورتی که سبک یادگیری خودتان را پیدا کنید، دیگر در یادگیری هیچ مهارتی مشکل نخواهید داشت. بنابراین این مهم ترین قدمی است که باید برای یادگیری یک مهارت برداریم. اگر سبک یادگیری خودتان را طبق توضیحات قسمت قبل شناختید، وقت آن رسیده است که سرعت و کیفیت یادگیری تان را حتی بیشتر از قبل بکنید. در این قسمت راهکارهایی را به شما معرفی می کنیم که به کمک آن ها می توانید هر موضوعی را به سرعت و به راحتی یاد بگیرید.

فرآیند یادگرفتن یک مهارت برای شما خسته کننده است یا هیجان انگیز؟ اگر تا به حال از تلاش زیاد برای به خاطر سپردن موضوعات مختلف و یا یادگیری یک مهارت خسته شده اید، وقت آن رسیده است که تغییر و تحولاتی در فرآیند یادگیری تان ایجاد کنید.

با دانستن سبک یادگیری تان، آموختن هر چیزی می تواند برای شما تبدیل به یک فعالیت لذت بخش بشود. در کنار آن راهکارهایی وجود دارد تا کیفیت و سرعت این فرآیند را برای شما بیشتر بکند. در این مقاله مجله موفقیت خودساخته به معرفی راهکارهایی برای افزایش سرعت و کیفیت یادگیری موضوعات می پردازیم.

چگونه می توانیم هر چیزی را بهتر و سریع تر یاد بگیریم؟ (بخش 1)

اقدامات کاربردی برای یادگیری حرفه‌ای

در لیست زیر با عادت هایی آشنا می شوید که می توانند فرآیند یادگیری را بهبود ببخشند


:

1- ورزش کنید

این روزها به نظر می رسد این گزینه ی تکراری برای هر چیزی جواب می دهد! همه ی ما خیلی خوب می دانیم که ورزش چه تاثیرات فوق العاده ای بر روی جسم و روان ما می گذارد. اما در یادگیری، ورزش از این نظر اهمیت دارد که باعث تقویت حافظه و بهبود فرآیند یادگیری می شود. تحقیقات نشان داده است که تنها 15 دقیقه ورزش روزانه (پیاده روی، ورزش های هوازی، نرمش، یوگا، مراقبه و غیره) باعث بهبود توانایی ذهن در تفکر منطقی می شود.

2- به اندازه ی کافی بخوابید

بسیاری از افراد معمولا اولین چیزی که برای انجام کارهایشان قربانی می کنند، زمان خوابشان است. اما کوتاه کردن زمان خواب نه تنها باعث خستگی جسمی می شود، بلکه روی عملکرد مغز نیز تاثیر زیادی می گذارد. خواب کافی یکی از فاکتورهای اساسی در عملکرد بهتر مغز است. ثابت شده است که ذهن انسان پس از ساعات خواب کافی بسیار سریع تر می تواند موضوعات مختلف را یاد گرفته و به خاطر بسپارد.

بیشتر بخوانید: میدونستین که میتونین چندین برابر سرعت یادگیریتون رو بالا ببرید؟

3- آب کافی بنوشید

کمبود آب بدن بسیار بیشتر از آنچه که فکر می کنید می تواند به شما آسیب بزند. در واقع زمانی که احساس تشنگی می کنید به این معنی است که خیلی دیر برای رساندن آب به بدنتان اقدام کرده اید. منتظر تشنه شدن نمانید و روزانه بین 8 تا 10 لیوان آب بنوشید. آبرسانی منظم به بدن نه تنها باعث می شود تا مغز شما بتواند در مواقع اورژانسی عکس العمل سریع تری از خودش نشان بدهد، بلکه به طور کلی بر عملکرد سایر بخش های مغز نیز تاثیر شگرفی می گذارد.

4- یک سرگرمی داشته باشید

خیلی مهم است که جدا از زمان تحصیل و یا کار، در طول روز فعالیت های مفرحی را برای خودتان در نظر بگیرید. نه تنها ذهنتان به استراحت نیاز دارد، بلکه داشتن تفریحات مختلف می تواند شما را باهوش تر کند. می تواند فعالیتی را انتخاب کنید که نیاز به تمرکز داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که ورزش هایی که در آن ها از توپ استفاده می شود عملکرد بخش خاکستری مغز را بهبود می بخشند.

5- خودتان را بخندانید

اختصاص دادن زمان هایی برای استراحت و مراقبه برای کسب آرامش ضروری است. اما بهتر است خنده را هم در برنامه ی روزانه ی خودتان جای بدهید! خندیدن باعث افزایش خلاقیت و توانایی مغز در حل مساله می شود. در طول روز زمانی را به دیدن ویدیوهای خنده دار، خواندن مطالب بامزه و یا فیلم و سریال های کمدی اختصاص بدهید.

بیشتر بخوانید: بدون ایجاد اختلال در کسب و کار خود نوآوری به وجود آورید

راهکارهایی برای یادگیری بهتر و سریع تر:

حالا که وضعیت ذهنی خودتان را با راهکارهای بالا برای یادگیری بهتر تنظیم کرده اید، با این توصیه ها می توانید ذهن قدرتمند تری داشته باشید.

1- ذهنتان را آماده کنید

درست مثل گرم کردن قبل از شروع ورزش، بهتر است مغزتان را قبل از شروع به کار گرم کنید. این کار را می توانید به کمک گفتن جملات قافیه دار و یا گفتن واژه های بی معنی و پشت سر هم انجام بدهید. این کار با آرام کردن مغزتان کمک می کند ذهن آماده تری برای یادگیری داشته باشید.

2- در محیط مناسب قرار بگیرید

به طور کلی محیط مناسب یادگیری باید فضایی تمیز و آرام باشد. اما در بعضی مواقع می شود خلاقیت هایی هم به خرج داد. این بار سعی کنید در پارک، کافه یا اتاق دیگری در خانه تان کارتان را انجام بدهید. بهتر است در زمان یادگیری روی تخت دراز نکشید. از نطر ذهنی، دراز کشیدن در تخت برای انسان با حس خواب همراه است.

3- در هر زمان تنها روی یک کار تمرکز کنید

توانایی انجام چند فعالیت همزمان ممکن است به نظر ویژگی خوبی برسد. اما در واقع انجام کارهای مختلف در یک بازه ی زمانی کوتاه نه تنها باعث طولانی تر شدن زمان انجام آن می شود بلکه با از بین بردن تمرکز ذهن، کیفیت انجام کار را هم کاهش می دهد.

4- از شکست نترسید

شاید برایتان جالب باشد بدانید، افرادی که بدون کمک دیگران و یا بدون هیچگونه راهنما و کمکی اقدام به حل مشکلات پیچیده می کنند، بیشتر از دیگران شکست می خورند. اما شکست خوردن به نوبه ی خود باعث می شود تا ایده های بسیاری درباره ی ماهیت مساله و راه حل های احتمالی آن پیدا کنید و در آینده در حل مسایل مشابه، عملکرد بهتری داشته باشید. به این اتفاق شکست موثر می گویند. در واقع اگر در فرآیند یادگیری به خودتان اجازه ی شکست بدهید، ذهنتان در طول زمان در مسایل مشابه، خلاقانه تر و منعطف تر عمل خواهد کرد.

5- اطلاعات قدیم و جدیدتان را به هم وصل کنید

اگر بتوانید مطلبی که در حال یادگیری آن هستید را به مطالبی که در گذشته یاد گرفتید مربوط کنید، باعث می شود تا اطلاعات قبلی را با سرعت بیشتری به خاطر بیاورید و همچنین به فرآیند یادگیری مطالب جدید هم کمک خواهد کرد. به طور مثال اگر در حال مطالعه درباره ی مکبث هستید، می توانید اطلاعات جدید را به اطلاعات قبلی خود درباره ی شکسپیر، اسکاتلند و یا قرون وسطی ربط بدهید.

بیشتر بخوانید: تاثیر اعتماد به نفس در یادگیری | کلاس های تقویتی را تعطیل کنید

6- خودتان را محک بزنید

بهتر است در بازه های زمانی مشخص (مثلا هر آخر هفته)، اطلاعات و یادگیری تان را با انجام تست محک بزنید و یا از فردی بخواهید که درباره ی مطلبی که یاد گرفتید سوال هایی از شما بپرسد. اگر پاسخ سریع به سوال ها برایتان سخت بود، متوجه می شوید که نیاز به مطالعه و زمان بیشتری برای یادگیری مطالب دارید.

بهتر است تمام موارد این لیست را اجرا کنید. تنها ورزش کردن و یا نوشیدن آب کافی نمی تواند ذهن شما را فعال تر و قدرتمند تر کند. رعایت ترکیب مناسبی از عادت های ذکر شده به همراه انجام تمرین های پیشنهادی، می تواند فرآیند یادگیری تان را تا حد زیادی بهبود ببخشد. به زودی از افزایش توانایی های مغزتان شگفت زده خواهید شد!

برچسب‌ها: , , , , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست